Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MOB in de ARC

MOB in de ARC 04 dec 2024 23:23 #1600143

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31636
Watermaat schreef :
Zoals waarschijnlijk 99% van alle zeilers (en naar ik hoop zelfs meer) heb ik geen ervaring met een MOB-situatie en zoek ik naar veiligheids middelen waar ik op kan vertrouwen.
Bij een stevige gordel, lifeline en bevestigingspunten aan boord durf ik wel op mijn eigen vergaarde kennis te vertrouwen.
Bij een "automatisch" opblaasbaar zwemvest en al dan niet automatisch elektronische bakens moet ik het vooral doen met mooie verhalen uit de commercie, goedbedoelde tips&ervaringen van experts en zeldzame berichtgeving over feitelijke MOB situaties.

Varen brengt uberhaupt risico met zich mee, door scholing, juiste materialen en training kan je het risico zeer sterk beperken. Zelfs zó sterk dat we maatschappelijk zeer grote moeite hebben met de acceptatie als er nog iemand verdrinkt door een voorval. Eigenlijk willen we er niet meer aan dat dat kan gebeuren, zo ver is het risico terug gedrongen.

Ik heb wel (rijke) ervaring met MOB en zelf overboord springen en het testen van AIS-MOB's. Zolang je maar goed bewust bent van het juiste en correcte gebruik van je EIGEN reddingsmiddelen is de kans zeer groot dat alles prima werkt.
Het is ook van belang dat je je redding vest vooraf gaand aan een dergelijke reis zelf controleert of er bij staat als iemand dat voor je doet. Daarvoor moet je wel weten waar je op moet letten, en dat zou elke zeezeiler onvoorwaardelijk moeten weten als het om een opblaasvest gaat.

Het feit dat er in dit verhaal geen enkel teken van leven is waargenomen, ook geen lichtje, baken o.i.d. geeft te denken. Ik denk dat iedereen heel graag wil weten wat er gebeurd is en vooral wát er niet gebeurd is daarna.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 09:21 #1600170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31636
AndreAzuree schreef :
Is het niet allemaal een beetje schijnveiligheid? Stel dat het noodbaken wel had gewerkt. Hoe lang duurt het dan voor de MOB gevonden en uit het water gehaald wordt? En wat is daaar nu de watertemperatuur? Zelfs bij een werkend baken is de kans op overleven denk ik klein.

Wat schijnveiligheid is, is het hebben van je 3-punts veiligheidslijn en die kennelijk niet gebruiken. In principe moet je op zee incalculeren dat man over boord = dood. Zeker onder de omstandigheden zoals donker, golven en veel wind.
Alles wat je daarna nog kan uitvoeren is winst. Watertemp helpt mee, maar ook lichtje en mob baken.
Niet andersom, de maatschappelijke acceptatie is ondertussen zo vervormd dat we dat niet meer willen accepteren en dit soort draadjes daar uit volgen.

Het alleen focussen op dat een baken schijnveiligheid is is niet reeel. Er is al een heel process aan vooraf gegaan waardoor het zover heeft kunnen komen.
En MOB baken is juist een poging tot het behalen van winst in ene dergelijke situatie, net als een lampje en het reddingvest zelf.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 09:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 09:33 #1600175

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31636
Watermaat schreef :
@azuree
Die schijnveiligheid is precies waar ik altijd kritisch op probeer te zijn.
In dit geval wilde ik het beperken tot de rol van een AIS baken bij een MOB situatie. Blijkbaar heeft die geen rol kunnen spelen in deze redelijk "georganiseerde" situatie. Wat heb je er in de praktijk dan aan op een plezierjacht met hobbie-zeilers op het IJsselmeer of oversteekje UK?

Wat als het je de geschatte gemiddelde kans op overleving MOB van 20% verhoogt naar 22% ipv 25% (want veel beter wordt het waarschijnlijk niet! )

@orange-sunset
Het ligt in dit geval ook aan mijn thuiswater; op een HollandsDiep of Haringvliet kom ik doordeweeks sowieso weinig zeiljachten tegen en nog minder waarvan ik inschat dat ze AIS aan boord hebben en uitlezen. PLB1 wordt in ieder geval opgepikt. Combi wel overwogen, maar niet gekocht ivm grootte (paste niet in mijn Spinlock zwemvest)

Ja, PLB1 wordt altijd opgepikt en actie op ondernomen.
Ja, AIS wordt door omliggende schepen, ook vrachtvaart op hollandsdiep opgepikt. Nee, er volgt geen kustwacht protocol.

Houdt wel rekening met de tijdsduur en verloop van een redding actie, als dat te lang duurt redt je het ook niet.

Maar ja, er geldt boven alles regel-1 aan boord!!!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 09:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 09:37 #1600177

Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Is het niet allemaal een beetje schijnveiligheid? Stel dat het noodbaken wel had gewerkt. Hoe lang duurt het dan voor de MOB gevonden en uit het water gehaald wordt? En wat is daaar nu de watertemperatuur? Zelfs bij een werkend baken is de kans op overleven denk ik klein.

Wat schijnveiligheid is, is het hebben van je 3-punts veiligheidslijn en die kennelijk niet gebruiken. In principe moet je op zee incalculeren dat man over boord = dood. Zeker onder de omstandigheden zoals donker, golven en veel wind.
Alles wat je daarna nog kan uitvoeren is winst. Watertemp helpt mee, maar ook lichtje en mob baken.
Niet andersom, de maatschappelijke acceptatie is ondertussen zo vervormd dat we dat niet meer willen accepteren en dit soort draadjes daar uit volgen.

Het alleen focussen op dat een baken schijnveiligheid is is niet reeel. Er is al een heel process aan vooraf gegaan waardoor het zover heeft kunnen komen.
En MOB baken is juist een poging tot het behalen van winst in ene dergelijke situatie, net als een lampje en het reddingvest zelf.

Natuurlijk is niet gebruiken van je veiligheidslijn dom. Ik begrijp je verhaal niet over maatschappelijke acceptatie. Maar goed, voor mij is dit allemaal niet zo relevant. Ik maak geen grote (solo) oversteken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 09:41 #1600179

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2198
Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Is het niet allemaal een beetje schijnveiligheid? Stel dat het noodbaken wel had gewerkt. Hoe lang duurt het dan voor de MOB gevonden en uit het water gehaald wordt? En wat is daaar nu de watertemperatuur? Zelfs bij een werkend baken is de kans op overleven denk ik klein.

Wat schijnveiligheid is, is het hebben van je 3-punts veiligheidslijn en die kennelijk niet gebruiken. In principe moet je op zee incalculeren dat man over boord = dood. Zeker onder de omstandigheden zoals donker, golven en veel wind.
Alles wat je daarna nog kan uitvoeren is winst. Watertemp helpt mee, maar ook lichtje en mob baken.
Niet andersom, de maatschappelijke acceptatie is ondertussen zo vervormd dat we dat niet meer willen accepteren en dit soort draadjes daar uit volgen.

Het alleen focussen op dat een baken schijnveiligheid is is niet reeel. Er is al een heel process aan vooraf gegaan waardoor het zover heeft kunnen komen.
En MOB baken is juist een poging tot het behalen van winst in ene dergelijke situatie, net als een lampje en het reddingvest zelf.

Je vat het vlgs mij exact samen. Zo kijk ik er ook solo altijd tegenaan. Zeilen geeft risiko overlijden, maar MOB is (meestal) exit. Het is voor mij altijd de vraag geweest hoeveel ik wil investeren in die MOB situatie vs het hele traject veiligheid voordat je overboord gaat. Zwemvest plus PLB1 lijkt solo nog wat toe te voegen (?) , maar AIS baken??
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 10:24 #1600197

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 13:12 #1600233

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
leer eens quoten! (wie de schoen, enzo)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 16:09 #1600281

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Het verbaast me ergens toch wel dat bij de ARC, wat heel veel aandacht krijgt van organisatie en medeboten en waarvan ik verwacht dat er onmiddellijk actie ondernomen wordt, men er niet in slaagt een drenkeling terug te vinden..

Naïef natuurlijk, maar de routes worden gemonitord en zijn dus gekend, communicatie langs alle kanten, veiligheidsvereisten opgelegd etc.
Het zoekveld kan toch niet zo groot zijn? Met hedendaagse plaatsbepaling enzo.

Tenzij er geen werkende vest gedragen werd...
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 16:10 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 16:55 #1600289

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31636
Oceaan kan bést groot zijn....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 18:15 #1600307

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Duh...
Moderne navigatie, track recording op 10m nauwkeurig te volgen op meerdere plotters, voltallige bemanning etc.
Je hoeft geen oceaan af te zoeken.

Hoeveel tijd zat er tussen overboord en opgemerkt te worden? Wellicht (nog) niet geweten.
Laatst bewerkt: 05 dec 2024 18:16 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 18:22 #1600309

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
Noordzee ook :) Ik heb twee keer met de coaster een MOB compleet geoefend. Dus eerst met de bemanning doorspreken wie doet wat etc. Dan een bal overboord, alarm slaan, uitkijk, williamson turn, MOB boot klaarmaken, zoeken! Redelijk weer maar geen van beide keren de bal terug gezien.

Helemaal vanaf een jacht, waar je een stuk lager staat kan je op minder dan 50m langs varen zonder een drenkeling te zien. En in dit geval was het geen voorbereide aktie. En dan met een 0,5 tot 1kn stroom wordt je zoekgebied heel snel een stuk groter.

Even rekenen, je vaart ruime wind met een ex racer, minimale bemanning standby dan ben je zeker 20 á 30 minuten bezig om overstag te gaan en terug. hopenlijk is het dan net bezeild, maar binnen een uur terug op MOB positie is buiten gewoon snel. Dan heb je met een 0,5 kn stroom sterkte/richting onzekerheid al een zoekgebied van 900 x 900m. Dat afzoeken met een snelheid van 5kn en slagen 100m uitelkaar duurt al ruim een uur. En in dat uur is je zoekgebied 4 keer groter geworden :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 18:25 #1600311

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
in het donker ...
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 05 dec 2024 18:30 #1600312

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31636
Reed schreef :
in het donker ...

Met dikke woei en seastate 5
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 09:35 #1600424

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2198
rooiedirk schreef :
Noordzee ook :) Ik heb twee keer met de coaster een MOB compleet geoefend. Dus eerst met de bemanning doorspreken wie doet wat etc. Dan een bal overboord, alarm slaan, uitkijk, williamson turn, MOB boot klaarmaken, zoeken! Redelijk weer maar geen van beide keren de bal terug gezien.

Helemaal vanaf een jacht, waar je een stuk lager staat kan je op minder dan 50m langs varen zonder een drenkeling te zien. En in dit geval was het geen voorbereide aktie. En dan met een 0,5 tot 1kn stroom wordt je zoekgebied heel snel een stuk groter.

Even rekenen, je vaart ruime wind met een ex racer, minimale bemanning standby dan ben je zeker 20 á 30 minuten bezig om overstag te gaan en terug. hopenlijk is het dan net bezeild, maar binnen een uur terug op MOB positie is buiten gewoon snel. Dan heb je met een 0,5 kn stroom sterkte/richting onzekerheid al een zoekgebied van 900 x 900m. Dat afzoeken met een snelheid van 5kn en slagen 100m uitelkaar duurt al ruim een uur. En in dat uur is je zoekgebied 4 keer groter geworden :pinch:

Zou dat met een AIS baken op de bal veel beter worden vraag ik me af? Lukt het om met AIS beeld wel zo'n bal te vinden?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 10:02 #1600430

...Maar als (als...) de AIS MOB had gewerkt, had je het reeds verloren signaal opnieuw kunnen oppikken toch? Of is dat bereik écht zo beroerd, met zo'n metalen stripje tussen de golven voor een LoS overdracht?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe (mijn of andere) apparatuur reageert op een AIS MOB signaal? B&G Triton2 MFD en TimeZero iBoat app... En hoe reageert een gemiddelde IJsselmeer AWB met gemiddelde bemanning om je heen? Wordt het weggedrukt, gerelayed of een levensreddende aktie op ondernomen? Sowiezo het geconfigureerde gebied tweaken dus lijkt mij; ook al mag dat niet. Heeft niemand last van toch; wat is de reden hiervoor?

Ik denk dat ik mij (soweizo wanneer solo) toch fijner voel bij een PLB met Cospar Sarsat dekking en in Nl gekoppelde KNRM aktie.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 10:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 10:10 #1600433

Nachtvlinder schreef :
...Maar als (als...) de AIS MOB had gewerkt, had je het reeds verloren signaal opnieuw kunnen oppikken toch? Of is dat bereik écht zo beroerd, met zo'n metalen stripje tussen de golven voor een LoS overdracht?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe (mijn of andere) apparatuur reageert op een AIS MOB signaal? B&G Triton2 MFD en TimeZero iBoat app... En hoe reageert een gemiddelde IJsselmeer AWB met gemiddelde bemanning om je heen? Wordt het weggedrukt, gerelayed of een levensreddende aktie op ondernomen? Sowiezo het geconfigureerde gebied tweaken dus lijkt mij; ook al mag dat niet. Heeft niemand last van toch; wat is de reden hiervoor?

Ik denk dat ik mij (soweizo wanneer solo) toch fijner voel bij een PLB met Cospar Sarsat dekking en in Nl gekoppelde KNRM aktie.

Dat vraagt om een ZF test ….
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 10:16 #1600437

En hoe reageert een gemiddelde IJsselmeer AWB met gemiddelde bemanning om je heen?

Dit soort apparatuur is toch niet voor gebruik op binnenwater? Alhoewel het wel zou werken denk ik....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 10:40 #1600443

Waarom niet!? Ook daar zul je de keuze moeten maken om je (solo) zeer kort aan te lijnen of niet aan te lijnen maar met electronische ondersteuning. Te lang aangelijnd en overboord is daar ook fataal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 11:04 #1600454

Dat van die lijnen, mee eens. Maar overdrijven we niet een beetje met elektronische PLB's voor op binnenwater? Een beetje de ZF ziekte:

-meer onderhoud
-meer veiligheidsmiddelen
-minder risico's
-altijd iets meer van bovenstaande, dan een ander. En dat dan luid verkondigen hier op ZF. Pure peer pressure ;)
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 11:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 11:06 #1600456

Ja, op binnenwater kun je immers niet verzuipen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 11:07 #1600458

Alles kan. Meeste risico loop je op die 2-baansweg, op weg naar je bootje....
Gevaarlijkste wat ik ooit qua zeilen heb gedaan, was een brommer huren op een Grieks eiland.

het draadje ging over de ARC, een zeilrace over de oceaan. Nu is het al nodig voor een tochtje van Hoorn naar Medemblik. Iedereen moet het zelf weten, maar lijkt me wat overbodig. Tenzij je, wellicht in de winter, met zwaar weer, een solo tocht maakt op het ijsselmeer.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 11:10 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 11:17 #1600463

Ik vaar niet zovaak die ARC route en in dat soort snelle boten. Veel vaker op de ruime binnenwateren en het Wad, ook soms solo. Dus vandaar en ook aanvullend op het draadje laatst over lifelines: je solo aanlijnen heeft praktisch nooit zin, tenzij je dat zó kort kunt doen (en ook doet) dat je niet over de railing kunt vallen. Val je (solo) wél over de railing, dan verdrink je, juist dóór die lifeline die je onder trekt (en in elk geval voorkomt dat je terug aan boord kunt klimmen).

De conclusie (nou ja, één van de stellingen...) dáár was dat je je solo wellicht beter niet kunt aanlijnen, maar dan wel voor een of andere vorm van signalering moet zorgen. Met dát in gedachtte lees ik deze draad: het toont de beperkingen aan van dit soort systemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:00 #1600468

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2198
AndreAzuree schreef :
Dat van die lijnen, mee eens. Maar overdrijven we niet een beetje met elektronische PLB's voor op binnenwater? Een beetje de ZF ziekte:

-meer onderhoud
-meer veiligheidsmiddelen
-minder risico's
-altijd iets meer van bovenstaande, dan een ander. En dat dan luid verkondigen hier op ZF. Pure peer pressure ;)

Ik zie niet echt verschil tussen solo MOB op een IJsselmeer of Oceaan; zonder contact met hulpinstantie verzuip je......of ga je naar de wal zwemmen?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:36 #1600478

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2198
Maarzo eens een binnenwater voorbeeld:
Ik heb als 50plusser een tijdje Finnjol wedstrijden gevaren en op een doordeweekse training op het Haringvliet schiet mijn hangband los. Ruggelings overboord, zwemvest en wetsuit aan. Ik kon mijn joystick vasthouden, maar de boot sloeg natuurlijk om en daardoor brak die af.

Boot plat, Bf4-5 en ik er een 100mtr vandaan. Denk maar niet dat ik zwemmend die wegwaaiende Finn kon inhalen en verder nergens een boot te bekennen.....na een 1/2 uur draaide de boot wat verder door en kwam met de mast in de bodem en kon ik er weer bij. Op mijn tandvlees dat ding weer overeind gezet, erin geklommen en weer retour haven.......dat scheelde dus maar heeeeeel weinig realiseerde ik me.

Ik had toen heel graag een PLB1 gehad.

Als ik ooit van mijn Marieholm val op het Haringvliet vaart ie gewoon met 5kn door op zijn stuurautomaat en waarschijnlijk zelfs zonder automaat. Die haal ik dus nooit meer in en een mijltje naar de wal zwemmen in je kleding met opblaasbaar zwemvest in je nek?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:46 #1600482

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3401
AndreAzuree schreef :
Alles kan. Meeste risico loop je op die 2-baansweg, op weg naar je bootje....
Gevaarlijkste wat ik ooit qua zeilen heb gedaan, was een brommer huren op een Grieks eiland.

het draadje ging over de ARC, een zeilrace over de oceaan. Nu is het al nodig voor een tochtje van Hoorn naar Medemblik. Iedereen moet het zelf weten, maar lijkt me wat overbodig. Tenzij je, wellicht in de winter, met zwaar weer, een solo tocht maakt op het ijsselmeer.

Het is algemeen bekend dat ongelukken met wereldzeilers / cruisers vooral gebeuren in de taxis, busjes en motoren op de wal. En op de ankerplaats als je wordt overvaren door een Rib van iemand die net van de sundowner of potluck komt.

Als je in de winter solo met zwaar weer overboord gaat heb je een grote kans dat je al bent overleden aan onderkoeling voor ze je opgevist hebben na een PLB alarmering. Of je moet een overlevingspak dragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl