Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pimp my masttop tuigage

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 20:47 #481962

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
:laugh: :laugh:

nou boarderbas en h.vogel nog en we hebben een leuke groep echte zeilers
bij elkaar
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 20:52 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 01 feb 2014 04:57 #482005

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Volgens mij is dan de groep echte zeilers uitgebreid met meer echte zeilers.

Vraagje, wat is de definitie van nepzeiler?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 01 feb 2014 05:08 #482006

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
iemand met een motorboot?? :huh:

maar gaan jullie maar verder met het pimpen van de masttoptuigage
dit voegt verder niet zoveel toe :lol:
Laatst bewerkt: 01 feb 2014 05:10 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 01 feb 2014 05:49 #482008

Voor de wind,

Je zal moeten uit zoeken wat de beste windhoek is voor jouw boot, meestal met weinig wind vaar je grotere hoeken als met harde wind.
De tactiek is het zelfde als in het kruisrak, de afstand zo kort mogelijk maken met zoveel mogelijk snelheid.
Dus reageren op wind draaiingen, hoe je bij de onder boei uitkomt staat van te voren niet vast.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 01 feb 2014 06:42 #482014

Tip,

Als je de mast precies in het midden wil zetten door verstellen van de wanten gebruik je de genua val.
Het punt is dat je niet weet of je wel aan elke kant even hard trekt, gebruik hiervoor een koffer weger met een haak eraan aan de genua val. kosten ongeveer 5 euro.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 01 feb 2014 15:47 #482145

Let wel op! De meeste masttop getuigde boten gebben twee genuavallen, dus de genuaval komt niet uit het midden van de mast!
Laatst bewerkt: 01 feb 2014 17:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 06:10 #482254

Je zou dan de spi val kunnen gebruiken, wel omlopen : ).
Als die ook dubbel is zou je meetpunten kunnen maken op het dek waarvan de bijvoorbeeld het linker meetpunt iets verder naar binnen, als het dek wat rond loopt word de laatste mm inschatten.

Ben je er uit wat voor spanning je op de wanten gaat zetten ?
Als je een wedstrijdboot hebt zijn er misschien tuning guides.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 10:14 #482341

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
boarderbas schreef :
Let wel op! De meeste masttop getuigde boten gebben twee genuavallen, dus de genuaval komt niet uit het midden van de mast!

Grootzeilval?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 16:19 #482433

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Yep!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 19:52 #482544

Ik heb zowel vóór als acter twee schijven in de mast.

Maar ik kom er wel uit hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 20:12 #482565

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Echt?


Dan ga ik nu pitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 02 feb 2014 21:48 #482601

Ik heb een speciale waterlijngecorrigeerde waterpas, speciaal voor op zoet water, maar met correctietabel voor zout en brak water. Alleen bij 18 graden celcius te gebruiken ivm calibratie. Binnekort de accessoire kopen die met een vernuftig katrollensysteem ook kielscheefstandcorrectie toepast. :silly:
Laatst bewerkt: 02 feb 2014 21:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 03 feb 2014 07:32 #482657

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Grinnik.....

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 03 feb 2014 11:55 #482788

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
LoL!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 03 feb 2014 12:01 #482792

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
boarderbas schreef :
BLADIBLA....kielscheefstandcorrectie .... :silly:

Leuk,

Ooit tijdens een trimclinic een discussie gehad over kantelkielen. Hierbij was er 1 persoon die bij hoog en bij laag volhield dat een kantielkiel naar lij hangt. Waar dan de hydraulische ram voor was, kon hij niet verklaren.
Dus de kielscheefstandcorrectie is eigenlijk gewoon je kiel scharnierend onder je boot hangen... KISS

:whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 03 feb 2014 13:01 #482814

Tja kantelkielen.....

Zelden écht leuk hoor...je gaat er absoluut wel harder van, maar het haalt de laatste stukjes "cruiser" van een racer af. Onrust, extra bemanning nodig, enorm stuk extra zwakte in je boot...

Kijk naar de TH 38 en de 24-uurs prestaties. Varen ze in 2013 net iets meer dan 1,5% sneller dan de nummer 2...

Bij de Mini's is er een lange periode geweest dat er twee kampen waren, de één ging voor handling en vedergewicht, de ander voor kantelkiel.

Nu kom je niet meer mee zonder zo'n kantelding, maar ja wel bedenken dat ze vroeg in de jaren '90 al met die dingen voeren, en het minder dan 10 jaar geleden was dat er nog vaste kielen in de top meevoeren.

Het gaat nog wel even duren voordat je kantelkielen massaal in Nederland ziet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 03 feb 2014 13:30 #482823

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Volgens mij is een lichte gewone kiel gecombineerd met een DSS-vleugel de afgelopen tijd toch juist weer heel hot in de Mini's? Daar zie ik ook meer toekomst in vwb cruiser-racers dan een kantelkiel. Stukken bedrijfszekerder en doorzeilen bij een mankement is makkelijker. Grootste nadeel vooralsnog: aangroei in de bun waar het DSS-zwaard in schuift kan de boel al snel belemmeren op zout water.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 04 feb 2014 04:40 #483020

Toch door heel precies te zijn op diverse zaken zou je zo maar gemiddeld 0.1 knoop harder kunnen varen, ben je wel na 1 uur varen ruim 180 meter verder.
Vind het zelf leuk om af en toe een half uurtje te “pielen” aan m’n bootje.
Je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.

Verleden week een tuinigs guide gevonden voor een wat oudere wedstrijd boot die meevaart met Op Zondag Zeilen, afgelopen zondag een to do lijstje gemaakt, hoeft niet volgende klaar.
gewoon leuk om te doen.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 26 aug 2014 20:52 #545780

ff lekker opdreggen dit topic.

Ik dreig van gedachten te veranderen na een gesprek met een zeiler wiens mening ik erg respecteer en die ook wel een beetje wat weet van bootjes (enorm understatement)

Uitgaande van een wensbelasting van 1000Kgf (7mm stag, 5 Ton breekbelasting, 20% belast) op het achterstag kom ik na berekenen op dit:

3x cascade, 90% efficientie (glijlager) + takel van 1:6 met elk blok 95% efficient (kogellagers) op een haalkracht van 38,9Kgf. (1:36)

Met 4x cascade op 21,6 Kgf (1:72)

De takel 1:6 heb ik liggen. Wat blokken om een cascade te maken ook.

De discussie die ik had was over het verstoren van je stuurconcentratie als je als stuurman moet gaan pompen. Ik zou een 3x+6 kunnen installeren, en bij een te zware loop er een cascade tussen kunnen zetten.

Het afbreukrisico als de blokken 2x zo stroef lopen? Dan wordt het sommetje 76,6/47,9Kgf (3/4 cascades).

De veel aangehaalde trekkracht van 20Kgf komt van de bediening uit de elleboog van een lierhandel. Iemand die zijn hak tegen een rand aanzet en even flink sjort komt vele malen hoger uit.

Nog steeds geen gelopen race, maar een fris inzicht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 aug 2014 06:04 #545835

boarderbas schreef :
De discussie die ik had was over het verstoren van je stuurconcentratie als je als stuurman moet gaan pompen.

lijkt me een heel verstandig uitgangspunt.
Zoals North-U zegt: 'the driver drives'.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 aug 2014 13:59 #545966

Mijn achterstagaanhechting bij de speiege is, nouja, niet helemaal jofel zo te zeggen.

Ik speel met de geachte om een spruit te maken en dus de kracht naar de spiegelhoeken te leiden. Die zullen structureel veel stijver/sterker zijn. Dan kan je makkelijk zo'n systeem maken:

http://www.harken.com/uploadedImages/Tech_Corner/Systems/back5.gif?n=8913


Bijlage back5.gif niet gevonden




Van zichzelf foolproof en makkelijk een grote vertraging te verkrijgen.

Cascadesysteem is ook nog in de running, met een bypass er op om foolproof te maken.
Laatst bewerkt: 27 aug 2014 14:05 door Faran. Reden: Plaatje geplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 aug 2014 14:17 #545967

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
interessant draadje...ook mijn schip heeft een masttop tuigage. Gek word ik ervan. Mast is niet te trimmen. Ook vind ik de overlap van de genua te groot. Nu heb ik nieuwe zeilen nodig en heb dus in overweging om het hele servies maar te vernieuwen (zie een ander draadje). Ik ga de mast verlengen en de voorstag even lang laten. Een puntje van aandacht is echter nog het feit dat de zalingen niet gepijld zijn maar haaks op de mast. Mast 10cm vooruit en ik heb een 2 graden gepijlde zaling.
Nu wil het geval dat ik met Erik mee ga om de Bagheera thuis te brengen (zie ander draadje), dus jullie begrijpen het al: om gesprekstof zullen we niet verlegen zitten.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 aug 2014 16:45 #546023

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6223
was is het nut van een DSS vleugel?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 aug 2014 17:42 #546038

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tilt de romp aan lij omhoog, dus helpt helling te voorkomen waardoor je langer zeil kan blijven dragen.

@Bas: zo'n systeem waarbij je de twee draden van de spruit naar elkaar toe trekt zal juist bij een masttoptuig goed werken. Bij fractionele tuigages is de stelmogelijkheid wat te beperkt, zodra de hoek te groot wordt krijg je 'm bijna niet meer verder naar beneden. Op de J22's hebben ze dan ook een aparte grof-afstelling dmv een stukje dyneema dat ze op lengte knopen naar gelang de omstandigheden. Bij masttop hoef je veel minder centimeters in te korten of te verlengen, dus zal het aardig werken. Vraag Nachtvlinder anders eens naar z'n ervaringen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pimp my masttop tuigage 04 apr 2016 10:49 #722246

Weer even opdreggen..

Babystag! Ik heb alle onderdelen om mijn babystag op een rail te zetten, zodat deze naar de mast getrokken kan worden. Ik was voornemens ergens dit jaar het systeem te plaatsen.

Toch twijfel ik nu.

Mijn onderwanten staan naar achteren. Als ik mijn babystag los haal krijg ik een negatieve buiging in de mast. Geen goed plan. Ik vraag mij dus nu openlijk af of bij een dergelijke tuigage het babystag wel wegneembaar gemaakt kan worden.

Zoiets dus:

Laatst bewerkt: 04 apr 2016 10:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl