Goed, ga maar gewoon verder. Zolang er ZF'ers zijn die mijn openheid kunnen waarderen doe ik hier mijn best. En probeer zo min mogelijk zeilmakers jargon te gebruiken al ontkom ik daar soms niet aan..
Nu de wensen en ambitie van 'Maxi' bekend zijn, in combinatie met het type boot, trimmogelijkheden en vaarwater, kunnen we advies/voorkeur geven over het zeildoek. 'Maxi' geeft duidelijk aan een beginnend zeiler te zijn en geen laminaat of 'no name Alibaba Dacron' te willen. Zijn 25ft boot kent nog maar weinig trimmogelijkheden en is tevens iets ondertuigd. Het advies om voor een entry-level doek te kiezen, zoals bijvoorbeeld
Deze keuzes leveren een prima, prijsbewust cruising zeil voor kusthoppen en binnenwater op. Niets mis mee voor type 'Maxi' en zijn boot. Dit type doek blinkt weliswaar nergens in uit, het bevat veelal minder tot geen high tenacity kwaliteitsgarens, het is echter voor een groot deel van de cruisers met weinig ambitie die meer hechten aan prijs/duurzaamheid (constructie) dan prestatie (vormbehoud) een prima keus.
Ja, het vervormt sneller waardoor je uiteindelijk minder prestaties uit je zeil haalt, maar ach, je bent cruiser en die laatste halve knoop snelheid is minder belangrijk voor je.
Schat ook in dat een groot deel van de cruising ZF'ers dit type 'entry-level' doek heeft. Zeker als het een 'prima lage prijs' was waarvoor je het zeil kocht.
Echter, en dit wil ik een ieder toch echt als
overweging meegeven, voor een relatief klein bedrag extra zit je direct in een ander klasse Dacron doek. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar het is de extra - soms kleine - investering waard. Je hebt het dan soms over maar 10% oplopend naar.. 20, 30, 50% etc. Vraag er gewoon even naar bij je zeilmaker.
We gaan dus niet voor entry-level Dacron, niet voor laminaat, al helemaal niet voor 'no name Alibaba doek, we gaan voor kwaliteit Dacron gezien de enorme ambities van 'Maxi'
Lees hier: langer vormbehoud (high modulus, high tenacity, dunnere/meer garens), nauw geweven => minder stretch daardoor betere prestaties doordat het zeil beter reageert op kleine veranderingen. Dit type Dacron hoeft het minder te hebben van (alleen) de coating om vormvast te zijn. Verliest de coating bij een high-end Dacron doek zijn functie, dan verliest het doek niet direct heel haar vormbehoud. O.a. door de specifieke bewerking (crimp) hebben sommige goede Dacron doeken aanzienlijk minder coating nodig. Of er wordt een ander, beter type coating gebruikt (ook daar zit verschil in).
Bij entry-level doek is dit niet het geval, je kunt zeggen dat alles aan een entry-level doek 'middelmaat' is. Hoeft niks mis mee te zijn als het overeenkomt met je ambitie die ook middelmaat is (bij bovengenoemde merken wel goede middelmaat!). En dus niet of nauwelijks prestatiegericht.
Bij 'high end' Dacron is de keus nog groter dan bij entry-level doek. Ook qua afwerking en snijwijze. We dienen eerst te weten welk 'aspect ratio' het gewenste zeil heeft. Is het een hoog/smal zeil, dan komen de krachten erg op het achterlijk te staan. Bij een meer low aspect zeil verhuizen deze krachten vanuit de hoeken meer evenredig en uitgespreid (gebalanceerd) naar het midden van het zeil. Dit is vrij eenvoudig zelf te bepalen/zien: deel voorlijk door onderlijk. Of kijk gewoon.. In 'Maxi' zijn geval komt aspect ratio van een 120% genua op ongeveer op 2.3 uit (even uit mijn hoofd). We spreken dan over een low aspect zeil. Doekfabrikanten geven vaak ook aan tot welke aspect ratio een bepaald type doek in te zetten is, tis dus geen kwestie van alleen gokken maar gewoon specs volgen. Al kan er van deze 'regels' afgeweken worden, zoals bijna met alles als het over zeilen gaat, zal ik nu even niet dieper op ingaan.
Wat snijwijze betreft volstaat cross-cut, zeker in dit geval (25ft en ondertuigd). En eigenlijk, zo is mijn mening, volstaat cross-cut bij Dacron zeilen nagenoeg altijd voor een cruiser. Het maakproces is eenvoudig, sneller en je hebt minder snijverlies dus is het ook een 10 tot 20% goedkoper. Wederom, ik denk dat de meeste cruisers hier cross-cut Dacron zeilen heeft.
Enkel wanneer prestatie je doel is, budget minder een rol speelt, meen ik, is de keus voor radiaal Dacron doek een overweging waard. Of je moet het gewoon sexy vinden, zo'n radiaal gesneden Dacron doek! Dat is het ook.. vind ik.
Mijn keus zou daarom bij high-end Dacron cross-cut zijn:
-
Dimension Polyant All Purpose (niet verwarren met andere AP doeken, elke fabrikant heeft weer andere benamingen/specs). Dit is een voor Dacron goed stabiel en vormvast zeil. Redelijk hanteerbaar doek, beetje stijfjes. Een doek waarvan wij soms ook succesvol radiale zeilen maken, dat zegt wel iets.
-
Marblehead van Challenge Sailcloth. Tja, dit is mijn persoonlijke favoriet als het low aspect Dacron cross-cut cruising zeilen betreft. Een typisch voorbeeld van een zeer, zeer nauw geweven doek van high modulus Fiber 104 Dacron in beide weefrichtingen (in zwaarder doek ook 1W70). Voelt ook heel prettig aan, goed hanteerbaar. Het doek haalt zijn stretch weerstand echt uit de wijze waarop het geweven is, de crimp, de kwaliteit vezels/garens en daardoor nauwelijks uit de coating. Het voordeel hiervan is eerder genoemd: zeer duurzaam en heel vormvast dus ook heel goede prestaties.
Nu is 'Maxi' niet het type van cruising, zijn ambities zijn heel, heel groot. Dus geef ik hier ook nog de opties weer voor een meer prestatie gericht Dacron zeil, radiaal gesneden. Naar mijn idee 'over engineerd' voor Maxi zijn boot, trimmogelijkheden, vaarwater etc. Maar ook in het echte leven kom ik klanten tegen die soms het meest geavanceerde 'over engineerde' zeil wensen. Dus geef hier de opties maar even weer:
-
Dimension Polyant Square. Dit type zeildoek kom je veel tegen bij wedstrijdzeilen waar Dacron 'verplicht' is. Het valt op door de 'vierkante ruit' motief in het zeil. Dit doek zou voor Maxi zijn boot tevens verkrijgbaar zijn met een
HTP Plus afwerking wat het zeil iets minder hanteerbaar maakt maar wel uiterst stijf en zeer, zeer vormvast en heel duurzaam. Het is een gebalanceerd zeil waarbij het 'ruitje' in het zeildoek bestaat uit geweven 1000 denier garens (licht doek, 500 denier). Zeer sterk en vormvast! Maar goed, het is een Maxi 77 van een beginnend zeiler. Dus.. tja.
-
Warp-Drive van Challenge. Een heel erg, de naam zegt het al, in warp richting georiënteerd zeil wat sterkte betreft. Minder gebalanceerd dan Square. Echt een super doek wanneer je voor een prestatiegericht zeil kiest. Heel prettig hanteerbaar. Enig punt wat ik heb: het is een relatief nieuw type doek. De garens zijn zeer hoogwaardig en dun. Niet heel geschikt voor veel UV of onachtzaam ruw gebruik. Het is wel een goed betaalbare oplossing, goedkoper dan Square.
Wat doekgewicht betreft gaan zeilmakers hoofdzakelijk uit van wat de fabrikant adviseert. Soms wijk je hier als zeilmaker bewust van af wanneer type boot, vaarwater, ambitie etc afwijken.
Over afwerking, in een volgende post..
PS: het eerder in dit draadje genoemde HydraNet noem ik niet eens als optie. Zwaar overkill in mijn optiek. Gezien ambities en type boot/vaarwater.