Booty24 schreef :
Een jacht hoort niet zo snel te zinken o.a. niet omdat het bevolkt wordt door niet deskundige passagiers, maar veelal als lading te boek staan, maar in werkelijk hun leven verder willen verrijken.
Zou je deze zin eens kunnen herformuleren of uitleggen?
Snap er geen jota van.
Daarvoor lijken de ingebouwde ontwerpfeatures ongeschikt:
Doorslaan bij 73 dan wel 88gr waarbij ook nog openingen te water komen.
Schuifdeuren die qua waterdichte integriteit dicht horen, maar die onder helling openvallen: gelukkig maar want ander kon je er niet uit, maar die ook grenzen aan een “schepkuip” vol water.
Hebt “gevraagd doel” vertaald in “design brief” “ontwerp, engineering en realisatie conform de rules (minimale eisen los van gevraagd doel en los van design brief)” en vervolgens de manuals en operational limitations.
Ik verwacht dat het op papier allemaal zal kloppen of met excemptions correct geregeld, maar niemand zal nog eens zo’n boot willen hebben die in deze mate van een gevraagd doel cq design brief afwijkt.
Het vertalen van een gevraagd doel naar een ontwerp en een design brief voor de werf is de meest cruciale fase in een ontwerp.
En ja, hier wordt natuurlijk ook om een showcase gevraagd, maar niet dat dit een doodskist wordt, ook niet per ongeluk.
De classificatie maatschappij (is dat hier RINA?) zal ook door de zure appel heen moeten bijten: ze zullen formeel ontkennen, maar ook de rules aan willen passen als nodig.
De rest van je betoog staat bol van aannames en speculatie, zoals al eerder
gezegd, er is nog geen afgerond onderzoek dus waarom daarop vooruit lopen? Wat we weten
is dat SY Bayesian geleverd is als éénmaster, een sloop. Ontwerper Ron Holland & partners
zullen die éénmast uitvoering ongetwijfeld hebben doorgerekend.
Het enige dat vaststaat is dat SY Bayesian op 50 mtr diepte ligt, op haar stuurboord zijde
en met haar mast intact.
Het onderzoek afwachten maar, van zowel de Italiaanse als de Britse autoriteit.
Uitermate “pijnlijk”, maar als casus heel erg interessant qua onderzoek, waarheidsvinding, belang bij een uitkomst (beïnvloeding en rechtszaken (over de uitkomst cq conclusie, maar ook over medewerking en documenten), belang voor de regelgever (classe goedkeur) versus de aanpassingen aan de regelgeving.
In die zin is het best fijn dat het daarom een showcase is, dat er geld en belang is om het tot de bodem uit te zoeken en het niet als “alweer een kiel” gaat behoren tot “the state of the art”.
Progress is “beyond the state of the art”.
Terzijde, maar van belang in vergelijking tot onze boten:
De kenterhoek is slechter dan van een cat of een tri. Iets waar velen tegenop zien (maar met een zeilentabel hanteerbaar).
Als onze boten direct zouden zinken bij 1x plat slaan bij openstaande luiken dan zouden we daarmee niet op zee willen.
Het is uniek als een schip snel zinkt, als het al zinkt. Zelfs het stel “met de uitgebroken klapboegschroef” had tijd om zich in het vlot te redden.
Eén van de voordelen van de meeste kajuitjachten is dat bij kenteren de cabine ingang hoog boven de waterlijn blijft en de dakluiken meestal ook. Eén van de criteria waarom het laadgewicht altijd beperkt is en beperkt moet blijven. Ook een reden waarom een asymmetrische ingang of twee ingangen naast het midden niet vaak gezien worden.
Hoewel waterdicht en alles dicht meer overlevingskans geeft, zal je er ooit als de nood dan alsnog aan de man komt, er ook weer uit wil. Dan is het helemaal niet fijn als alles zo vakkundig geborgd is. Klopt ook, op ons soort bootjes is iedereen meestal op tijd buiten. Kan ook, want tijd is alles en daar zijn de regels op ontworpen. Dat er maximaal tijd is voor het verlaten dan wel voor redding.
Dus als 73 of 88gr de kenterhoek is, en de mast het doorslaan niet voorkomt, dan wil je er toch ook uit kunnen om te kunnen blijven genieten van het leven dan wel het zeilen cq de miljoenen.
Ondertussen is de volgende Perini Navi aan de grond gelopen. Dat ligt dan natuurlijk aan een ontwerpfout van de grote boze buitenwereld of een operationele misser, zoals een laaghangende kiel.
Nogmaals, heel triest, maar ik denk dat dit in de zeiljachtbouw tot veranderingen leidt zoals vroeger bij ongelukken met de ramschepen (meer vrijboord), de Titanic (inzicht in lekstabiliteit) en Harold of Free Enterprise/Estonia (progressive flooding/free surfaces), waardoor we binnen nieuwe lijntjes moeten gaan kleuren.
A