lodewijk stegman schreef :
Je heb hem dus ingekort door de draaipunten naar voren te halen. Dat kan als op de plek waar de draaipunt nu zetten de optredende krachten door het dek kunnen wordt op genomen. Je boot is relatie klein de mast niet heel er zwaar en dus zijn de krachten niet heel erg groot. Bij een boot van een meter of tien werkt dat al weer heel anders. Ook qua hoogte van het A-frame.
Uiteraard moest ik ter plekke het dek onderdeks versterken maar omdat de draaipunten bovendien direct naast de overgang romp-dek zitten is de boel daar heus wel sterk genoeg.
Overigens heb ik voor het geheel ook een excel spreadsheet gemaakt om alle spelende krachten uit te rekenen.
docs.google.com/spreadsheets/d...YiY/edit?usp=sharing ( is niet helemaal van mijzelf , ik heb gebruik gemaakt van een soortgelijk programma van een Duitse zeiler en dat aangepast).
Ben niet gewend voor dat soort zaken over een nacht ijs te gaan.
Wel eerst downloaden anders werkt het niet.
Ik heb trouwens ook de benodigde diameter van de buizen voor het A-frame grof berekend.
Heelaas werd dat 40mm en aangezien zoiets niet te buigen valt lopen de beide bomen dus recht.
Overigens valt dat knikrisico van de rolreef wel mee hoor. Ik heb dezelfde constructie al sinds mijn eerste boot in 1975 toegepast en nog nooit problemen ermee gehad.
Hangt natuurlijk ook af van het betreffende voorstagprofiel ( ik heb altijd Plastimo gebruikt).
Uiteraard is dat doorzakrisico ook weer geringer als het A-frame minder lang/hoog is .
Ook dat is een kwestie van rekenen aan afmetingen en krachten.
Zonder rekenen is het altijd gokken en gaat zoiets inderdaad eigenlijk alleen bij een kleine boot tot een meter of zes-zeven.
Ad