Laat ik maar even aanhaken.
Laat ik vooropstellen dat ik wel een voorstander ben van een topdown furler maar dan moet de complete setup (systeem, torquelijn, juiste lengte torque lijn, positie boven voorstag, positie op boeg en juiste gennaker) gewoon kloppen.
Bestaande gennakers of standaard gennakers zoals bijvoorbeeld die van Momentum Sails gaan door de stijve top niet werken. Bestaande gennakers moeten in de top uitgedunt worden zodat deze mee gaat draaien.
Er zijn veel variabelen om rekening mee te houden, daarom moet iemand die een topdown furler wenst zich goed laten voorlichten en begeleiden door een zeilmaker en/of tuiger die eerder met dit bijltje heeft gehakt; uit ervaring weet ik gewoon dat er te veel haken en ogen zijn waardoor de kans op teleurstelling groot is.
Een van de redenen dat ik de Code GX furler van Selden en de samen te stellen topdown furlers van Furltec zo fijn vind is omdat de anti torque lijn supereenvoudig aan zowel topwartel als rolsysteem zelf te bevestigen zijn; met een knelkoppeling.
Feit is dat deze systemen gewoon zeer prijzig zijn; als voorbeeld neem ik hierbij een 38 voets schip.
- De Furltec 1000 kost compleet zo'n 1.600 euro
- De Selden Code GX kost compleet zo'n 1.800 euro
- De Karver kost compleet zo'n 2.900 euro
Excl. lijngeleider op septer en fiddle blocks om de boel niet te laten slippen (zo'n 200 euro).
In jouw geval van ben ik er inderdaad sceptisch over, maar ik heb je toch uiteindelijk op het juiste spoor gezet? Schaf een goede antitorque lijn aan en laat er aan weerszijden een thimble insplitsen door een specialist (bijvoorbeeld Tuned in Enkhuizen of Rake Rigging in Medemblik) en probeer het gewoon.
Werkt het? Ik zal de eerste zijn die je feliciteert. Werkt het niet? Jammer maar helaas... (zijn ook jouw woorden).
Zo das weer een heel verhaal, zal mij benieuwen welke zeilmakers dit op gaan pikken
Maar het originele verhaal staat hier op ZF