Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vrachtschip overvaart class 40

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 09:20 #1629867

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4102
Een letter verschil voor de race bemanning. "Het kan NIET" of "Het kan NET"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 09:21 #1629868

Calidris schreef :
Noballast schreef :
Onbetrouwbaarheid AIS waag ik te betwijfelen gezien TSS verboden gebied in de race en de bemanning niet het risico op een diskwalificatie zou willen lopen. Daarnaast, mbt de berichtgeving, er is ook nog een interpretatie van de verslaggever mbt boordlichten, zicht etc. Een half uur van te voren in mist boordlichten kunnen zien is uitgesloten.

Miscommunicatie met tegenstrijdige verwachtingen, gebeurt wel vaker :(

Ik doelde op de AIS info van internet waar hier mee gespeculeerd wordt.

Dat snap ik en daar doelde ik ook op. Gezien de Notices of Race is de kans wel erg klein dat e.e.a binnen de TSS heeft plaats gevonden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 09:30 #1629869

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
als ik het goed gemeten heb dan is de aanvaring ongeveer 2,5 mijl buiten de tss gebeurd.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 09:31 #1629870

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
normandy-race.com/en/follow-the-race/.


hier kun je de race gegevens bekijken per schip , dit lijkt mij geen ais data
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 09:38 #1629874

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1889
Calidris schreef :
Gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ooit voer ik eens op een 36x7m Groninger schoener in de Oostzee, We zeilden hoog aan de wind met alles er op, Schoenerzeil, grootzeil, fok, kluiver, buitenkluiver, vlieger en gaffeltopzeilen.
Nu zeilt een Groninger schoener uit 1909 nooit zo hoog aan de wind als een modern jacht.
We werden langzaam opgelopen door een jacht dat iets hoger zeilde. Volgens de regels hadden we achterlangs of overstag moeten gaan. Achterlangs was dwars over het jacht heen en overstag duurt dan nog even 15-20 minuten i.v.m. de gaffeltopzeilen.
Het jacht was tot op minder dan 10 meter onder ons genaderd, de heer werd heel boos waarom we niet even uit de weg gingen. Ook de verbale uitleg in Hoch Deutsch dat de overstag wel even zou duren kon de beste man niet tot bedaren brengen. Hij had het hele verhaal al mijlen zien aankomen.
Uiteindelijk heeft de voltallige bemanning maar over de reling staan kijken wat die meneer ging doen.

4Bf, gladde zee, goed zicht.

Moraal van het verhaal: Het getuigd niet van het beste zeemansschap om de andere partij in verlegenheid te brengen waardoor ze uiteindelijk niets meer kunnen doen.
Ondanks dat het jacht gelijk had.
Gezond verstand en inleving kan veel voorkomen.

Calidris,
hier doe je iets wat je vaker doet. Het jachtje de schuld geven dat hij de schoener tot actie dwingt. Over enkele mijlen heb jij dus niet achterom gekeken en gezien dat het een conflict op gaat leveren. ALs je tijdig 1 of 2 of 3 graden had gevallen had het jachtje bovenlangs gekund. Bij windkracht 4 en vlakke zee had dat gemakkelijk gekund.
Jij hebt dus het jacht en zijn schipper in verlegenheid gebracht, terwijl je weet dat hij gelijk had. En inleving om met je volledige bemanning in het gangboord te gaan staan is niet conform mijn definitie van inleving.

Je doet het vaker in dit soort issues. Het straalt op mij af alsof de "beroeps" het allemaal wel weten, terwijl de colregs voor iedereen geldt.

Ik snap heel goed dat een groot schip wat moeilijker manouvreert als het gemiddelde zeiljacht, maar juist van beroepsmensen verwsacht ik dat ze hun regels kennen en toepassen.

In het door jou aangehaalde verhaal blijkt dat je dat niet hebt gedaan.

Dekadent
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 09:39 door Dekadent. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 10:36 #1629880

Pleziervaart wijkt toch voor beroepsvaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 10:42 #1629883

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
bredezeiler schreef :
Pleziervaart wijkt toch voor beroepsvaart?

