Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nw. zeilen

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 08:18 #437759

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
3Noreen schreef :
Welk doek ? merk type en gewicht.

Zou iedere zeilmaker uit zichzelf moeten geven. Vind ik. Gewicht wordt overigens voornamelijk bepaald door het advies van de fabrikant. Dat verzinnen zeilmakers over het algemeen niet zelf :whistle: Natuurlijk kan hier van worden afgeweken, soms is dit zelfs noodzakelijk. In algemene zin, voor de gemiddelde cruiser, kan het advies van de zeildoekfabrikant prima worden aangehouden. Het is zinloos, vind ik, om een zeilmaker de vraag voor te leggen: ik wil "een" doek van minimaal 500 gram, wat kost dat? Doekgewicht is geheel afhankelijk van merk, type, soort, caoting etc. En of het radiaal of cross cut zeilen zijn, en het aantal panelen etc. Gewicht is belangrijk maar je moet het wel juist kunnen interpreteren. Alleen op doekgewicht kies je geen zeildoek.
3Noreen schreef :
Kan ik ergens een voorbeeld zien hoe de details van de afwerking wordt.

Als het je gerust stelt, zeker een goed advies. Het is wel zo dat nagenoeg elke ervaren zeilmaker in de wereld, die naar jou luistert, elk detail netjes kan afwerken op het niveau zoals dat jij wenst. Af dit ook altijd gebeurt.. dat is een ander verhaal. En of het altijd in de kwaliteit is die jij wenst, ook dat is een ander verhaal. Als het belangrijk voor je is, laat je vooraf goed informeren. Zie wederom de post van Beauty. Als geld een rol speelt dan zal er toch ergens bezuinigd moeten worden. Maar nagenoeg alle zeilmakers kunnen een mooi zeil voor je maken met details exact zoals jij die wenst (moet je het wel weten). Vraag je er niet om, dan vult de zeilmaker het zelf in.. zie post/ervaring Beauty. En als prijs een rol speelt dan kunnen de verschillen nog wel eens groot zijn.
3Noreen schreef :
Produceert U in huis en kunt U ook dus reparaties uitvoeren.

Elke zeilmaker produceert in huis.. of dit zijn eigen huis is of van de buren in China is een tweede. Het zou er niet toe hoeven doen. Doet het soms wel, eens. Daar heb je het weer: vertrouwen, informatie en openheid. Denk weer even aan dat "Triple A" verhaal waar dit topic mee begon. Een algemeen voorbeeld van een groot bekend merk: volgens mij wordt North Sails niet in Nederland gemaakt (zoals zoveel zeilen feitelijk niet in NL gemaakt worden.. vergis je hier niet in) maar in Stabroek (BE). Je koopt een zeil via een dealer, die regelt alles voor je inclusief eventueel reparatie aan je zeil. De dealer is eerste aanspreekpunt, heeft ook mooie voorbeelden van de diverse typen doek in zijn zaak/atelier hangen, en kan in geval van North volgens mij terugvallen op 2 of 3 North mensen in NL die zeer kundig zijn. Reparaties worden vaak lokaal door een lokale dealer of servicepunt gedaan, als dat kan. Zo niet, dan neem ik aan dat het terug naar North gaat. Men produceert dus 'in huis' al staat het huis niet op de plek waar je boot in de haven ligt. Daar is mijns inziens echt helemaal niets mis mee. North maakt voor velen al heel lang prima zeilen en kent voor velen een prima service. Het is ook dat NL vrij klein in omvang is dat dit argument voor sommige een issue is. Je denkt toch niet dat in de US, elk groot merk, rond elk groot meer of in elke haven een zeilatelier heeft? Natuurlijk denk je dat niet. Dat doet men centraal om kwaliteit tegen redelijke prijzen te kunnen leveren. Zo simpel is dat. Anders wordt het allemaal onbetaalbaar. In veel landen, omdat de afstanden groot zijn, gaat het bestellen van een nieuw zeil gewoon 100% via Inetrnet. Om bij hetzelfde North Sails te blijven: die hebben zeer uitgebreide instructiefilms ter beschikking, en formulieren, hoe je alle noodzakelijke gegevens verzamelen moet. Zodat je via Inetrnet of de telefoon/fax bestellen kunt. Zo gaat dat echt in heel veel landen, bij heel veel zeilmakers. Alleen is NL vrij klein, en dus hebben we hier een andere positie/situatie. Ik heb hier North als voorbeeld gebruikt maar had net zo goed een ander merk kunnen invullen.

Overigens kan dat, zoals bij alles, ook wel eens "grappig" en goed mis gaan..

Poorly constructed sail..
3Noreen schreef :
Lengte voorlijk/onderlijk/achterlijk.

Zonder deze gegevens kan geen enkele zeilmaker een goed zeil maken. Er komen nog meer meetgegevens bij kijken overigens. Voor het aanvragen van een prijs hebben de meeste zeilmakers aan deze gegevens voldoende. Het aantal vierkante meters is vaak al voldoende, zie URL eerder in dit draadje van de 'IKEA' style zeilmaker (niet mijn woordkeus he.. maar dat weet je waar ik op doel).
3Noreen schreef :
Wat is uw inschatting van de mast buiging en het dynamische gedrag tijdens het zeilen. (Af vlak gedrag)
Profiel diepte op 25,50,75% van de hoogte in de basis stand van de mast. En hoe ver naar achteren zit het diepste punt.

Mastbuiging kun je meten. Profieldiepte.. dat is een terrein waar de meeste cruisers zich niet aan wagen. Men vertrouwt hierbij toch op de zeilmaker zijn kennis. Meestal terecht. Al zal nagenoeg elke zeilmaker je deze gegevens best willen verstrekken of er met je in discussie over willen gaan. Maar nu ben jij niet de gemiddelde cruiser met een plezierjachtje.. zoals je zelf al aangaf :laugh:
3Noreen schreef :
Hoe lang is de verwachting van levensduur. Gerekend in afwijking van de verdeling in het profiel. Het profiel mag wel over het gehele zeil iets dieper worden. Echter top midden en onderzijde moeten wel gelijk op lopen.

Vraag jij dit echt? En krijg je antwoord? Zo ja, aan het antwoord zal vast geen garantie zitten :dry: Levensduur is echt moeilijk te bepalen en zo enorm afhankelijk van wind, omstandigheden, kennis, kunnen, etc. In het algemeen kun je er wel iets over zeggen natuurlijk. Dat zeker. Maar in jouw geval, met een trimaran.. ik zou me er niet aan durven wagen! Ben dan ook waarschijnlijk niet de juiste zeilmaker voor jou. Zeg ik je eerlijk. Ja, samen komen we er vast wel uit, maar dan leer ik meer van jou dan jij van mij :laugh: :laugh:
3Noreen schreef :
Levertijd. Wat houdt de garantie in.

Is inderdaad een goede vraag. Garantie houdt bij de meeste zeilmakers in dat de constructie van het zeil het een bepaalde tijd volhoudt. 3 a 4 jaar moet een zeilmaker toch wel achter zijn product kunnen staan, zonder moeite. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat je zeilmaker, als het mis gaat, er ook voor je is. Dat hij oplossend wil denken en niet direct begint te 'zwarte Pieten'. Hoe je dit op voorhand afspreekt is lastig. Komt dat vertrouwen weer om de hoek kijken. Besef namelijk dat er bij een zeil maken altijd iets fout kan gaan. Zelfs de "beste en grootste" zeilmakers hebben wel eens v oor het gerecht gestaan.. omdat er iets fout ging. We leven niet in een wonderous fantasy sailmakers world.
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 09:10 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 08:55 #437783

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Bij mijn Optima 101 zat een oud grootzeil die flink uit gezeild was.
Bolling zat te ver naar achteren en kon dan wat gecorrigeerd worden door cunninghamhole, onderlijk trekker, neerhouder en val spanning en om wind te lozen de achterstag flink aan te trekken. (7/8 tuigage)
Dit om nog enigszins vlak zeil te verkrijgen.
veel helling en weinig snelheid.
Nieuw grootzeil en dan merk je pas wat het verschil is.
Veel voorwaartse stuwing en ineens weinig helling meer.
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 10:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 09:07 #437788

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
3Noreen schreef :
De antwoorden die ik van mijn zeilmaker verwacht voordat ik een order plaats en aanbetaal. Voor de duidelijkheid ik zit niet op goedkoop, eerder de bovenkant van de markt. Als ik weet wat ik krijg wil ik daar ook voor betalen.


.
Wat is uw inschatting van de mast buiging en het dynamische gedrag tijdens het zeilen. (Af vlak gedrag)
Profiel diepte op 25,50,75% van de hoogte in de basis stand van de mast. En hoe ver naar achteren zit het diepste punt.
.

voor de inschatting van de mast buiging en het dynamisch gedrag tijdens het zeilen bestaat tegenwoording hele mooie software(smar-azure)
mocht je al die waarden van een zeilmaker willen hebben dan heb je een dubbel budget nodig en natuurlijk een zeilmaker die met dit soort software werkt!
stel een zeilmaker geeft jou de ontwerp gegevens zoals de profiel dieptes en posities twist ect...dan moet je de kennis hebben van een zeilontwerper en/of professioneel zeiltrimmer om te beoordelen of dit goed is als je die kennis hebt dan kun het beter omdraaien en aan de zeilmaker vertellen wat voor dieptes en posities jij verlangt de ontwerper maakt op basis daarvan een mal ontwerp rekening houdend met het feit dat wat je hijst er bij rekbare materialen anders uitziet dan wat er op het beeld scherm staat.
de kennis van dit laatste is overigens essentieel.


ald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 09:22 #437796

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
ald schreef :
voor de inschatting van de mast buiging en het dynamisch gedrag tijdens het zeilen bestaat tegenwoording hele mooie software(smar-azure)
mocht je al die waarden van een zeilmaker willen hebben dan heb je een dubbel budget nodig en natuurlijk een zeilmaker die met dit soort software werkt!
stel een zeilmaker geeft jou de ontwerp gegevens zoals de profiel dieptes en posities twist ect...dan moet je de kennis hebben van een zeilontwerper en/of professioneel zeiltrimmer om te beoordelen of dit goed is als je die kennis hebt dan kun het beter omdraaien en aan de zeilmaker vertellen wat voor dieptes en posities jij verlangt de ontwerper maakt op basis daarvan een mal ontwerp rekening houdend met het feit dat wat je hijst er bij rekbare materialen anders uitziet dan wat er op het beeld scherm staat.
de kennis van dit laatste is overigens essentieel.

Met bovenstaande schets bedien je wellicht de markt waar 3Noreen zich toe schaart. Hij is een perfecte klant, die weet wat hij wil. Eigenlijk heb je die als zeilmaker graag. Een waardige sparringspartner.

Voor cruisers is het inderdaad veel te duur om op die manier zeilen te produceren en overleg met de zeilmaker te hebben. Los van het feit of elke cruiser er de tijd in wil steken om het te begrijpen/ te leren. Die wil vaak gewoon zeilen. Je kunt dan ook naar bijvoorbeeld Holland Spar in Terneuzen gaan om daar je componenten of beslag te laten maken en uit te rekenen. Schitterend hoe men dat doet! Mooi vakwerk! Maar er hangt een prijskaartje aan.. en is voor 99,9% van de zeilers hier toch echt 'out of the question' :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 09:35 #437802

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
die 0.1% van de zeilers waar jij het over hebt(zijn er gelukkig meer)
heb je als zeilmaker wel nodig om betere zeilen te ontwikkelen voor die andere 99.9%, en die daarmee wel serieus genomen worden. :)

ald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 09:52 #437809

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
ald schreef :
die 0.1% van de zeilers waar jij het over hebt(zijn er gelukkig meer)
heb je als zeilmaker wel nodig om betere zeilen te ontwikkelen voor die andere 99.9%, en die daarmee wel serieus genomen worden. :)

Even voor de record: Het percentage sloeg op zeilers hier op t forum die zelf componenten of beslag laten maken.. niet op zeilen. ZF'ers die zelf componenten/beslag laten maken zijn er toch weinig, is mijn ervaring (ook na gesprek dat ik ooit had met bijvoorbeeld Holland Spar). Eens met je verdere opmerking. Wij leren veel van wedstrijdzeilers die nog willen experimenteren. Overigens gaat dat experimenteren bij wedstrijdzeilers er niet altijd 'high tech' aan toe kan ik je verzekeren. In ieder geval niet bij ons.. :laugh: :laugh:

Zag recent op televisie een heel bekende grote zeilrace in de US voorbij schieten waar een boot, gesponsord door een software bedrijf O. als ik het goed had, de zeilen even 'vast plakte' met tape.. ivm loskomen film (als ik het goed zag.. ging zo snel). De zeilen/vleugels zijn zeer high tech. De gekozen reparatie is toch very low tech maar werkte prima :laugh: Geen idee wat de precieze oorzaak overigens was (iemand?) maar gekgenoeg zal niemand twijfelen aan de kunde en kennis van de zeilmaker in kwestie. Zo zie je maar, ook zeilen van hele goede teams en hele goede zeilmakers kunnen stuk (waarmee ik dat soort zeilen niet wil vergelijken met cruising zeilen uiteraard!)
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 11:27 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 10:15 #437820

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Een aantal van mijn vragen zijn ook bedoelt om misverstanden en risico's in te perken. Voor zowel de zeilmaker als mij zelf.

voorbeelden;
Er is niets op tegen als zeilen in china gemaakt worden. Alleen moet de eindafnemer zich bewust zijn dat diegene waarmee je praat een dealer is, niet de producent. Hoe is de communicatie van de dealer met de producent. Welke parameters van het product kan hij bepalen. Niet alles zal meer mogelijk zijn.

Maten voorlijk van het zeil. Gaat de zeilmaker er van uit dat de trim doormiddel van de val gedaan wordt en maakt die het voorlijk 20cm korter. Of wordt het zeil tot aan de zwarte band gehesen en moet er aan de wind toch echt aan een Cunningham getrokken worden. Voor de meesten zal het laatste wel niet de bedoeling zijn. Daar in tegen zou ik wel een beetje teleur gesteld zijn dat ik 20cm mast teveel heb.

Als ik de andere maten van het zeil van te voren weet kan ik dat na kijken. Niet omdat ik mijn zeilmaker niet vertrouw maar 2 weten meer dan 1 en een fout is zo gemaakt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 10:40 #437829

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
3Noreen schreef :
voorbeelden;
Er is niets op tegen als zeilen in china gemaakt worden. Alleen moet de eindafnemer zich bewust zijn dat diegene waarmee je praat een dealer is, niet de producent. Hoe is de communicatie van de dealer met de producent. Welke parameters van het product kan hij bepalen. Niet alles zal meer mogelijk zijn.

Zeker een goed punt dat aandacht verdient: communicatie van opdrachtformulier naar de vloer. De persoon met wie je spreekt en afspraken maakt moet het proces van zeilmaken uiteraard wel goed verstaan. Het is gewoon een feit dat niet altijd de eigenaar of verkoper zelf achter de naaimachine, plotter, cutter, computer zit. Eerder niet dan wel, schat ik zelf in.. Wel zal hij goed moeten communiceren en toezicht houden (hoop je dan) op kwaliteitsprocedures. Zo zou het overal, in elke zeilmakerij, moeten gaan. En elk bedrijf wellicht en is iets dat je als klant wellicht gewoon verwachten mag. Ik kan alleen voor mezelf spreken dat ik gelukkig zelf bepaal, in samenspraak met klant, welke parameters, details etc. een zeil meekrijgt. Al wil je een rond of vierkant zeil met roze bloemetjes.. het kan. Ik zou niet anders willen en kunnen :cheer: Anderen denken daar wellicht anders over, als het voor hen werkt en een goed zeil oplevert: prima! Happy sailing!
3Noreen schreef :
Maten voorlijk van het zeil. Gaat de zeilmaker er van uit dat de trim doormiddel van de val gedaan wordt en maakt die het voorlijk 20cm korter. Of wordt het zeil tot aan de zwarte band gehesen en moet er aan de wind toch echt aan een Cunningham getrokken worden. Voor de meesten zal het laatste wel niet de bedoeling zijn. Daar in tegen zou ik wel een beetje teleur gesteld zijn dat ik 20cm mast teveel heb.

Aii.. ben blij met deze opmerking! Tegenwoordig vraagt bijna elke toerzeiler om een Cunningham.. terwijl ik mij echt afvraag hoeveel mensen hem goed weten te gebruiken. Of überhaupt gebruiken. Een Cunningham zit er zo in natuurlijk, dat is het probleem niet. Het zou, zoals je perfect weergeeft, wel invloed kunnen hebben op de lengte van het voorlijk. Staat niet iedereen bij stil. Maar ach.. zo'n gaatje in het zeil staat wel goed natuurlijk..
3Noreen schreef :
Als ik de andere maten van het zeil van te voren weet kan ik dat na kijken. Niet omdat ik mijn zeilmaker niet vertrouw maar 2 weten meer dan 1 en een fout is zo gemaakt.

Wij starten productie niet voordat klant een schets van zijn zeil heeft gezien, incl. maten. Lijkt me logisch. Vind het persoonlijk ook prettig dat een klant betrokken is. Dit geldt, als ik het forum lees, voor veel zeilmakers. Het is wel een goed punt.
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 11:30 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 11:37 #437842

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Tot nu toe 3 x als reden om nieuwe zeilen te kopen is dat het profiel niet meer voldoet. Dus goed profiel = levensduur. Wat mij dan wel verbaast is dat er maar schoorvoetend naar laminaat gekeken wordt. Terwijl generaliserend je wel kunt zeggen dat laminaat langer vorm behoud dan geweven doek. Het enige voordeel van een geweven doek is dat je inderdaad nog met een "pattattezak" kunt rondvaren. Een laminaat ligt dan wel aan flarden. Maar je hebt dan nog wel de vorige zak op zolder liggen, toch.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 11:53 #437844

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
3Noreen schreef :
Tot nu toe 3 x als reden om nieuwe zeilen te kopen is dat het profiel niet meer voldoet. Dus goed profiel = levensduur.

Uhmm.. voor jou wellicht wel. Geen punt. Ik noem: goed profiel = vormbehoud of de duur van vormbehoud. Levensduur, daar versta ik iig onder de constructieve levensduur van het zeil. Deze termen zijn wel belangrijk ivm garantie. De vorm kan er immers al lang uit zijn, de constructie van het zeil is nog goed en het zeil doet nog steeds je boot vooruit duwen. Wellicht alleen op voordewindse koersen, dat wel :lol:
3Noreen schreef :
Wat mij dan wel verbaast is dat er maar schoorvoetend naar laminaat gekeken wordt. Terwijl generaliserend je wel kunt zeggen dat laminaat langer vorm behoud dan geweven doek.

100% waar. Is ook al flink aan bod gekomen in dit draadje.
3Noreen schreef :
Het enige voordeel van een geweven doek is dat je inderdaad nog met een "pattattezak" kunt rondvaren. Een laminaat ligt dan wel aan flarden. Maar je hebt dan nog wel de vorige zak op zolder liggen, toch.

Er zijn meer voor- en andelen, of wellicht beter gezegd, verschillen tussen laminaat en een Dacron zeil. Prijs.. Zie mijn lange samenvatting. Het is maar waar een zeiler de nadruk op wil leggen. Simpel gezegd: prestatie (vormbehoud) of duurzaamheid (constructief lang meegaan). Nu vallen we echter in herhaling ben ik bang :silly: Voor je het weet komt er een slot op het draadje. :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 12:14 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 11:56 #437846

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
dehler schreef :
Bij mijn Optima 101 zat een oud grootzeil die flink uit gezeild was.
Bolling zat te ver naar achteren en kon dan wat gecorrigeerd worden door cunninghamhole, onderlijk trekker, neerhouder en val spanning en om wind te lozen de achterstag flink aan te trekken. (7/8 tuigage)
Dit om nog enigszins vlak zeil te verkrijgen.
veel helling en weinig snelheid.
Nieuw grootzeil en dan merk je pas wat het verschil is.
Veel voorwaartse stuwing en ineens weinig helling meer.
vanpupi schreef :
Als ik alles mooi trim en je hebt dan nog een pattattezak van een zeil met bolling halverwege ipv netjes vooraan zijn mijn zeiltjes gewoon "op".
Het vaart wel, maar zeilt niet. Als je een gigantische dode hoek krijgt met heel veel helling en snelheidsverlies, dan is het stilaan tijd voor iets nieuw.
douwe schreef :
3Noreen schreef :
Deze draad heeft bij mij de nieuwsgierigheid opgewekt naar de redenen die men heeft om nieuwe zeilen te gaan kopen. Valt het oude zeil simpelweg in stukken uiteen. Voldoet het profiel niet meer. Hebben we gewoon zin in iets nieuws ? Of zijn er andere redenen ?

Prima vraag!
In mijn geval profiel wat mij niet meer beviel ondanks dat boot er nog heel goed mee vaart en het 19 jaar oude zeil nog lang niet uit elkaar valt.
Maar ook zin in iets nieuws, iets sexier, zoals Harry Vogel opmerkte.
Al met al ook om de boot op te waarderen en waarschijnlijk nog beter te laten zeilen.

Mijn post had betrekking op bovenstaande reacties niet op mij zelf.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 12:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 12:06 #437847

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
even een rare gedachtenkronkel van mij misschien
Ik lees hier op dit forum allerlei topics over trim
en dan gaat het dus vaak over het "vlak" trimmen van een zeil
ik ga er derhalve dus maar vanuit dat omgekeerd ook mogelijk is
een vlak zeil boller trimmen dusdmv van mastbuiging onderlijkspanning
valspanning enzovoort

Waarom zou ik dan niet een iets te vlak zeil kopen en dat wat boller trimmen in de eerste jaren en daarna gewoon het zeil er normaal op
en naarmate de jaren vorderen weer vlakker trimmen
of gaat dit niet op i.v.m iedeale snit

ik lees in dit draadje over een vormbehoud van bv. 40 % na 10.000 mijl
bij goede kwaliteit dacron
hoe moet ik dit zien. Haal ik nu nog maar 40 % van mijn snelheid
volgens de polar

Ik heb zelf dacron zeilen van een goede Kwaliteit (volgens zeilmaker x)
ze zijn alleen wel ouder dan 15 jaar toch blijf ik qua snelheden
redelijk dicht in de buurt van mijn polar
Zeg maar op iedere koers 0.2 knots eronder
is dit dan die 40% ?
maw. 60 % betere vorm geeft 0,2 knoop winst?

ps. echt een verhelderend topic dit
en sneaker bedankt voor alle info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 12:46 #437861

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
duit schreef :
Waarom zou ik dan niet een iets te vlak zeil kopen en dat wat boller trimmen in de eerste jaren en daarna gewoon het zeil er normaal op en naarmate de jaren vorderen weer vlakker trimmen
of gaat dit niet op i.v.m iedeale snit

Erik heeft dit antwoord eigenlijk al gegeven in dit draadje. Het gaat om procenten. Je kunt dit niet overlaten aan toeval van wind, het is precisie werk dat een computergestuurde cutter (niet zo heel lang geleden een schaar..) doet nadat de computer flink wat berkeningen heeft gemaakt. Het is eigenlijk al best bijzonder dat je uit rechte platte banen zeildoek een diepte profiel kunt creëren, precies zoals een zeilmaker en/of klant dit wenst. Kan ook weer een heel discussie draadje opleveren..
duit schreef :
ik lees in dit draadje over een vormbehoud van bv. 40 % na 10.000 mijl bij goede kwaliteit dacron hoe moet ik dit zien. Haal ik nu nog maar 40 % van mijn snelheid volgens de polar

Nee, ik heb er duidelijk bijgezegd dat het puur is om duiding aan de verschillen te geven. Je moet het niet zien als harde data.. Zo heb ik het niet bedoeld.
duit schreef :
Ik heb zelf dacron zeilen van een goede Kwaliteit (volgens zeilmaker x) ze zijn alleen wel ouder dan 15 jaar toch blijf ik qua snelheden redelijk dicht in de buurt van mijn polar
Zeg maar op iedere koers 0.2 knots eronder is dit dan die 40% ? maw. 60 % betere vorm geeft 0,2 knoop winst?

"Goede kwaliteit volgens". Vanaf nu spreken we af dat iedereen gewoon weet wat voor zeildoek die heeft of nieuw aanschaft! Geloven doen we in de.. nou ja, je snapt het na het lezen van dit draadje nu wel :cheer: :laugh:

Wat betreft je berekening, nee. Je neemt de data weer als harde data aan. Ik weet niet of jij je valspanning netjes na het zeilen losser zet zodat je zeil niet onnodig opgerekt wordt, of je het max. windbereik van je zeilen vaak overschrijd, of je trimmen van je zeilen serieus neemt en dus netjes je reguleerlijntje aantrekt als de boel gaat klapperen of koers bijstelt, of je je zeil netjes opbergt, of je als je reeft, je dit ook allemaal netjes doet zonder het zeil te beschadigen of onnodig rek te veroorzaken. Dat speelt allemaal een rol bij hoe je zeilen nu nog presteren. Ook de wind uiteraard. De wind van nu als de wind die het zeil in het verleden voor zijn donder heeft gehad. En de golfslag, de manier van zeilen, de duur etc. Als je vorm verliest merk je dat zeker bij meer wind.

Overigens ben jij een mooi bewijs dat Dacron best een goede keus kan zijn. En volgens mij is, voor velen hier op het forum. Al besef ik dat elk verhaal weer weerlegd kan woorden door iemand met een tegenovergestelde ervaring. Zodra het het over zeilen gaat.. :whistle:
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 13:25 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 13:25 #437877

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Sneaker schreef :
Ik weet niet of jij je valspanning netjes na het zeilen losser zet zodat je zeil niet onnodig opgerekt wordt,

Telt dat voor rolzeilen ook? Bvb rolgenua en rolgrootzeil of zijn die op zo'n continue spanning voorzien? Of zelfs opgerold best valspanning eraf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 13:28 #437881

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
vanpupi schreef :
Sneaker schreef :
Ik weet niet of jij je valspanning netjes na het zeilen losser zet zodat je zeil niet onnodig opgerekt wordt,

Telt dat voor rolzeilen ook? Bvb rolgenua en rolgrootzeil of zijn die op zo'n continue spanning voorzien? Of zelfs opgerold best valspanning eraf?

Uhmm.. Ja, maar dat doe jij toch wel netjes.. :blush: Valspanning is er voor als je zeilt en het zeil wilt trimmen. Niet als je in de haven, in je box ligt. Rolgrootzeil via de giek.. dan speelt het minder. Ook zeilen met leuvers hebben er zelden last van :laugh:
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 13:52 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 13:31 #437883

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Oeps grote fout op mijn zeillevensbehoud dus :) vanaf morgen valspanning eraf! Weer iets geleerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 13:35 #437886

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
vanpupi schreef :
Oeps grote fout op mijn zeillevensbehoud dus :) vanaf morgen valspanning eraf! Weer iets geleerd

Je zeil gaat het langst mee als je hem losjes opgerold in een geklimatiseerde kamer legt, en elke week zachtjes heen en weer schudt. Waarmee ik wil zeggen: je zeil hoort gewoon te slijten, je zeilt er mee. Wat dat betreft niets aan de hand. Wel is het zo dat je het niet onnodig moet laten slijten en oprekken/stretchen. Zeker Dacron. Zodra er onnodig spanning op je lijken staat, dan is dat zonde. Op een gegeven moment is de rek er letterlijk uit. Niet doen dus. Van alleen wind binnen het max windbereik slijten je zeilen nog het minst denk ik..
Laatst bewerkt: 14 sept 2013 13:55 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 14:34 #437910

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7044
Ik vind dit een erg leerzame discussie: Sneaker, dank je wel! Ik mis overigens wel de inbreng van de andere professionele zeilmakers op dit forum : Daniel en Erik. Het kopen van een nieuw zeil is nmm te vergelijken met het bouwen van een huis: je zou er een adviseur voor moeten kunnen inhuren ( architect, toevallig mijn professie). Niemand gaat toch direct naar een aannemer, als hij een huis wil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 14:37 #437911

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
En dan nog alle combinaties die mogelijk zijn. Zo heb ik besloten een zwaarder PEN vezel te gebruiken in mijn laminaat dan dat normaal gebruikelijk is maar de extra potten lijm en taffeta te besparen. De extra zware vezels zijn iets beter bestand tegen breken / slijten en zo is mijn nieuwe grootzeil van 40M2 (PEN Laminaat) even zwaar als mijn oude van 30M2 (Dacron).


@sneakers ... ga zo door. Goed verhaal!

Weet je wat zo leuk is. Ik zeil dus met zeilen van 7 jaar oud. Volgens mij nog ver boven de 50% qua vorm maar zoals ik al zei, ik koop alleen goede zeilen, dat snap je wel. Maar stel, stel nu eens dat sneaker gelijk heeft en dat er inderdaad voor 50% geen vormvastheid meer in zit. Ik ben er nog heel tevreden over. Kan ik dan nu eigenlijk geen nieuwe zeilen krijgen met slechts die 50% vorm erin maar dan voor de helft van de prijs? :woohoo:

Persoonlijk denk ik dat de zeilen vervangen worden als het er niet mooi genoeg meer uit ziet. Vorm is bij de meesten totaal niet aan de orde. En als men toevallig wel bewust is van het feit dat de vorm er grotendeels uit is, so what, we varen toch nog en who cares, de munten liggen niet op de plank. Combi dus van munten en biotex.

Ik ben echter ook de mening toegedaan dat als iemand die zijn zeilen vervangt omdat de vorm eruit is dat:
- Die vorm tijdens het zeilen langer blijft als zijn tuig onder de juiste spanning staat (90% van de gevallen te laag)
- Die vorm langer blijft als er juist getrimt wordt en er eerder een rifje wordt gezegd ..... JA MIJN MOTTO WEER.... RIFJE ERIN EN GAAAAN!
- En als dan alles als een patat zak is en aan vervanging toe is je toch nog verder kan komen als je denkt als je echt het lef hebt om overal de spanning erop te zetten die je boot aan kan. En dan heb ik het over valspanning, cunningham, onderlijk etc etc.

En voor wie toch vervangt als de vorm eruit is.....:
Koop laminaat zeilen die mijn part 2 keer zo duur zijn maar trim ze goed, zet je tuig op de juiste spanning en gebruik ze waar ze voor bedoeld zijn (windbereik en tegen UV beschermen)....... en de vormvastheid blijft 2 keer zo lang in je zeil..... en is dus even duur.

By the way .... sneaker .... ik snap wat je bedoeld te zeggen maar voor mij is er geen "wedstrijd laminaat". JUIST een toerder is gebaat bij de eigenschappen van laminaat in plaats van geweven doek. Dus ook die maar 1 keer per maand zeilt. Als de spullen maar goed gebruikt worden gaat dat zeil ook weer super lang mee.


My 5 cts

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 14:42 #437912

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Michel, dan toch een vraagje over toerzeilen met laminaat. Wat ik tot nu toe heb begrepen is laminaat veel minder bestand tegen klapperen dan dacron. Omdat ik ongeveer 50% van de tijd solo vaar en je solo toch minder snel je zeilen weg hebt, heb ik daarom voor een dure dacron gekozen voor mijn grootzeil, in plaats van laminaat met tafeta. Is dat met het bovenstaande een goede keuze geweest, of had ik toch maar beter...

(gaat door je antwoord niet anders worden hoor, daarvoor zijn die zeilen toch wat te duur : ;) )
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 14:57 #437917

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4031
Beauty schreef :
By the way .... sneaker .... ik snap wat je bedoeld te zeggen maar voor mij is er geen "wedstrijd laminaat". JUIST een toerder is gebaat bij de eigenschappen van laminaat in plaats van geweven doek. Dus ook die maar 1 keer per maand zeilt. Als de spullen maar goed gebruikt worden gaat dat zeil ook weer super lang mee.

Als, als, als.. de term 'wedstrijdlaminaat' wordt algemeen gebezigd door zeilfabrikanten en overgenomen door zeilmakers. Het is naar mijn mening gewoon giga overkill op een eenvoudige cruiser. Zonde van de investering, vind ik. Als iemand het wil, prima. Maken we het. Maar wel met enige verbazing. Cruising laminaat is zeker een optie en veel beter betaalbaar, beter bestand tegen.. etc. etc. Allemaal al benoemd. Maar ieder zijn keus! Verder onderschrijf ik je verhaal grotendeels. Maar ook jou schaar ik niet onder het type 'srandaar cruiser'.. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 15:20 #437924

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
jerry schreef :
Ik vind dit een erg leerzame discussie: Sneaker, dank je wel! Ik mis overigens wel de inbreng van de andere professionele zeilmakers op dit forum : Daniel en Erik. Het kopen van een nieuw zeil is nmm te vergelijken met het bouwen van een huis: je zou er een adviseur voor moeten kunnen inhuren ( architect, toevallig mijn professie). Niemand gaat toch direct naar een aannemer, als hij een huis wil?

Bij herhaling heb ik gezien dat er andere zeilmakers en op dit gebied deskundigen ingelogd aan het mee lezen zijn. Het is dus raden naar waarom ze geen behoefte hebben om mee te schrijven. :ohmy:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 15:26 #437928

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
snelem schreef :
Michel, dan toch een vraagje over toerzeilen met laminaat. Wat ik tot nu toe heb begrepen is laminaat veel minder bestand tegen klapperen dan dacron. Omdat ik ongeveer 50% van de tijd solo vaar en je solo toch minder snel je zeilen weg hebt, heb ik daarom voor een dure dacron gekozen voor mijn grootzeil, in plaats van laminaat met tafeta. Is dat met het bovenstaande een goede keuze geweest, of had ik toch maar beter...

(gaat door je antwoord niet anders worden hoor, daarvoor zijn die zeilen toch wat te duur : ;) )

Uit mijn ervaring heb ik de indruk dat laminaat vooral sterk te lijden heeft van UV en als er een taffetta is, van zout kristallen. Even er van uitgaand dat je zeilen niet uren lang laat klapperen. Een trillend / klapperend achterlijk is na 1 etmaal stuk. of het nu weefsel danwel laminaat is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 15:48 #437933

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Michel,

Is het bij laminaat niet juist zo dat de vorm nog prima kan zijn, maar dat het doek het ineens begeeft?

Dus dat je zegt dat het er na 7 jaar nog uitstekend bij staat, maar het zou dus ineens uit elkaar kunnen vallen, heb ik dat goed begrepen?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 14 sept 2013 16:58 #437948

trotti schreef :
Michel,

Is het bij laminaat niet juist zo dat de vorm nog prima kan zijn, maar dat het doek het ineens begeeft?

zoiets heb ik nog niet gemerkt, na 12 seizoenen.
De Soft Norlam (het goedkoopste laminaat van North, en duurder dan andere merken) genua 130% heb ik 12 jaar mishandeld, en zoals velen hebben gezien op de trimclinics is de vorm nog prima.
En er is geen spoor van ' begeven ' of andere slijtage. Nog nooit gerepareerd, geen enkele slechte plek, ondanks overstag langs radar en babystag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl