Ik weet dat er hier al heel veel over dit onderwerp is geschreven, toch is mijn verbazing bij het lezen van het artikel Dossier Droogtoilet de reden om dit te schrijven. Natuurlijk zou ik onderstaande uiteenzetting ook kunnen mailen naar Zeilen, maar ik ben eerst best wel geïnteresseerd in de mening hier op het forum.
Na het lezen van het Dossier Droogtoilet in het maandblad zeilen blijf ik toch met een vraag zitten; waarom zijn mijn medewatersporters zo gedreven in het uitproberen van allemaal verschillende soorten droogtoiletten en wordt een alternatief van "chemisch" toilet niet meegenomen in het Dossier. Ik lees zelfs een deelnemer die zijn Porta Potti vervangt voor een droogtoilet en beiden beoordeelt met een 8.
Afgelopen zeilseizoen heb ik geprobeerd of een "chemisch" toilet voor ons een alternatief zou kunnen zijn voor ons boordtoilet met vuilwatertank. Ik kan deze test voor ons geslaagd noemen. We hebben besloten om ons boordleven samen met de Porta Potti voort te zetten en definitief afscheid te nemen van ons buitenboordtoilet met vuilwatertank.
Naast zeilen gaan we ook graag met de vouwwagen op pad. In deze vouwwagen hebben we ook een Porta Potti om onszelf nachtelijk toiletbezoek op de camping te besparen. Elke ochtend even de tank legen is een ritueel wat er bij hoort net als douchen, eten en boodschappen doen. Waarom zou datzelfde ritueel niet op een zeilboot passen?
Eerst heb ik op het internet gelezen wat er nu zo chemisch is aan een "chemisch" toilet. Op de bij de Porta Potti geleverde flessen met toiletvloeistoffen staat beschreven wat er allemaal aan bestanddelen in de vloeistof zit. Dit is voor mij niet te beoordelen, maar de oplossing mag niet alleen vrij in het riool geloosd worden maar ook in een septic tank. Naar mijn idee zegt dat al heel veel over de mate van chemische vervuiling.
Echter indien de tank dagelijks geleegd wordt kan men ook volstaan met in het spoelwater een borrelglaasje azijn en een scheutje afwasmiddel te doen.
Ook is het van belang dat het toilet vast in de boot staat. Iets wat de droogtoilet testers in het Dossier tot vindingrijke oplossingen bracht. Porta Potti heeft twee toiletten die vastgezet kunnen worden. Het ziet er wat plastic en fragiel uit, maar het heeft zonder problemen ons toilet op zijn plek gehouden. Ook tijdens het zeilen was toiletbezoek geen probleem.
Tijdens onze zeiltochten hebben we elke ochtend het toilet in een jachthaven kunnen legen, met uitzondering van één marina aan het IJsselmeer waar geen voorziening was. Ik ben van plan om deze marina daar op te gaan informeren.
Indien de opvangtank geen vaste stoffen bevat en er is gebruik gemaakt van wat azijn met afwasmiddel zou je de tank ook overboord kunnen legen.....
Dit hebben wij nooit overwogen. Het gemak waarmee je bij een stortplaats je kunt ontdoen van de inhoud en tevens de tank even kunt omspoelen weegt zwaarder dan het tijdelijke ongemakkelijke gevoel van het rondlopen met een Porta Potti tank.
Ik kan me eerlijk gezegd niet indenken wat een droogtoilet aan voordelen bezit om te winnen van een "chemisch" toilet als alternatief voor het oude vertrouwde overboord.
Iemand nog geïnteresseerd in een gebruikt Jabsco onderwatertoilet met vuilwatertank? Na overleg af te halen in Beetsterzwaag!!