dehler31abc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Uiteindelijk is die dochter nu ook een boef. Want die heeft iets verkocht wat helemaal niet van haar was…
Probleem is dat Kadasterregistratie niet verplicht is.
Dus een koper weet nooit of het klopt of niet (of je moet vooraf het Kadaster onderzoek laten doen, inclusief onderzoek naar een mogelijk brandmerk op de boot…
In nederland een boot kopen waar volgens de verkoper geen kadaster-registratie op zit is gewoon een groot risico laten deze verhalen zien…
En dat kan dus ook gebeuren met bootjes van 15 of 20 duizend euro, niet alleen met miljoenen jachten…
[...]
Dat is lichtelijk overdreven. Geen enkele reden om registratie van plezier vaartuigen verplicht te maken. Onnodige regeldrift. Voordat je een boot koopt is het standaard om te checken of de boot ingeschreven staat bij het kadaster EN te checken of er geen hypotheek op zit. Elke , goede, makelaar doet dit, staat ook in het hiswa contract maar ook als particulier kun je dit ook zelf checken.
Totaal onnodig om de 99.5% (pakweg...) van de pleziervaartuig bezitters te verplichten hun bootje te registreren alleen omdat een koper verzuimd heeft te (laten) checken of een boot geregistreerd is. Als een boot niet ingeschreven staat in het kadaster en er geen zeebrief is volstaat een rechtsgeldig koopcontract en betalingsbewijs. Klaar, niet gaan over "engineeren" met overbodige bureaucratie...
Maak de zeilsport niet onnodig ontoegankelijk door invoeren van nog meer regels en beperkingen. Tenzij je graag de invoering van een vaarbelasting wil en het stiekem eigenlijk veel te druk vindt op het water met al die watersporters zeker nu dat weer kan na het corona gedoe: invoering verplichte registratie, vaarbelasting, verplicht vaarbewijs ( ook typisch uit dezelfde hoek) en de "happy few" hebben het water heerlijk voor zichzelf
Hee Dehler31abc,
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Met het “probleem” bedoelde ik dat je het niet zeker weet. Ik dacht dat het inderdaad op te lossen is door de scheepsnaam/ eigenaar te laten checken bij het Kadaster op omschrijving, maar na het verhaal van Nachtvlinder te lezen kan het ook nog zijn dat er ergens een brandmerk zit (en ondertussen scheepsnaam is veranderd, dat doen veel mensen na aankoop schip).
Dat de makelaar iets verklaart in een hiswa contract helpt je denk ik niet zo veel, als ik de verhalen lees maken koopcontracten enzo niet veel uit, de eigenaar is degene die in het Kadaster als eigenaar staat geregistreerd.
Dus, probleem is dat je in Nederland soms wel, en soms niet een bootje geregistreerd hebt staan, maar niet altijd even eenvoudig is uit te sluiten (door wijziging scheepsnaam, eigenaar) dat ie geregistreerd staat.
Verder is het denk ik niet de bedoeling om in dit topic de hele discussie van wel of niet verplichte registratie voor alle boten over te doen (is pasgeleden een topic over geweest).
Rest mij om te zeggen dat ik het zeker met je eens ben om varen voor iedereen en zo laagdrempelig mogelijk te houden! Van mij mag iedereen varen, juist gezellig en leuk!