Beauty schreef :
Een goede combinatie voor mij is dan ook een kwaliteit geweven doek voor het grootzeil en een laminaat voorzeil. Ik wilde alleen een uniforme look dus ik ging voor de lol ook voor een laminaat grootzeil.
De discussie gaat steeds meer over persoonlijke voorkeuren wat doek, snijwijze, materiaal etc. betreft. En terecht denk ik! Ik kan mij prima vinden in jouw voorkeuren. Zoals ik eerder ook al aangaf, er is niets mis met laminaat voor een cruiser. Zeker niet! Soms raad ik het iemand ook 100% aan. Er is echter ook niks mis met Dacron voor een cruiser. Raad is soms ook iemand 100% aan. Het gaat om de afwegingen die elke zeiler persoonlijk maakt, vaak in overleg met zijn zeilmaker. En die heeft, zoals jij zelf zo puntig kon verwoorden, ook zijn eigen voorkeur. Ben je een zeilvandaaltje.. dan ken ik mijn voorkeur wel..
Beauty schreef :
Wat ik alleen wilde benadrukken is dat ik zelf erg baat heb bij het feit
Waarbij je aangeeft dat het een persoonlijke keus is. Voor jou de beste keus, dat denk ik ook. Ik zou jou niet eens cruising laminaat met taffeta aanbevelen. Jij hebt baat, ook wat gewichtsbesparing betreft, bij een goed laminaat.
Ook jouw boot heeft dat, je boot reageert er op! En jij weet dat ook nog eens, met je trim know how, te benutten Dan zeg ook ik: vooral doen.
Beauty schreef :
Toerzeilers zijn bij uitstek gebaat bij een vormvast profiel.
Uhmm.. ja, nou.. kijk: in principe wel. Natuurlijk! Waarom maken wij er anders, met zoveel moeite en poeha, een profiel in. Het is een stuk makkelijker om een plat profielloos doek aan elkaar te naaien
Het is wel zo dat je 'vormvast' en 'vormvast' hebt. Het komt weer op de persoonlijke benadering, keus en voorkeur uit. En type boot, verstaging etc.
Beauty schreef :
Ze hebben namelijk geen 12 handjes aan boord om steeds aan touwtjes te trekken en zijn juist gebaat bij het niet weggieren van je dobber bij een vlaag. That's all. vandaar dat ik PRO PRO PRO laminaat ben voor toerders ..... en dan natuurlijk niet het duurste wat er is.
Of je kunt zo redeneren: een solo zeilende cruiser wenst een vergevingsgezind doek te hebben, dat lief is voor verstaging en meegeeft, dat hij zelf eenvoudig kan repareren, geen grote investering ineens vraagt en makkelijk hanteerbaar is, goed tegen "solo abuse" kan, en constructief lekker lang mee gaat.. omdat de solo cruiser tijd heeft en niet de laatste 1/3 knoop snelheid belangrijk vindt. Dat is
ook een manier om er tegenaan te kijken. Tis en blijft een discussie, dat weet ik als geen ander
Beauty schreef :
Ik heb nog nooit een laminaat zeil versleten dus ik kan daar niets over zeggen. Ik heb er wel eentje kapot gezeild dit jaar. Daar zit een groot verschil tussen. Ik heb 2 zeisoenen lang met kids bepaalde aspecten bij mij aan boord getraind. Dat heeft met zich meegebracht dat dit specifieke voorzeil erg veel heeft geklapperd (bij startjes oefenen etc). Dat in combinatie met de ene keer wel en de andere keer niet mijn zeil adfekken tegen UV <KNIP>
Dussss:
- ik ben voorstander van laminaat
Je voorkeur is duidelijk en voor mij, in jou geval, ook heel begrijpelijk. Ik zou dezelfde keus hebben gemaakt, denk ik. Wat betreft het slijten van een laminaatzeil: dit is ook zeer sterk afhankelijk van de omstandigheden, je kennis, kunde.. etc. Is al eerder aan bod geweest. Natuurlijk is het
niet onmogelijk om 15 jaar met een laminaatzeil te doen. Voor alles is een uitzondering. Ik kom ze wel tegen hoor, gescheurde laminaatzeilen (zonder taffeta) na 4 jaar. Maar zie ook, net als jij, laminaatzeilen van 10 jaar oud. En Dacron zeilen van 30 jaar oud. En kapotte, uitgezeilde Dacron zeilen van 1 jaar oud.. Kwaliteit en soort/type van zeildoek, kunde en kennis van zeilmaker en kunde en kennis, vaarwater en omstandigheden van zeiler, die hebben allen invloed op levensduur en vormbehoud.
Beauty schreef :
Behandel het goed en je wordt beloond;
Dat geldt voor veel zaken in het leven. Zeker in een zeilleven.
PS: er werd eerder in dit draadje gevraagd waar de bijdrage van andere zeilmakers nu bleven. Erik, oud zeilmaker, heeft wel degelijk zijn bijdrage geleverd. En Daniell, zijn avatar (logo bedrijf) is weg en ook zijn website is offline. Ik mag toch oprecht hopen dat dit een tijdelijk ICT storingkje is! Liefst nog dat het gewoon aan mijn verbinding ligt.. of gewoon te druk met zeilen maken heeft!
Daarnaast begrijp ik best dat niet alle zeilmakers hier "openlijk" een bijdrage willen leveren (begrijp ik zelfs te goed) omdat het, zoals ook de antwoorden van Beauty duidelijk maken, vaak op voorkeur gediscussieerd wordt en er dan naampjes en mannetjes genoemd gaan worden. "Tof, super doek, heel goed" "Gek doek, slecht, voelt raar, niet tevreden" en daarmee de argumenten verdwijnen en voorkeur en emotie de bovenhand krijgen. Of dat je in discussie raakt met klanten of potentiële klanten. Als er dan andere zeilmakers meedoen in de discussie.. dan wordt het toch ongemakkelijk. Dus vandaar mijn keus om privé deel te nemen en soms geen antwoord te geven, even stil te zijn, als het over voorkeur en emotie gaat over andere zeilmakers. Anders wordt het ongemakkelijk en ik gun oprecht ieder zijn business en blijf daarom zeggen dat er geen echt slechte zeilmakers in Nederland zijn en elke zeilmaker fouten maakt (zo, jullie hoeven het niet meer in een PB te vragen
)