Sneaker schreef :
Soms zijn duurzaamheid, het goed en makkelijk kunnen repareren, de simpelheid van een zeil en PRIJS etc. belangrijker. Dat scheelt, in vergelijking met HydraNet Radial, een flink stuk in de kosten. En voldoet ook zeker.
Ik vind hydranet juist zeer veel duurzamer dan welke dacron soort dan ook. Een goed gemaakt Hydranet zeil blijft zeker 3 maal langer in de vorm die je eigenlijk wilt in vergelijking met een goed gemaakt Dacron zeil. En het moment van uit elkaar vallen duurd nog weer eens langer dan bij Dacron en aanziendelijk langer dan een laminaat zeil.
Per gezeilde mijl is Hydranet verreweg de goedkoopste keuze waar je de minste zorgen van hebt en die van uitstekende kwaliteit is. Nadelen zijn echter dat het doek behoorlijk veel vervromd onder belasting, maar wel voorspelbaar en constant. Een zeilmaker die het materiaal goed kent kan er zeer vormvaste zeilen van maken die goed tot zeer goed presteren.
Alleen, ook weer doordat het doek meer vervormd, zie je altijd rekplooien uit de schoothoek vandaan komen. Pas als je heel erg grote, en dunne hoekversterkingen radiaal gaat aanbrengen in stappen van 5 tot 10 graden, dan kun je deze rekplooien volledig wegwerken.
Na het eerst experimenteel op een FF 1400 toegepast te hebben in '02 f '03, werd mijn interesse voor dit materiaal gewekt en hebben we nog een behoorlijk aantal andere boten uitgerust met dergelijke zeilen. In 2008 de zeilen voor mijn eigen boot hier ook van gemaakt, en nu, 5 jaar en 25.000 mijl verder zijn die letterlijk nog als nieuw. Mijn volgende set gaat dus ook weer gewoon Hydranet worden, per gevaren afstand/tijd is dit echt verreweg het goedkoopste zeil, alleen de initiele aanschaf is wel even slikken, want een dyneema zeildoek is niet goedkoop.
Het kan ook prima op de "normale" manier gerepareerd worden, al is dat veel minder nodig waarschijnlijk want het materiaal is letterlijk bomvrij en kan eigenlijk niet stuk.
Een ander voordeel vind ik dat de vezels zo glad zijn van hun chemische struktuur, dat de zeilen veel mooier schoon blijven, makkelijekr drogen en minder last van schimmels, algen en spinnen hebben.
Dan komt het grootste nadeel (en enige in mijn opinie voor wat betreft de toerzeilers): de lichtste variant van dit doek is 343 grams is, en daardoor eigenlijk ongeschikt is voor boten kleiner dan 35 voet.
EDIT: ik zie nu dat ze het ook in 273 gram maken, dus geschikt vanaf 26-28 voet.
www.dimension-polyant.com/en/p...dra_Net_radial_E.pdf
Dus: wil je toeren, maak je veel mijlen/uren wil je goedkoop uit zijn, maar vind je een investering geen probleem, dan is er denk ik maar 1 echte keus wat materiaal betreft
Hoe ziet dat er dan uit:
Een beetje plooierig, maar een perfecte vorm.
Een detail van een radiale hoekversterking, voor het mooie zouden de "vingers" nog dichter bij elkaar moeten liggen, dan zie je die plooien van foto 1 ook niet of nauwelijks meer verschijnen.