Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nw. zeilen

Re: Nw. zeilen 02 okt 2013 12:11 #443883

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
popye schreef :
Zijn er onder de 12.308 leden van dit forum die nieuwe zeilen gekocht hebben bij M- Sail ?? Hij heeft wel aantrekkelijke aanbiedingen, scheeld ca. 1000 euro. Ben een TOERZEILER.

Helaas op mijn vraag ,op enkele uitzondering na, geen antwoord gekregen alleen een stortvloed van technisch termen over doeksoorten en uitvoeringen. Nu heb ik contact met een zeil leverancier die mij persoonlijk voorlicht wat het beste past bij mij en mijn boot en vaargebied. (SS)

poye
Nou, de eerste 10 posts na je vraag waren zeer informatief... Daarna is het ontaard in een interessante discussie. Welke je heel goed kunt gebruiken in je discussies met een zeilmaker.

Of was het de bedoeling dat het hele forum je persoonlijk gaat begeleiden met de aankoop van nieuwe zeilen?

Iets constructiever: vraag een paar offertes aan en laat je uitleggen waarom een zeilmaker een bepaalde oplossing gekozen heeft.

Gr.

Wim


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 02 okt 2013 12:23 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:13 #444110

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Goed, ga maar gewoon verder. Zolang er ZF'ers zijn die mijn openheid kunnen waarderen doe ik hier mijn best. En probeer zo min mogelijk zeilmakers jargon te gebruiken al ontkom ik daar soms niet aan..

Nu de wensen en ambitie van 'Maxi' bekend zijn, in combinatie met het type boot, trimmogelijkheden en vaarwater, kunnen we advies/voorkeur geven over het zeildoek. 'Maxi' geeft duidelijk aan een beginnend zeiler te zijn en geen laminaat of 'no name Alibaba Dacron' te willen. Zijn 25ft boot kent nog maar weinig trimmogelijkheden en is tevens iets ondertuigd. Het advies om voor een entry-level doek te kiezen, zoals bijvoorbeeld

Deze keuzes leveren een prima, prijsbewust cruising zeil voor kusthoppen en binnenwater op. Niets mis mee voor type 'Maxi' en zijn boot. Dit type doek blinkt weliswaar nergens in uit, het bevat veelal minder tot geen high tenacity kwaliteitsgarens, het is echter voor een groot deel van de cruisers met weinig ambitie die meer hechten aan prijs/duurzaamheid (constructie) dan prestatie (vormbehoud) een prima keus.

Ja, het vervormt sneller waardoor je uiteindelijk minder prestaties uit je zeil haalt, maar ach, je bent cruiser en die laatste halve knoop snelheid is minder belangrijk voor je.
Schat ook in dat een groot deel van de cruising ZF'ers dit type 'entry-level' doek heeft. Zeker als het een 'prima lage prijs' was waarvoor je het zeil kocht.

Echter, en dit wil ik een ieder toch echt als overweging meegeven, voor een relatief klein bedrag extra zit je direct in een ander klasse Dacron doek. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar het is de extra - soms kleine - investering waard. Je hebt het dan soms over maar 10% oplopend naar.. 20, 30, 50% etc. Vraag er gewoon even naar bij je zeilmaker.

We gaan dus niet voor entry-level Dacron, niet voor laminaat, al helemaal niet voor 'no name Alibaba doek, we gaan voor kwaliteit Dacron gezien de enorme ambities van 'Maxi' :laugh:
Lees hier: langer vormbehoud (high modulus, high tenacity, dunnere/meer garens), nauw geweven => minder stretch daardoor betere prestaties doordat het zeil beter reageert op kleine veranderingen. Dit type Dacron hoeft het minder te hebben van (alleen) de coating om vormvast te zijn. Verliest de coating bij een high-end Dacron doek zijn functie, dan verliest het doek niet direct heel haar vormbehoud. O.a. door de specifieke bewerking (crimp) hebben sommige goede Dacron doeken aanzienlijk minder coating nodig. Of er wordt een ander, beter type coating gebruikt (ook daar zit verschil in).
Bij entry-level doek is dit niet het geval, je kunt zeggen dat alles aan een entry-level doek 'middelmaat' is. Hoeft niks mis mee te zijn als het overeenkomt met je ambitie die ook middelmaat is (bij bovengenoemde merken wel goede middelmaat!). En dus niet of nauwelijks prestatiegericht.

Bij 'high end' Dacron is de keus nog groter dan bij entry-level doek. Ook qua afwerking en snijwijze. We dienen eerst te weten welk 'aspect ratio' het gewenste zeil heeft. Is het een hoog/smal zeil, dan komen de krachten erg op het achterlijk te staan. Bij een meer low aspect zeil verhuizen deze krachten vanuit de hoeken meer evenredig en uitgespreid (gebalanceerd) naar het midden van het zeil. Dit is vrij eenvoudig zelf te bepalen/zien: deel voorlijk door onderlijk. Of kijk gewoon.. In 'Maxi' zijn geval komt aspect ratio van een 120% genua op ongeveer op 2.3 uit (even uit mijn hoofd). We spreken dan over een low aspect zeil. Doekfabrikanten geven vaak ook aan tot welke aspect ratio een bepaald type doek in te zetten is, tis dus geen kwestie van alleen gokken maar gewoon specs volgen. Al kan er van deze 'regels' afgeweken worden, zoals bijna met alles als het over zeilen gaat, zal ik nu even niet dieper op ingaan.

Wat snijwijze betreft volstaat cross-cut, zeker in dit geval (25ft en ondertuigd). En eigenlijk, zo is mijn mening, volstaat cross-cut bij Dacron zeilen nagenoeg altijd voor een cruiser. Het maakproces is eenvoudig, sneller en je hebt minder snijverlies dus is het ook een 10 tot 20% goedkoper. Wederom, ik denk dat de meeste cruisers hier cross-cut Dacron zeilen heeft.
Enkel wanneer prestatie je doel is, budget minder een rol speelt, meen ik, is de keus voor radiaal Dacron doek een overweging waard. Of je moet het gewoon sexy vinden, zo'n radiaal gesneden Dacron doek! Dat is het ook.. vind ik.

Mijn keus zou daarom bij high-end Dacron cross-cut zijn:

- Dimension Polyant All Purpose (niet verwarren met andere AP doeken, elke fabrikant heeft weer andere benamingen/specs). Dit is een voor Dacron goed stabiel en vormvast zeil. Redelijk hanteerbaar doek, beetje stijfjes. Een doek waarvan wij soms ook succesvol radiale zeilen maken, dat zegt wel iets.

- Marblehead van Challenge Sailcloth. Tja, dit is mijn persoonlijke favoriet als het low aspect Dacron cross-cut cruising zeilen betreft. Een typisch voorbeeld van een zeer, zeer nauw geweven doek van high modulus Fiber 104 Dacron in beide weefrichtingen (in zwaarder doek ook 1W70). Voelt ook heel prettig aan, goed hanteerbaar. Het doek haalt zijn stretch weerstand echt uit de wijze waarop het geweven is, de crimp, de kwaliteit vezels/garens en daardoor nauwelijks uit de coating. Het voordeel hiervan is eerder genoemd: zeer duurzaam en heel vormvast dus ook heel goede prestaties.


Nu is 'Maxi' niet het type van cruising, zijn ambities zijn heel, heel groot. Dus geef ik hier ook nog de opties weer voor een meer prestatie gericht Dacron zeil, radiaal gesneden. Naar mijn idee 'over engineerd' voor Maxi zijn boot, trimmogelijkheden, vaarwater etc. Maar ook in het echte leven kom ik klanten tegen die soms het meest geavanceerde 'over engineerde' zeil wensen. Dus geef hier de opties maar even weer:

- Dimension Polyant Square. Dit type zeildoek kom je veel tegen bij wedstrijdzeilen waar Dacron 'verplicht' is. Het valt op door de 'vierkante ruit' motief in het zeil. Dit doek zou voor Maxi zijn boot tevens verkrijgbaar zijn met een HTP Plus afwerking wat het zeil iets minder hanteerbaar maakt maar wel uiterst stijf en zeer, zeer vormvast en heel duurzaam. Het is een gebalanceerd zeil waarbij het 'ruitje' in het zeildoek bestaat uit geweven 1000 denier garens (licht doek, 500 denier). Zeer sterk en vormvast! Maar goed, het is een Maxi 77 van een beginnend zeiler. Dus.. tja.

- Warp-Drive van Challenge. Een heel erg, de naam zegt het al, in warp richting georiënteerd zeil wat sterkte betreft. Minder gebalanceerd dan Square. Echt een super doek wanneer je voor een prestatiegericht zeil kiest. Heel prettig hanteerbaar. Enig punt wat ik heb: het is een relatief nieuw type doek. De garens zijn zeer hoogwaardig en dun. Niet heel geschikt voor veel UV of onachtzaam ruw gebruik. Het is wel een goed betaalbare oplossing, goedkoper dan Square.

Wat doekgewicht betreft gaan zeilmakers hoofdzakelijk uit van wat de fabrikant adviseert. Soms wijk je hier als zeilmaker bewust van af wanneer type boot, vaarwater, ambitie etc afwijken.

Over afwerking, in een volgende post..

PS: het eerder in dit draadje genoemde HydraNet noem ik niet eens als optie. Zwaar overkill in mijn optiek. Gezien ambities en type boot/vaarwater.
Laatst bewerkt: 03 okt 2013 11:06 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:24 #444112

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Sneaker schreef :
Zolang er ZF'ers zijn die mijn openheid kunnen waarderen doe ik hier mijn best.
Die zijn er zeker! Geweldig, dit verhaal. Dank je!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:35 #444115

  • Symphony
  • Symphony's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
@Sneaker,met interesse volg ik je reactie's!
En heb een vraag, wat vind je van/ heb je ervaring met Fibercon ap Dacron 8.36oz.

Is dit wat voor een lange afstand toerzeiler, tbv 41m2 kluiver en 14m2 kotter op 40ft vd stadt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:37 #444116

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Hen3 schreef :
Sneaker schreef :
Zolang er ZF'ers zijn die mijn openheid kunnen waarderen doe ik hier mijn best.
Die zijn er zeker! Geweldig, dit verhaal. Dank je!
Ja, zeer informatief. Weer wat geleerd.

Ik ben benieuwd wat andere zeilmakers hiervan denken.... dat zou nog interessanter zijn.

Ik ben benieuwd naar het doekgewicht. Dit lijkt mij een grote invloed op de levensduur en op de prestaties bij licht weer te hebben.

Gr.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:48 #444121

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Zeer informatief, Sneaker. Dank dat je hier zoveel tijd/moeite in wilt steken!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 10:57 #444125

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Symphony schreef :
@Sneaker,met interesse volg ik je reactie's!
En heb een vraag, wat vind je van/ heb je ervaring met Fibercon ap Dacron 8.36oz.

Is dit wat voor een lange afstand toerzeiler, tbv 41m2 kluiver en 14m2 kotter op 40ft vd stadt.

Niet om vervelend te zijn, maar vraag je zeilmaker! Als ik hier iets over zeg kan het 'fout' overkomen op een andere zeilmaker. Vandaar ook dat we 'Maxi' als klant hebben en die hier gewoon openbaar bedienen. Ik heb voor die openheid gekozen en kan dus 'tegengas' verwachten. Geen punt. Ik sta voor wat ik zeg, mijn keuzes als zeilmaker.

Maar algemeen: Fibercon AP is prima zeildoek voor een cruiser. Kan het beter? Altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 11:01 #444127

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Vitara schreef :
Ik ben benieuwd naar het doekgewicht. Dit lijkt mij een grote invloed op de levensduur en op de prestaties bij licht weer te hebben.

Staar je niet blind op doekgewicht. Het speelt absoluut een rol maar zeker in het geval van 'Maxi' is het allemaal niet zo spannend. Daarbij komt: het doekgewicht van een 'high end' Dacron doek kan wel eens lager liggen dan van een 'entry-level' doek.. terwijl high-end wel beter presteert op alle vlakken. Dus nogmaals, doekgewicht alleen in combi met type doek. Anders zegt het niet veel, vind ik. En bij 'Maxi' is het voordeel in doekgewicht te verwaarlozen, hij wint er niet veel mee. Klein oppervlak, niet trimbaar.. dus daar zal de keus niet om gaan.

BTW: Klik op de links in mijn post en je ziet meer over doekgewicht.
Laatst bewerkt: 03 okt 2013 11:15 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 11:22 #444131

  • Symphony
  • Symphony's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Okey in iedergeval bedankt voor je antwoord, tja beter kan altijd het is maar net hoeveel je er voor over hebt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 11:37 #444136

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Symphony schreef :
Okey in iedergeval bedankt voor je antwoord, tja beter kan altijd het is maar net hoeveel je er voor over hebt

Budget is inderdaad een belangrijk punt voor de meeste cruisers. Zeker in deze tijd. Wij merken dat heel erg. Men vergelijkt soms zeilen op 10 euro verschil.. tja. Mogen zeilmakers ook eten :laugh: Soms jammer natuurlijk, maar zolang je 1 van de 4 doekfabrikanten kiest zit je mijns inziens altijd met iig een prima doek. Voor een iets grotere investering wordt prima dan al snel goed of heel goed.

Moet men er nog wel een goed zeil van maken. En ook dat kunnen de meeste aanbieders in NL wel.
Laatst bewerkt: 03 okt 2013 11:38 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 11:51 #444140

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18198
Ga zo door zou ik zeggen.

Aan de mod's: zou het niet verstandig zijn om de titel van dit draadje aan te passen, of het 'openbare selectieproces' af te splitsen; dit heeft niet zo veel meer te maken met de vraag van de OP.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 12:02 #444144

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
ilCigno schreef :
Ga zo door zou ik zeggen.

Aan de mod's: zou het niet verstandig zijn om de titel van dit draadje aan te passen, of het 'openbare selectieproces' af te splitsen; dit heeft niet zo veel meer te maken met de vraag van de OP.

Grappig. Om 15:42 speelde ik met dezelfde gedachte. Kom ik op terug.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 19:03 #444232

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Keuzes, keuzes, keuzes.... :blink:

"Doe mij een zeil" zou makkelijker zijn... Maar een enorm leerzaam proces, zeker als je je ook nog eens in de doeksoorten gaat verdiepen... Bomen, bos, vlag op een modderschuit, sexie, alibaba.... :whistle:

Maar ben er denk ik wel uit. Entry level dacron valt sowieso af, simpelweg omdat dat niet nodig is. Over-engineerd/laminaat is echter, naar mijn mening, over de top.

Gezien mijn ervaring met trimmen, en zeilen überhaupt, denk ik dat de Marblehead van Challenge sailcloth de juiste keuze is voor mij en mijn bootje. Hoge kwaliteit dacron, goede prestaties, handelbaarheid en duurzaamheid gaven de doorslag voor mijn keuze Jij (Sneaker) geeft ook al aan dat de marblehead jouw voorkeur heeft dus wat mij betreft....... (Al is de Warp Drive.......)

Of heeft iemand steekhoudende argumenten die mijn keuze kunnen beïnvloeden?

Ps. aanstaande dinsdag gaan we inmeten.
Laatst bewerkt: 03 okt 2013 19:39 door Maxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 03 okt 2013 19:57 #444241

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18198
Ik zou, als veeleisende toerzeiler dezelfde keuze maken. Sterker nog, dat heb ik al gedaan - in goed overleg met Daniell. Mijn nieuwe grootzeil is uitgevoerd in Dimension Polyant All Purpose doek, 280 gram. Hierbij hebben vergelijkbare overwegingen een rol gespeeld. Daniell heeft mij daarbij heel goed begeleid overigens, voor wat het waard is.

De eigenschappen die Sneaker noemt kloppen precies. Een beetje stug, zeker in vergelijking met het oude zeildoek. Maar zeker goed te handelen. De eigenschappen op termijn moeten natuurlijk nog blijken, maar tot nu toe bevalt het zeil goed.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 03:26 #444247

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Maxi schreef :
Ps. aanstaande dinsdag gaan we inmeten.

Maken jullie fotootjes hoe zoiets in praktijk gebeurt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 04:12 #444254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Maxi schreef :

Ps. aanstaande dinsdag gaan we inmeten.

Altijd interessant om inzicht te krijgen hoe je een keuze voor een zeilmaker doet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 04:25 #444255

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
vanpupi schreef :
Maxi schreef :
Ps. aanstaande dinsdag gaan we inmeten.

Maken jullie fotootjes hoe zoiets in praktijk gebeurt?

Ongetwijfeld, maar met een beetje zoeken op internet kom je ook al wat "inmeet formulieren" tegen die je al een idee geven hoe eea verloopt.

Trouwens wel leuk om zo gedetaileerd mee te krijgen hoe het proces (zou moeten) verloopt. (alhoewel ik nooit te klagen heb gehad mbt mijn zeilmakers)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 04:37 #444258

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ilCigno schreef :
Mijn nieuwe grootzeil is uitgevoerd in Dimension Polyant All Purpose doek, 280 gram. Hierbij hebben vergelijkbare overwegingen een rol gespeeld.

De eigenschappen die Sneaker noemt kloppen precies. Een beetje stug, zeker in vergelijking met het oude zeildoek. Maar zeker goed te handelen

DP All Purpose is ook een veilige keus voor een zeilmaker en het doek is voor de zeilmaker zelf ook prettig om mee te werken (super vlak). DP AP heeft zich daarnaast ook echt bewezen in de praktijk. Heb je HTP Plus finish? Voor jou had ik dat wel aanbevolen, en kost je in de praktijk weinig extra (vooral de bias gaat er op vooruit, precies wat jij graag wilt). Je krijgt dan 'bijna' de eigenschappen van laminaat.. vind ik. Waarom heb je wel/niet voor HTP Plus gekozen??

Marblehead van Challenge blijft mijn favoriet, is ook net iets duurder helaas maar wow, wat een zeil. Zo super strak geweven en in alle richtingen alleen de beste kwaliteit garens.

PS: je hoeft je geen zorgen te maken over garantie, mocht dit issue kunnen zijn. DP AP doek overleeft met gemak de 1 tot 4 jaar garantie die zeilmakers geven.. op eigen schuld of domme pech na. Maar dat valt weer niet onder garantie :)

PS: als je 280gr zegt heb je vast een MTO finish. HTP Plus maakt het doek 295gr.

Laatst bewerkt: 04 okt 2013 08:05 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 04:47 #444259

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
trotti schreef :
vanpupi schreef :
Maxi schreef :
Ps. aanstaande dinsdag gaan we inmeten.

Maken jullie fotootjes hoe zoiets in praktijk gebeurt?

Ongetwijfeld, maar met een beetje zoeken op internet kom je ook al wat "inmeet formulieren" tegen die je al een idee geven hoe eea verloopt.

Voor een Maxi heb ik alle maten al, stiekem.. maar je wilt altijd zeker zijn dat er niets aan het tuig is aangepast. En Maxi is tevreden met zijn huidige maatvoering van zijn zeil. Ik ga hem daarom niet snel een andere naatvoering voorstellen - alleen indien dit iets oplevert - en wil daarom ook oude zeil/situatie even zien.

In meten is geen hocuspocus.. hoe graag ik ook wou dat dit wel zo was. Kon de prijs van in meten flink omhoog. Tenzij ik als zeilmaker geen inzicht geef over welke maten ik exact moet weten en hoe je het meten cq interpreteren moet.. bij zo een zeilmaker wordt zelf inmeten wel een uitdaging.. En het kost tijd. Je bent toch altijd snel een uur bezig, incl. vragen beantwoorden die eigenaar in 90% van de gevallen ook nog heeft over zijn boot ;-)

"Ach dokter, nu u er toch bent.. wilt u koffie" zo iets meestal ;-)
Laatst bewerkt: 04 okt 2013 05:05 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 05:26 #444264

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
[/quote]

In meten is geen hocuspocus.. hoe graag ik ook wou dat dit wel zo was. Kon de prijs van in meten flink omhoog. [/quote]

ik neem aan dat dat een grapje is of reken je echt meetkosten!

persoonlijk vind ik het meten een onderdeel van het ontwerpproces
elke boot meten wij dan ook gedetaileerd op dus niet alleen de maximale hijsmaten maar ook de verstaging punten positie,s van de genua rails
in het 3d vlak, we kijken of de voorstag op spanning gebracht kan worden hieruit kunnen we redelijk de doorhanging bepalen en rekening mee houden in het ontwerp.
ect... al deze maten(meer dan 20) voeren we in in ons ontwerp programma waarin we 3d een genua of grootzeil of beide in kunnen tekenen we kunnen dan ook direkt checken hoe de genua getrimt moet worden voordat zij de zaling raakt en wat de twist dan is ect......we kunnen bij een reefgenua het zeil ook inrollen en dan checken wat de schoot posities worden en of dat bij de genuarails past ect..
het kan natuurlijk ook veel simpeler maar dat is dan de keus van de zeilmaker en ook wat voor software hij gebruikt.
wij benaderen het puur technisch en dan is het meten is weten.
ald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 05:27 #444265

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Maxi schreef :
Gezien mijn ervaring met trimmen, en zeilen überhaupt, denk ik dat de Marblehead van Challenge sailcloth de juiste keuze is voor mij en mijn bootje. Hoge kwaliteit dacron, goede prestaties, handelbaarheid en duurzaamheid gaven de doorslag voor mijn keuze.

Zie hier ook direct het "probleem" voor een gemiddelde zeiler: elke aanprijzing van een zeildoekfabrikant gebruikt de term "kwaliteit". Als je de markt moet geloven is alles "kwaliteit". Je leest het zelfs hier op ZF terug: ik heb een zeil van zeilmaker X en dat is super kwaliteit.. ja, het zegt 3x niks.. al die super termen en aanprijzingen..

Het is de afdeling marketing en communicatie die dan spreekt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 06:07 #444272

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ald schreef :
ik neem aan dat dat een grapje is of reken je echt meetkosten!

Beste Ald, jij rekent ook meetkosten, kosten van huur pand, kosten van je 2ehands auto, kosten van personeel, kosten van apparatuur, kosten van SMAR Azure, je levensonderhoud, je bakkie koffie en ja, ook je inmeetkosten. Dit zit allemaal of in je prijs 'verstopt' of, even los van wat ik doe, je meldt het als zeilmaker transparant en apart. Kan een klant zelf de parameters opnemen die het computerprogramma nodig heeft. In het buitenland, neem de VS, gaat bijna geen enkele zeilmaker naar een cruising boat om op te meten: afstanden te ver weg.. men heeft formulieren (zoals Johnny al aangaf) waarop alle parameters staan die men nodig heeft. Om te veronderstellen dat een ondernemer iets geheel gratis doet, dat gaat mij iets te ver :pinch: Alle kosten worden door de klant betaald. Lijkt me niets mis mee (voorkomt een hoop faillissementen) zolang de klant dit ook weet/beseft. En er de extra kosten voor over heeft. Of betaalt een 'derde macht' bij jou de huur :laugh: Hier in ieder geval niet.

Vergeet ook niet dat SMAR Azure, wat ik een prachtig product vind overigens, gewoon een bedrijf is dat graag behoeftes creëert (meer modules, meer updates, meer, meer..) en omzet maakt. Wederom, niks mis mee.. maar zo werkt het naar mijn idee wel.
ald schreef :
al deze maten(meer dan 20) voeren we in in ons ontwerp programma waarin we 3d een genua of grootzeil of beide in kunnen tekenen

En hoelang werk je al met SMAR Azure? Ik begrijp dat het daarvoor niet mogelijk was om goede zeilen te maken? Aiii, nee toch hoop ik.. Het gaat nu een stuk eenvoudiger, dat wel, en je kunt zaken inzichtelijk maken voor de klant ;) Maak ook een zeil voor een ZF cruiser, liefst ook een Maxi 77 (die zijn er) en we kijken naar het giga verschil dat het oplevert. Bij een Maxi 77.. voor een BEGINNENDE zeiler.. zal dat niks nada zijn, is mijn gok :laugh: Wij hebben er pak-um-beet ongeveer 50 gemaakt voor een Maxi de afgelopen jaren (nee, niet voor NL markt maar voornamelijk voor Zweden, daar dobberen er heel veel rond).

Wij gebruiken uiteraard ook <marketing mode aan> hoogwaardige zeilmakers software waar wereldkampioenen uit voort zijn gekomen <marketing mode off>, die software vraagt ook zo ongeveer de vele parameters die jij weergeeft. Heeft ook de 3D look etc. Echter, nu neem ik het toch even op voor de zeilmakers die dit niet hebben: die kunnen nog steeds een prima cruising zeil afleveren. Het duurt iets langer.. dat wel. En men heeft meer parate kennis nodig ipv dat de computer dit voor hen doet. Als die wil, kan elke zeilmaker een prima cruising zeil leveren. Maar je mag daar anders over denken, is alleen maar mooi om te zien! Verschil in benadering.

Wat betreft high end wedtsrijdzeilen, daar ligt alles net even anders. Daar is zowel een goed computerprogramma als ervaring, knowhow van de klasse/boot, type zeildoek/laminaat, gewicht zeil, experimenteren, etc voor nodig omdat elke cm2 telt. Elke vorm van snelheidswinst wil men gebruiken en omzetten in een voordeel. Bij een cruiser zien we dat uhmm.. minder. Die heeft er in de praktijk ook minder geld voor over. En terecht. Kijk hier eens op ZF wat mensen wel niet doen om geld te besparen (zelf doen, over de grens kopen, zelf maken, gezamenlijk inkopen.. prijs blijft voor velen een factor).
ald schreef :
het kan natuurlijk ook veel simpeler maar dat is dan de keus van de zeilmaker en ook wat voor software hij gebruikt.
wij benaderen het puur technisch en dan is het meten is weten.
ald

Een zeil is ook "gewoon" een technisch ding. Helemaal mee eens. Daarom zie je ook dat bijv. Chineesjes best heel goede zeilen kunnen maken, die gebruiken namelijk ook heel goede software en naaien, dat is en blijft iets wat velen kunnen. Want als het allemaal technisch is, wat ik met je eens ben en geldt voor elke zeil dat gemaakt wordt, kun je een zeil door iedereen laten maken? Leer ze de parameters opnemen, beetje helpfiles erbij en laat ze ze online in jouw database stoppen en voila! Zeilen kunnen wat dat betreft prima door computers gemaakt/designed worden. Baasklusje zei het al: weg met die emotie, oid :laugh:

Kijk eens hoe bijvoorbeeld North Sails hier, vooral in het buitenland, mee omgaat. Die hebben hele filmpjes op Youtube staan om uitleg te geven over hoe je hun formulier met parameters precies moet invullen.. dan maken zij vervolgens, ergens centraal en soms ver weg, een prima zeil voor je! Zo ook velen, velen andere zeilmakers. En die filmpjes, ook andere zeilmakers hebben die. Soms alleen niet openbaar. Zoals gezegd, in NL is het een beetje 'not done'. Wij hebben dan ook een vrije hoge penetratie zeilmakers per vierkante kilometer :lol:

Ik voorspel: "binnen nu en 6 jaar gaat hele (inmeten) bestellen etc. via een app of het web online. Er gaat dus nog heel wat gebeuren in de zeilmakerswereld. Er gaan een hoop pappa/mamma bedrijven verdwijnen. Waar je zeil uiteindelijk gemaakt wordt, dat doet er steeds minder toe". Dit zijn trouwens de worden van een heel grote zeilfabrikant.. en zeer gerespecteerd zeiler (dus niet eens mijn woorden, ik leen ze hier alleen even). Denk dat het aardig in de richting van de waarheid komt. Of ik het leuk vind? Nee.. dat niet. Maar hou het maar tegen..
Laatst bewerkt: 04 okt 2013 07:45 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 06:36 #444280

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
als alles straks via de computer gaat, verwacht ik best veel "fouten"
fa. den B..r dacht ook even mijn doorgelat grootzeil uit de computer "te halen"
hij was even vergeten, dat ik een ketch heb waarbij achterlijk anders is i.v.m. plaats achterstagen.
Sim.n vond mij een "betweter" , hij heeft het wel gratis moeten aanpassen.
ik had het bestaande grootzeil zelfs meegegeven, zodat hij de maten had.
deze fout had hij bij een kennis met een Westerly Renown ketch ook al gemaakt.
achterlijk was min. 10 cm te bol, zodat het achter de stagen haakte.
ook waren de sluitingen aan de leuvers te lang, zodat alles tussen de karren niet goed aansloot achter de mast.
als je dus een zeil via "internet" gaat bestellen ,omdat dit goedkoper is kan dit dus problemen geven.
wie gaat dit dan "aanpassen en betalen"???
't is maar een tip.
Hanno
Laatst bewerkt: 04 okt 2013 06:40 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 07:13 #444287

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
2linkerhanden schreef :
als alles straks via de computer gaat, verwacht ik best veel "fouten" fa. den B..r dacht ook even mijn doorgelat grootzeil uit de computer "te halen" hij was even vergeten, dat ik een ketch heb waarbij achterlijk anders is i.v.m. plaats achterstagen.

Uit de computer halen is nooit slim.. er zijn boten die geleverd zijn met diverse soorten tuigage door de jaren heen. Opmeten is dus altijd het devies. Wie de parameters allemaal opneemt, daar kun je anders over denken.. zie hoe dit in het buitenland gaat. Overigens is het standaard voor een zeilmaker om achterstag => giek op te meten ivm roach. Staat ook op elk formulier waar Johnnie in zijn post op wijst.
2linkerhanden schreef :
Sim.n vond mij een "betweter"

Nu ken ik je toevallig, hier heeft ie wel een punt :laugh: (grapje hoor, jij hebt gewoon meer kennis van zaken dan gemiddeld, en je wilt je ook verdiepen in zaken, dat zien sommige wellicht als betweterig).
2linkerhanden schreef :
ik had het bestaande grootzeil zelfs meegegeven, zodat hij de maten had.

Ter controle, niets mis mee. Maar je weet als zeilmaker nooit of het oude zeil wel goed was! Zelfs sommige zeilers weten dit niet. Vandaar dat ik persoonlijk liever nooit van 'maten oude zeil' uitga. Gewoon opmeten die handel. Desnoods zelf, is goed te doen. Zeker voor jou. Maar er zijn zeilers die zeggen: hier is mijn oude zeil, maak maar een nieuwe.. tja, je weet nooit hoeveel rek etc. het zeil vertoont. En of het oude zeil eigenlijk wel passend was.
2linkerhanden schreef :
achterlijk was min. 10 cm te bol, zodat het achter de stagen haakte.

Komt wel eens voor hoor, dit soort zaken. Bij elke zeilmaker. De 'roach' van een zeil (uitbouw achterlijk) kan de achterstag raken, dit hoeft niet direct rampzalig te zijn. Als ie maar niet blijft hangen bij 3bft overstag.. dat is niet prettig en zal het zeil toch net teveel slijtage geven. Heb je specifiek gevraagd om 'geen roach' tja, recht achterlijk, dan is het geen goede actie geweest. Roach is wel positief voor de prestaties. Ik kijk er altijd naar, meet het op, af schat het conservatief in.
2linkerhanden schreef :
ook waren de sluitingen aan de leuvers te lang, zodat alles tussen de karren niet goed aansloot achter de mast.

Meestal is het andersom, je hebt juist langere shackles nodig! Maar goed, dit soort zaken hoort niet maar kan wel gebeuren. Oplossen in goed overleg is de enige juiste oplossing. Kijk, elke zeilmaker heeft zeilen liggen die 'verkeerd zijn opgemeten'.. die je voor weinig kunt aanschaffen. Dit verklaart al dat geen enkele zeilmaker foutloos is.
2linkerhanden schreef :
als je dus een zeil via "internet" gaat bestellen ,omdat dit goedkoper is kan dit dus problemen geven.
wie gaat dit dan "aanpassen en betalen"??? 't is maar een tip.
Hanno

Als je het zelf hebt ingemeten, jij (al zijn de meeste zeilmakers echt wel in staat om je te behoeden voor de grootste fouten en zijn de formulieren meestal erg duidelijk. Maar zeker, met lagere prijs komt ook een extra risico).

Anders, De zeilmaker! Die meet in en neemt de verantwoordelijkheid over. Ik meet bijna altijd in voor klanten. Sommige vinden het gewoon leuk om het zelf te doen, en bellen dan een paar keer op indien er vragen zijn. Tot nu toe nooit echt mis gegaan.. (ja, ik heb wel fouten gemaakt hoor.. maar klanten tot op heden nog niet).
Laatst bewerkt: 04 okt 2013 07:15 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nw. zeilen 04 okt 2013 13:42 #444418

  • ald
  • ald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
ik blijf van mening dat je nog steeds verantwoord zeilen in nederland kan produceren daarbij vind ik het voor mijzelf belangrijk om de zeilen in te meten daarmee zeg ik niet dat het niet anders zou kunnen.
wij hebben jaren met prosail gewerkt en nog steeds(gaffelzeilen)maar de ontwikkeling van dit programma staat stil vandaar dat we over zijn gestapt(5 jaar geleden) op smar-azure produktie technisch gesproken is dit een hele grote vooruitgang gebleken, Sneaker als je belangstelling hebt mag je er wel eens een zeil mee ontwerpen dan snap je wat ik bedoel.

nog een paar opmerkingen over doek waar ik anders tegen aankijk
Ik zou voor een toerzeiler nooit HTP plus finisch gebruiken voor grootzeilen en genua,s met leuvers de reden is deze finisch is zo knetter hard dat je hem eigenlijk alleen op kan rollen scherpe vouwen met deze finisch zijn zeer destructief.
je geeft ook aan dat jullie wel triradiale zeilen van AP maken, in principe kun je uit elk doek triradiale zeilen maken alleen is AP er niet voor bedoeld technisch gesproken is het onzin je gaat de veel zwakkere warp belasten in plaats van de fill je krijgt(mijn mening)een onnodig duur zeil.(alleen de ap250 zou kunnen)
ald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl