Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vrachtschip overvaart class 40

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 15:24 #1629738

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
opvallend vind ik wel de koers van de zeilboot, echt kaarsrecht .
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 15:47 #1629743

Inderdaad. Kun ie geen individuele datapunten onderscheiden in dat rechte stuk? Geeft een indicatie van de kwaliteit van de AIS data waarmee de tracks zijn geplot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 16:08 #1629745

Komt van een 'landbased' station, waarschijnlijk via internet. Dat is zowieso niet betrouwbaar.

Ik heb net even de Notice of Race en de Sailing instructions van de CIC Normandy race opgezocht. Deelnemers mogen een TSS niet invaren, op straffe van disqualificatie. Ik heb de posities niet geplot, maar het lijkt erop dat deze Class 40 zich netjes aan de regels heeft gehouden en ten zuiden van het TSS is gebleven. Voor een lijst met alle gebieden die vermeden moeten worden zie de link hieronder met de posities van alle hoekpunten opgenomen in Apendix 4.

normandy-race.com/wp-content/u...NCR-2025-FINAL-2.pdf
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 16:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 16:31 #1629747

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Orange Sunset schreef :
Inderdaad. Kun ie geen individuele datapunten onderscheiden in dat rechte stuk? Geeft een indicatie van de kwaliteit van de AIS data waarmee de tracks zijn geplot.

vanaf 20.21 uur utc waar ze richting nw varen tot 23.06 uur utc heeft een interval van ongeveer 5 minuten, alleen tussen 23.06 en 23.19 uur zit ineens een gat van 13 minuten.

klasse b transponder volgens vesselfinder
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 18:09 #1629754

Nou dat interval is meer dan 30 seconden, maar mogelijk ook een keuze van marinetraffic om minder details/data te geven. Dat gat van 13 minuten zal waarschijnlijk op duiden dat het jachtje langzaam buiten bereik kwam van het walstation.

Maar hoe is de track van het vrachtschip? Is dat ook een interval van 5 minuten en geen gat van 13 minuten?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 19:22 #1629765

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Orange Sunset schreef :
Nou dat interval is meer dan 30 seconden, maar mogelijk ook een keuze van marinetraffic om minder details/data te geven. Dat gat van 13 minuten zal waarschijnlijk op duiden dat het jachtje langzaam buiten bereik kwam van het walstation.

Maar hoe is de track van het vrachtschip? Is dat ook een interval van 5 minuten en geen gat van 13 minuten?

het vrachtschip heeft ook een 5 minuten interval maar heeft geen onderbreking, het gaat overigens over satelietdata via vesselfinder.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 19:27 #1629767

Ok dan lijkt het toch een bereik iets van het jacht en de 5 minuten nauwkeurigheid een marinetraffic beperking.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 21:26 #1629785

Orange Sunset schreef :
FF FliereFluiter schreef :
[...]

Rule 10 geld in TSS, niet er naast.

Als plaatjes kloppen voer de C40 netjes naast TSS.
Vrachtschip was dus uitwijkplichtig.
Vrachtschip wist dat C40 er zat. Er was immers contact geweest.
Ik geloof niet dat dit een lastige uitspraak wordt voor de Franse autoriteiten, nog los van het doorvaren na een aanvaring.

Goede observatie idd! Beide schepen voeren net buiten het einde van de TSS. Maar sommige artikelen in rule 10 zijn nog steeds van kracht bijv 10f:
A vessel navigating in areas near the terminations of traffic separation schemes shall do so with particular caution.

Idd moet een vaartuig in aan en afloop van TSS extra voorzichtig zijn. Ik denk dat de C40 door het meermaals aanroepen van het vrachtschip en het blijven volgen van de situatie blijk geeft van voorzichtigheid.

