Calidris schreef :
Ter aanvulling.
In de tijd van de gesubsidieerde AIS inbouw voor de binnenvaart onder CVO, moesten de eigenaren aantonen dat ze ook werkelijk eigenaar waren van het vaartuig. Alle grote vaartuigen hebben een dergelijke kadaster inschrijving verplicht.
Uit de vele honderden aanvragen, bleek toch bij enkele 10-tallen dat de eigenaar geen eigenaar was volgens het kadaster .
Soms nog 3 generaties terug nooit overgeschreven, soms gekocht op de achterkant van een bierviltje.
We hebben hee wat moeten rechtbreien. In geval met 2-3 generaties terug moesten dus de erfgenamen gezocht worden en daarmee akkoord bereikt worden over het kadastrale eigendom.
Goede vrienden van mij hebben zo hun klipper een tweede maal moeten kopen.
Het schip had nog lang vracht gevaren, tot het schippersechtpaar overleed. Hun dochter verkocht de klipper aan mijn vrienden, waarbij een keurig koopcontract was opgesteld en ondertekend. De koopsom werd via de bank betaald.
Mijn vrienden hebben drie jaar lang heel veel werk (en geld) verzet om het schip bewoonbaar en zeilend te maken.
Toen kreeg de dochter, die hun het schip had verkocht, ruzie met haar broers en zussen want zij had het geld in eigen zak gestoken. Broers en zussen lieten beslag leggen op het schip, dat volgens het Kadaster nog van hun ouders was, dus nu van de gemeenschappelijke erfgenamen.
Ondanks ondertekend koopcontract en aantoonbare betaling, moesten mijn vrienden het (inmiddels totaal verbouwde) schip inleveren, òf ten tweede male kopen. Ze kozen voor dat laatste.
Zoiets is natuurlijk heel zuur voor de kopers, maar het toont aan dat een kadasterregistratie veel bescherming biedt tegen malafide praktijken.
Stel je voor dat een boef jouw zeiljacht verkoopt aan een argeloze koper die te goeder trouw het fake-contract ondertekent en het geld betaalt aan de boef.