Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MOB in de ARC

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:48 #1600484

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Watermaat schreef :
Maarzo eens een binnenwater voorbeeld:
Ik heb als 50plusser een tijdje Finnjol wedstrijden gevaren en op een doordeweekse training op het Haringvliet

En dat was niet in de winter denk ik ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:55 #1600485

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2193
holrobert schreef :
Watermaat schreef :
Maarzo eens een binnenwater voorbeeld:
Ik heb als 50plusser een tijdje Finnjol wedstrijden gevaren en op een doordeweekse training op het Haringvliet

En dat was niet in de winter denk ik ?

Nee hoor, maar na een half uurtje zwemmend je boot proberen in te halen in een wetsuit is het in het seizoen ook wel op en koud.
Ik denk dat je beter af bent als je jezelf rustig kunt houden in het water en hulp afwachten. Geen idee hoe lang dat duurt op binnenwater (IJsselmeer, Zeeuwse wateren) ?
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 12:56 #1600486

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
Noballast schreef :
Nachtvlinder schreef :
...Maar als (als...) de AIS MOB had gewerkt, had je het reeds verloren signaal opnieuw kunnen oppikken toch? Of is dat bereik écht zo beroerd, met zo'n metalen stripje tussen de golven voor een LoS overdracht?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe (mijn of andere) apparatuur reageert op een AIS MOB signaal? B&G Triton2 MFD en TimeZero iBoat app... En hoe reageert een gemiddelde IJsselmeer AWB met gemiddelde bemanning om je heen? Wordt het weggedrukt, gerelayed of een levensreddende aktie op ondernomen? Sowiezo het geconfigureerde gebied tweaken dus lijkt mij; ook al mag dat niet. Heeft niemand last van toch; wat is de reden hiervoor?

Ik denk dat ik mij (soweizo wanneer solo) toch fijner voel bij een PLB met Cospar Sarsat dekking en in Nl gekoppelde KNRM aktie.

Dat vraagt om een ZF test ….

MOB1 test 2015

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 13:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 13:03 #1600487

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7180
En OpenCPN kan je dan ook nog zo instellen dat er automatisch een nieuwe route naar het AIS-MOB baken gemaakt en gestart wordt. Dit kan enkel met ingevoerde mmsi nummers, dus niet voor alarmen van andere schepen.

Moet het baken wel signaal geven natuurlijk.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 13:05 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 13:39 #1600503

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Solo-zeilen en aanlijnen lijkt me een discussie op zich, je zal er maar naast hangen.
Mogelijk maak je meer kans met een goed zwemvest en MOB-apparatuur.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 13:58 #1600508

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Hele korte life-line, en de banden op dek zo strak dat je niet of nauwelijks buiten de railing kunt komen.

Maar ook hiervoor geldt: zeil al ongeveer 40 jaar. Nog nooit overboord gegaan (*), bijna overboord gegaan, of op een of andere manier in de life-line of railing beland. En ik zeil héél veel, met nagenoeg alle omstandigheden en in alle seizoenen. Werkt altijd aan dek met scherp oog op mijn eigen veiligheid en probeer de omstandigheden waarbij ik aan dek moet ook zo te sturen dat het risico niet groter is dan nodig. Dat helpt het beste. En de kans is dan heel klein dat je overboord gaat. En gebeurt het toch, dan hoop je je dat je het na kunt vertellen omdat je redding- en noodmiddelen werken, en je heel veel geluk hebt.

(*) ok, één keer dan: een keer tijdens een Valken-race met bomen achterin de kuip uitgegleden en head-first achter de boom aan het water in. Overigens in een zeilbroek en trui en zonder reddingsvest. Dat zwemt best beroerd kan ik je vertellen, goede les.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 14:36 #1600514

Nachtvlinder schreef :
...Maar als (als...) de AIS MOB had gewerkt, had je het reeds verloren signaal opnieuw kunnen oppikken toch? Of is dat bereik écht zo beroerd, met zo'n metalen stripje tussen de golven voor een LoS overdracht?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe (mijn of andere) apparatuur reageert op een AIS MOB signaal? B&G Triton2 MFD en TimeZero iBoat app... En hoe reageert een gemiddelde IJsselmeer AWB met gemiddelde bemanning om je heen? Wordt het weggedrukt, gerelayed of een levensreddende aktie op ondernomen? Sowiezo het geconfigureerde gebied tweaken dus lijkt mij; ook al mag dat niet. Heeft niemand last van toch; wat is de reden hiervoor?

Ik denk dat ik mij (soweizo wanneer solo) toch fijner voel bij een PLB met Cospar Sarsat dekking en in Nl gekoppelde KNRM aktie.

Mijn marifoon stond tot voor kort op dat deze alarm gaf op TEST AIS MOB meldingen. Daarmee kon ik prima de range zien. Meldingen van ~2,5-3,5NM heb ik ontvangen. Nu weet ik niet welke MOB-AIS merken/modellen dit waren, maar inmiddels heb ik die feature uitgeschakeld omdat het wel wat afleid.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 14:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 15:35 #1600521

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Dat overboord gaan of omslaan ook op binnenwater dodelijk kan zijn, weten we allemaal, maar het risico wordt toch vaak onderschat. Dat maakt een ongeval van vorige week op de Zuidduitse Bodensee, waar ik zelf ook wel eens zeil, weer eens heel duidelijk.
www.ibn-online.de/artikel/6922...ben-auf-dem-Bodensee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 16:35 #1600526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
Orange Sunset schreef :
Mijn marifoon stond tot voor kort op dat deze alarm gaf op TEST AIS MOB meldingen. Daarmee kon ik prima de range zien. Meldingen van ~2,5-3,5NM heb ik ontvangen. Nu weet ik niet welke MOB-AIS merken/modellen dit waren, maar inmiddels heb ik die feature uitgeschakeld omdat het wel wat afleid.

Dat is jammer.
Door de vaak onkunde van de gebruiker ontstaan er regelmatig valse alarmen waardoor het systeem zichzelf tegenwerkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 16:55 #1600532

holrobert schreef :
AndreAzuree schreef :
Alles kan. Meeste risico loop je op die 2-baansweg, op weg naar je bootje....
Gevaarlijkste wat ik ooit qua zeilen heb gedaan, was een brommer huren op een Grieks eiland.

het draadje ging over de ARC, een zeilrace over de oceaan. Nu is het al nodig voor een tochtje van Hoorn naar Medemblik. Iedereen moet het zelf weten, maar lijkt me wat overbodig. Tenzij je, wellicht in de winter, met zwaar weer, een solo tocht maakt op het ijsselmeer.

Het is algemeen bekend dat ongelukken met wereldzeilers / cruisers vooral gebeuren in de taxis, busjes en motoren op de wal. En op de ankerplaats als je wordt overvaren door een Rib van iemand die net van de sundowner of potluck komt.

Als je in de winter solo met zwaar weer overboord gaat heb je een grote kans dat je al bent overleden aan onderkoeling voor ze je opgevist hebben na een PLB alarmering. Of je moet een overlevingspak dragen.

Zo zie ik dat ook....of je zo kort aanlijnen dat je er niet af kan vallen inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 17:00 #1600534

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 579
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 19:57 #1600579

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Natuurlijk blijft de mantra blijf aan boord. En zo lang mogelijk. Zwemdiploma nooit nodig, behalve vrijwillig.
Maar waar voor heb je dan al die andere zaken wel aan boord?
Een drenkeling redden is uitermate moeilijk vanaf een zeilboot.

Ondertussen is het KNRM advies om zo snel mogelijk de MOB positie te bepalen en daarna eerst alarm te slaan en dan pas zelf iets te ondernemen. Verspil geen tijd aan eigen onbenul te koste van de MOB cq drenkeling.

Grote kans dat als je zelf overboord gaat je in feite solo met vermaak voer. De enige die dan alarm kan slaan ben je zelf, de MOB, de drenkeling.

Ik denk dat GSM in case met app, HH VHF in jaszak, plb1 (oid) of mob1 (oid) en ongeveer in die volgorde waardevoller zijn dan een reddingsvlot. In een vlot had je de eerste twee sowieso al nodig.

Ik heb mijn rij-assistenten ook nog nooit gebruikt, maar gordel en kreukelzone al wel. GSM is erg handig voor de wegenwacht, maar daarvoor nog nooit gebruikt. Ondanks dat gaat de gsm wel altijd mee op stap.

Stel nu, dat je het je kan permitteren, waarom zou je dan niet beginnen met een gsm case à €12 voor op het binnenwater en langs de kust. Daar verblijf je 90% van de tijd en doe je 90% van de dekhandelingen.
Wie ook dat ontkent zou niet aan deze discussie hoeven deelnemen. Voor hen is een plb1 of mob1 van een andere planeet.
Plb1 is dan erg handig waar de app geen bereik heeft.

Dan daarna, na die eerste schamele €12,-, is jou het thuisfront dan de aanvullende €349,- waard?

(Ja, en ik was ook langzaam lerend: zie eerdere bijdrage).

PS: de meeste zeevaart ongelukken gebeuren bij goed weer (Ik neem aan dat pleziervaart daarop geen uitzondering is). Verder ik neem aan dat we van de meeste MOB nooit wat horen. We zijn geneigd om bij slecht weer beter op te letten.
Wat we daarbij ook weten, uit tests, dat ook dan een MOB weer aan boord nemen niet makkelijk is, zeker niet voor de resterende bemanning.

Geef jouw redder ook een kans!
12 nieuwe boten; 200 jaar actief; nooit gebruikt, maar bereikbaar per app, VHF en plb1.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 20:20 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 22:43 #1600606

Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
Mijn marifoon stond tot voor kort op dat deze alarm gaf op TEST AIS MOB meldingen. Daarmee kon ik prima de range zien. Meldingen van ~2,5-3,5NM heb ik ontvangen. Nu weet ik niet welke MOB-AIS merken/modellen dit waren, maar inmiddels heb ik die feature uitgeschakeld omdat het wel wat afleid.

Dat is jammer.
Door de vaak onkunde van de gebruiker ontstaan er regelmatig valse alarmen waardoor het systeem zichzelf tegenwerkt.

Voor de duidelijkheid. In de instellingen stond ingeschakeld dat AIS MOB TEST berichten als echte MOB berichten moesten worden behandeld. Dat is fijn om te kunnen zien hoe de marifoon en overige apparatuur zou reageren in een echte MOB, maar niet handig in een normale situatie.

Als bij zo’n melding de details op het scherm van de marifoon worden opgevraagd, dan zie je ergens iets staan met “test message”. Of vergelijkbaar.

Echte MOB meldingen blijven gewoon werken.

Blijkbaar kan ik de MOB devices in de marifoon registreren en een naam geven obv de MMSI. Bij een AIS-MOB alert zie je dan direct op de marifoon wie er overboord is geslagen. Dan weet je direct of het aan boord is gebeurd, want mij viel op dat het eerste AIS-MOB bericht (vaak?) geen GPS co-ordinaten bevat, hierdoor plot de marifoon de MOB op de co-ordinaten van de boot op het moment van ontvangen van het bericht. Dat geeft een behoorlijk wtf moment.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 22:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 06 dec 2024 23:43 #1600607

Booty24 schreef :
Natuurlijk blijft de mantra blijf aan boord. En zo lang mogelijk. Zwemdiploma nooit nodig, behalve vrijwillig.
Maar waar voor heb je dan al die andere zaken wel aan boord?
Een drenkeling redden is uitermate moeilijk vanaf een zeilboot.

Ondertussen is het KNRM advies om zo snel mogelijk de MOB positie te bepalen en daarna eerst alarm te slaan en dan pas zelf iets te ondernemen. Verspil geen tijd aan eigen onbenul te koste van de MOB cq drenkeling.

Grote kans dat als je zelf overboord gaat je in feite solo met vermaak voer. De enige die dan alarm kan slaan ben je zelf, de MOB, de drenkeling.

Ik denk dat GSM in case met app, HH VHF in jaszak, plb1 (oid) of mob1 (oid) en ongeveer in die volgorde waardevoller zijn dan een reddingsvlot. In een vlot had je de eerste twee sowieso al nodig.

Ik heb mijn rij-assistenten ook nog nooit gebruikt, maar gordel en kreukelzone al wel. GSM is erg handig voor de wegenwacht, maar daarvoor nog nooit gebruikt. Ondanks dat gaat de gsm wel altijd mee op stap.

Stel nu, dat je het je kan permitteren, waarom zou je dan niet beginnen met een gsm case à €12 voor op het binnenwater en langs de kust. Daar verblijf je 90% van de tijd en doe je 90% van de dekhandelingen.
Wie ook dat ontkent zou niet aan deze discussie hoeven deelnemen. Voor hen is een plb1 of mob1 van een andere planeet.
Plb1 is dan erg handig waar de app geen bereik heeft.

