In de meeste gevallen waar het "breekt" had je het juist niet eens vooraf kunnen zien. Ook een tuiger niet. Wat mij betreft vaart iedereen door met dezelfde verstaging tot het over de muur valt maar maak jezelf niet wijs dat als je niets ziet dat er dan ook niets aan de hand is.
Doordat er zoveel mensen juist wel de stagen (deels) al binnen 10-20 jaar vervangen zullen we nooit weten hoe vaak het fout gegaan zou zijn als dat niet was gebeurt.
Voor mij persoonlijk hangt het van de belasting af. Dus of zoveel jaar of zoveel mijl ... net welke eerder komt. Waarbij een te losse verstaging eerder gebreken vertoont een voldoende op spanning gezet tuig.
We kunnen lang praten over hoe en wat. Hetzelfde past voor vuurpijlen, reddingsvlot keuringen, brandblussers, EHBO kisten, rooksignalen, gas installaties, impellors (hoe schrijf je dat)..... en nog tig van dat soort zaken. Gewoon nooit luisteren naar wat de fabrikant / leverancier erop zet aan houdbaarheid of wat dan ook.
Toch alleen maar commerciele trucjes om winst te maken. Bah ..... denken ze nu echt dat we achterlijk zijn? Wij zijn zij nou om dat voor ons te bepalen.
Voorzetje:
Laten we oude stagen verzamelen, het liefst ook van 30 jaar oud. Dan naar een trekbank en testen wat er nog over is. Mooi artikel op ZF als blijkt dat er niets is versleten of als juist er 50% van de breeksterkte verloren is gegaan.
Tis maar een idee.
Gr Michel