Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vrachtschip overvaart class 40

vrachtschip overvaart class 40 03 juni 2025 17:52 #1629592

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
tot nu toe heb ik nog steeds maar 1 kant van het verhaal gelezen.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 03 juni 2025 20:50 #1629620

De Class 40 heeft nu meerdere kanten
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 05:23 #1629648

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
de laatst bekende positie van de tohu-bohu







Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:04 #1629652

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
het lijkt erop dat het vrachtschip de ital bonny is.







laatste positie tohu-bohu


het lijkt erop dat het vrachtschip zn koers wel heeft gewijzigd.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:23 #1629658

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
dit plaatje er overheen leggen ?


“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:30 #1629659

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:32 #1629660

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:36 #1629661

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
3Noreen schreef :
dit plaatje er overheen leggen ?




geen idee hoe ik dat zou moeten doen.


maar zit ik ineens met een vraag, moet een zeeschip varende in de shippinglane uitwijken voor een zeilboot?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:36 #1629662

b100 schreef : b100 schreef :
Dus netjes er omheen gevaren? :unsure:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 06:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:37 #1629663

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Juridisch interessant. Het vrachtschip zou zijn uitwijk manoeuvre uit hebben moeten voeren terwijl het nog in het scheidingsstelsel voer.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:38 #1629664

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7582
Orange Sunset schreef :
b100 schreef : b100 schreef :
Dus netjes er omheen gevaren? :unsure:
volgens mij er dwars doorheen.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 06:59 #1629665

b100 schreef :
[...]
volgens mij er dwars doorheen.

Niet volgens de AIS data uit deze bron.



Kanttekeningen bij de kwaliteit van deze AIS data, maar ook of dit de laatste positie is geweest die de Tohu-Bohu daadwerkelijk heeft uitgezonden.

Maar je ziet het vrachtschip wijken en daarna weer koers hervatten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 07:13 door Orange Sunset. Reden: Iets beter plaatje gemaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 07:38 #1629673

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7182
E.a. in iedergeval niet volgens het BVA.
Slecht zicht, dan is voorschrift 19 van toepassing todat je zo dicht bij elkaar bent dat je elkaar wel kunt zien.
Ik neem even aan dat er Tohu-Bohu gestuurd werd met een autopilot, en in een wedstrijd dan ook nog op (schijnbare) windrichting. Dat is (vaak) niet echt hetzelfde als koers en vaart behouden.

Radar assited collisions zijn een bekend fenoneem, dit lijkt mij een beetje AIS assisted....

Ten overvloede, AIS is géén navigatie middel, enkel een hulpmiddel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 09:10 #1629688

Zeker waar. Dat vrachtschip voer vrijwel zeker met radar, maar wat het radarbeeld was van het jachtje en of het jachtje ook met radar voer is mij onbekend.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 09:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 11:06 #1629702

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
b100 schreef :
maar zit ik ineens met een vraag, moet een zeeschip varende in de shippinglane uitwijken voor een zeilboot?


COLREGS;
Rule 10 (j) - " A vessel of less than 20m in length or a sailing vessel, shall not impede the safe passage or a power-driven vessel following a traffic lane".
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 11:45 #1629706

Nu komt het op interpretatie van "impede the safe passage" neer. Ik vermoed dat dit geen expliciete voorrang geeft aan schepen die gebruik maken van de TSS en daarin ruimte laat. COLREG gebruikt "shall keep out of the way", om voorrang expliciet aan te geven.

Ook 10a is interessant:
Rule 10 (Traffic separation schemes)

(a) This Rule applies to traffic separation schemes adopted by the Organisation and does not relieve any vessel of her obligation under any other Rule.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:26 #1629710

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Volgens mij is dit een terugkerend onderwerp. Even zoeken op ZF dan copy paste.

Even een algemene herinnering om je geheugen op te frissen; Op het water bestaat zo iets als voorrang niet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 12:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:32 #1629711

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
3Noreen schreef :
b100 schreef :
maar zit ik ineens met een vraag, moet een zeeschip varende in de shippinglane uitwijken voor een zeilboot?


COLREGS;
Rule 10 (j) - " A vessel of less than 20m in length or a sailing vessel, shall not impede the safe passage or a power-driven vessel following a traffic lane".

In de praktijk verleggen zeeschepen vaak ruim van tevoren hun koers met enkele graden ('wijken uit') voor overstekende kleine schepen, indien ze daar de ruimte voor hebben binnen de traffic lane. Er is dan geen sprake van het hinderen van de veilige doorvaart van zeeschepen in het scheidingsstelsel door kleine (<20m) schepen.

Het is voor deze zeeschepen ongewenst als kleine schepen (dus ook pleziervaart) geen koers en vaart houden terwijl ze dat wel zouden kunnen, omdat hun tijdige en vaak subtiele koerscorrecties wel daarop gebaseerd zijn. Daarom kan het nooit kwaad om bij serieuze twijfel de intenties van het naderen zeeschip te vragen, dat maakt het leggen van de puzzel voor iedereen eenvoudiger.

Het is voor onervaren watersporters niet altijd even duidelijk of ze schepen in het stelsel hinderen als ze koers en vaart houden (of dat juist doen als ze geen koers en vaart houden).

Het probleem met het incident van dit draadje is dat het er op lijkt dat de class 40 bemanning en het vrachtschip marifooncontact hebben gehad maar de lezingen over wat er precies afgesproken is tegenstrijdig zijn. Alleen een officieel onderzoek kan hier uitsluitsel geven.

3Noreen schreef :
Volgens mij is dit een terugkerend onderwerp. Even zoeken op ZF dan copy paste.

Inderdaad, zoals dit draadje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 12:45 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:34 #1629712

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
b100 schreef :
tot nu toe heb ik nog steeds maar 1 kant van het verhaal gelezen.

Nou ja, één en een kwart kant: volgens de social quote van Jeroen, zei de schipper van het vrachtschip dattie moest opdonderen.

Maar, als alles gegaan is zoals de indruk gewekt wordt, ALS, dan vind ik er ook nogal wat van. Van het gedrag van beide heerschappen.

Mist, en blijkbaar zelf geen radar: geen goede situational awareness.

Goed zeemanschap dicteert uitwijken.
Wedstrijd is geen argument,
TSS dicteert achterlangs,

Maar:
In het Kanaal een half uur incommunicado zijn gaat niet aan.
Gemaakte beloftes zijn bindend.
Of iemand wel of geen zeilschip is, gaat je geen reet aan. Het wordt gezegd, dus is t zo.
Vervolgens weer niet communiceren, gaat wederom niet aan.

Dan weer terug naar t jacht: je hebt gezien en tot je door laten drinngen dat t niet goed gaat, dus pas je je aan.

Niet reageren op een MayDay: geen woorden voor.

Hier gaan een stelletje advocaten flink aan verdienen. En een rechter mag t uitsorteren.

[\Fatsoen uit] Stelletje lulhannessen!!! [\Fatsoen aan]
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 12:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:47 #1629713

3Noreen schreef :
Volgens mij is dit een terugkerend onderwerp. Even zoeken op ZF dan copy paste.

Even een algemene herinnering om je geheugen op te frissen; Op het water bestaat zo iets als voorrang niet.

Ok dan "het schip dat koers en vaart moet houden" (Stand-on Vessel) of "het schip dat moet uitwijken" (Give-way vessel).

Maar daar ging het niet om, het ging om te interpretatie van Rule 10j.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 12:50 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:48 #1629714

Orange Sunset schreef :
Nu komt het op interpretatie van "impede the safe passage" neer. Ik vermoed dat dit geen expliciete voorrang geeft aan schepen die gebruik maken van de TSS en daarin ruimte laat. COLREG gebruikt "shall keep out of the way", om voorrang expliciet aan te geven.

Ook 10a is interessant:
Rule 10 (Traffic separation schemes)

(a) This Rule applies to traffic separation schemes adopted by the Organisation and does not relieve any vessel of her obligation under any other Rule.

Rule 10 geld in TSS, niet er naast.

Als plaatjes kloppen voer de C40 netjes naast TSS.
Vrachtschip was dus uitwijkplichtig.
Vrachtschip wist dat C40 er zat. Er was immers contact geweest.
Ik geloof niet dat dit een lastige uitspraak wordt voor de Franse autoriteiten, nog los van het doorvaren na een aanvaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 12:55 #1629715

FF FliereFluiter schreef :
[...]

Rule 10 geld in TSS, niet er naast.

Als plaatjes kloppen voer de C40 netjes naast TSS.
Vrachtschip was dus uitwijkplichtig.
Vrachtschip wist dat C40 er zat. Er was immers contact geweest.
Ik geloof niet dat dit een lastige uitspraak wordt voor de Franse autoriteiten, nog los van het doorvaren na een aanvaring.

Goede observatie idd! Beide schepen voeren net buiten het einde van de TSS. Maar sommige artikelen in rule 10 zijn nog steeds van kracht bijv 10f:
A vessel navigating in areas near the terminations of traffic separation schemes shall do so with particular caution.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 juni 2025 12:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 13:01 #1629718

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7182
Wel vervelend voor die franse rechter dat ea op ruim 30Nm uit de kust plaats vindt.
Als die C40 onder franse vlag voer, dan mag die franse rechter daar over oordelen, De rest is voor z'n italiaanse collega.

Ben wel nieuwschierig naar die 'mayday', Lijkt in het artikel alsof alleen die collega zeiler hierop gereageerd heeft, terwijl het daar toch redelijk druk bevaren is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 13:04 #1629719

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16686
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
Volgens mij is dit een terugkerend onderwerp. Even zoeken op ZF dan copy paste.

Even een algemene herinnering om je geheugen op te frissen; Op het water bestaat zo iets als voorrang niet.

Ok dan "het schip dat koers en vaart moet houden" (Stand-on Vessel) of "het schip dat moet uitwijken" (Give-way vessel).

Maar daar ging het niet om, het ging om te interpretatie van Rule 10j.

Prima. Ik waag me niet aan een interpretatie. Dat mag een rechter doen na het horen van diverse betogen van advocaten. Zoals ik al eerder aangaf.
Juridisch interessant. Het vrachtschip zou zijn uitwijk manoeuvre uit hebben moeten voeren terwijl het nog in het scheidingsstelsel voer.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vrachtschip overvaart class 40 04 juni 2025 13:23 #1629722

Ik ben ook benieuwd naar de interpretatie van de rechter, maar vermoed hoe dan ook dat beiden schuld zal treffen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl