Zwaardopzee schreef :
Prima al die lijstjes , maar in dit geval is de afstand naar het strand gelijk aan die van de eerste steiger, als je na breuk en chaos van klapperend zeil, motor wil starten en nog een keer, en nog een keer... dan ben je er al. Onverwacht is alles anders, zelfs als je traint op het onverwachte, en de handelingen. En trainen is meer dan lijstjes invullen. Dus had jij het beter gedaan onder deze omstandigheden?
Lijstjes helpen zeker als je ze goed gebruikt , daar komt een routine uit voort en procedure uit voort .
Het afwijken van de routine is vaak heel vaak afgelopen tot noodlottige ongevallen waar voorbeelden ten over zijn . HA38 zinken , zeiler met diabetes overleden omdat men dacht die is zeeziek, enzovoorts . Slecht marifoon en communicatie verkeer .
Ook weten waar je bent met uitval van de stroom, waar bent u welke positie ??? Dan is een gegist bestek wel heel handig op een stom stuk papier .Aantal keren gehoord bootnaam spellen ? stress paniek en dan dat "klote nautische alfabet" Maak een lijstje kun je het zo opdreunen. Je kunt niet alles voorkomen! maar je kunt de ellende wel met ruim 90% reduceren
Lijstjes werken goed aan de 'andere kant' bij de hulpverlening om snel en goed zicht te krijgen op hulpwens en verlening. Maar niet bij het slachtoffer als je in forse wind 45 seconden hebt om onheil af te wenden, trainen wel. Allerlei zelf reddingsoefeningen in verschillende omstandigheden trainen, en dan nog duurt het even (tijd) voor je ze daadwerkelijk toepast als het zo ver is. Vandaar dat je ' ZWEM ' roept naar een drenkeling, zelfs dat vergeten ze onder stress. Dit is praktijk in verschillende disciplines.