Daarnaast is zo dat ook een vaartuig dat niet uitwijkplichtig is de plicht heeft een aanvaring te voorkomen als hij ziet dat het uitwijkplichtige schip geen (voldoende) maatregelen neemt volgens BvA voorschrift 2 goed zeemanschap.
Als het verhaal op clubracer klopt heeft het vrachtschip een soort aanslag gepleegd en geloof ik niet dat de C40 gebrek aan goed zeemanschap verweten kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 21:33 #1629786

Vreemd overigens dat er nergens iets te vinden is over het vrachtschip anders dan dat het gevraagd zou zijn naar Brest te varen.
Heeft het dat gedaan?
Wat is daar gebeurd? Mensen ondervraagd? Gearresteerd?
Mocht het schip vervolgens weer vertrekken ?
Gaat het inderdaad om de Ital Bonny? Dit schip bevind zich inmiddels in Griekse wateren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 21:44 #1629788

FF FliereFluiter schreef :
[…]

Idd moet een vaartuig in aan en afloop van TSS extra voorzichtig zijn. Ik denk dat de C40 door het meermaals aanroepen van het vrachtschip en het blijven volgen van de situatie blijk geeft van voorzichtigheid.

Daarnaast is zo dat ook een vaartuig dat niet uitwijkplichtig is de plicht heeft een aanvaring te voorkomen als hij ziet dat het uitwijkplichtige schip geen (voldoende) maatregelen neemt volgens BvA voorschrift 2 goed zeemanschap.
Als het verhaal op clubracer klopt heeft het vrachtschip een soort aanslag gepleegd en geloof ik niet dat de C40 gebrek aan goed zeemanschap verweten kan worden.

Denk je niet dat de zeilboot had moeten ingrijpen toen mbv AIS/radar bleek de CPA met het vrachtschip toch te dichtbij werd. Vooral in zulk slecht zicht lijkt mij voldoende afstand houden essentieel.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 23:36 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 22:34 #1629790

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4761
Orange Sunset schreef :
Denk je niet dat de clubracer had moeten ingrijpen toen mbv AIS/radar bleek de CPA met het vrachtschip toch te dichtbij werd. Vooral in zulk slecht zicht lijkt mij voldoende afstand houden essentieel.

Nu ga je teveel dingen door elkaar halen. Clubracer is de Belgische website waar
dit ongeval werd gemeld en hier gepost.
Het jacht betreft een Class 40 die deelnam aan de CIC Normandy Channel Race.
Die race start en finished in Caen (Fr) en gaat via het kanaal,het eiland Wight naar Ierland
waar de Tusker rock en de Fasnet rock gerond moeten worden,en dan terug.
De naam van het jacht is NST CABINET Z het werd bemand door Thomas Jourdren
en Cédric de Kervenoaël.
Volgens de NOR is het verboden een TSS te kruisen en het jacht bevond zich niet een TSS
ten tijde van het ongeval.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 22:41 #1629791

Orange Sunset schreef :
FF FliereFluiter schreef :
[…]

Idd moet een vaartuig in aan en afloop van TSS extra voorzichtig zijn. Ik denk dat de C40 door het meermaals aanroepen van het vrachtschip en het blijven volgen van de situatie blijk geeft van voorzichtigheid.

Daarnaast is zo dat ook een vaartuig dat niet uitwijkplichtig is de plicht heeft een aanvaring te voorkomen als hij ziet dat het uitwijkplichtige schip geen (voldoende) maatregelen neemt volgens BvA voorschrift 2 goed zeemanschap.
Als het verhaal op clubracer klopt heeft het vrachtschip een soort aanslag gepleegd en geloof ik niet dat de C40 gebrek aan goed zeemanschap verweten kan worden.

Denk je niet dat de clubracer had moeten ingrijpen toen mbv AIS/radar bleek de CPA met het vrachtschip toch te dichtbij werd. Vooral in zulk slecht zicht lijkt mij voldoende afstand houden essentieel.

Afgaande op het artikel in clubracer want dat is de enige info die we hebben denk ik dat de C40 reden had aan te nemen dat het vrachtschip zou uitwijken en zorg zou dragen voor voldoende CPA. C40 moet dan koers en vaart houden volgens de regels.

Er komt dan een punt dat C40 ziet dat vrachtschip zich niet aan de regels en de afspraak houd. Ik kan me voorstellen dat dat op een vrij laat moment komt.

Als het clubracer verhaal de waarheid reflecteert zijn de Franse/italiaanse autoriteiten snel klaar en zit deze meneer binnen kort naast captain Shetino van de Costa Concordia. Maar het verbaast mij daarom dat er verder niets over te vinden is op internet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 22:48 #1629792

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4761
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 22:49 #1629793

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4761
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 22:53 #1629794

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4761
En een vertaling van Sailing Anarchy;

wow , just bloody wow. expansion of previous article......

Their racing yacht was literally cut in two by an Italian cargo ship. On the night of May 28, Thomas Jourdren and Cédric de Kervenoaël narrowly escaped death. Their accounts raise serious questions, both about the behavior of the cargo ship's crew and the problems with their survival equipment.

Today's essentials: our exclusive selection
Every day, our editorial team brings you the best regional news. A selection just for you, to stay connected to your regions.
Your email address
register
France Télévisions uses your email address to send you the newsletter "The essentials of the day: our exclusive selection." You can unsubscribe at any time via the link at the bottom of this newsletter. Our privacy policy
On the night of Tuesday, May 27th to Wednesday, May 28th, off the coast of Ushant, waves rose to four meters and the fog was thick enough to cut with a knife. Visibility was almost zero.
Aboard their Class40 racing yacht, Thomas Jourdren and Cédric de Kervenoaël are making good progress, traveling at nearly 17 knots. They are taking part in the 16th edition of the CIC Normandy Channel Race, a demanding event that has already seen several retirements due to the difficult weather.
A cargo ship in the fog, then the shock​
"Everything happened in a few moments ," says Thomas Jourdren from Finistère. "I saw the lights of a cargo ship appear in the fog. I tried to reach them on the radio. After several unanswered calls, they finally confirmed that they were going to change their route. But then the second in command answered us abruptly: 'You shit me, you're not in a race!'"

You shit me, you're not in a race!
The cargo ship captain's response

In the darkness, nothing goes as planned. "Suddenly, I realize the cargo ship isn't deviating. I try to make an emergency maneuver, but it's too late."
The collision was violent and brutal. "I heard Thomas say, 'It's not going through, it's not going through!' I looked up and there was a huge shock. It was a building hitting us," said an emotional Cédric de Kervenoaël. He had just finished an MRI: he suffered four fractured ribs as a result of the collision.
Cédric de Kervenoaël and Thomas Jourdren avoided the worst when their boat was cut in two by a cargo ship.
Cédric de Kervenoaël and Thomas Jourdren avoided the worst when their boat was cut in two by a cargo ship. • © Jean-Marie Liot / NCR
A raft that does not inflate​
A moment after the impact, despite the pain, Cédric managed to grab the container with survival gear. Thomas grabbed the distress beacon. "We were halfway in the water, clinging to the back of the boat, our legs submerged. The water was gradually rising. We felt like we could lose everything in a second," Cédric continues. They then triggered an emergency signal.
Initial relief came thanks to Pamela Lee, a close competitor, but the life raft that was supposed to protect them didn't inflate. "Seeing that raft not deploy was a huge disappointment. Then a second raft sent by Pamela didn't work properly either. It came loose and drifted away. That was very hard, mentally," sighs Cédric, still scarred.
Alive, but deeply scarred​
Finally, the CROSS helicopter arrives and hoists them up after an hour and a half of waiting. Thomas is evacuated with hypothermia. Cédric briefly loses consciousness once aboard the aircraft.
The trauma is profound. Their Class40, their main boat of the season, is now nothing more than a wreck. "We lost everything in a few seconds ," sighs Thomas Jourdren. He says he needs rest, but has his sights set on the rest of the season, particularly the Transat Café L'Or (formerly the Transat Jacques Vabre). " But we're alive," adds Cédric, determined to learn the lessons of this tragedy.
Towards a change in safety rules in Class40?​
President of the Class40 class, Cédric de Kervenoaël, wants to change the regulations and ban certain models of life rafts that he considers unreliable.

This kind of accident needs to be addressed. Other skippers have reported the same problems to me. We can't accept that a raft won't inflate in an emergency. I never want to have to tell a family that a sailor won't be returning because their equipment has failed.
Cedric de Kervenoaël
Castaway and president of the Class40 class

The cargo ship involved in the accident is Italian. It was diverted by French authorities to the port of Saint-Nazaire, where an inspection is planned, notably to analyze its black box and understand the decisions made on board. For its part, what remains of the Class40 has been towed to Lorient.
An investigation has been opened by the Brest prosecutor's office. The two skippers hope that justice will shed light on this avoidable shipwreck. "The basic rules were not respected. At sea, collisions must be avoided at all costs. And sailors in difficulty must be rescued."
In the meantime, Thomas and Cédric are recovering from their shock. An extraordinary Class40 meeting is scheduled at Cédric de Kervenoaël's request for this Friday, June 6, to urgently address these safety issues.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 23:47 #1629795

AdB schreef :
Orange Sunset schreef :
Denk je niet dat de clubracer had moeten ingrijpen toen mbv AIS/radar bleek de CPA met het vrachtschip toch te dichtbij werd. Vooral in zulk slecht zicht lijkt mij voldoende afstand houden essentieel.

Nu ga je teveel dingen door elkaar halen. Clubracer is de Belgische website waar
dit ongeval werd gemeld en hier gepost.
Het jacht betreft een Class 40 die deelnam aan de CIC Normandy Channel Race.
Die race start en finished in Caen (Fr) en gaat via het kanaal,het eiland Wight naar Ierland
waar de Tusker rock en de Fasnet rock gerond moeten worden,en dan terug.
De naam van het jacht is NST CABINET Z het werd bemand door Thomas Jourdren
en Cédric de Kervenoaël.
Volgens de NOR is het verboden een TSS te kruisen en het jacht bevond zich niet een TSS
ten tijde van het ongeval.

A

Op verkeerde been gezet door de AIS tracks van B100. Daarin werd de Tohu-Bohu genoemd. Maar nu dus wel benieuwd naar de AIS track van de NST CABINET Z.

Maar wat in mijn posts is geschreven obv de Tohu-Bohu blijft waarschijnlijk gewoon overeind op kunnen zien van overvaren worden mbv AIS data na ;)
FF FliereFluiter schreef :
[…]

Afgaande op het artikel in clubracer want dat is de enige info die we hebben denk ik dat de C40 reden had aan te nemen dat het vrachtschip zou uitwijken en zorg zou dragen voor voldoende CPA. C40 moet dan koers en vaart houden volgens de regels.

Er komt dan een punt dat C40 ziet dat vrachtschip zich niet aan de regels en de afspraak houd. Ik kan me voorstellen dat dat op een vrij laat moment komt.

Als het clubracer verhaal de waarheid reflecteert zijn de Franse/italiaanse autoriteiten snel klaar en zit deze meneer binnen kort naast captain Shetino van de Costa Concordia. Maar het verbaast mij daarom dat er verder niets over te vinden is op internet.

Als je het vertaalde artikel leest, dan lijkt het vrachtschip niet te zijn uitgeweken. Echter heeft de bemanning het schip ook niet in de gaten gehouden en ook te laat geconstateerd dat het fout ging waardoor niet meer fatsoenlijk geacteerd kon worden. Onder goed zeemanschap zou ik verwachten dat dit wel was gelukt. Vandaar dat ik denk dat er blaam aan beide kanten kleeft. Hoofdmoot zeer vermoedelijk aan vrachtschip kant.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 23:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 00:37 #1629796

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Op welke manier is een snelheid van 17 knopen in dichte mist nog goed zeemanschap?
Als die mist in een groter gebied aanwezig was, had wat mij betreft de race gecancelled moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 04:12 #1629797

De meeste vrachtschepen en veerboten doen dat soort snelheden in de mist en andere slecht zicht omstandigheden, is dat dan ook slecht zeemanschap?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:07 #1629801

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
@ orange sunset ,NST CABINET Z en tohu-bohu hebben dezelfde mmsi ? toeval?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:28 #1629803

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
Orange Sunset schreef :
Als je het vertaalde artikel leest, dan lijkt het vrachtschip niet te zijn uitgeweken. Echter heeft de bemanning het schip ook niet in de gaten gehouden en ook te laat geconstateerd dat het fout ging waardoor niet meer fatsoenlijk geacteerd kon worden. Onder goed zeemanschap zou ik verwachten dat dit wel was gelukt. Vandaar dat ik denk dat er blaam aan beide kanten kleeft. Hoofdmoot zeer vermoedelijk aan vrachtschip kant.

Ik vind dat er nogal naief gehandeld is door het jacht en hier ook zo gedacht wordt.
Alles speelt zich af op kort bestek, in de mist en in donker. Het vrachtschip zit in het TSS of net niet, maar wel op route.
Vanwege het korte bestek van dit verhaal; wat wil je nog uitwijken met een vrachtschip???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:36 #1629806

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Calidris schreef :
Ik vind dat er nogal naief gehandeld is door het jacht en hier ook zo gedacht wordt.
Alles speelt zich af op kort bestek, in de mist en in donker. Het vrachtschip zit in het TSS of net niet, maar wel op route.
Vanwege het korte bestek van dit verhaal; wat wil je nog uitwijken met een vrachtschip???

Op het moment dat het jacht de vrachtvaarder via de marifoon verzoekt uit te wijken omdat het jacht mee doet aan een race bevind het vrachtschip zeer waarschijnlijk in de TSS. Wat het mee doen aan een race te maken heeft met uit moeten wijken is mij volstrekt onduidelijk.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 05:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:47 #1629807

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4967
Wedstrijd- hormonen?
( Snot voor de ogen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:53 #1629811

Calidris schreef :
Ik vind dat er nogal naief gehandeld is door het jacht en hier ook zo gedacht wordt.
Dat kunnen we van jouw opmerking ook zeggen. Heb jij wel eens op een zeiljacht gevaren wat continue 17+ knopen vaart en weet je wat het inhoud om koers te veranderen?

Enkele feiten zoals we nu weten:
- De bemanning op de brug van het vrachtschip heeft meerdere marifoon oproepen genegeerd,
- Er zijn (uiteindelijk) passage afspraken gemaakt over de marifoon,
- Het vrachtschip heeft een koers wijziging gemaakt na de afspraak, echter niet voldoende,
- De zeilboot was buiten het verkeersscheidingsstelsel,
- Het vrachtschip is buiten de TSS het 'give-way vessel',
- Het zeiljacht heeft koers en snelheid gehouden,
- Het vrachtschip heeft AIS, radar en mayday genegeerd,
- Zelfs als het een TSS gebied was geweest heeft het zeiljacht haaks over gestoken.

Wil je nu echt met droge ogen beweren dat het zeiljacht de enige is die fouten heeft gemaakt en naief is?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 juni 2025 05:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 05:57 #1629812

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Ik vind dat er nogal naief gehandeld is door het jacht en hier ook zo gedacht wordt.
Dat kunnen we van jouw opmerking ook zeggen. Heb jij wel eens op een zeiljacht gevaren wat continue 17+ knopen vaart en weet je wat het inhoud om koers te veranderen?

Enkele feiten zoals we nu weten:
- De bemanning op de brug van het vrachtschip heeft meerdere marifoon oproepen genegeerd,
- Er zijn (uiteindelijk) passage afspraken gemaakt over de marifoon,
- Het vrachtschip heeft een koers wijziging gemaakt na de afspraak, echter niet voldoende,
- De zeilboot was buiten het verkeersscheidingsstelsel,
- Het vrachtschip is buiten de TSS het 'give-way vessel',
- Het zeiljacht heeft koers en snelheid gehouden,
- Het vrachtschip heeft AIS, radar en mayday genegeerd,
- Zelfs als het een TSS gebied was geweest heeft het zeiljacht haaks over gestoken.

Wil je nu echt met droge ogen beweren dat het zeiljacht de enige is die fouten heeft gemaakt en naief is?

deze info komt vanuit het verhaal van de zeilbootschipper , ik heb verder nog geen info gelezen van de betreffende instanties.

bovendien een bootje van 212 meter met een diepgang van 10 meter en een snelheid van 15 knoop draai je niet net zo makkelijk als een raceboot.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 05 juni 2025 06:09 #1629817

b100 schreef :
deze info komt vanuit het verhaal van de zeilbootschipper , ik heb verder nog geen info gelezen van de betreffende instanties.
En lijkt ondersteund door de beschikbare AIS info.
bovendien een bootje van 212 meter met een diepgang van 10 meter en een snelheid van 15 knoop draai je niet net zo makkelijk als een raceboot.
Weet je dat wel zeker? Wel eens geprobeerd?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl