Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Naviduct (Enkhuizen)

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 07:46 #1579881

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Ervaring leert dat het verschil tussen IJsselmeer en Markermeer over het algemeen gering c.q. nihil is.
Maar met enige wind ontstaat er snel een fors verschil.
Bij storm Polly vorig jaar juli wat het verschil 1,4m. Dus het zal wel een functie hebben.
Geldt natuurlijk ook zo voor Lelystad Houtrib, daar gaat de beroepsvaart doo. Die zitten ook niet te w88 op oponthoud.

Maar, bel RWS op 0800-8002 en deponeer je vraag daar, daar zitten de experts (zou je zeggen)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 07:46 #1579882

H700 schreef :
laat het water vrijelijk stromen!

Heb je enig idee hoe hard het gaat stromen bij 10 of 20 cm verschil in waterhoogte?

Heel soms is de stand PRECIES gelijk en staan ze open, hoewel ik dat bij het Naviduct nog nooit heb meegemaakt.
Wel bij de sluis-met-brug over het Krabbersgat en ooit eens bij de Oranjesluizen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 07:58 #1579886

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Baasklusje schreef :
H700 schreef :
laat het water vrijelijk stromen!

Heb je enig idee hoe hard het gaat stromen bij 10 of 20 cm verschil in waterhoogte?

Heel soms is de stand PRECIES gelijk en staan ze open, hoewel ik dat bij het Naviduct nog nooit heb meegemaakt.
Wel bij de sluis-met-brug over het Krabbersgat en ooit eens bij de Oranjesluizen.

Dat doet het op het Wad ook, daar dan ook maar een dam in?
De 26 kilometer lange dam was oorspronkelijk bedoeld voor de inpoldering van het zuidwestelijk gedeelte van het IJsselmeer tot Markerwaard.
De Houtribdijk is eigenlijk een dam, omdat deze aan beide kanten water heeft, geeneens een dijk.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:01 #1579887

H700 schreef :
[
Dat doet het op het Wad ook, daar dan ook maar een dam in?

Het Wad is iets breder dan die sluiskolken. Is dat je niet opgevallen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:04 #1579889

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
JB-NL schreef :
Ervaring leert dat het verschil tussen IJsselmeer en Markermeer over het algemeen gering c.q. nihil is.
Maar met enige wind ontstaat er snel een fors verschil.
Bij storm Polly vorig jaar juli wat het verschil 1,4m. Dus het zal wel een functie hebben.
Geldt natuurlijk ook zo voor Lelystad Houtrib, daar gaat de beroepsvaart doo. Die zitten ook niet te w88 op oponthoud.

Maar, bel RWS op 0800-8002 en deponeer je vraag daar, daar zitten de experts (zou je zeggen)

JB

Extremen daargelaten. Maar de dam is daar louter aangelegd als dijk voor de markerwaard.
natuurlijk, Bij noodweer is de dam een mooie buffer, maar meestal is het weer redelijk en stormt het niet.
Miljoenen zijn gespendeerd om natte gebieden aan te leggen (Trintelzand) maar de dode vissen die je vaak ziet drijven in de sluis hebben er niets aan.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:04 #1579890

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Baasklusje schreef :
H700 schreef :
[
Dat doet het op het Wad ook, daar dan ook maar een dam in?

Het Wad is iets breder dan die sluiskolken. Is dat je niet opgevallen?
Kunnen we rws niet vragen een sluis bij den oever bij laag water even open te zetten, kan H700 eens proberen met zn boot..
Ach,je hoeft maar naar de Oosterscheldekering te kijken.

(Daar zijn wel ooit eens een paar kajakmaatjes van mij doorheen gegaan...van zout naar zoet, maar die hoeven geen mast te strijken)
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 08:09 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:08 #1579893

Er is ook nog iets met de deuren.
Zeesluizen hebben ebdeuren en vloeddeuren.
Of dat bij het Naviduct ook is weet ik niet.

En als het steeds blijft stromen krijg je de deuren nooit meer dicht, of ze spoelen kapot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 08:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:08 #1579894

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Baasklusje schreef :
H700 schreef :
[
Dat doet het op het Wad ook, daar dan ook maar een dam in?

Het Wad is iets breder dan die sluiskolken. Is dat je niet opgevallen?

Dat maakte je niet duidelijk dat het de kolken betrof.
De natuur zal naar een evenwicht streven; eens het water aan beide kanten vrijwel gelijk is neemt de stroming af. Zeker als je in de dam wat extra duikers plaatst.
Door harde wind of hoge waterstanden van de IJssel kan de sluis alsnog gebruikt worden.

En het verval door getijdenbewegingen is uiteraard veel groter dan een dode plas water wat het IJsselmeer/Markermeer is nadat de Afsluitdijk er kwam.
Door dat verval is de stroming sterker op zee.
Maar voor 1975 was er immers ook geen probleem in het meer?
Voer ik als binkie gewoon met opa mee in 1 x naar Stavoren om aal te brengen.
De dam is er louter voor de aanleg van de Markerwaard.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 08:13 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:23 #1579897

H700 schreef :
De natuur zal naar een evenwicht streven; eens het water aan beide kanten vrijwel gelijk is neemt de stroming af.

Dat is nooit.
Alleen al door op-en afwaai zal er altijd een verschil zijn.
Er is daardoor oo stroming op IJsselmeer (en iets minder op Markermeer).
RWS publiceert dat zelfs, 4 keer per dag (Kustfijn).

Hier voor NU vandaag (wind!) met waterhoogtes en stroming.



Van de Markerwaard ligt vrijwel de gehele dijk er al, niet alleen Enk-Lely.
Er moest alleen nog een dijkje op land bij (mijn rode streep) en een stukje van Pampushaven naar Amsterdam.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 08:34 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:24 #1579898

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29047
Verbaas u niet, verwonder u slechts.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:26 #1579899

Calidris schreef :
Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Mag ergeren ook :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:34 #1579902

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Baasklusje schreef :
Calidris schreef :
Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Mag ergeren ook :woohoo:

Waar erger je je dan aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:36 #1579904

JB-NL schreef :

Waar erger je je dan aan?

Aan het ontkennen van elementaire natuurkundige wetten ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:38 #1579905

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Baasklusje schreef :
JB-NL schreef :

Waar erger je je dan aan?

Aan het ontkennen van elementaire natuurkundige wetten ;-)

Maar dat is toch ook een gegeven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:38 #1579906

  • Bubbels
  • Bubbels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 109
H700 schreef :
Gisteren lagen er 5 jachten en een binnenvaartscheepje klaar om geschut te worden.
De binnenvaartschipper kreeg de opdracht om het naviduct te nemen. Voor mij een flink (38ft?) Nederlands jacht en achter mij twee Duitsers. Flinke boten uit Lemmer, ik denk huurboten maar met Duitse vlag.
Op naar de sluis was het voor de Duisters een wedstijdje wei het eerst naar binnen kon, ik zou het niet worden met mijn 6pk BBM...
Een zo ¨heurt¨ het ook niet.
Met mijn 22ft voer ik zo dat ik de weg ¨blokkeerde¨ en ging aan de stuurboord wal, het NL jacht van 38ft aan de bakboord kant.
Voor mij de binnenvaartschipper.

Als je zelf de kleinste bent in een grote sluis, waarom zou je dan de weg "blokkeren" voor een grotere boot? Het is toch prima als een grote boot eerst in de sluis ligt en dan kun je er makkelijk dubbel naast. Ik heb dat liever dan dat die grote boot dan bij de kleinere boot langszij moet.

Het valt me op dat het "heurt niet" en ik was hier eerder steeds belangrijker worden ipv gewoon even praktisch mee denken hoe een schutting zo goed mogelijk benut kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:46 #1579907

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14783
Baasklusje schreef :
JB-NL schreef :

Waar erger je je dan aan?

Aan het ontkennen van elementaire natuurkundige wetten ;-)

Natuurkunde wetten is ook maar een mening. ;) Als wij willen dat het anders zou kunnen dan moeten "ze" daarvoor zorgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 08:47 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 08:56 #1579911

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1726
Bubbels schreef :

Als je zelf de kleinste bent in een grote sluis, waarom zou je dan de weg "blokkeren" voor een grotere boot? Het is toch prima als een grote boot eerst in de sluis ligt en dan kun je er makkelijk dubbel naast. Ik heb dat liever dan dat die grote boot dan bij de kleinere boot langszij moet.

Het valt me op dat het "heurt niet" en ik was hier eerder steeds belangrijker worden ipv gewoon even praktisch mee denken hoe een schutting zo goed mogelijk benut kan worden.

+1
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 09:08 #1579913

Als dat de beweegreden zou zijn voor zo'n grotere boot, zou ook overlegd kunnen worden om irritaties te voorkomen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 09:19 #1579917

  • qjbikker
  • qjbikker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
En al die andere sluizen en bruggen dan? Als men niet de elementaire beleefdheid en zeemansschap in acht neemt blijft het fout gaan.

Grt

QJB

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 09:37 #1579926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29047
Het staat gewoon in de wet, op toerbeurt van aankomst en grote schepen en bederfelijke lading eerst.
Het is gewoon ontzettend lomp dat het binnenvaart scheepje zijn schroef er op laat staan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 09:46 #1579930

Calidris schreef :
Het is gewoon ontzettend lomp dat het binnenvaart scheepje zijn schroef er op laat staan.

Er staan op de deuren van het Naviduct hele grote spandoeken met "Motor uit".

Als het mij gebeurt stop ik naast de deur en roep ik de sluis op.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 09:53 #1579931

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3506
Calidris schreef :
Het staat gewoon in de wet, op toerbeurt van aankomst en grote schepen en bederfelijke lading eerst.
Het is gewoon ontzettend lomp dat het binnenvaart scheepje zijn schroef er op laat staan.

Staat er ook vaak met GROTE letter: Schroef uit..

mn bbm gaat zelfs uit, als die stank voor nix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 11:18 #1579949

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Volgende keer gewoon tussen de deuren blijven wachten totdat het binnenschip vast ligt en dan pas naar binnen varen. Soms worden de sluiswachters dan boos, maar dan moeten ze hun werk maar doen en dat binnenschip manen zijn schroef uit het werk te zetten.
Dan zo ver mogelijk naar voren aanmeren en zware schepen langs de kant en lichte bootjes in het midden.
Wellicht had je zelfs naast dat binnenschip kunnen gaan liggen.
Een toerbeurt overslaan als alles er makkelijk in past is natuurlijk grote kolder.
Wat watermanagement betreft moet je even beter naar de situatie kijken. De verschillen tussen Noord en Zuid van de Houtribdijk zijn bij een beetje wind aanzienlijk. De dijk zorgt ervoor dat niet het hele IJsselmeer richting Amsterdam of Lemmer kan waaien. De dijken in de uithoeken van het IJsselmeer kunnen dankzij die dijk dus wat lager zijn. Tevens is het een snelle verbinding voor het wegverkeer tussen Flevoland en Noord Holland.
Vissen kunnen makkelijk heen en weer via de spuicomplexen die zowel bij Lelystad als bij Enkhuizen naast de sluizen zitten. Die staan open als het water van het Markermeer te hoog komt. (Door afvoer van de Eem, beken van de Veluwe, bemaling van polders in Noord Holland en Flevoland.
Via Amsterdam spuien gaat niet. Al het water dat in het Markermeer komt moet via de spuicomplexen in de dijk naar het IJsselmeer. Vervolgens via de spuisluizen in de Afsluitdijk de Waddenzee op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 12:11 #1579969

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
Resumé:
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat. Er voor het schip kon niet, hij lag vooraan en mocht uiteraard als eerste binnen. En ook weer weg.
De volgorde van binnenkomst (ik, 3e) werd straal genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.
Dan komt er ook nog een soort viswijf binnen die boten in de stress ziet kloten...en in dat mêlee mee doet, ja, de mazzel.

Dan, de stroming.
Stel, de dam was niet aangelegd in 1975, dan hadden we een groot meer gehad.
Een getijdenloos meer, onderhevig aan stuwing door de wind met soms enige stroming. Bij storm zijn er significante verschillen.
Vroeger liep bij zuidwesterstorm de haven van Monnickendam wel eens leeg, we hadden dikke pret met het zoeken naar de bende die daar lag.
Maar er was nu eenmaal het plan van Lely dus die dam kwam er.
Uiteindelijk door protesten van met name Volendammers, natuurverenigingen en anderen is die polder er nooit gekomen.
Deze winter liep Volendam en Hoorn onder door hoog water in M.meer en wanbelijd van RWS. Spuien op het IJsselmeer kon niet door de verschillen. Spuien op het Wad was door sprintij en harde wind lange tijd onmogelijk. Dus natte voeten.

Dan de natuurkunde:
Als water door een buis moet (de sluis) neemt de druk af maar de snelheid toe.
Dit effect, ontdekt in de 18e eeuw, is het afnemen van de druk van een vloeistof bij het toenemen van de snelheid, bijvoorbeeld doordat de vloeistof door een verdunning in een, in dit geval een dam, stroomt. De verdunning is de sluis.
U weet wel (of niet), de wet van Benoulli.
Dieper ingaan op de materie gaat de Naver-Stokesvergelijking.
Jammer genoeg zijn de Naver-Stokesvergelijkingen heel moeilijk om op te lossen. Sterker nog: als je wiskundig kunt bewijzen dat oplossingen bestaan (of juist niet), dan maakt het Amerikaanse Clay-instituut je één miljoen dollar rijker.
Dat gaat ook mij ver boven het petje maar; Baasklusje en anderen die beter op de hoogte schijnen te zijn dan ik daag ik uit.

Maar dat de buis (sluis) en de dam van mij weg mag of tenminste wordt voorzien van een (brede) waterkering, is wel duidelijk.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 12:17 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Naviduct (Enkhuizen) 22 aug 2024 12:27 #1579972

H700 schreef :
Naast het binnenschip kon niet, hij had mij gekraakt als een walnoot bij het wegvaren omdat hij naar het midden gaat.

Je vertrekt natuurlijk vóórdat het binnenschip dat doet!


H700 schreef :
...genegeerd door de Duitsers. Zij staken al schuin over de vaargeul ipv haaks en gas er op, dan eis ik mijn plaats ook op.

Daar bereik je niets mee; gezien je OP zit je namelijk nog steeds vol met rancune! Of had je in de sluis wel even een bevredigend "Karma gevoel"?

H700 schreef :
Dan, de stroming.

-Een dam mét sluis werkt
-Géén dam en dus zonder sluis werkt ook
-Een dam zonder sluis maar met vernauwing werkt niét: er onstaat een onhandig hoge stroming en bovendien dient een dam met permanente opening geen enkel doel ;)


Twee weekenden terug 2.5 uur gedaan om bij Kornwerd van het Wad naar het IJsselmeer te schutten. Ook daar ook een foute vent in een dure gloedniuwe grote J die heel sneaky twee brugopeningen vóór zijn beurt doorvoer, samen met mij (al 2 uur aan het wachten). Had ook even de neiging "m'n gelijk te halen" op weg naar het bruggat, maar heb mij netjes gedragen en mij niet verlaagd tot zijn niveau. Ik denk van het type yup/zakenman met eigen bedrijf, lak aan de rest, veel lef en rekent (terecht blijkbaar) op inspanningen van anderen om schade te voorkomen. Komt er z'n hele leven al mee weg, blijkbaar.
Laatst bewerkt: 22 aug 2024 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl