ald schreef :
ik blijf van mening dat je nog steeds verantwoord zeilen in nederland kan produceren daarbij vind ik het voor mijzelf belangrijk om de zeilen in te meten daarmee zeg ik niet dat het niet anders zou kunnen.
We zijn het denk ik volledig met elkaar eens: er zal nog lange tijd (altijd, hoop ik met jou) ruimte blijven voor een 100% Nederlandse zeilmaker (die moet dan wel iets uitzonderlijks bieden, denk ik. Zich goed en liefst uniek positioneren. Bij een gemiddelde cruiser, voor wie prijs toch echt belangrijk is, lijkt me dat niet eenvoudig).
Maar je kunt niet om de 'snel veranderende tijd & digitalisering' heen en is het een feit dat er prijsdruk is, concurrentie van 'centrale ateliers', voortschrijdend inzicht bij consument, transparantie in de markt etc.
Er is veel veranderd en vooral "procesmatig vereenvoudigd" sinds de eerste computerprogramma's in de jaren 80 gemeengoed werden. De quote die ik eerder citeerde, ik geloof dat het echt
die richting wel opgaat. Jij gebruikt een computerprogramma, wij ook, maar ik denk zelf dat binnen afzienbare tijd de cruiser een soort app gebruikt om zijn zeilen te bestellen (noodzakelijke data te vergaren). Het maakproces kan daarna overal in de wereld plaatsvinden. Deze trend doet zich in veel landen al voor. Ook in NL (zou het hier niet eens een trend durven noemen, zoveel zeilen komen er nu van buiten het 'eigen atelier'!! En het groeit, en groet.. ).
Ik zie zelf wel mogelijkheden om zo'n app te maken, heb er nu alleen de tijd niet voor. De app geeft dan direct het zeil op het scherm weer, de prijs, de opties etc. Ik ben er van overtuigd dat er zo iets gaat komen. De huidige consument zoekt naar die transparantie, zo ervaar ik. Blijft altijd nog over de zeilmaker die repareert of 'unieke' zeilen maakt, kennis heeft, positie in de markt heeft.
ald schreef :
wij hebben jaren met prosail gewerkt en nog steeds(gaffelzeilen)maar de ontwikkeling van dit programma staat stil vandaar dat we over zijn gestapt(5 jaar geleden) op smar-azure produktie technisch gesproken is dit een hele grote vooruitgang gebleken, Sneaker als je belangstelling hebt mag je er wel eens een zeil mee ontwerpen dan snap je wat ik bedoel.
Ik denk dat ik je heel goed snap, ik heb het programma ook mogen gebruiken. Fantastisch programma! Heb ik je eerder al gezegd. Echter, mijn punt is en blijft: zelfs een zeilmaker die 0% op de computer ontwerpt, kan nog steeds een goed zeil maken. Natuurlijk, een zeil maken is een zeer accurate en precieze klus, het komt echt heel erg op nauwkeurigheid aan. Dat weten wij als geen ander. Heb je genoeg ruimte, tijd en knowhow, dan kun je het nog steeds geheel met de hand ontwerpen. Ik ken persoonlijk geen zeilmaker meer die dat nog doet hoor! Op je knieën, in zo'n koude hal tekenen.. brrrr.. Nee, computer en cutter is toch wel prettig
Over wat voor soort programma de zeilmaker gebruikt, dat vind ik persoonlijk voor een cruiser minder relevant. Al gebruikt men Sailcut.. (freeware).
ald schreef :
Ik zou voor een toerzeiler nooit HTP plus finisch gebruiken voor grootzeilen en genua,s met leuvers de reden is deze finisch is zo knetter hard dat je hem eigenlijk alleen op kan rollen scherpe vouwen met deze finisch zijn zeer destructief.
Daar verschillen we zeker van mening. HTP Plus is nu juist gemaakt door de fabrikant om het zeil knetter hard te laten zijn, met een super (bias) prestatie. Geschikt voor een beginnende cruiser? Nee, tuurlijk niet. Die is daar niet bij gebaat. Zou ik het aan 'il Cigno' hebben aanbevolen/besproken? Ja, absoluut. Zoals alle high end zeilen vraagt dit type zeil ook de juiste aandacht en manier van omgang. Maar presteren doet het, dat is volgens mij waar 'il Cigno' continu mee bezig is (dacht ik, ken hem niet persoonlijk verder). Dat type zeiler vertel ik graag de mogelijkheden die HTP Plus heeft. En de nadelen, uiteraard.
ald schreef :
je geeft ook aan dat jullie wel triradiale zeilen van AP maken, in principe kun je uit elk doek triradiale zeilen maken alleen is AP er niet voor bedoeld technisch gesproken is het onzin je gaat de veel zwakkere warp belasten in plaats van de fill je krijgt(mijn mening)een onnodig duur zeil.(alleen de ap250 zou kunnen)
ald
Ald, ik schreef letterlijk: "Een doek waarvan wij
soms ook succesvol radiale zeilen maken, dat zegt wel iets." Geen eerste keus, geen normale gang van zaken maar zeker, wij doen het en nog succesvol ook. Niet in de zwaardere doeksoorten, wel in de lichtere doeksoorten. Tja, sommige zeilers hebben vastomlijnd idee in het hoofd. Prima, als het geen inferieur zeil oplevert dan werken wij graag mee.