Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nw. zeilen

Re: Nw. zeilen 17 sept 2013 03:34 #438986

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Eigenwijs schreef :
Dat is zeker niet zo best. Ik heb van de zomer zeilen geleverd gekregen waar echt nog wel wat aan moet gebeuren voordat ik daar tevreden mee kan zijn. Hopelijk kan daar nog wel wat aan gedaan worden.

Zoals mijn mening over zeilmakers is, maar niet iedereen altijd wil geloven ivm roze bril of emotie, het kan elke zeilmaker overkomen dat een zeil nog even aandacht nodig heeft na levering. Hoe bejubeld een zeilmaker ook wordt, hoe vaak sommige ook beweren dat er op de mm wordt ingemeten... etc. etc. (geloof het of niet, ik temper soms de verwachtingen bij klanten als ze via via komen.. "ik heb gehoord dat je super bent, super kwaliteit en afwerking.. goede prijs etc etc..". Dan zeg ik graag, prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. En zo is het ook echt. We doen ons best, die garantie heb je. Maar je blijft als zeilmaker balanceren tussen voorkeuren en verwachtingen.. dat maakt het ook leuk. Soms..).

Er bestaat gewoon geen zeilmakers PARADIJS. Er kan gelukkig bijna altijd wat aan je zeil gedaan worden, is geen punt. en in 95 van de 100 keer gaat alles goed. Niet over inzitten. Kan aanpassen niet via de zeilmaker waar je het aangeschaft hebt, dan kan het wel bij iedere andere zeilmaker. Die kennis heeft elke zeilmaker wel in huis, om er een aanpassing aan te doen. Wat je wel zo goed als zeker weet is dat je een kwalitatief goed doek hebt, en afgewerkt met goede materialen. Als ik op de ervaringen van het forum af ga.
Laatst bewerkt: 17 sept 2013 03:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 17 sept 2013 17:55 #439410

  • johnnie
  • johnnie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Wat botervis zegt klopt wel, ik ben met die onduidelijke wijsheid naar scaldissails gegaan.
Hier is mij h.e.e.a. uitgelegt met de bijbehorende prijzen.
Ik ben tevreden over prijs en uitvoering en over mijn nieuwe zeil.

johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 17 sept 2013 18:49 #439435

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
johnnie schreef :
Wat botervis zegt klopt wel, ik ben met die onduidelijke wijsheid naar scaldissails gegaan.
Hier is mij h.e.e.a. uitgelegt met de bijbehorende prijzen.
Ik ben tevreden over prijs en uitvoering en over mijn nieuwe zeil.

johnnie

Top dat je tevreden bent. Maar dit draadje geeft inzicht, hoop ik, over zeilen en zeilen maken en kopen. Je geeft aan dat je uitleg hebt gekregen en tevreden bent over uitvoering. Waar ben je tevreden over en wat is je uitgelegd? Is het een eenvoudig standaard zeil? Of mooi positief uitgebouwd? Top latten doorlopend? Zo ja, waarom daarvoor gekozen? Cunninhamhole? Hoe is het afgewerkt? Standaard? Of zie je persoonlijke wensen er in terugkomen? Lijkt nu een beetje op name dropping..

Ik bedoel.. argumenten zeggen zoveel meer. En daar kan iedereen wat aan hebben of van leren. Denk ik. Niks mis met standaard zeil overigens.

PS: in elke post die je tot nu toe op het forum hebt gedaan komt de naam van de zeilmaker voor.. in heel positieve zin. Grappig.. En Johnnie? Werkt John nog steeds bij Scaldis?? Hey..nu ik ff beter oplet.. nou ja, laat ook maar..
Laatst bewerkt: 17 sept 2013 19:14 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 17 sept 2013 19:42 #439452

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sneaker schreef :
johnnie schreef :
Wat botervis zegt klopt wel, ik ben met die onduidelijke wijsheid naar scaldissails gegaan.
Hier is mij h.e.e.a. uitgelegt met de bijbehorende prijzen.
Ik ben tevreden over prijs en uitvoering en over mijn nieuwe zeil.

johnnie

Top dat je tevreden bent. Maar dit draadje geeft inzicht, hoop ik, over zeilen en zeilen maken en kopen. Je geeft aan dat je uitleg hebt gekregen en tevreden bent over uitvoering. Waar ben je tevreden over en wat is je uitgelegd? Is het een eenvoudig standaard zeil? Of mooi positief uitgebouwd? Top latten doorlopend? Zo ja, waarom daarvoor gekozen? Cunninhamhole? Hoe is het afgewerkt? Standaard? Of zie je persoonlijke wensen er in terugkomen? Lijkt nu een beetje op name dropping..

Ik bedoel.. argumenten zeggen zoveel meer. En daar kan iedereen wat aan hebben of van leren. Denk ik. Niks mis met standaard zeil overigens.

PS: in elke post die je tot nu toe op het forum hebt gedaan komt de naam van de zeilmaker voor.. in heel positieve zin. Grappig.. En Johnnie? Werkt John nog steeds bij Scaldis?? Hey..nu ik ff beter oplet.. nou ja, laat ook maar..

Dit was voor mij een reden om geen naam te noemen van de zeilmaker waar ik m'n zeilen heb gekocht ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 17 sept 2013 19:55 #439455

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
douwe schreef :

Dit was voor mij een reden om geen naam te noemen van de zeilmaker waar ik m'n zeilen heb gekocht ;)

Als de naam relevant is voor je argumenten heb ik er geen moeite mee. Maar bij John ligt t er zo dik bovenop wie of wat hij is.. en waarom hij zo enthousiast doet, vind ik. Het is een moeilijke tijd voor zeilmakers. Dat is een feit.

Uitnodiging aan John: doe gezellig mee, post veel vaker, gooi niet steeds de/je? bedrijfsnaam in elke posting maar deel je kennis en knowhow. Veel leuker. Ook voor jezelf.
Laatst bewerkt: 17 sept 2013 20:47 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 19 sept 2013 10:33 #439937

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Ok, maak jullie graag weer deelgenoot van het volgende uit de dagelijkse praktijk. De vraag van een zeiler: "Ik wil een beter presterend grootzeil. Maakt u die ook?" Moeilijke vraag, vind ik, waarop eigenlijk geen snel antwoord te geven valt. Ja, ik kan direct een duurder zeildoek offreren.. maar dat maakt het zeil niet per definitie een beter presterend zeil. Om eerlijk te zijn, volgens mij bestaan ze niet.. Een simpel "beter presterend grootzeil" staat namelijk niet los van de rest van de boot/tuigage en kiel. En alle opties om een zeil te trimmen. Alleen je grootzeil vernieuwen is naar mijn idee niet genoeg voor een beter presterend grootzeil. Daar is meer voor nodig. Lees en vul maar constructief aan met eigen ervaringen vanuit het perspectief van een presterende cruiser ;-)

Ok, terug naar het begin: ooit is je boot ontworpen en heeft men de boot een zeilplan meegegeven. Zeilmakers kijken bijna altijd met een schuin oog naar dit zeilplan, en meten daarnaast ook het zeil in op je boot. Of je doet dit zelf, is ook prima. Soms wordt er blindelings en enkel naar het zeilplan gekeken. Dit kan, hoeft niet direct een probleem te zijn. Als je 100% zeker weet dat er nooit iets aan je tuig veranderd is.

De meeste botenbouwers maken hun zeilplan natuurlijk zorgvuldig echter, het best presterende grootzeil is meestal niet hun doel. Het is wederom een afweging tussen voorkeur, prestatie/middelmatigheid en prijs. Logisch, boten moeten gewoon verkocht worden voor een zo aantrekkelijk mogelijke prijs. De meeste boten bestaan daardoor bijna per definitie uit compromissen.

Hoe krijg je dan toch een beter presterend grootzeil? Niet door het te kopen! Dat kan volgens mij niet. Of ik hoor graag waar je ze kan laten maken :laugh: :laugh: Natuurlijk helpt het wanneer je een nieuw zeil aanschaft waarbij "het diepteprofiel" perfect is, even los van wat dat "diepteprofiel" moet zijn op welk moment, waarbij het doek licht genoeg is om nog aan je windslots te kunnen voldoen, zijn vorm goed vasthoudt, en helpt het ook dat je kennis hebt. Ook tijdens het aanschafproces van een nieuw grootzeil. Kennis, bijvoorbeeld over je mast. Daar ga ik nu even ietwat verder op in, combinatie mast en zeilmaker.

De mast is niet onbelangrijk in dit verhaal voor een zeilmaker. Een mast doet voornamelijk twee dingen: het houdt je grootzeil omhoog (..) en wanneer je de mast buigt, dan past het de vorm van je grootzeil aan. Hopelijk dat ik hier niemand mee verras. Dit principe begrijpen vormt voor zeilmakers altijd het begin van verbetering, op weg naar een beter presterend grootzeil. Natuurlijk, de mast vervangen voor een lichtgewicht carbon versie doet ook heel veel, maar is niet realistisch voor de meeste van ons. Dus ga je kijken naar wat je nu voor mast hebt en in hoeverre je deze kunt beïnvloeden in combinatie met grootzeil.

Over het algemeen kun je stellen dat een mast teveel buigt bij veel wind omstandigheden en te recht staat bij (te) weinig wind omstandigheden. Heeft te maken met wind-, materiaal- en natuurwetten.. Of een combinatie van dit alles. Wat je probeert te doen om een 'perfect presterend grootzeil' te krijgen is de mast zodanig aanpassen dat het je grootzeil optimaal laat presteren in samenwerking met je kiel. Logisch. We hebben het nu dus over mastbuiging. De vele manieren hoe je mastbuiging kunt controleren, die kan ik hier niet allemaal benoemen hoor. Dat zijn er te veel!! Wel het effect ervan bij aankoop nieuw zeil.

Het feit is wel, alle goede zeilmakers houden bij het maken van een (goed presterend) grootzeil rekening met mastbuiging. Althans, dat zou je mogen hopen (..). Iedereen snapt wel dat als je een mast buigt, het grootzeil vlakker wordt. Is op het forum al vaak aan de orde geweest en sommige hier zijn er zeer gedreven in, in masttrim.

Het voorlijk van een grootzeil krijgt een kromming mee, van de zeilmaker, dat ongeveer met de mastbuiging overeen komt. Wanneer dit niet goed is uitgevoerd of opgemeten, krijg je nooit geen goed presterend grootzeil. Wanneer bijvoorbeeld je mast meer buiging kent dan waarop de kromming van het voorlijk berekend is, dan zie je diagonale kreukels/vouwen in je zeil komen. Zou je nu nog meer mastbuiging geven, dan zal het zeil slechter en slechter gaan presteren. Andersom kan ook, je mast is te recht voor de kromming van het voorlijk. Je krijgt dan simpelgezegd teveel bolling in het zeil. Ook niet goed. Mastbuiging en zeilmaker, ze moeten rekening met elkaar houden om een goed presterend zeil te maken. Belangrijker wellicht, de zeiler die het grootzeil moet begrijpen, leren lezen en trimmen. Daar helpt alleen maar het woord 'oefenen' bij. Streef niet naar de aankoop van een perfect zeil als je aan zeiltrim niets wilt of kunt doen.

De vraag om een perfect presterend grootzeil is dus niet eenvoudig en als je zeilmaker hem wel toevallig wel uit voorraad kan leveren, dan is gezond wantrouwen een goede eigenschap.. :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 11:37 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 20 sept 2013 04:46 #440250

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Anders gezegd, zolang een zeiler niet goed kan trimmen maakt de zeilmaker altijd een beter grootzeil. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 20 sept 2013 09:56 #440381

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Beauty schreef :
Anders gezegd, zolang een zeiler niet goed kan trimmen maakt de zeilmaker altijd een beter grootzeil. :laugh:

Nou ja.. ja. Ik schreef het stuk eigenlijk omdat ik hier best wel eens vragen over krijg. Of dat men vraagt: hoe zit het met de snit van het zeil.. Als ik dan zeg "zit wel snor hoor" dan geef ik eigenlijk een niks zeggend antwoord. Er diep op ingaan, dan haken de meeste klanten af (vraag het dan niet, zou je denken..). Lijkt moeilijker dan het is (bij cruising zeilen).

Het is gewoon handig om te weten dat het profiel in een grootzeil door de zeilmaker er in gemaakt wordt door zoiets als kromming van het voorlijk en uiteraard kromming van de 'platte delen' van het zeil. Of zoals de meeste zeilmakers dit uitleggen via een A4'tje.. Twee A4'tjes met rechte zijkanten aan elkaar plakken en je hebt gewoon een A3'tje.. Simpel te begrijpen. Twee A4'tjes een ronding meegeven, en/of de 1 iets korter dan de ander maken.. zorgt ervoor dat er plots 'diepte' in het A4'tje komt. Ook simpel te begrijpen. Zie hier, versimpeld, hoe je zeil profiel krijgt. Overigens zie ik nog best wel eens grotzeilen met een kaarsrecht voorlijk.. het kan, maar meestal niet de beste oplossing..

Naar aanleiding van die vragen ben ik vaak benieuwd wie er, als cruiser, iets zinnigs kan zeggen over diepteprofiel, waar het diepste punt ongeveer komt te zitten in het zeil, welke variabele een zeilmaker nog meer gebruikt etc. (Erik mag niet meedoen!). En of je denkt dat je zeilmaker hier elke keer een hele berekening van maakt. Of hij passer en potlood gebruikt. Of hoe dit nu eigenlijk in zijn werk gaat :laugh: :laugh:
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 10:10 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 20 sept 2013 10:50 #440410

Sneaker schreef :
...Of hoe dit nu eigenlijk in zijn werk gaat :laugh: :laugh:
Ik heb één keer een zeil laten maken, halfwinder, en dat ging heel eenvoudig. Boot zoeken in een database. Printje maken van de banen, die kon ik inkleuren. Neem aan dat de snijmachine gestuurd werd vanuit de database. Het zeil werd vlot geleverd alleen was de slurf wat kort. Dacht dat dat zo hoorde... dus niet teruggegaan. Volgende zeilen laat ik daar niet meer maken mede door ervaring van een mede zeiler, die wat erger waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 20 sept 2013 11:02 #440416

Sneaker schreef :
Erik mag niet meedoen!
Ik lees gewoon mee op de achtergrond. Mocht ik ergens tegenaan lopen dat ik niet met je eens ben, of als ik wat essentieels mis, dan hoor je het wel ;)
Verder laat ik het woord lekker aan jou, je doet het goed, en input van derden schept alleen maar onnodige verwarring.

Ik denk dat vrijwel alle zeilmakers een redelijk gelijke mening hebben wat materiaal en keuzes daarvan betreft, en de technische achtergrond is bij allen ook wel redelijk gelijk. Het verhaal word pas interessant (en moeilijk!) als we echt gaan discusieren over hoe, wat en waarom van het in vorm brengen van een zeil, en dan gaan de wegen van gelijke opinies ook snel een andere richting op voor de meeste zeilmakers.

Maar nogmaals, tot zover ben ik het met je eens, ik laat het woord dan ook lekker aan jou! Daarnaast ben ik er al een paar jaartjes uit en je zult nog verbaasd staan hoe snel bepaalde dingen wegzakken als je er een tijdje niet meer mee bezig bent geweest en als je andere uitdagingen oppakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 11:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 20 sept 2013 12:24 #440449

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Free Bird schreef :
Sneaker schreef :
...Of hoe dit nu eigenlijk in zijn werk gaat :laugh: :laugh:
Ik heb één keer een zeil laten maken, halfwinder, en dat ging heel eenvoudig. Boot zoeken in een database. Printje maken van de banen, die kon ik inkleuren. Neem aan dat de snijmachine gestuurd werd vanuit de database. Het zeil werd vlot geleverd alleen was de slurf wat kort. Dacht dat dat zo hoorde... dus niet teruggegaan. Volgende zeilen laat ik daar niet meer maken mede door ervaring van een mede zeiler, die wat erger waren.

Tja, nu is een halfwinder of gennaker weer typisch zo'n zeil waar je veel kanten mee op kunt. Ook de makkelijke kant: standaardmaten boot/tuigage en in de uitvoering alles gemiddeld. Voor een gemiddelde cruiser, gemiddeld prima keus :laugh: Echter, er is echt veel, heel veel meer uit dit type lichtweer zeil te halen. Afhankelijk van je zeilgarderobe en je wensen.

Maar inderdaad, standaard gennaker of halfwinder: maten boot/tuigage invoeren in design programma, file richting plotter/cutter sturen en dan naaien maar.. Zo'n standaard gennaker/halwinder kan elke zeilmaker maken. Of ik er 1 zou willen hebben is een tweede.. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 22 sept 2013 13:39 #441060

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hoe is jouw mening dan over de gennakers in standaardmaten? Momentum heeft een reaching en running variant tegenwoordig en ook een grote jongen als North heeft zo'n gennaker in z'n assortiment. Als zo'n ding qua maatvoering een beetje bij je schip past, is het dan wat? Of lopen die dingen jaren achter bij de ontwikkelingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 22 sept 2013 14:02 #441068

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
FMJ schreef :
Hoe is jouw mening dan over de gennakers in standaardmaten? Momentum heeft een reaching en running variant tegenwoordig en ook een grote jongen als North heeft zo'n gennaker in z'n assortiment. Als zo'n ding qua maatvoering een beetje bij je schip past, is het dan wat? Of lopen die dingen jaren achter bij de ontwikkelingen?

Als je voor standaard maten en snijwijze kiest, heb je meestal niet de wens om voorop te lopen bij nieuwe technieken. Niets mis mee, zeker niet wat betreft een gennaker. Uiteraard werken standaard gennakers. Ze presteren in veel gevallen wel gemiddeld, zijn vaak zo gesneden/kennen dusdanig formaat dat ze erg makkelijk te varen zijn. Prima keus als dat is wat je zoekt. Voldoet dus prima voor velen. Persoonlijk: voor nagenoeg hetzelfde bedrag kun je ook beter/ander doek hebben, eigen kleuren en mooi op exact de bootmaten zoals het hoort. In de vorm die aansluit bij de rest van je zeilgarderobe of bij je wens om max te presteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 22 sept 2013 14:02 #441069

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FMJ schreef :
Hoe is jouw mening dan over de gennakers in standaardmaten? Momentum heeft een reaching en running variant tegenwoordig en ook een grote jongen als North heeft zo'n gennaker in z'n assortiment. Als zo'n ding qua maatvoering een beetje bij je schip past, is het dan wat? Of lopen die dingen jaren achter bij de ontwikkelingen?

Zelfs de goedkoopste laat je al veel sneller gaan op de rakken waar je hem voor gebruikt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 04:54 #441212

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
douwe schreef :
FMJ schreef :
Hoe is jouw mening dan over de gennakers in standaardmaten? Momentum heeft een reaching en running variant tegenwoordig en ook een grote jongen als North heeft zo'n gennaker in z'n assortiment. Als zo'n ding qua maatvoering een beetje bij je schip past, is het dan wat? Of lopen die dingen jaren achter bij de ontwikkelingen?

Zelfs de goedkoopste laat je al veel sneller gaan op de rakken waar je hem voor gebruikt

Veel sneller dan wat? Dan een niet lichtweerzeil in licht weer omstandigheden? Tuurlijk, dan merk je dat verschil zeker. Er zijn er velen, heel veel is mijn persoonlijke ervaring als ik zelf op het water ben, die bij heel lichtweer omstandigheden prestaties van hun rol genua verwachten. Maar daar is zo'n zeil gewoon niet voor gemaakt. Veel te zwaar.
Laatst bewerkt: 23 sept 2013 04:55 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 05:35 #441225

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Met veel bewondering lees ik mee in het topic. Bedankt voor alle kennis, overwegingen en input!

Ergens in het topic staat een opmerking dat het regelmatig laten onderhouden van je zeilen beslist de moeite loont. Ik vraag mij af waar een zeilmaker dan op let en wat hij/zij onderhoudstechnisch kan doen met zeilen?

En wat moet je zelf doen, behalve netjes onder de huik/hoes of droog in de zak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 05:38 #441226

koko schreef :
En wat moet je zelf doen, behalve netjes onder de huik/hoes of droog in de zak?

Is volgens mij al ter sprake gekomen: zo min mogelijk laten klapperen (ook reguleerlijntjes gebruiken indien hiervoor nodig), niet overtrimmen (zeker bij laminaat) en valspanning op rolreef-fokken eraf als je niet zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 05:54 #441232

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Nachtvlinder schreef :
koko schreef :
En wat moet je zelf doen, behalve netjes onder de huik/hoes of droog in de zak?

Is volgens mij al ter sprake gekomen: zo min mogelijk laten klapperen (ook reguleerlijntjes gebruiken indien hiervoor nodig), niet overtrimmen (zeker bij laminaat) en valspanning op rolreef-fokken eraf als je niet zeilt.

Klopt natuurlijk als een bus. Ik doel meer op onderhoud/omgang tijdens het niet zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 06:16 #441236

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sneaker schreef :
douwe schreef :
FMJ schreef :
Hoe is jouw mening dan over de gennakers in standaardmaten? Momentum heeft een reaching en running variant tegenwoordig en ook een grote jongen als North heeft zo'n gennaker in z'n assortiment. Als zo'n ding qua maatvoering een beetje bij je schip past, is het dan wat? Of lopen die dingen jaren achter bij de ontwikkelingen?

Zelfs de goedkoopste laat je al veel sneller gaan op de rakken waar je hem voor gebruikt

Veel sneller dan wat? Dan een niet lichtweerzeil in licht weer omstandigheden? Tuurlijk, dan merk je dat verschil zeker. Er zijn er velen, heel veel is mijn persoonlijke ervaring als ik zelf op het water ben, die bij heel lichtweer omstandigheden prestaties van hun rol genua verwachten. Maar daar is zo'n zeil gewoon niet voor gemaakt. Veel te zwaar.

Veel sneller dan zonder gennaker of spinnaker
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 23 sept 2013 07:06 #441255

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
koko schreef :
Nachtvlinder schreef :
koko schreef :
En wat moet je zelf doen, behalve netjes onder de huik/hoes of droog in de zak?

Is volgens mij al ter sprake gekomen: zo min mogelijk laten klapperen (ook reguleerlijntjes gebruiken indien hiervoor nodig), niet overtrimmen (zeker bij laminaat) en valspanning op rolreef-fokken eraf als je niet zeilt.

Klopt natuurlijk als een bus. Ik doel meer op onderhoud/omgang tijdens het niet zeilen.

Onderhoud: kun je ook best zelf doen indien je dit wilt. Het gaat hier dan om goed inspecteren van alle stiksels, webbing en het doek zelf. Als je ziet dat er stiksels los zitten of aangetast zijn, dan stiksels verwijderen en opnieuw opzetten. Dit is best zelf te doen. Zelfs met de hand (ok, het wordt lastiger als je een 100m2 grootzeil hebt van 10 Oz doek). Gebruik wel het juiste garen. Anders heeft het weinig zin.. ligt het er zo weer af. Zeker de lattenzakken goed inspecteren (is al ietsje lastiger als daar iets aan moet gebeuren). Op 'slijtage plekken' kun je insignia materiaal plakken. Dat is meestal wel afdoende en overal verkrijgbaar. UV-strook goed checken, zeker als dit van Dacron is, dat gaat niet heel lang mee.

Verder vooral "common sense" gebruiken. Je zeil niet nat opbergen, ook niet inpakken in ?? zodat het amper nog lucht/ventilatie krijgt, niet onnodig aan UV blootstellen, niet op vochtige plekken opbergen, niet in een muizenhok laten overwinteren, voordat je zeilen gaan overwinteren even goed zout er af spoelen. Dat soort logica.

Maar brengen het gewoon naar je zeilmaker. Heeft ie ook weer wat te doen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 26 sept 2013 19:24 #442497

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Om een zeer interessant topic weer wat leven in te blazen.....

@ sneaker

In een van je postings geef je aan dat je bereidt bent om het inkoopproces van een zeil "life" op het forum te willen laten verlopen.

Na wat wikken en wegen wil ik hier ook mijn medewerking aan verlenen. Je hebt bij mij vertrouwen opgewekt met je antwoorden, uitleg en integriteit. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met zeilmakers (wordt mijn eerste aanschaf) en het toch een gevoelsquestie is dacht ik waarom niet...... Wellicht kunnen velen er wat van leren, mezelf incluis..
Dus als je aanbod nog geldt....... Zoals je aangaf kan eea tegen een gereduceerd tarief, ik hoef/wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar een leuk voordeeltje sla ik niet af....

@ the mods..... Is dit toegestaan?

Ik hoor jullie reacties wel!

Ps. het betreft de genua II voor een Maxi 77
Laatst bewerkt: 26 sept 2013 19:51 door Maxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 26 sept 2013 20:50 #442504

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat is uiteraard een mooi idee, Maxi. We hebben Sneaker leren kennen als een integer deelnemer aan het forum (petje af) dus kom maar op met de details van het hele proces!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 27 sept 2013 02:49 #442512

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Uhmm... inkoop moet aankoop zijn. Of wil je ook je doek inkopen ;-)

Maar wil er best aan meewerken. Als je denkt dat het zinvol/leuk is het "hele aankoop en besluit proces" te delen. Het wordt je eerste keer, veel mensen vinden een eerste keer spannend..

Hoe voordelig.. daar moeten we het via PB maar over hebben zodra je weet wat je wilt.. laat maar je gedachten over een nieuwe genua II eens de vrije loop!

PS: concrete prijzen ga ik hier niet noemen, alleen eventueel bandbreedtes. Voor prijzen gaat een ieder maar naar zijn/haar zeilmaker toe. Gaat wat mij betreft om t proces. Wat echt niet zo heel spannend is bij een Maxi77.
Laatst bewerkt: 27 sept 2013 03:58 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 27 sept 2013 20:17 #442746

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Nou daar gaattiedan.....

Wat heb ik voor boot. Een maxi 77, topgetuigd, geen verstelbare achterstag, geen verstelbare babystag. Klassiek plastiek ior modelletje. De achterstag wordt volgend seizoen wel trimbaar gemaakt. De huidige trimmogelijkheden voor de genua zijn val,- en schootspanning en mijn lij-ogen. Het is een relatief snelle boot en de genua is echt de motor die zorgt voor de voortstuwing.

Mijn huidige zeilfgarderobe bestaat uit een fok, genua II en genua I. Alles op leuvers, geen roller aanwezig en dat blijft ook zo.
De genua II gebruik ik het meest en is naar mijn (bescheiden) mening echt aan vervanging toe.
Achterlijk klappert harder dan een Spaanse dame met castagnetten, reguleerlijntje zit zo vast als een huis, er zijn diverse reparaties uitgevoerd en het is zo geel als de tanden van een baviaan....
Het zeil is volgens het zeilplan 15,30 m2 groot. Gigantisch dus :P

Wat ben ik voor zeiler? Allereerst een beginner....ben bezig met mijn tweede zeilseizoen...
Ben in principe een toerzeiler maar als er een andere boot in het vizier komt is het "game on". Ik ben zeer (te) competatief ingesteld en heb er een hekel aan om ingehaald te worden. De laatste tijd ben ik mezelf aan het verdiepen in de zeiltrim en probeer dit op de boot ook uit. Maar moet hier nog zeer veel meer ervaring in opdoen. Mijn G2 is, voor mijn gevoel, niet echt meer goed te trimmen en dat moet dus beter.

Mijn zeilgebied is, vooralsnog, het hollandsch diep en het Haringvliet. Volgend seizoen komen daar de Grevelingen en de Oosterschelde bij. Voorlopig vaar ik uit tot 5bft. Hoe vaak vaar ik? Simpel zo vaak als mogelijk is gedurende het zeilseizoen. Zolang het niet de hele dag regent en er staat een windje is het voor mij zeilweer.

Wat wil ik? Das een goede vraag..... Hier hoop ik dus een goed advies in te krijgen.
Laminaat? Mwoah...bij ons klappert er nog wel eens een zeiltje wat langer dan wellicht goed is. Dracon? Wellicht.... Low-budget is niet nodig de hoofdprijs echter ook niet
Wat is belangrijk? Snelheid, handelbaarheid, moet tegen een stootje kunnen en het moet er goed uitzien......

Ongetwijfeld heb je vragen....
Laatst bewerkt: 28 sept 2013 04:45 door Maxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 29 sept 2013 07:07 #443009

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Maxi schreef :
Wat heb ik voor boot. Een maxi 77, topgetuigd, geen verstelbare achterstag, geen verstelbare babystag.

Maxi's zijn degelijke bootjes waarvan er nog heel wat rondvaren. Sterker nog, ze worden tegenwoordig zelfs 'geupdated' met langere mast etc. om er nog meer snelheid uit te krijgen. Want ja, een Maxi is ook naar mijn smaak wel iets ondertuigd.

Je gaat absoluut iets aan performance winnen zodra je iets meer trimmogelijkheden op het bootje aanbrengt. Gelukkig heb je dat idee zelf ook al. Al moet je er geen wonderen van verwachten (topgetuigd, starre mast).

Genua is een belangrijk zeil voor dit type bootje. Je kunt een goed gebouwde genua I ook best lang laten staan overigens, het bootje zal er niets van voelen (je zeil eventueel wel..). Je zeilt voornamelijk met de genua II (ook bij lichtweer??). Goed om te weten.

Maxi schreef :
Achterlijk klappert harder dan een Spaanse dame met castagnetten, reguleerlijntje zit zo vast als een huis, er zijn diverse reparaties uitgevoerd en het is zo geel als de tanden van een baviaan....

Dat klinkt niet sexy. Tijd voor een nieuwe.
Maxi schreef :
Het zeil is volgens het zeilplan 15,30 m2 groot. Gigantisch dus :P

Ok, die 15.3m2 is relevant voor de zeilmaker omdat 99% van de zeilmakers hier mede zijn eerste aanbieding op baseert. Helaas, zeg ik als zeilmaker. Liever zie ik prijs er niet toe doen.. maar zo zit de wereld niet elkaar. Velen vergelijken enkel prijs.. want 'doek is toch allemaal hetzelfde'.

Zeildoek is een groot deel van de uiteindelijke prijs, vandaar dat het aantal m2 nodig zijn voor de zeilmaker. Had je aangegeven dat je een zo voordelig mogelijk zeiltje gewild had, dan zijn de meeste zeilmakers snel klaar met een advies. Ik citeer graag Michel/Beauty nog even: "Ik durf de stelling wel aan dat een zeilmaker zal offreren een opzet waarvan hij denkt dat de klant het snelste ja zal zeggen en welke offerte ook nog past binnen zijn eigen norm als dienstverlener". Dit citaat ligt heel dicht tegen de waarheid aan, wat mij betreft.

Advies zou dan zijn: je bent prima af met een 'entry level' doek, die namen hebben als: (Challenge Sailcloth) Performance Cruise, (Dimension Polyant) C-Breeze, (Bainbridge) Ocean, Contender Fibercon® AP. Er zitten zeker verschillen tussen deze zeildoeken, ook een beetje qua prijs. Ze zijn echter allemaal gemaakt met de eigenschap 'voordelig geprijsd'. Contender zegt er bijvoorbeeld zelf over "De "Fibercon® AP" allround doekconstructie laat zich efficiënt weven waardoor de productiekosten laag blijven." Je moet een beetje tussen de regels doorlezen maar er staat dat dit een entry level doeksoort is. Dimension Polyant neemt niet eens de moeite om echt info te geven aan de eindgebruiker over C-Breeze.. BEWUST! Dus doeksoort is slecht? Niet goed genoeg? Hoho.. wacht even.

De entry level doeksoorten van de (4) bekende doekfabrikanten zijn prima. Het ligt gewoon aan je eigen ambitie of je prima ook goed genoeg vindt. Er zeilen mensen de oceaan over, en weer terug, met Performance Cruise, C-Breeze etc. En er winnen vast ook mensen wel eens een clubrace met dit type doek, denk ik (iemand?). Het is eenvoudig een minder geavanceerd geweven doek - lees sneller, vaak dikkere garen, minder high tenacity garens, minder strak geweven, sterkte heel afhankelijk van coating etc. - doek. Vormbehoud is daarom minder, combi duurzaamheid en prijs zijn uitstekend.

Maar voor Maxi, die een grote ambitie heeft :laugh: , gaan we niet voor entry level doek! De meerprijs voor een doek met een beter/langer vormbehoud is, zeker op 15.3m2, te verwaarlozen.. vind ik. Je praat over een paar euro per m2 in dit geval. Het verschil in Dacron zeildoek kan wel veel groter zijn..

Het topsegment van, als voorbeeld, Challenge kost in doekgewicht 6/7 Oz £25.13 en het entry level Performance Cruise £15.02 Niets geen openbaring deze prijzen staan gewoon online in de UK op www.kayospruce.com (zijn ook niet mijn prijzen btw :whistle: ..) Het geeft wel aan dat er alleen op het doek al +70% prijsverschil kan zitten! Van dezelfde fabrikant, zelfde kleur doek (..), ongeveer zelfde gewicht. Een opmerking als: "ik heb super zeilen van Challenge, super doek en heel voordelig" zegt dus nix, nada, nul.. je moet goed weten welk type je exact hebt. En welk gewicht. Anders zijn dit soort opmerkingen naar mijn smaak echt zinloos.. Het type en gewicht Dacron is uhm.. niet geheel onbelangrijk. En of het seconds zijn, of OEM speelt ook nog een rol..
Maxi schreef :
Ben in principe een toerzeiler

Ja.. zeg dat nu niet te snel.. zie hierboven :laugh: :laugh:

Maxi schreef :
Wat wil ik? Das een goede vraag..... Hier hoop ik dus een goed advies in te krijgen.

En die gaat ook komen. In een volgende post. Anders worden ze zo lang.. ;) Maar ben je het eens, geen entry level ivm je grote ambities? :laugh:
Laatst bewerkt: 29 sept 2013 07:13 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl