@ Rinus,
ik heb weer wat bijgeleerd , bedankt.
Nu je het me uitlegde lijkt het de logica zelver om een ' tackline ' (we zijn hiermee nog een begrip rijker
) te voorzien.
Dat betekent dan weer schootdoorvoering op dek bijplaatsen en een extra schoot in de kuip.
Ik speel ook wel met de gedachte om een furler voor die gennaker te voorzien indien het zeilen ermee me bevalt.
Die raad kreeg ik van iemand die een gennaker heeft maar er telkens tegenaan kijkt om hem op te stellen.
Voor bij Atlantische oversteek (squalls)een vervelend klusje om telkens bij onraad weer die genakker te strijken vertelde hij me.
Hij had/heeft het niet voor een slurf met al die vallen en touwen van doen , dus een kleine furler lijkt hem interessanter.
En wanneer je met een furler werkt dan moet je geen tackline hebben zou ik denken. Of vergis ik me daarin ?
Ik probeer maar te anticiperen op wat misschien komen kan , namelijk die furler en dan kan ik me de beslommeringen van een tackline en allles wat die meebrengt besparen nietwaar.
@ Capo,
de wanddikte van het profiel is 5mm , het profiel zelf is om en nabij 50mm. Dit is dit een vrij zware boegspriet , maar zoals altijd onderschatten wij amateurs de sterkte van materiaal en constructies en wordt het altijd te zwaar uitgevoerd.
Eigenlijk moet je hiervoor een bouwkundig ingenieur zijn om aan de hand van de hoek de efficientie van mijn waterstag te kunnen berekenen.
Ik hield met dit probleem in die mate rekening dat ik eraan dacht om halverwege het uitstekend gedeelte van de boegspriet een oogbout te voorzien zodat de hoek van de waterstag veel groter zou zijn en dus veel functioneler.
Maar dat betekende dan weer een gat boren halverwege de boegspriet , en gaten verzwakken het geheel altijd hé.
Is er een bouwkundig ingenieur (bruggen ontwerpen bv) in de zaal.
Gelieve recht te staan aub
Beste groeten