Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 05:37 #1324967

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Er zijn er ook bij met: "Ik maak 'geluid dus ik ben..." ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 05:48 #1324970

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
JotM schreef :
@Gerard: je informatie is achterhaald.
Ja, lig ik nou normaal gesproken in de gemeentelijke Wolwevershaven of degenenen die er nog nooit gelegen hebben?Mijn bewering ging niet over ondernemers noch over de Dordtse Zeehavens die onder verantwoordelijkheid van R'dam vallen, maar uitsluitend over havens bedoeld voor pleziervaart en door de gemeente Dordrecht beheerd worden. Ik begrijp best jaloersheid op deze situatie, maar ik duidde op dit voorbeeld ter navolging. Overigens verwacht ik dat ook wel, want steeds meer gemeenten komen er achter, dat historische schepen een meerwaarde hebben (huizenprijzen zijn hoger en het trekt dagjesmensen) maar er komen niet steeds meer historische schepen. Het aanbod van gemeenten die ze willen hebben is groter dan de vraag naar ligplaatsen daar. Dus zullen gemeenten moeten concureren en het helderste is op prijs van haven-/liggeld in relatie tot voorzieningen en aantrekkelijke omgeving, zoals een mooie, gezellige historische binnenstad.

Toevoeging: Zowel ligplaatsvergunninghouders als tijdelijke liggers betalen ongeveer 1,20 euro per dag voor een schip van ongeveer 20 meter lengte (ja, jullie lezen het goed, dus niet per meter). Denken julie dan dat het zinvol is om een factuur op te maken voor maximaal 2 weken?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 06:49 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 06:03 #1324978

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Gerard post eens een foto van je boot. Je maakt me wel nieuwsgiering naar het historisch erfgoed. Kan het nog steeds zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 06:14 #1324979

JB-NL schreef :
jim de valk schreef :
Deze draadjes lees je met een bak popcorn op schoot.

Een aantal mensen met het “ik heb gelijk dus ik ben” syndroom…

Je hebt gelijk..;)
JB

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Daar heb jij dan weer gelijk in
Ik heb nou eenmaal een zwak voor de boegspriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 06:18 #1324981

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
JotM schreef :
HPV schreef :
In enkhuizen heeft de havendienst sinds afgelopen week de opdracht de ID van passanten te controleren.

Sinds afgelopen week?
Net zo'n actie als het doorvaartvignet in A'dam? ;)
www.nhnieuws.nl/nieuws/285135/...ister-en-id-controle

Dat waren de havenmeester zijn eigen woorden... laatste keer dat we er waren was er in ieder geval nog geen sprake van en waren ze de bordjes met QR codes nog aan het plaatsen. Juli volgens mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 06:51 #1324991

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
dewinter schreef :
Gerard post eens een foto van je boot. Je maakt me wel nieuwsgiering naar het historisch erfgoed. Kan het nog steeds zeilen.
Wanneer jij me kunt vertellen hoe dat moet (tot nu toe was ik daar te stom voor), zal ik je per omgaande bedienen. Ik heb trouwens geen boot maar een schip. ;) Wat het verschil is? Een schip werd gebouwd om vracht mee te vervoeren en een boot niet. Vergelijk het maar met een vrachtwagen versus personenwagen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 06:54 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:09 #1325001

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Gerard schreef :
dewinter schreef :
Gerard post eens een foto van je boot. Je maakt me wel nieuwsgiering naar het historisch erfgoed. Kan het nog steeds zeilen.
Wanneer jij me kunt vertellen hoe dat moet (tot nu toe was ik daar te stom voor), zal ik je per omgaande bedienen. Ik heb trouwens geen boot maar een schip. ;) Wat het verschil is? Een schip werd gebouwd om vracht mee te vervoeren en een boot niet. Vergelijk het maar met een vrachtwagen versus personenwagen.

Het onderscheid tussen 'boot' en 'schip' is vaag. Tegenwoordig gebruikt men de term boot veelal voor een vaartuig dat vanwege het formaat meestal voor het plezier gebruikt wordt; een schip komt vaker voor in de beroepsvaart.

Volgens mij vaar je geen vracht meer maar woon je voor je plezier op de boot :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:13 #1325003

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Gerard schreef :
JotM schreef :
@Gerard: je informatie is achterhaald.
Ja, lig ik nou normaal gesproken in de gemeentelijke Wolwevershaven of degenenen die er nog nooit gelegen hebben?Mijn bewering ging niet over ondernemers noch over de Dordtse Zeehavens die onder verantwoordelijkheid van R'dam vallen, maar uitsluitend over havens bedoeld voor pleziervaart en door de gemeente Dordrecht beheerd worden.

Wij van WC-eend ...
Toelatingscriteria Wolwevershaven

Om als aanvrager in aanmerking te kunnen komen voor een ligplaatsvergunning met een schip in de Wolwevershaven, gelden de volgende toelatingscriteria:
a. bouwjaar : het bouwjaar van het schip is gelegen vóór 1935. De periode tot 1935 is een periode waarin de schepen nog werden geklonken. Na die tijd werden schepen gelast;
b. scheepstype : het schip moet een bedrijfsvaartuig van de binnenvaart zijn, dat dienst heeft gedaan als vrachtschip;
c. verdeling : uitgangspunt is een verdeling van tweederde zeilende bedrijfsvaartuigen en eenderde niet-zeilende bedrijfsvaartuigen. De sleepboten nemen een bijzondere positie in en worden niet bij de verdeling naar scheepstype betrokken;
d. afmetingen : het vaartuig moet langer zijn dan 20 meter maar korter dan 37 meter. Voor schepen kleiner dan 20 meter kan in redelijkheid een plaats in een jachthaven worden gevonden. Lengte, breedte, diepgang en waterverplaatsing van het schip passen bij de reeds aanwezige schepen en de beschikbaar gekomen ligplaats, mede gelet op de veiligheid in de haven en het verhalen van schepen in verband met vertrekkende schepen;
e. bewoning : indien bij de toelating van een schip in de Wolwevershaven blijkt dat het schip niet zal worden bewoond, wordt de ligplaatsvergunning in beginsel niet verleend, met uitzondering van sleepboten of "oude situaties" waarop het overgangsrecht van toepassing is. Onverminderd de daartoe geldende wet- en regelgeving zijn, naast bewoning, geen overlast veroorzakende bedrijfsactiviteiten aan boord van het schip toegestaan;
Bron

Of je schip is opgenomen in de "Schepencarrousel", ook dan zijn er heel specifieke mogelijkheden.

Het is duidelijk dat je trots bent en graag laat weten dat je met een historisch bedrijfsvaartuig vaart. Dit draadje is natuurlijk niet beperkt tot de niche "(bewoonde) historische vaartuigen met een lengte tussen 20 en 37 meter".

Maar je bent lokaal bekend en bent kennelijk in staat te vertellen in welke door de gemeente Dordrecht beheerde haven je als pleziervaarder met iets minder ouwe meuk in de lengte 6 - 20 meter tot 14 dagen gratis kunt liggen. Ik zou zeggen:"Steek van wal!".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:36 #1325011

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
dewinter schreef :
Gerard schreef :
dewinter schreef :
Gerard post eens een foto van je boot. Je maakt me wel nieuwsgiering naar het historisch erfgoed. Kan het nog steeds zeilen.
Wanneer jij me kunt vertellen hoe dat moet (tot nu toe was ik daar te stom voor), zal ik je per omgaande bedienen. Ik heb trouwens geen boot maar een schip. ;) Wat het verschil is? Een schip werd gebouwd om vracht mee te vervoeren en een boot niet. Vergelijk het maar met een vrachtwagen versus personenwagen.
Het onderscheid tussen 'boot' en 'schip' is vaag. Tegenwoordig gebruikt men de term boot veelal voor een vaartuig dat vanwege het formaat meestal voor het plezier gebruikt wordt; een schip komt vaker voor in de beroepsvaart.
Ik ben het met je eens dat zo vaak gedacht wordt, maar bijvoorbeeld het BPR kent geen boten noch plezier- versus beroepsvaart maar slechts schepen en onderscheidt "groot schip" versus "klein schip". Een groot schip (of dat nou voor plezier- of beroep wordt gebruikt) heeft bijvoorbeeld altijd voorrang bij het schutten, ook al ligt een klein schip al een dag te wachten.
Volgens mij vaar je geen vracht meer maar woon je voor je plezier op de boot :unsure:
Klopt, maar dat doet niets ter zake. Een vrachtwagen blijft ook een vrachtwagen, los van waar je die voor gebruikt.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 07:38 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:42 #1325015

In Gerard’s eerste eigen (niet gekaapte) draadje is het hem wel gelukt plaatjes te posten. Ik lees daar ook iets over “volwaardig mee doen”. Ook daar een andere mening over het verschil schip/boot. Maar dat maakt niet uit: altijd wat te posten; dat is “volwaardig mee doen”.


plusfast schreef :
Gerard schreef :
N.b. Nu nog uit zien te vogelen hoe ik een foto niet als bijlage bij een bericht maar in het bericht zelf kan opnemen. Tips zijn welkom.

Als je hieronder bij "bijlagen" een foto geselecteerd hebt en op de knop "voeg bijlage in" hebt geklikt dan komt er een knopje naast te staan dat weer iets als "invoegen" heet. Als je daarop klikt staat je foto in je tekst...

U heeft geen rechten om deze pagina te openen!

Aha, zo dus. :) Tsja, als je het weet is het simpel. Nu kan ik tenminste volwaardig mee doen. :) Overigens, vaart hier m'n schip onder vol zeil en m'n kluiverboom heb ik al lang geleden binnengehaald, want dit is alleen leuk voor lange tochten met meer dat 2 personen aan boord.
Wat boten en schepen betreft: ik heb het ooit mooi horen verwoorden. De grootste boot kan mee aan dek van het kleinste schip. Misschien niet helemaal waar, maar het klinkt leuk.
Ja, dat doet me denken aan: "Een boot kan op/in een schip, maar een schip niet op/in een boot.". Maar wanneer je dan ziet dat er een schip uit China komt met daarop een tiental grote binnenvaartschepen die hier worden afgebouwd, gaat dat allang niet meer op.
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 07:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:46 #1325016

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Heren,
mag dit een ander draadje worden? ;)
Ging over havengeld afrekeken met ID voor degene die de draad kwijt zijn..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 07:54 #1325020

JB-NL schreef :
Heren,
mag dit een ander draadje worden? ;)
Ging over havengeld afrekeken met ID voor degene die de draad kwijt zijn..

JB

Zo is dat.
Ik heb gehoord dat je binnenkort niet alleen je ID-kaart moet laten zien in de havens maar ook je groene corona-pas (ingeent, hersteld).

Behalve in Urk, daar zijn zelfs nazi's welkom, liefst zonder prikken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 07:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 08:13 #1325032

