Beewee,
We praten over de zelfde situatie dus wat bij mij spiboom is, is bij jouw sprenkel.
Het omklappen van de sprenkel gebeurde toen geprobeerd werd een
gestreken mast overeind te zetten zoals je in je post schrijft. Dat is precies de situatie waarop ik doel op moment dat de masttop lager ligt dan de lijn boeg-mastvoet. Die situatie heeft zich denk ik voorgedaan toen het daar mis ging.
Het kan veranderd zijn maar vroeger was een rechte lijn de kortste verbinding tussen 2 punten. Ik zou daar aan toe willen voegen, "ook al loopt die om een hoekje".
Stel dat de mast precies in lijn ligt met het aangrijpingspunt van de talie op de boeg. De kortste afstand van masttop naar boeg (over de sprenkel gemeten) is dan gelijk aan de lengte van het voorstag + de lengte van de talie. Of je de sprenkel nu rechtop zet, plat naar links of plat naar rechts, die afstand blijft gelijk.
Maar als de mast in de stand staat/hangt zoals op je foto is dat niet meer zo. Dan is de afstand boeg-masttop (uiteraard weer over de sprenkel gemeten) het kortst als de sprenkel rechtop staat en langer als de sprenkel naar links of rechts helt, nog langer als die horizontaal ligt (en loodrecht naar beneden het langst maar die stand is tamelijk zeldzaam).
Hoeveel langer is afhankelijk van hoe schuin de mast hangt. Het gewicht van de mast zal talie plus voorstag in de kortste mogelijke positie trekken. Dus rechtop. Je kunt dat ook makkelijk testen. Duw de sprenkel maar eens een eind opzij dan zie je dat de masttop omhoog komt en let dan ook op dat zodra je er niet meer tegen duwt de sprenkel weer de verticale positie opzoekt. Dat zal denk ik op jouw boot wat meer kracht kosten dan op die van mij.
Als je schrijft dat naarmate de mast verder zakt de sprenkel steeds weibeliger wordt (wat een woord) klopt dat. Eigenlijk kun je beter zeggen dat het steeds minder kracht vergt om hem uit zijn stabiele positie te duwen. Maar hij komt wel steeds terug Tot het moment dat de masttop enz, enz, enz.
En inderdaad kost het aanbrengen van 2 lijntjes nauwelijks moeite. Ook bij mijn boot ligt na het strijken de masttop lager dan enz,enz,enz.
Groet, Leo.