Dan daarna, na die eerste schamele €12,-, is jou het thuisfront dan de aanvullende €349,- waard?

(Ja, en ik was ook langzaam lerend: zie eerdere bijdrage).

PS: de meeste zeevaart ongelukken gebeuren bij goed weer (Ik neem aan dat pleziervaart daarop geen uitzondering is). Verder ik neem aan dat we van de meeste MOB nooit wat horen. We zijn geneigd om bij slecht weer beter op te letten.
Wat we daarbij ook weten, uit tests, dat ook dan een MOB weer aan boord nemen niet makkelijk is, zeker niet voor de resterende bemanning.

Geef jouw redder ook een kans!
12 nieuwe boten; 200 jaar actief; nooit gebruikt, maar bereikbaar per app, VHF en plb1.

Op het ijsselmeer kun je volgens mij inderdaad prima toe met je GSM in zo'n waterdichte case.En de KNRM onder speed dial ;) Krijg je ook wat terug van die jaarlijkse contributie....
Laatst bewerkt: 06 dec 2024 23:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 07 dec 2024 00:57 #1600612

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Uiteraard niet voor de ARC.
Maar ik reageer op “dat we er zonder rapport weer niets van zouden mogen leren” en “dat hulpmiddelen niets zouden uithalen”.

Niet alleen IJsselmeer: 90% van je dekhandelingen doe je onder GSM bereik.
Als je niet aan dek hoeft, hoef je ook niet overboord.
Die PLB1 is voor die overige 10%.

Deze heb ik:


(Excuus, ondertussen al €14,95)

Maar ook pas sinds mijn eerste SSR (2023) (en na binnenkomst van de case voor de iPad; hé, dat is handig!).
En ik vind het nu dom dat vroeger mijn gsm binnen lag en dat ik vroeger geen hoesje had.
Ik ben er met nu 24ft op zee, wel anders over gaan denken dan met de vorige 42ft. Geheel misplaatst, maar zo is het gegaan.

(Begon met een HH VHF, toen een MOB1 (2016) en toen een PLB1 (2023).
Natuurlijk ook een vaste VHF, AIS etc maar die gaan nooit mee overboord, denk ik. Als wel dan zal dat aan de steiger zijn).

Kost ongeveer een goedkope fles. Maak het eens een onderwerp tijdens het legen.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 07 dec 2024 01:00 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 07 dec 2024 08:35 #1600619

Marketing in werking: Leuk dat ze “waterproof” verkopen bij die case, maar een iPhone 12 heeft al een IP 68 rating (6m diepte, 30 minuten).

Shockproof is een iPhone zeker niet. Maar welke IK rating deze case aankan laten ze dan weer in het midden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 07 dec 2024 08:50 #1600623

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Je wil je waterdichte iphone vooral niet uit je handen laten glippen dan. Een hoesje met touwtje heeft dan meer waarde vanwege het touwtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 07 dec 2024 09:53 #1600635

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1107
Ik heb twee keer een MoB gehad aan boord, beide bij wedstrijden en onder spi.

Eerste keer: gebroacht en geheel plat met de boot. Voordekker gleed het water in, kon zich vastpakken aan de zeerailing en toen de boot weer rechtop kwam zwiepte hij zo weer aan boord.

Tweede keer: vlakbij beneden boei werd de tack losgegooid waardoor de voordekker letterlijk overboord vloog. We liepen ca. 9 knopen en hij kon zich nog kort aan een schoot vasthouden, maar moest toen loslaten vanwege de snelheid. Chaos aan boord en het kostte dus tijd om de spi omlaag te krijgen. Je bent zo een mijl verder. Toen we terugvoeren werd de voordekker door een mededeelnemer uit het water gehaald. Het was een winterwedstrijd, dus hij had het erg koud gekregen, maar was verder oke.

Lessons learned:
- altijd een reddingsvest om hebben (dat doen we dus ook met licht weer);
- vanwege de bootsnelheid vind ik aanlijnen geen goed idee. Je wordt onder water getrokken;
- goede communicatie aan boord (wie doet wat in dat geval);
- MoB knop indrukken, dan hoef je niet te kijken waar de drenkeling is.
En zo zijn er vast nog wel wat punten te bedenken, maar dit is wat me zo te binnen schiet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MOB in de ARC 07 dec 2024 11:26 #1600649

mooie lessen, ook voor mij van toepassing bij wedstrijdjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl