Reed schreef :
Wat we nu wel (zeker) weten:
- buitengewoon harde wind
- buitengewoon hoge mast met relatief veel windvang
- ophaalbare kiel in opgehezen toestand.
- schip is plat gegaan.
- schip is snel gezonken.
Deze feiten zullen de uitgangspunten zijn van het onderzoek waarbij er steeds meer details (feiten) aan worden toegevoegd. Ben erg benieuwd naar de bevindingen, de eindrapportage en de conclusie.
Daarna pas lijkt het me gepast om er over te oordelen.
Ik begrijp niet dat je niet zou mogen oordelen over het resultaat.
Het resultaat is bekend en
ik vind het resultaat, voorzichtig uitgedrukt, nogal
ongelukkig.
Het gebeurt wel vaker, zelfs heel vaak, dat het beter is een standpunt te bepalen en actie te ondernemen voordat de werkelijk achterliggende oorzaak bekend is.
Voorbeelden anders dan deze zaak:
De KNRM rukt uit zonder te vragen waarom iemand uit voer. Heel interessant en met een betoog dat dat nergens voor nodig was en dat een vakantiehuisje ook een optie was geweest, wordt niemand tijdig gered.
Het kan wel goed uitkomen. Zolang de gemeenschap bijvoorbeeld monstergolven ontkent hoef je er ook geen rekening mee te houden qua ontwerp, routing, voorzorgen, maar handig is dat niet.
Hele volksstammen menen dat de statistische golfmodellen de waarheid zijn, maar helaas zijn zij een modelmatige (wel heel slimme) vereenvoudigde werkelijkheid waarmee je makkelijk kan rekenen. Hetgeen dan wel weer heeft bijgedragen aan een beter begrip en een beter ontwerp, maar de extremen in werkelijkheid niet temt.
(Komt vaker voor economen bestuderen ook liever modellen dan de werkelijkheid.)
Het is nu theoretisch bewezen en modelmatig aangetoond, maar het enige dat je daarvoor nodig had, was een basin met een diepe pit (de naam voor een diepe put in een modelbasin) en twee rijen golfactuators aan de zijkanten, waarbij je precies genoeg kleine golfjes kan maken (en dat was het moeilijke en het nieuwe) om de grote interferentie als monstergolf te kunnen zien.
“Onbewezen” 4e jaars vwo, dat we nu fysiek hebben aangetoond. U had ook kunnen promoveren.
De fysieke volume hypothese van Archimedes is pas 2000 jaar later in een theoretisch drukvlakken evenwicht vertaald terwijl we wel al 2000 jaar er de stabiliteit op baseerden. Alle berekeningen zijn eenvoudige volume berekeningen terwijl een drukvlakken evenwicht de juiste is (drie decimalen achter de procentuele verschil komma). En passant bleek ook dat de stammenstrijd over lekstabiliteit op basis van verloren drijfvermogen of verzopen ruimtes onzin is. Het is op basis van drukvlakken precies hetzelfde, maar de volumetrische onvolkomen aanpak maakt het verschil. Was een Promotieonderzoek rond 30 jaar geleden. Voordeel, een drukevenwicht kan ook eenvoudig vertrimmen onder helling. Dat lieten we voorheen weg.
In de getallentheorie waar wij onze pinpasveiligheid op baseren staan (stonden?) nog hypothesen open die nog niet theoretisch bewezen zijn. Ik ga er wel mee naar de winkel.
Je kan racisme of niet-inclusiviteit veroordelen en proberen te verminderen zonder te weten hoe die is ontstaan. Is voor de meerderheid veel fijner als we nu al wat doen/deden dan om te wachten op het waarom. De omwenteling kwam met een grote gevleugelde speech. Dit was vóór de root cause analyse. Zou die er wel komen?
Zo maar enkele voorbeelden uit het ethisch-, het technisch- en het theoretisch leven.
Veelal levert een onderzoek weinig nieuw inzicht. Het levert vooral acceptatie op en daardoor ook acceptatie voor de actie.
Acceptatie van verandering is namelijk de mens’ grootste handicap. Zelfs beginnen aan verandering is makkelijker, maar die verstoppen we graag achter de acceptatie.
Neem dat laatste nu eens mee als onze politiek weer eens niet tot actie komt.
Iedere avond op TV. De enige sport die gedijt met de wind van voren.
Wachten op …. is zo populair geworden dat zelfs de gewone burger het trucje kent, er zelfs aan mee doet en meent dat dit goed is!
Maar wij, wij zijn zeilers. Wij plannen onze eigen tocht en hebben onze eigen mening. De ene concludeert ZeilWest, ander ZeilNoord. Wat telt is niet het waarom, maar dat je ook gaat, maar ook veilig aan en thuis komt. En met dat laatste is de cirkel weer rond.