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
JotM schreef :
Toelatingscriteria Wolwevershaven
Bron
Op zich is de door jou gegeven informatie juist, maar die geldt alleen voor mensen die een ligplaatsvergunning willen/hebben en ik heb, volgens mij, er geen enkel misverstand over laten bestaan dat ik doelde op zgn. "Passanten" en daar heeft dit niets mee te maken.
Of je schip is opgenomen in de "Schepencarrousel", ook dan zijn er heel specifieke mogelijkheden.
Dat zou kunnen. Aanvankelijk vond ik dat een goed idee maar inmiddels worden plekken geclaimd waar je voordien, zonder dat je onnodig geld aan de "schepencarrousel" kwijt was, gewoon kon liggen en dat is ten nadele van de bezitters van dat soort schepen.
{/quote]
Het is duidelijk dat je trots bent en graag laat weten dat je met een historisch bedrijfsvaartuig vaart.
Dat laat ik weten om te voorkomen dat er misverstanden zouden kunnen ontstaan.
Dit draadje is natuurlijk niet beperkt tot de niche "(bewoonde) historische vaartuigen met een lengte tussen 20 en 37 meter".
Mee eens, maar jij haalde deze verkeerde bron aan. Wanneer je terug leest, kun je zien, dat ik slechts het besluit van de gemeente Dordrecht aanhaalde als voorbeeld van hoe het ook kan. Vervolgens gingen verschillende mensen daarmee aan de haal (sleepten er onjuiste info bij om toch maar vooral te "bewijzen)" dat de gemeente in de door haar beheerde havens niet 14 dagen gratis liggen bood), maar dat kan mij niet verweten worden, toch?
Maar je bent lokaal bekend en bent kennelijk in staat te vertellen in welke door de gemeente Dordrecht beheerde haven je als pleziervaarder met iets minder ouwe meuk in de lengte 6 - 20 meter tot 14 dagen gratis kunt liggen.
Die zgn. "ouwe meuk" wordt door de gemeente als waardevol voor "de aantrekkelijkheid en levendigheid van de stad" gezien en minder oude en nieuwe "meuk" niet.
Ook "ouwe meuk" korter dan 20 meter wordt geen strobreed in de weg gelegd (voormalige sleepboten en garnalenkotters zijn meermaals te gast en tijdens "Dordt in Stoom" zelfs vele Zalmschouwen/-drijvers. Wel reageren die verenigingen soms omdat ze daardoor inkomsten missen.
Nieuwe(re) "meuk" is dus aangewezen op de havens die beheerd worden door water"sport"verenigingen. De leden daarvan houden graag de passantenprijzen hoog omdat dat in hun voordeel is en mensen die nooit of zelden varen hebben daar het meeste voordeel van. Ik zou zeggen, wanneer jij lid van zo'n vereniging ben, gooi daar eens een balletje op over het verlagen van passantenprijzen. :)

Ter zijde:
Ligplaatsvergunninghouders mogen ook bij afwezigheid hun ligplaats tijdelijk aan schippers van soortgelijke schepen aanbieden en onderling afspraken maken. Daardoor was het mij mogelijk om deze zomer een periode gratis met iemand van ligplaats te ruilen. Kom daar maar eens om bij een water"sport"vereniging. Om misverstanden te voorkomen, ook dit is slechts als voorbeeld genoemd van hoe het ook kan.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 08:35 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 08:26 #1325041

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Nachtvlinder schreef :
In Gerard’s eerste eigen (niet gekaapte) draadje is het hem wel gelukt plaatjes te posten. Ik lees daar ook iets over “volwaardig mee doen”. Ook daar een andere mening over het verschil schip/boot. Maar dat maakt niet uit: altijd wat te posten; dat is “volwaardig mee doen”.
Blijf maar lekker afzeiken wanneer je daar gelukkig van wordt. Ik lig er niet wakker van. ;)
Als je hieronder bij "bijlagen" een foto geselecteerd hebt en op de knop "voeg bijlage in" hebt geklikt dan komt er een knopje naast te staan dat weer iets als "invoegen" heet. Als je daarop klikt staat je foto in je tekst...
Bedankt voor de tip. Hierbij dus een foto van m'n schip in de Wolwevershaven van Dordrecht.

Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 08:28 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 08:32 #1325042

Dat is niet hetzelfde bootje als op de foto (zeilend met kluiver) een paar posts terug.
Welke boot is het nou?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 08:50 #1325050

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
@ Gerard:

Waar staat in het BPR dat een groot schip voorrang heeft op een klein schip met schutten ook als ie er al een dag ligt te wachten?

(even doorborduren op het door mij gestarte maar gekaapte draadje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:13 #1325057

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
HPV schreef :
@ Gerard:

Waar staat in het BPR dat een groot schip voorrang heeft op een klein schip met schutten ook als ie er al een dag ligt te wachten?

(even doorborduren op het door mij gestarte maar gekaapte draadje)

Dat lijkt me onzin:
Beroeps eerst (groot of klein) dan charter dan plezier is volgens mij de volgorde. De sluismeester kan hier om moverende redenen van afwijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:25 #1325062

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
groom schreef :
HPV schreef :
@ Gerard:

Waar staat in het BPR dat een groot schip voorrang heeft op een klein schip met schutten ook als ie er al een dag ligt te wachten?

Dat lijkt me onzin:
Beroeps eerst (groot of klein) dan charter dan plezier is volgens mij de volgorde. De sluismeester kan hier om moverende redenen van afwijken.

"Beroepsvaart" komt in het BPR niet voor.
Verder geldt BPR art 6.28, zesde lid:
6. De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren. Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.
De sluismeester kan inderdaad een verkeersaanwijzing geven. En die moet worden opgevolgd, omkleed met moverende redenen of niet. (BPR art 1.19)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:26 #1325063

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Baasklusje schreef :
Dat is niet hetzelfde bootje als op de foto (zeilend met kluiver) een paar posts terug.
Welke boot is het nou?
Het is wel hetzelfde schip, maar de laatste foto is het meest recent en zo ziet het er momenteel nog steeds uit. Zoals ik een hele poos geleden kennelijk in dat andere draadje al had geschreven, heb ik na aanschaf van dit schip de kluiverboom verwijderd (alsmede de railing). Tevens heb ik de, naar mijn smaak vreselijke paarse kleur vervangen door een historische keur te weten "helder groen" dat toevallig ook nog eens Ral-kleur 6038 bleek te zijn.
Maar dit wijkt natuurlijk steeds weer af van het draadje-onderwerp, maar wat moet ik dan? Niet reageren?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 09:34 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:50 #1325068

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
HPV schreef :
@ Gerard:

Waar staat in het BPR dat een groot schip voorrang heeft op een klein schip met schutten ook als ie er al een dag ligt te wachten?
Ik had deels ongelijk. Het staat in het RPR (art. 6.28 lid 3) "Een klein schip, dat tezamen met andere schepen wordt geschut, mag de sluis echter eerst invaren na deze andere schepen.". Omdat het BPR en het RPR slechts onderscheid maken tussen grote en kleine schepen, betekent dat, volgens mij dat met "andere schepen" grote schepen worden bedoeld. En wanneer de sluis vol komt met grote schepen, betekent dat volgens mij ook dat zo'n klein schip noodgedwongen tot een volgende schutting moet wachten en daar kan hetzelfde zich herhalen. Nou is de praktijk meestal niet zo strikt gelukkig. Ik geef altijd beroepsschepen voorrang omdat die hun brood moeten verdienen en meestal weinig haast heb, dus wat maakt het mij uit wanneer ik een schuttinkje moet wachten?beroepsschepen gedragen zich ook altijd hoffelijk naar mij toe. Diverse keren heb ik meegemaakt (o.a. bij de "Blauwe hand", dat de sluiswachter omriep, dat iedereen moest wachten tot "die klipper" binnen was, het licht op rood liet staan en mij via de marifoon liet weten maar binnen te komen varen).

O.K. nu maar weer terug naar het onderwerp van dit draadje te weten "havengeld"?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:56 #1325069

Gerard schreef :
[...]
O.K. nu maar weer terug naar het onderwerp van dit draadje te weten "havengeld"?

Lees de titel en openingspost nog eens ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 09:57 #1325070

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Baasklusje schreef :
Dat is niet hetzelfde bootje als op de foto (zeilend met kluiver) een paar posts terug.
Welke boot is het nou?

Als je googled op de eerste afbeelding, dan kan ik niet anders zeggen dan dat het de boot van Gerard is...
En idd, prachtig opgeknapt!
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 10:51 #1325085

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
HPV schreef :
In enkhuizen heeft de havendienst sinds afgelopen week de opdracht de ID van passanten te controleren.
Betalen kan alleen op het havenkantoor of per I-marina app, de automaat is buiten gebruik.
Het schijnt een pilot project te zijn, havenmeesters zijn er ook niet gelukkig mee.

Omdat ik dat een ongewenste overheidsbemoeienis vind heb ik geweigerd. Ook dat werd geaccepteerd.
Ruikt voor mij als de eerste aanzet naar een scheepsregistratie.

Ik ga me bij de bakker ook niet legitimeren als ik een puddingbroodje haal...

Weer even terug naar de openingspost.

De identificatieplicht komt voort uit artikel 45, eerste èn tweede lid, van de "OVEREENKOMST TER UITVOERING VAN HET TE SCHENGEN GESLOTEN AKKOORD van 14 juni 1985", d.d. 19 juni 1990:
Artikel 45
1. De overeenkomstsluitende partijen verbinden zich ertoe de nodige maatregelen te nemen om te verzekeren dat:

a) de hoofden van logiesverstrekkende bedrijven of hun gemachtigden erop toe zien dat vreemdelingen, met inbegrip van onderdanen van andere overeenkomstsluitende partijen en van andere lidstaten van de Europese Gemeenschappen, aan wie zij logies verstrekken - afgezien van meereizende echtgenoten en minderjarige kinderen en van leden van reisgezelschappen - eigenhandig de hotelfiches invullen en ondertekenen en daarbij voldoen aan de verplichting zich jegens hen te identificeren door overlegging van een geldig identiteitsdocument;

b) de aldus ingevulde hotelfiches de bevoegde autoriteiten ter beschikking worden gehouden of worden toegezonden, voorzover deze autoriteiten dit ter voorkoming van gevaar, ten behoeve van opsporingsonderzoek, dan wel ter opheldering van het lot van vermiste personen of slachtoffers van ongevallen noodzakelijk achten, voorzover door het nationale recht niet anders is bepaald.

2. Het bepaalde in lid 1 is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van personen die overnachten op plaatsen die beroeps- of bedrijfsmatig ter beschikking worden gesteld, in het bijzonder in tenten, in caravans en op schepen.

Die verdragsrechtelijke verplichting geldt dus in het hele Schengen-gebied, zowel voor hotels als voor campings en (jacht)havens.

In Nederland is deze verplichting verwerkt in artikel 438 WvS. Bij hotels en campings ben ik al jaren eigenlijk niet anders gewend. Nu is er kennelijk wat beweging in de richting van voldoen aan de wet als het op pleziervaartuigen aankomt en ontstaat er reuring. Grappig. Het lijkt wel wat op de gang van zaken rondom het verbod op lozen van toiletwater. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 11:45 #1325096

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
JotM schreef :
In Nederland is deze verplichting verwerkt in artikel 438 WvS. Bij hotels en campings ben ik al jaren eigenlijk niet anders gewend. Nu is er kennelijk wat beweging in de richting van voldoen aan de wet als het op pleziervaartuigen aankomt en ontstaat er reuring. Grappig. Het lijkt wel wat op de gang van zaken rondom het verbod op lozen van toiletwater. :whistle:

Wat zou er verandert kunnen zijn ? Misschien krijgen steeds meer mensen het door dat we in een informatie maatschappij terecht gekomen zijn. Waar je bsn nummer gewoon bij de kvk opgezocht kan worden inclusief woonadres. Om maar eens een voorbeeld te noemen. Er gaat geen week voorbij of er is een groot databestand door een hacker buitgemaakt. De lijst van bezwaren die nu aan het licht komen is behoorlijk lang. Dat was in 1991 toen deze wet waar het hier om gaat wel ietsjes anders. :whistle:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tonen van ID bewijs bij afrekenen havengeld 14 sept 2021 11:52 #1325098

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Orange Sunset schreef :
Gerard schreef :
[...]
O.K. nu maar weer terug naar het onderwerp van dit draadje te weten "havengeld"?
Lees de titel en openingspost nog eens ;)
Heb ik gelezen en gisteravond om 20.01 uur al voorgesteld om het draadje te sluiten. Maar men bleef doorgaan naar alle kanten. "Havengeld" is tenminste nog ten dele dat draadje.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl