Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mast strijken, tips?

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 12:02 #687726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27054
Yellow Boat schreef :
[Ik heb trouwens ook de benodigde diameter van de buizen voor het A-frame grof berekend.
Heelaas werd dat 40mm en aangezien zoiets niet te buigen valt lopen de beide bomen dus recht.

Buizen van 40 mm zijn natuurlijk best te buigen, maar als je het goede gereedschap (een buigbank met rollen) daarvoor niet hebt, dan moet je het laten doen. Ben ik ook van plan. Dat gaat niet gratis, maar zoiets als dit maak je maar één keer (ik wil doe boot nog héél lang houden) en dan mag het best wat kosten.
Hier vlak bij in Klaaswaal zit een bedrijf die elke gewenste bocht en buiging in buizen tot een diameter van 324 mm kan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 12:13 #687733

lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
[Ik heb trouwens ook de benodigde diameter van de buizen voor het A-frame grof berekend.
Heelaas werd dat 40mm en aangezien zoiets niet te buigen valt lopen de beide bomen dus recht.

Buizen van 40 mm zijn natuurlijk best te buigen, maar als je het goede gereedschap (een buigbank met rollen) daarvoor niet hebt, dan moet je het laten doen. Ben ik ook van plan. Dat gaat niet gratis, maar zoiets als dit maak je maar één keer (ik wil doe boot nog héél lang houden) en dan mag het best wat kosten.
Hier vlak bij in Klaaswaal zit een bedrijf die elke gewenste bocht en buiging in buizen tot een diameter van 324 mm kan zetten.

Natuurlijk kan dat.
Echter moet je wel beseffen dat de buis dan nog wat sterker moet worden omdat hij naarmate de hoeveelheid buiging meer op knik wordt belast .
Aangezien de boorden bij mijn boot vanaf het scharnierpunt naar de boeg vrijwel recht lopen had buigen ook niet zoveel zin.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 12:19 #687736

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
het a frame gaat niet helemaal tot vooraan bij de stag komen. (0,5m) er vanaf.
Als de poten los kunnen kan je het veel strakker langs de romp wegwerken (bij mij scheelt dat).
beide poten van het frame worden met een stuk dwars staaf verbonden.(met snelsluiting)
het a frame word zoveel korter dat deze de stag vanaf 30graden achterover gaat raken.
de katrol komt met een holling tegen de dwars staaf aan.
De katrol onder word met een bout vast op de plek van de spanner gezet.
zo blijven de katrollen beter uit gelijnd om onder de borgpen te kunnen plaatsen en met de mast omhoog doen draait deze niet opzij.

Ik probeer van vele ideeën voor mij de beste combinatie te maken.

goed geleend is beter als slecht bedacht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 17:06 #687812

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Ik snap waarom het niet over komt. Net als Stegman constateer ik dat de draaipunten van het strijkframe niet (ongeveer) gelijk zitten met de mast, maar een stuk naar voren.
Verder is een op te vieren lijn tussen frame en voorstag niet nodig als je bij die verbinding kunt!
Ik kan daar niet bij en heb dat opgelost door de bokkepoot opvouwbaar te maken.

Dat risico van knikken van het voorstagprofiel lijkt mij niet zo groot. Per slot van rekening zakt het profiel niet verder dan tot het op de zalingen ligt. Nog nooit mijn profiel recht hoeven buigen :laugh: en mijn mast is toch 12,5 m.

Wat de versterking van het dek betreft, als je een nette bevestiging aan de voetrail maakt hoef je niks te versterken. Op dat punt kun je vele malen meer kracht kwijt dan je nodig hebt.

Uiteindelijk zijn de krachten die optreden in de onderdelen van een strijkinstallatie (bij wijze van spreken) bijna te verwaarlozen vergeleken bij die waaraan je tuig onder het zeilen wordt blootgesteld.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 18:15 #687836

zeekraal schreef :
Uiteindelijk zijn de krachten die optreden in de onderdelen van een strijkinstallatie (bij wijze van spreken) bijna te verwaarlozen vergeleken bij die waaraan je tuig onder het zeilen wordt blootgesteld.
Qua grootte wel maar niet qua richting.
Bovendien trekt de verstaging , als het goed is, niet aan het dek maar aan de romp of schot zelfs aan een ingebouwd frame .
Da's wel wat anders dan flink drukken door een A-frame.
Maar verder heb je wel gelijk, het worden echt geen tonnen . Zou ook niet kunnenn want die drukkrachten zijn in dezelfde orde van grootte als de maximale hijskracht .
Die is trouwens behoorlijk, bij mijn 10 meter 60kg mast en een zesschijfs takel al maximaal 50kg wat je niet meer zo even uit de hand trekt . Ik gebruik daarvoor de lage versnelling van mijn tweesnelheden schootlier en daarmee gaat het prima.
Geeft allemaal wel aan dat een beetje rekenen voor je begint toch wel verstandig kan zijn :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 08 dec 2015 22:04 #687935

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Uiteindelijk zijn de krachten die optreden in de onderdelen van een strijkinstallatie (bij wijze van spreken) bijna te verwaarlozen vergeleken bij die waaraan je tuig onder het zeilen wordt blootgesteld.
Qua grootte wel maar niet qua richting.
Bovendien trekt de verstaging , als het goed is, niet aan het dek maar aan de romp of schot zelfs aan een ingebouwd frame .
Da's wel wat anders dan flink drukken door een A-frame.
Maar je laat dat frame toch ook niet op zomaar het dek drukken als er vlakbij een plaats is, de voetrail, die die druk wel 50 keer, ik noem maar wat, kan hebben.
Trouwens,.......als je nu eens uit gaat van een kracht van 150 kg die het het frame omlaag drukt. Dat is 75 per poot. Moet dat dek toch makkelijk kunnen hebben? :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 09 dec 2015 10:20 #688020

zeekraal schreef :
Trouwens,.......als je nu eens uit gaat van een kracht van 150 kg die het het frame omlaag drukt. Dat is 75 per poot. Moet dat dek toch makkelijk kunnen hebben? :(

Dat hangt helemaal af van het gewicht van de mast en de lengte van het A-frame.
Die 150 kg wordt in mijn geval(mast 10 meter , 65kg en lengte A frame 2,9 meter) in ieder geval al ruim overschreden ( ca. 250 kg).
Maar je hebt gelijk dat de drukken nooit echt hoog oplopen .
Punt is meer dat je het oppervlak waarop het A-frame drukt niet te klein moet houden want tegen puntbelasting kan het dek niet echt goed.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 09 dec 2015 15:33 #688097

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het doorzakken van het profiel is zo'n probleem niet. Je moet er een beetje kracht naar voren op houden nadat je het geheel losgekoppeld hebt van de A beugel, zodat het niet te veel doorhangt.
Zo doe ik het ook altijd en hij is nog steeds heel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 dec 2015 15:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 09 dec 2015 21:52 #688166

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Trouwens,.......als je nu eens uit gaat van een kracht van 150 kg die het het frame omlaag drukt. Dat is 75 per poot. Moet dat dek toch makkelijk kunnen hebben? :(

Dat hangt helemaal af van het gewicht van de mast en de lengte van het A-frame.
Die 150 kg wordt in mijn geval(mast 10 meter , 65kg en lengte A frame 2,9 meter) in ieder geval al ruim overschreden ( ca. 250 kg).
Maar je hebt gelijk dat de drukken nooit echt hoog oplopen .
Punt is meer dat je het oppervlak waarop het A-frame drukt niet te klein moet houden want tegen puntbelasting kan het dek niet echt goed.
Ad
Als je nu ook vermeld hoe hoog de verbinding voorstag-frame-takel zich boven de mastbout bevindt reken ik even na of je spreadsheet klopt. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 08:44 #688232

zeekraal schreef :
Als je nu ook vermeld hoe hoog de verbinding voorstag-frame-takel zich boven de mastbout bevindt reken ik even na of je spreadsheet klopt. ;)

Ik weet niet wat je precies met die hoogte bedoelt maar alle afmetingen zoals die op mijn boot zijn staan in de gelinkte spreadsheet voor zover je daar de invoer nog niet hebt gewijzigd.
Overigens staan die berekeningen wel in die spreadsheet maar die heb ik verborgen om hem niet te ingewikkeld te maken voor de minder (tri)goniometrisch onderlegden :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 15:38 #688302

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Als je nu ook vermeld hoe hoog de verbinding voorstag-frame-takel zich boven de mastbout bevindt reken ik even na of je spreadsheet klopt. ;)

Ik weet niet wat je precies met die hoogte bedoelt maar alle afmetingen zoals die op mijn boot zijn staan in de gelinkte spreadsheet voor zover je daar de invoer nog niet hebt gewijzigd.
Overigens staan die berekeningen wel in die spreadsheet maar die heb ik verborgen om hem niet te ingewikkeld te maken voor de minder (tri)goniometrisch onderlegden :whistle:
Ad

Dat verbaast me.
Die maat maakt de hoek tussen de mast en het voorstag en is als eerste bepalend voor de kracht die nodig is om de mast recht te zetten. Vervolgens is het de horizontale maat tussen de verbinding voorstag/frame/takel en het punt waar de takel op de boeg vast zit en als laatste het soort takel dat uitmaakt met hoeveel kracht je aan dat enkele overblijvende lijntje moet trekken om die paal weer in de stand te krijgen waarin je er het meest plezier van hebt.
En waarom die berekening verbergen? Maakt toch niet uit of je ooit voldoende sinusjes, cosinusjes of tangensjes hebt geconsumeerd om een paar maten in te vullen.

Maar ehh......... , ik geloof niet dat we elkaar, daar waar het gaat om het strijken van masten, nog zoveel kunnen leren. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 19:07 #688340

Klopt allemaal, ik denk ook dat we hetzelfde bedoelen. ;)
Alleen is het erover praten via een forum wat lastig af en toe.
Die berekening het ik op de achtergond verstopt omdat ik die spreadsheet in eerste instantie naar aanleiding van vragen voor de Engelse Leisureclub heb gemaakt om op hun website te zetten.
In die versie staan ook nog de maten voor de verschillende Leisures zodat ieder e.e.a zelf in kan vullen.
In totaal heb ik nog een paar versies gemaakt maar die komen op hetzelfde neer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 20:23 #688369

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
A frame?
Blokken?
Sprenkel?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 20:41 #688383

Is dat iets met een gasveer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 10 dec 2015 20:55 #688393

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Nachtvlinder schreef :
Is dat iets met een gasveer?
Daar heeft het wel alle schijn van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, tips? 11 dec 2015 08:55 #688446

Dat is al een oudje van 4 jaar geleden www.zeilersforum.nl/index.php/...?limitstart=0#248875
Hoe het precies werkt weet ik niet(meer) maar het lijkt me alleen iets voor kleinere boten , zeg 6 meter max en een lichte mast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl