3Noreen schreef :
Welk doek ? merk type en gewicht.
Zou iedere zeilmaker uit zichzelf moeten geven. Vind ik. Gewicht wordt overigens voornamelijk bepaald door het advies van de fabrikant. Dat verzinnen zeilmakers over het algemeen niet zelf
Natuurlijk kan hier van worden afgeweken, soms is dit zelfs noodzakelijk. In algemene zin, voor de gemiddelde cruiser, kan het advies van de zeildoekfabrikant prima worden aangehouden. Het is zinloos, vind ik, om een zeilmaker de vraag voor te leggen: ik wil "een" doek van minimaal 500 gram, wat kost dat? Doekgewicht is geheel afhankelijk van merk, type, soort, caoting etc. En of het radiaal of cross cut zeilen zijn, en het aantal panelen etc. Gewicht is belangrijk maar je moet het wel juist kunnen interpreteren. Alleen op doekgewicht kies je geen zeildoek.
3Noreen schreef :
Kan ik ergens een voorbeeld zien hoe de details van de afwerking wordt.
Als het je gerust stelt, zeker een goed advies. Het is wel zo dat nagenoeg elke ervaren zeilmaker in de wereld, die naar jou luistert, elk detail netjes kan afwerken op het niveau zoals dat jij wenst. Af dit ook altijd gebeurt.. dat is een ander verhaal. En of het altijd in de kwaliteit is die jij wenst, ook dat is een ander verhaal. Als het belangrijk voor je is, laat je vooraf goed informeren. Zie wederom de post van Beauty. Als geld een rol speelt dan zal er toch ergens bezuinigd moeten worden. Maar nagenoeg alle zeilmakers kunnen een mooi zeil voor je maken met details exact zoals jij die wenst (moet je het wel weten). Vraag je er niet om, dan vult de zeilmaker het zelf in.. zie post/ervaring Beauty. En als prijs een rol speelt dan
kunnen de verschillen nog wel eens groot zijn.
3Noreen schreef :
Produceert U in huis en kunt U ook dus reparaties uitvoeren.
Elke zeilmaker produceert in huis.. of dit zijn eigen huis is of van de buren in China is een tweede. Het zou er niet toe
hoeven doen. Doet het soms wel, eens. Daar heb je het weer: vertrouwen, informatie en openheid. Denk weer even aan dat "Triple A" verhaal waar dit topic mee begon. Een algemeen voorbeeld van een groot bekend merk: volgens mij wordt North Sails niet in Nederland gemaakt (zoals zoveel zeilen feitelijk niet in NL gemaakt worden.. vergis je hier niet in) maar in Stabroek (BE). Je koopt een zeil via een dealer, die regelt alles voor je inclusief eventueel reparatie aan je zeil. De dealer is eerste aanspreekpunt, heeft ook mooie voorbeelden van de diverse typen doek in zijn zaak/atelier hangen, en kan in geval van North volgens mij terugvallen op 2 of 3 North mensen in NL die zeer kundig zijn. Reparaties worden vaak lokaal door een lokale dealer of servicepunt gedaan, als dat kan. Zo niet, dan neem ik aan dat het terug naar North gaat. Men produceert dus 'in huis' al staat het huis
niet op de plek waar je boot in de haven ligt. Daar is mijns inziens echt helemaal niets mis mee. North maakt voor velen al heel lang prima zeilen en kent voor velen een prima service. Het is ook dat NL vrij klein in omvang is dat dit argument voor sommige een issue is. Je denkt toch niet dat in de US, elk groot merk, rond elk groot meer of in elke haven een zeilatelier heeft? Natuurlijk denk je dat niet. Dat doet men centraal om kwaliteit tegen redelijke prijzen te kunnen leveren. Zo simpel is dat. Anders wordt het allemaal onbetaalbaar. In veel landen, omdat de afstanden groot zijn, gaat het bestellen van een nieuw zeil gewoon 100% via Inetrnet. Om bij hetzelfde North Sails te blijven: die hebben zeer uitgebreide instructiefilms ter beschikking, en formulieren, hoe je alle noodzakelijke gegevens verzamelen moet. Zodat je via Inetrnet of de telefoon/fax bestellen kunt. Zo gaat dat echt in heel veel landen, bij heel veel zeilmakers. Alleen is NL vrij klein, en dus hebben we hier een andere positie/situatie. Ik heb hier North als voorbeeld gebruikt maar had net zo goed een ander merk kunnen invullen.
Overigens kan dat, zoals bij alles, ook wel eens "grappig" en goed mis gaan..
Poorly constructed sail..
3Noreen schreef :
Lengte voorlijk/onderlijk/achterlijk.
Zonder deze gegevens kan geen enkele zeilmaker een goed zeil maken. Er komen nog meer meetgegevens bij kijken overigens. Voor het aanvragen van een prijs hebben de meeste zeilmakers aan deze gegevens voldoende. Het aantal vierkante meters is vaak al voldoende, zie URL eerder in dit draadje van de 'IKEA' style zeilmaker (niet mijn woordkeus he.. maar dat weet je waar ik op doel).
3Noreen schreef :
Wat is uw inschatting van de mast buiging en het dynamische gedrag tijdens het zeilen. (Af vlak gedrag)
Profiel diepte op 25,50,75% van de hoogte in de basis stand van de mast. En hoe ver naar achteren zit het diepste punt.
Mastbuiging kun je meten. Profieldiepte.. dat is een terrein waar de meeste cruisers zich niet aan wagen. Men vertrouwt hierbij toch op de zeilmaker zijn kennis. Meestal terecht. Al zal nagenoeg elke zeilmaker je deze gegevens best willen verstrekken of er met je in discussie over willen gaan. Maar nu ben jij niet de gemiddelde cruiser met een plezierjachtje.. zoals je zelf al aangaf
3Noreen schreef :
Hoe lang is de verwachting van levensduur. Gerekend in afwijking van de verdeling in het profiel. Het profiel mag wel over het gehele zeil iets dieper worden. Echter top midden en onderzijde moeten wel gelijk op lopen.
Vraag jij dit echt? En krijg je antwoord? Zo ja, aan het antwoord zal vast geen garantie zitten
Levensduur is echt moeilijk te bepalen en zo enorm afhankelijk van wind, omstandigheden, kennis, kunnen, etc. In het algemeen kun je er wel iets over zeggen natuurlijk. Dat zeker. Maar in jouw geval, met een trimaran.. ik zou me er niet aan durven wagen! Ben dan ook waarschijnlijk niet de juiste zeilmaker voor jou. Zeg ik je eerlijk. Ja, samen komen we er vast wel uit, maar dan leer ik meer van jou dan jij van mij
3Noreen schreef :
Levertijd. Wat houdt de garantie in.
Is inderdaad een goede vraag. Garantie houdt bij de meeste zeilmakers in dat de constructie van het zeil het een bepaalde tijd volhoudt. 3 a 4 jaar moet een zeilmaker toch wel achter zijn product kunnen staan, zonder moeite. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat je zeilmaker, als het mis gaat, er ook voor je is. Dat hij oplossend wil denken en niet direct begint te 'zwarte Pieten'. Hoe je dit op voorhand afspreekt is lastig. Komt dat vertrouwen weer om de hoek kijken. Besef namelijk dat er bij een zeil maken altijd iets fout kan gaan. Zelfs de "beste en grootste" zeilmakers hebben wel eens v oor het gerecht gestaan.. omdat er iets fout ging. We leven niet in een wonderous fantasy sailmakers world.