Calidris schreef :
Erikdejong schreef :
Enkele feiten zoals we nu weten:
- De bemanning op de brug van het vrachtschip heeft meerdere marifoon oproepen genegeerd,
- Er zijn (uiteindelijk) passage afspraken gemaakt over de marifoon,
- Het vrachtschip heeft een koers wijziging gemaakt na de afspraak, echter niet voldoende,
- De zeilboot was buiten het verkeersscheidingsstelsel,
- Het vrachtschip is buiten de TSS het 'give-way vessel',
- Het zeiljacht heeft koers en snelheid gehouden,
- Het vrachtschip heeft AIS, radar en mayday genegeerd,
- Zelfs als het een TSS gebied was geweest heeft het zeiljacht haaks over gestoken.
Wil je nu echt met droge ogen beweren dat het zeiljacht de enige is die fouten heeft gemaakt en naief is?
Alle doorgehaalde zinsnedes zijn op basis van een eenzijdige verklaring, dus nog geen waarde tot de andere kant bekend wordt.
Het schip is uitgeweken, dus daar kun je uit concluderen dat het gesprek op de marifoon iets te weeg gebracht heeft. De gochem op de brug heft zitten slapen, want AIS en Radar zijn niet bekeken want anders hadden ze het jachtje wel gezien. Het give way vessel is een feit want buiten TSS.
Er is in deze situatie, op grond van de nu bekende situatie, blijk gegeven van gebrek aan realiteitsbesef t.a.v. de andere partij.
Daarnet zat je in geuren en kleuren te vertellen hoe je met je armen gevouwen over de railing bent gaan toekijken hoe een stand-on vessel voor jou moest uitwijken omdat een overstag je 20 minuten zou kosten.

Je hebt echt geen flauwbenul over wat voor soort bootje het hier gaat en hoeveel werk het is om zo'n ding overstag of door een gijp te laten gaan.
Hoeveel gelijk je ook kan en wil hebben, met voldoende realiteitsbesef moet je je realiseren dat het ontbreekt aan gezond verstand om op kort bestek afspraken te maken met een vrachtschip.
Het lijkt er bij jou nogal aan te ontbreken. Even overstag gaan met een Class 40 duurt 15 tot 20 minuten, als er grote ruime windse lappen op staan nog meer. Een vrachtschip kan veel sneller uitwijken als zo'n Class 40.
Tot die tijd beschouw ik het jacht als een sukkel onder de gegeven omstandigheden. Tegenstrijdigheden als "mist" en "half uur van te voren de boordlichten" helpen daar zeker niet bij.
Een Mayday negeren, niet op je schermpjes kijken, halfslachtig uitwijken staat wat mij betreft hoger op de 'sukkel' ladder. Dat beide scheepjes het fout hebben gedaan is duidelijk want anders was er geen aanvaring geweest, maar jouw stelling dat jachtjes niet weten wat ze doen en geen realiteitsbesef hebben raakt kant nog wal, zeker als je zelf staat te vertellen hoe je op de railing staat te leunen om toe te kijken hoe en ander jouw fout opgaat lossen. Daarna ook nog eens claimen dat je met een bruine vloot scheepje niet uit kunt wijken op een druk IJsselmeer en dat anderen dan maar voor jou aan de kant moeten. Misschien moet je dan niet met zo'n boot op een druk IJsselmeer gaan varen als je je door de aard van de boot niet aan de regels kunt houden. Dit soort dingen breed uitmeten en dan roepen dat anderen geen realiteitsbesef hebben