Gijper schreef :
Het draaimoment is evenredig met de lengte. Een mast mag dus theoretisch steeds dunner worden naarmate je hoger komt. Nu is het bij een klein bootje natuurlijk het gemakkelijkst om één profiel te gebruiken voor de hele mast. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat bij zo'n enorm jacht ook zo is.
Maar ik laat me graag verrassen
Niet helemaal waar. Een mastprofiel word voornamelijk op compressie belast, die compressie varieerd niet heel erg veel over de hoogte van de mast. Om uitknikken te voorkomen most het mastprofiel een bepaalde stijfheid hebben. De lengte van een paneel doet daar voor de 3e macht aan mee, een klein beetje lengte verschil maakt heel veel verschil voor uitknikken. Dit is ook de redenen dat zalingen vrijwel nooit gelijk verdeeld zitten over de masthoogte. Er word wat gespeeld met de zaling hoogte zodat iedere sectie grofweg een zelfde veiligheidsfactor heeft tegen knikken. Voor ongestaagde masten en masten zonder zalingen gaat jouw stelling uiteraard wel op.