Op zee is er geen onderscheidt tussen groot schip en klein schip. Maar ook op het binnenwater meekt het niet uit of je voor je beroep of voor je plezier vaart. Alleen de grote van je schip naast wat uitzonderingen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 10:58 #1629888

  • JvR
  • JvR's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
3Noreen schreef :
JvR schreef :
3Noreen schreef :
JvR schreef :
Des te meer omdat die laatste wijkplicht had,

Kun je deze bewering ook staven met feiten ?
Obv colregs (zijn dat feiten?) kom ik niet verder dan dat het vrachtschip wijkplichtig was, of eventueel beide schepen.
- buiten de TSS

Ik ben t roerend met je eens dat we de exacte omstandigheden niet kennen, dus we kunnen niet meer dan mogelijke scenarios schetsen. Beetje voorbarig om op basis daarvan te oordelen, maargoed, op internet gebeuren ergere dingen.
Had het schip om effectief te kunnen uitwijken niet al in de TSS de uitwijk manoeuvre moeten uitvoeren ?
- waarschijnlijk wel. Niets mis mee, ook in het TSS gelden de colregs en is t vrachtschip wijkplichtig. Je kan discussieren of het zeilschip in die zin de ‘safe passage’ van het vrachtschip gehinderd heeft obv 10i, maar uiteindelijk moest t vrachtschip wijken.
Kon die dat ook ?
- als dat echt niet kon had het vrachtschip, als wijkplichtig of gehinderd schip, dit op zn minst actief te kennen moeten geven aan het kruisende zeiljacht. Het tegengestelde lijkt echter het geval (aldus de zeilers in kwestie): ze hebben elkaar gesproken, het vrachtschip zei dat ie uit zou weken, maar deed dat vervolgens niet, of niet voldoende.
Of was het dan beter om op dat moment volgens regel 19 te gaan handelen als schipper van het zeilschip.
Regel 19 geldt bij slecht zicht. Als die op het laatste moment gold, had ie eerder ook gegolden. In dat geval hadden ze beide moeten wijken. Bovendien hadden ze dat volgens de regel allebei eerder moeten doen. En gingen ze te hard. En lieten ze geen mistsignalen horen. Enz. Enz.

Misschien doel je op regel 17: als je als ‘stand-on vessel’ ziet dat het de wijkplichtige niet gaat lukken, moet je zelf alsnog uitwijken. Achteraf gezien is die regel natuurlijk van toepassing, en is het de vraag of het jacht daar scherp genoeg op geanticipeerd heeft (te weinig info). Andersom geldt echter ook: als je er van uitgaat dat de ander uitwijkt (het was notabene bevestigd per VHF, of twijfelen we daaraan?) wil je die manouvre niet teniet doen door zelf ook ‘zomaar’ een kant op te sturen. Nog los van de haalbaarheid in korte tijd, reachend onder spi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 11:15 #1629893

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
JvR schreef :
- waarschijnlijk wel. Niets mis mee, ook in het TSS gelden de colregs en is t vrachtschip wijkplichtig. Je kan discussieren of het zeilschip in die zin de ‘safe passage’ van het vrachtschip gehinderd heeft obv 10i, maar uiteindelijk moest t vrachtschip wijken.

Hier verschillen we van mening denk ik. Zo wordt het ook niet toegepast in de straat van Dover waar ik vaak gevaren heb. Je krijgt als jacht een behoorlijke uitbrander van de verkeersbegeleiding als je een schip in de lane hindert. Als je dan nog niet je koers wijzigt een forse boete. Een paar jaar geleden € 4000,- Gelukkig is mij dat nooit overkomen.

Overigens als het ongeluk 2,5 mijl buiten de TSS heeft plaats gevonden was er voor het vrachtschip nog 10 minuten tijd voor dat het fout ging. Mogelijk nog genoeg.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 11:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 12:13 #1629903

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
TSS Ouessant en directe omgeving is een van de sterkst gemonitorde gebieden.
Alle beroepsvaart wordt er gevraagd naar bestemming en lading enz enz en word je daar op allerlei wijze gevolgd.
Bij het minste "vergrijp" heb je er een helico boven je hangen of een snelvarend patrouille vaartuig in je kielzog.
Het is dus logisch dat het vrachtschip naar Saint Nazaire werd gedirigeerd.
De bemanning is gehoord en kon de reis vervolgen.
Verder onderzoek zal wel tot conclusies leiden, dat kunnen we naar mijn mening maar beter afwachten.
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 12:14 door bteaux.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 12:29 #1629905

  • JvR
  • JvR's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
3Noreen schreef :
JvR schreef :
- waarschijnlijk wel. Niets mis mee, ook in het TSS gelden de colregs en is t vrachtschip wijkplichtig. Je kan discussieren of het zeilschip in die zin de ‘safe passage’ van het vrachtschip gehinderd heeft obv 10i, maar uiteindelijk moest t vrachtschip wijken.

Hier verschillen we van mening denk ik.
We zijn t zelfs eens: er mag idd niet gehinderd worden (‘shall not impede’), ook niet als ‘stand on vessel’, en het is imho hartstikke goed dat daar op gehandhaafd wordt Het verbod op hinderen (‘to impede’) ontslaat een ‘give way vessel’ echter niet van z’n wijkplicht.

Zo voer ik eens met een fotogeniek jacht t Kanaal over en werd opgeroepen door een vriend die als stuurman op een groot passagiersschip voorbijkwam, ‘hé ben jij het, wat toevallig en of ie ff een fotootje mocht maken.’. Prima, dus hij verlegde zn koers een paar graden om (iets) dichterbij te passeren. Kreeg ie meteen de verkeersleiding op de VHF. Of ie wel doorhad dat zn nieiwe cpa met dat zeiljacht wat krap werd.
Mooi dat ze er zo strak op zitten, vandaar dat ik hoop dat de VHF opnames en radarbeelden van dit incident boven water komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 12:38 #1629906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31675
Dekadent schreef :

Calidris,
hier doe je iets wat je vaker doet. Het jachtje de schuld geven dat hij de schoener tot actie dwingt. Over enkele mijlen heb jij dus niet achterom gekeken en gezien dat het een conflict op gaat leveren. ALs je tijdig 1 of 2 of 3 graden had gevallen had het jachtje bovenlangs gekund. Bij windkracht 4 en vlakke zee had dat gemakkelijk gekund.
Jij hebt dus het jacht en zijn schipper in verlegenheid gebracht, terwijl je weet dat hij gelijk had. En inleving om met je volledige bemanning in het gangboord te gaan staan is niet conform mijn definitie van inleving.

Je doet het vaker in dit soort issues. Het straalt op mij af alsof de "beroeps" het allemaal wel weten, terwijl de colregs voor iedereen geldt.

Ik snap heel goed dat een groot schip wat moeilijker manouvreert als het gemiddelde zeiljacht, maar juist van beroepsmensen verwsacht ik dat ze hun regels kennen en toepassen.

In het door jou aangehaalde verhaal blijkt dat je dat niet hebt gedaan.

Dekadent

Ja, ik geef het jacht de primaire schuld. Gebrekkige communicatie en negeren van een mayday valt het vrachtschip mogelijk aan te rekenen, dat zal ze wel behoorlijk aangerekend worden. Het is wel duidelijk dat het een ruimere marge had mogen houden.

VDR zal uitsluitsel geven

m.b.t. het verhaal: ja, had gekund

Denk je een vol ijsselmeer in op een zomerdag, vol met jachten. Dat is boven Kiel dan de situatie. In zo'n geval kan je beter helemaal niet meer gaan zeilen. En vaak onvoldoende communicatie op VHF. Als je met een dergelijk schip slingerend in dat gebied door het water gaat, krijg je geheid opmerking van een handhavende instantie.
Daarbij is een hoger zeilend jacht wat je oploopt in je heksector gewoon een oploper en die draagt de verantwoording tot de manoeuvre afgerond is (denk ik).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 12:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 13:10 #1629911

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8885
Calidris schreef :

m.b.t. het verhaal: ja, had gekund
gemoeten
.

Denk je een vol ijsselmeer in op een zomerdag, vol met jachten. Dat is boven Kiel dan de situatie. In zo'n geval kan je beter helemaal niet meer gaan zeilen. En vaak onvoldoende communicatie op VHF. Als je met een dergelijk schip slingerend in dat gebied door het water gaat, krijg je geheid opmerking van een handhavende instantie.
Daarbij is een hoger zeilend jacht wat je oploopt in je heksector gewoon een oploper en die draagt de verantwoording tot de manoeuvre afgerond is (denk ik).

Je dient TIJDIG alle maatregelen te nemen om een aanvaring te vermijden. Dat betekent in dit geval dus inderdaad een uur van te voren, wellicht.

Hij is oploper totdat hij uit je heklicht is. Vanaf dat moment had je er een uur eerder toch rekening mee moeten houden, of op dat moment nog iets avonturen.

En dat dat lastig is: ja. Ik moet op de Krammer regelmatig zeil strijken en motoren omdat de vrachtvaart, volgens mij soms moedwillig, er voor zorgt dat ik werkelijk nergens meer heb om heen te verdwijnen. Dus, ja, als je zo'n logge tobbe hebt, dan motor je veel.
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 13:13 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 13:38 #1629922

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
bteaux schreef :
dat kunnen we naar mijn mening maar beter afwachten.

Even de regels bespreken en voorin het geheugen zetten kan mijn inziens nooit te vaak. Dus niet om de schuldvraag te bespreken maar wel om "hoe zat het ook al weer".
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 13:41 #1629923

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Joop66 schreef :
Hij is oploper totdat hij uit je heklicht is.

Ooit lang geleden bij de lessen voor het vaarbewijs die ik volgde is mij in het hoofd geprent; eens een oploper altijd een oploper. Misschien is die regel wel veranderd ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 13:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 13:55 #1629930

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8885
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
Hij is oploper totdat hij uit je heklicht is.

Ooit lang geleden bij de lessen voor het vaarbewijs die ik volgde is mij in het hoofd geprent; eens een oploper altijd een oploper. Misschien is die regel wel veranderd ?

Is dat dan werkelijk zo? Ligt er maar net aan welk tijdsvenster je kiest om de situatie te beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 14:04 #1629931

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31675
Joop66 schreef :
Calidris schreef :

m.b.t. het verhaal: ja, had gekund
gemoeten
.

Je dient TIJDIG alle maatregelen te nemen om een aanvaring te vermijden. Dat betekent in dit geval dus inderdaad een uur van te voren, wellicht.

Hij is oploper totdat hij uit je heklicht is. Vanaf dat moment had je er een uur eerder toch rekening mee moeten houden, of op dat moment nog iets avonturen.

54° 27' 32.979" N 010° 12' 50.842" E
En je ligt 180 graden voor hoog aan de wind over BB met 2,7m diepgang.

Hoe dacht je daar zelf over......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 14:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 14:14 #1629933

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Volgens mij (als ik het vertaalde verhaal goed lees) waren ze beiden al veel te laat om uit te wijken op het moment van opmerken...

Er was erg dichte mist (cut with a knife), maar de Class 40 merkte het schip pas op toen het de lichten ervan zag...
Als er dichte mist is, dan is dat echt al heel dichtbij... Daarna nog contact zoeken, even overleggen en klabam... het was al raak...

Dan kan je een "highly manouvreable" schip hebben of een bulkcarrier van 300mtr, maar als je al zo dichtbij zit kan je indd niets meer doen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 14:46 #1629941

Calidris schreef :
Erikdejong schreef :
Enkele feiten zoals we nu weten:
- De bemanning op de brug van het vrachtschip heeft meerdere marifoon oproepen genegeerd,
- Er zijn (uiteindelijk) passage afspraken gemaakt over de marifoon,
- Het vrachtschip heeft een koers wijziging gemaakt na de afspraak, echter niet voldoende,
- De zeilboot was buiten het verkeersscheidingsstelsel,
- Het vrachtschip is buiten de TSS het 'give-way vessel',
- Het zeiljacht heeft koers en snelheid gehouden,
- Het vrachtschip heeft AIS, radar en mayday genegeerd,
- Zelfs als het een TSS gebied was geweest heeft het zeiljacht haaks over gestoken.

Wil je nu echt met droge ogen beweren dat het zeiljacht de enige is die fouten heeft gemaakt en naief is?

Alle doorgehaalde zinsnedes zijn op basis van een eenzijdige verklaring, dus nog geen waarde tot de andere kant bekend wordt.
Het schip is uitgeweken, dus daar kun je uit concluderen dat het gesprek op de marifoon iets te weeg gebracht heeft. De gochem op de brug heft zitten slapen, want AIS en Radar zijn niet bekeken want anders hadden ze het jachtje wel gezien. Het give way vessel is een feit want buiten TSS.
Er is in deze situatie, op grond van de nu bekende situatie, blijk gegeven van gebrek aan realiteitsbesef t.a.v. de andere partij.
Daarnet zat je in geuren en kleuren te vertellen hoe je met je armen gevouwen over de railing bent gaan toekijken hoe een stand-on vessel voor jou moest uitwijken omdat een overstag je 20 minuten zou kosten. :pinch: Je hebt echt geen flauwbenul over wat voor soort bootje het hier gaat en hoeveel werk het is om zo'n ding overstag of door een gijp te laten gaan.
Hoeveel gelijk je ook kan en wil hebben, met voldoende realiteitsbesef moet je je realiseren dat het ontbreekt aan gezond verstand om op kort bestek afspraken te maken met een vrachtschip.
Het lijkt er bij jou nogal aan te ontbreken. Even overstag gaan met een Class 40 duurt 15 tot 20 minuten, als er grote ruime windse lappen op staan nog meer. Een vrachtschip kan veel sneller uitwijken als zo'n Class 40.
Tot die tijd beschouw ik het jacht als een sukkel onder de gegeven omstandigheden. Tegenstrijdigheden als "mist" en "half uur van te voren de boordlichten" helpen daar zeker niet bij.
Een Mayday negeren, niet op je schermpjes kijken, halfslachtig uitwijken staat wat mij betreft hoger op de 'sukkel' ladder. Dat beide scheepjes het fout hebben gedaan is duidelijk want anders was er geen aanvaring geweest, maar jouw stelling dat jachtjes niet weten wat ze doen en geen realiteitsbesef hebben raakt kant nog wal, zeker als je zelf staat te vertellen hoe je op de railing staat te leunen om toe te kijken hoe en ander jouw fout opgaat lossen. Daarna ook nog eens claimen dat je met een bruine vloot scheepje niet uit kunt wijken op een druk IJsselmeer en dat anderen dan maar voor jou aan de kant moeten. Misschien moet je dan niet met zo'n boot op een druk IJsselmeer gaan varen als je je door de aard van de boot niet aan de regels kunt houden. Dit soort dingen breed uitmeten en dan roepen dat anderen geen realiteitsbesef hebben :pinch:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 14:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 15:21 #1629944

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31675
trotti schreef :
Volgens mij (als ik het vertaalde verhaal goed lees) waren ze beiden al veel te laat om uit te wijken op het moment van opmerken...

Er was erg dichte mist (cut with a knife), maar de Class 40 merkte het schip pas op toen het de lichten ervan zag...
Als er dichte mist is, dan is dat echt al heel dichtbij... Daarna nog contact zoeken, even overleggen en klabam... het was al raak...

Dan kan je een "highly manouvreable" schip hebben of een bulkcarrier van 300mtr, maar als je al zo dichtbij zit kan je indd niets meer doen...

Groeten,
Johnnie

Pcies
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 15:34 #1629946

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7187
Het give way vessel is een feit want buiten TSS.
Enkel als ze in ZICHT zijn van elkaar. Pas dan kan vaststellen dat het een zeilschip is. Op AIS en/of radar is dat niet te zien.
Een Mayday negeren,
Volgens het vertaalde verhaal werd de mayday getriggerd, dus géén uitgesproken mayday op ch16. Wat er getriggerd werd vermeld het verhaal niet, maar als het bv een EPIRB is dan kan het schip dit niet ontvangen. Dat moet dan via een sateliet en kustwacht. Dat je een aanvaring niet voelt op vrachtschip is logisch.
Als containers 4 hoog aan dek staan dan verdwijnt je toplicht in de dodehoek.
Inderdaad zijn sowieso beide schepen fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 15:54 #1629948

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5389
rooiedirk schreef :
Het give way vessel is een feit want buiten TSS.
Enkel als ze in ZICHT zijn van elkaar. Pas dan kan vaststellen dat het een zeilschip is. Op AIS en/of radar is dat niet te zien.

op AIS is o.a. vessel type te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 16:00 #1629951

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
JRomkes schreef :
rooiedirk schreef :
Het give way vessel is een feit want buiten TSS.
Enkel als ze in ZICHT zijn van elkaar. Pas dan kan vaststellen dat het een zeilschip is. Op AIS en/of radar is dat niet te zien.

op AIS is o.a. vessel type te zien.

Is de vermelding van het soort schip in de AIS ook juridisch voor reglement bepalend ? Lijkt me heel sterk.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 16:02 #1629953

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9317
Even overstag gaan met een Class 40 duurt 15 tot 20 minuten, als er grote ruime windse lappen op staan nog meer. Een vrachtschip kan veel sneller uitwijken als zo'n Class 40.

Dat ontslaat hen natuurlijk niet van uitwijken indien nodig.
Integendeel, als je dat weet moet je net ruimer op voorhand anticiperen, lijkt me.

Ik hoop dat het mij nooit overkomt dat ik in zo'n onduidelijke situatie kom, door wie zijn fout ook, dat mijn boot enkel nog doormidden gevaren kan worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 16:06 #1629955

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Ilex schreef :
Even overstag gaan met een Class 40 duurt 15 tot 20 minuten, als er grote ruime windse lappen op staan nog meer. Een vrachtschip kan veel sneller uitwijken als zo'n Class 40.

Dat ontslaat hen natuurlijk niet van uitwijken indien nodig.
Integendeel, als je dat weet moet je net ruimer op voorhand anticiperen, lijkt me.

Volgens het verhaaltje had het jacht zijn koers al verlegd.


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl