Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pimp my masttop tuigage

Re: Pimp my masttop tuigage 13 sept 2013 13:20 #437495

Zeer bekende constructie: Uit dit rijtje
Laatst bewerkt: 13 sept 2013 13:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 13 sept 2013 13:53 #437514

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nogmaals, je kunt het zo famcy en vertraagd maken als je wilt,,maar in de praktijk hoef je echt niet actief te trimmen met je achterstag. Je kunt je beter eerst richting op je babystag goed trimbaar maken, en daarna nog eens naar je achterstag kijken.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 13 sept 2013 15:20 #437544

Ben ik niet volledig met je eens. Er zijn een behoorlijk aantal boten waar je beter met de achterstag in je hand kunt varen dan met de overloop.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 13 sept 2013 18:33 #437647

Erikdejong schreef :
Ben ik niet volledig met je eens. Er zijn een behoorlijk aantal boten waar je beter met de achterstag in je hand kunt varen dan met de overloop.

Maar dat zijn dan toch geen topgetuigde boten, zoals die van de TS lijkt mij. Ik snap dat je met een fractioneel getuigde boot flink kunt lozen met je achterstag, maar bij een topgetuigde boot is dat veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 13 sept 2013 18:58 #437652

Met veel wind heeft het inderdaad minder zin bij een toptuig.

Maar met lichtweer is je achterstag je versnelling, als je stil valt moet je even terugschakelen om sneller terug op snelheid te komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 14 sept 2013 06:37 #437721

Ho maar hoor! Ik ben al om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 15 sept 2013 15:43 #438316

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Zoals beloofd hier de babystagspanner op de Gotcha. Zat er zo op toen ik de boot kocht. Werkt overigens prima!

Achterstag spannen gaat met een draaiwiel.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 15 sept 2013 15:43 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 15 sept 2013 15:47 #438319

hoe werkt dat koko?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 15 sept 2013 16:50 #438352

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
roozeboos schreef :
hoe werkt dat koko?

Mega simpel: Het is een gewone stagspanner, waar twee schijven overheen zijn gezet. Met bovenste schijf blokkeer je de draad (wat je normaliter met een steeksleutel doet. Met de onderste schijf heb je de spannerhuls vast. Als je de schijf draait, draait de spannerhuls mee (wat de meeste mensen met een schroevedraaier oid doen).

In tegenstelling tot wat er meestal wordt gedaan is de spanner dus niet geborgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 08:57 #466058

Even oprakelen dit topic.

Mijn buurman op de kant (een UFO) heeft een zware genuarail lopen van mast tot de plek waart de babystag komt.

Daarop zit een kar met oog en daarop de vertraagde babystag.

Gotta have that!

Hoe zwaar zou die rail moeten zijn. Ik heb mijn oog op een kogelgelagerde kar + rail met een werk kracht van 600 of 900 Kg, breeksterkte 1800 Kg, maar twijfel of dat robuust genoeg is....
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 08:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 09:14 #466064

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7064
Volgens mij zijn de krachten op een babystag een stuk lager dan die op bijvoorbeeld voor- en achterstag en de topwanten. Dus dat zou afhankelijk van de boot best moeten kunnen. Anders even bij een tuiger vragen...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 10:21 #466097

heb je al een babystag? zo ja, hoe dik? dan heb je een beetje een idee.
5mm 1*19 heeft breeksterkte van zo'n 20 kN, 6 mm is al 35 kN.
Voor 5mm is een kar 18kN dus wel ok.

even andersom benaderen:
als ik de babystag echt strak trek is dat met vertraagde lier en 1 op 2 met een blok.
Stel dat ik met 500N aan de lierhendel trek dan zet ik pakweg 10kN op de babystag. En dan staat de mast echt krom, en deboot ik ook nog wat groter.

Kortom, 18kN zou moeten kunnen.
Wel zorgen dat bij maximale belasting de kar beetje midden op de rail staat, anders trek je maar aan 1 of 2 boutjes van de rail....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 10:39 #466102

Baas,

Zoiets beredeneerde ik ook al.

Dat verhaal van einde track klopt niet, maar daar ben ik ingenieur voor en ik zal je de theorie besparen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 10:45 #466103

als je het doet om de mast te buigen is het dan wel verstandig om de mast ook stijver te naken met een rails???

bij mij is de mast de rail, er valt voor de boom een "klauw " om de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 11:03 #466110

boarderbas schreef:
Dat verhaal van einde track klopt niet, maar daar ben ik ingenieur voor en ik zal je de theorie besparen.
Hm, daar ben ik wel benieuwd naar. Stel dat de rail niet oneindig stijf is trek je op het eind toch alleen aan de voorgaande bevestigingspunten en het laatste bevestigingspunt. In het midden verdeel je de kracht over meerdere bevestigingspunten aan beide zijden. Welliswaar ben ik ben geen mechanicus maar een elektronicus :unsure:. Nooit te oud om te leren :).
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 12:07 #466141

Sietse,

Een track op de mast zou nogal raar zijn hè. Je wilt je babystag naar de mast toe trekken bij varen onder spi, dus zet je de track op je dek met een blokje aan de track en elastiek naar de mast (zoals een verstelbare genuarail)

Belerion

De stijfheid van een track ten opzichte van de rek op een boutje zit nogal ver weg bij elkaar. In elke positie zal de kar maar aan twee of één boutjes trekken. De bijdrage van de dichtstbijzinde boutjes is erg laag.

Als de kar 10 cm is en de boutafstand ook en de de kar zit precies midden boven een boutje, dan trekt hij bijna geheel aan dat ene boutje.

Het feit dat je dek niet oneindig stijf is maakt dat inde praktijk de aanliggende boutjes iets meer meehelpen, maar het blijft dat de boutjes onder de trek veruit het meeste doen.

Je kunt dus wél zeggen dat het verstandig is om een bout precies aan het einde van je track te zetten. Als deze er dan tegenaan staat heeft hij 2 boutjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 12:23 #466147

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik begrijp dat het een mooi systeem is, maar maak je het niet overdreven fancy? En wat is de toegeveogde waarde om het met een rails te doen?

Op mijn loper werk ik simpelweg met een paar blokken onderaan de babystag waarvan de haallijn naar een lier loopt.

Met losgooien trek een elastiek (net als bij jouw kar) de losse stag naar de mast.

Geen extra gaten in het dek, geen tenenstoter extra, gewoon KISS.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 11 dec 2013 20:25 #466332

Dat is waar trotti.

Ik ben van plan 6x te vertragen. Dan is een kogelgelagerde track beter met elastiek te trekken. Maar ik zal een simpeler systeem overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 21 jan 2014 09:19 #478460

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zoals trotti omschrijft, zat het op mijn mini ook. Ik deed het daar met een lijntje naar de kuip, heb je gelijk geen gedonder meer met slappe elastieken en krijg je meer spanning (dus minder tiktik tegen het mastprofiel) bij het wegbergen op het stagf. Feilloos.

Heb al een tijdje geen masttop onder de kont gehad, dus zat er ff naast.
Ff over da takeltje, icm de spruit ala J24 werkt dat fantastisch. Op jouw boot is een hydraulische spanner nog makkelijker inderdaad.
Laatst bewerkt: 21 jan 2014 09:22 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 24 jan 2014 20:45 #479575

Hoi, heb je een mast met rechtstaande zalingen, onderwant schuin naar achter een babystag een buigzame mast en als de babystag los is en de wanten op spanning buigt dan de mast de verkeerde kant op?
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 25 jan 2014 15:29 #479773

Rechte zalingen en en onderwanten naar achteren ja. Babystag nog niet trimbaar, maar dat duurt niet lang. Heb me inderdaad afgevraagd hoe veel de mast door haat buigen in laterale zin, maar t zal wel meevallen, want de spanning gaat alleen op ruime koersen en weinig wind los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 25 jan 2014 15:38 #479780

Ben vergeten te vragen of het een doorgestoken mast is ?
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 25 jan 2014 15:39 #479781

Niet doorgestoken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 26 jan 2014 03:42 #479896

Met een doorgestoken mast zou de babystag alleen voor stabiliteit zijn nu bestaat de kans dat de babystag een bepaalde voorspanning nodig heeft om de mast niet de verkeerde kant op te laten buigen. [dat merk je gelijk als er geen spanning op staat]
Om die voorspanning te waarborgen kan je een relatief korte rail op het voordek monteren met een stopper zodat de babystag nooit te los kan gaan staan.

Zijn de puttingen van de onderwanten niet al te ver naar achteren geplaatst bestaat de kans dat de babystag er alleen is voor trim en stabiliteit dan kan je met blokken de spanning regelen en met weinig wind de babystag weghalen.
Zou dan wel een systeem maken dat de babystag weer snel geplaatst kan worden.
Voor de wind kan de baby stag helemaal los zodat de voordekker er geen last van heeft met gijpen, pas op want in de hectiek van het boei ronden kan de babystag wel eens vergeten worden.
Het beste is om voor de boeironding de stag op spanning te zetten
Vraag eens aan voordekkers wat ze van een babystag vinden : ).

Door slim met de wantspanningen om te gaan zou je de mast alleen met een verstelbare achterstag kunnen trimmen, dat maakt alles een stuk makkelijker want als je de babystag gebruikt voor meer mastbuiging gaat gelijk de voorstag losser staan en moet de achterstag ook stakker gezet worden.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 26 jan 2014 17:16 #480055

Het probleem met boeirondingen is dat je doorgaans je boom opruimt net na het ronden van de boei. Als de boom verkeerd ligt kun je de babystag niet doorzetten.

Ik ben er nog niet over uit hoe daar mee om te gaan...

Een shackle tussen de blokken en het stag zelf zou kunnen, dan kan de voordekker de spi spiken en direct de baby ondebreken en naar de andre kant van de boom brengen bij een downwind rak met oneven aantal gijpen. Je kunt zelfs na de laatste gijpe de babystag aan de goede zijde van de boom vastmaken en alvast naar voren brengen, dan kan hij direct bij de boei op spanning....

Maarja, wel een extra ding om aan te denken en bij veel wind een vervelend ding om te vergeten...kun je de mast op je knar krijgen...
Laatst bewerkt: 26 jan 2014 19:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl