Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pimp my masttop tuigage

Re: Pimp my masttop tuigage 26 jan 2014 19:43 #480109

ken de problemen die je noemt niet,met harde wind hoeft de stag niet los van het dek, wel zo los dat de boom met gijpen er makkelijk langs gehaald kan worden.
Als de boom aan de wind aan de verkeerde kant ligt, kan de voordekker hem altijd weer goed leggen.
Of de mast eraf gaat zonder babystag kan je een keer proberen door de stag wat losser te zetten en kijken wat er gebeurt met de mastbuiging.
Vaar nu een paar jaar met een babystag die met een snel sluiting vast zit op het voordek, als je wil kan je een keer meevaren om het te ervaren,vaar elke zondag op de braassem en behandel voor het varen trim dingetjes die daarna in de praktijk uitgeprobeerd worden op de boten die meevaren.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 27 jan 2014 19:17 #480456

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Al eerder geschreven: babystag voor de wind gewoon strak laten staan. Topping aan laten grijpen ONDER de babystag en aan beide uiteinden van de boom een foreguy of een boomneerhouder die op de mastvoet aangrijpt.

Dan hoef je je voor de wind en bij de boeirondingen niet druk te maken over die babystag. En dat is heel erg fijn op een boot met relatief weinig bewegingsruimte in de kuip, die je met relatief weinig mensen zeilt, terwijl je relatief heel grote voorzeilen moet hanteren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 28 jan 2014 12:42 #480664

...Maar je moet je boom wel achter de baby langshalen toch?

Mijn pit heeft maar 7 stoppers en daar komen er máximaal 4 bij dit seizoen, dus de pitman heeft het maar makkelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 28 jan 2014 12:50 #480669

Een mooie windex windvaan doet het ook altijd wel goed,

Bijlage Windex1510.jpg niet gevonden



Tenzij je in-board vaan hebt natuurlijk.

Bijlage boat-wind-vane-anemometer-analog-digital-indicators-21527-2961255.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 28 jan 2014 13:04 #480677

Windvaan aanwezig, windex is nog een wens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 28 jan 2014 13:11 #480682

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Achter als in tussen mast en babystag door ja. Voor de gijp aan de nieuwe loef gaan staan met 1 been op de kajuitopbouw en het andere op het gangboord of een touwtje tussen D1 en V1, gezicht naar voren. Ene hand bij de nieuwe loefschoot, andere bij de boombek om van de mast te halen en daarna te trippen. Boom voor je borst langs schuiven, nieuwe loef inklinken, boom uitduwen en inklinken op de mast.

En geloof mij, bij heel veel wedstrijden zal je helemaal geen pit-man hebben en dan zijn 11 stoppers er best wel veel.. Bij 4 man: 1 stuur, 1 voor, 2 voorzeiltrim. Een 5e man kan je kiezen: grootzeil, pit of mast. Pas bij 6 man heb je altijd iemand voor de pit. In de praktijk zal de stuurman vaak de vallen doorhalen met de helmstok tussen de benen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 30 jan 2014 10:51 #481363

FMJ,

Geloof mij, bij boeirondingen wil ik géén twee man op de genua hebben.

Mijn pitman draait in het genua straatje mee.

Bovenboei: Niemand voor de genua nodig, die gaat toch naar beneden. één naar de loefschoot, één naar de pit voor de boom/hijs/trim/strijk

Benedenboei: Eén is ruim voldoende omdat de genua langzaam dichtgedraaid moet worden met het opbouwen van snelheid, de ander trimt de zeilen bij/haalt de vallen door en helpt de voordekker de boom op te ruimen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 30 jan 2014 20:06 #481543

Als je vlak bij de beneden boei bent en je moet een loefdrop doen, dan kan je de [alleen met] fok al op aan de wind zetten zodat na het boom weg halen zo laat mogelijk de spi weg gehaald kan worden.
Voordeel: de fokkeschoot aan halen gaat spannings loos voor de wind, de fok staat bijna goed voor aan de wind en de trimmer zit snel weer in het gangboord.
Als je de boei niet te krap rond met een vloeiende beweging blijft de boot op snelheid en kan het voorzeil redelijk snel goed getrimd worden anders kom ik boven je langs : ).
De spi zonder boom varen gaat het beste met een bakstag windje met barbers aan .
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 30 jan 2014 20:18 #481549

Vaar spi altijd met boom. Probeer meestal uit te komen op een lijdrop en de kuip te laten concentreren op snelheid. De voordekker ruimt dan de boom op...

Neem soms een extra tack daarbij voor lief. Minder kans op fouten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:10 #481676

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ook bij een loefdrop wordt de genua bij mij pas in de ronding doorgezet. Als hij eerder op aan de wind wordt gezet, dan levert dit verstoring in mijn spi.
Ben mijn huidige bemanning aan het trainen op loefdroppen. Deze jongens varen nog maar 1 seizoen en heb ze eerst leren leidroppen. Beide werken goed en bieden volgens mij een gelijke hoeveelheid faalkans.

Punt is dat je bij een loefdrop wel voldoende diep moet kunnen varen.
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 07:11 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:35 #481683

Ik vaar dus liever niet te diep vlak bij de benedenton. Limitteerd je wendbaarheid en haalt de snelheid er uit.

Liever onderzeil ik de boei een paar meter (als het lukt met andere boten), pak dan wat snelheid in de laatte bootlengtes vóór de boei door iets op te loeven en tegelijkertijd de genua te hijsen. Bij een hogere koers blijft de spi dan stabieler.

Afhankelijk van de crew nemen we dan op tijd de spi weg, of raggen 'm in de laatste bootlengte pas naar beneden.

Dooor de hele maneuvre heen heb je druk en wendbaarheid, dus keuze of je binnendoor of buitenom gaat als je een concurrent tegenkomt.

Bij een loefdrop verlies je eerst alle druk, haalt daarna de spi ook nog eens weg en moet de druk/snelheid weer gaan zoeken na de drop...

Niet zaligmakend hoor, ieder heeft zo zijn "systeempje"...
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 07:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:41 #481688

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dank je wel, deze gaat in de boeken om te onthouden als ik je tegenkom op het downwind rak. Kan ik bepalen wanneer ik wel en niet meegijp :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:43 #481689

Jedre,

Wat een eer, blijkbaar meen je last te gaan krijgen van mijn toerbakkie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:47 #481691

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb een flauw vermoeden van jouw capaciteit. En de juiste kennis maakt een boot altijd sneller dan verwacht.

Jij hebt laten vallen wel eens op de red roo te hebben gevaren. Hebben we elkaar niet getroffen in een fantastisch upwind duel voor line honours bij de 50 mijls. Ik was toen met de J-Action (was voor ons fantastisch :P )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 07:53 #481694

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Misschien is een loefdrop nog wel makkelijker dan een lijdrop. Enige is dat je twee man voorop moet kunnen hebben. Je moet dus met minimaal vier zijn.

Als je voordekker de loef spiket op het voordek dan kan je inderdaad met 1 trimmer toe, ben daar alleen zelf niet zo'n fan van op kleinere boten omdat je die schoot weer om moet gaan lopen voor de volgende hijs. On the bow is immers slow..

Neemt niet weg dat je met een giga-overlappende genua 1 bij meer wind wel winst pakt in de handling als iemand de schoot vasthoudt zodat de ander met twee handen kan draaien. Dat is echter geen noodzaak natuurlijk en inderdaad: bij het laatste stukje kan deze het weer alleen af.

Verder eens met Jedre hier boven, fok / genua nog niet te strak tot de spi weg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 08:03 #481697

Jedre,

Ik heb nog nooit een 50 mijls finish meegemaakt...

Je kunt me tegengekomen zijn op:
-Circium, Dehler 29(?)
-Mijn Pogo, zie avatar
-De Pannebier, sirena 44
-Zest of Belgium, Withbread/VOR 60
-De Blue inq, Elan 40
-De Solid Sue, Grand Soleil 45
-Vivaz, Arcghambault grand surprise
-Red Roo, Maxfun 35
... en nog een 10 tal ééndagsvliegen

Ik heb altijd gevoordekt en dus lekker kunnen filosoferen over tactiek en snelheid in de railing.

Stuurman op eigen schip ben ik pas een half jaar...


FMJ, wat voor mij het toppunt van irritant is zijn de ORC bakken met HA met één lat bovenin.

Iédere race hetzelfde gez$%k met de lat die de verkeerde kant van het stag omklapt omdat de genuatrimmer die niet kan zien. Als voordekker druk met andere dingen en toch steeds een half oog op de lat. Twee man met gespannen spierballen om de schoot aan te sleuren moeten dan ineens omschakelen naar vieren om de lat weer te klappen, óf staan zo scherp dat bij je eerste kik ze uit de startblokken vliegen en de boel aan gort draaien...
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 08:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 08:47 #481712

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bij een HA gaat de schoot altijd wat strakker dan bij een genua inderdaad, om dat te voorkomen.. HA stoort ook aanzienlijk minder op de spi dan een genua 1. Aangezien jouw boot uit het IOR tijdperk stamt ga ik er vanuit dat je het merendeel van de ORC-wedstrijden met een lel van een overlappende genua zult varen. Dan werkt het allemaal wat anders dan met een klein HA'tje die je met twee vingers in de neus op het laatste moment dichttrekt.

50 mijls vorig jaar lagen de overlappende genua's en de grote spinnaker nog bij de zeilmaker, heb het nog nooit zo relaxed gehad aan de schoten, sturen was bijna inspannender ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 10:34 #481766

En hoeveel langzamer ging je dan helemaal? Zou je met al dat extra doek de (zwaardere)
handicap er makkelijk uitvaren? Ik heb geen overlappende voorzeilen vaar met bescheiden
spinnakers. Is echt gunstiger voor m´n J-tje....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 11:13 #481782

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Voor jouw J is dat gunstiger. Punt met mijn bootje is dat ik met een ha tot 15 knopen upwind (ware wind) meer lig te hobbelen dan vooruit ga. Het scheelt zeker een 0,5 mijl.
Op vlak water wissel ik sneller en ga ik voor kleinere driehoek. Dn is het snelheidsverschil minimaal en wel minder, maar compenseer je door meer hoogte aan de wind.

Laatste 50 mijl liep ik eind van de dag met gemak weg bij de winner 9.50 en bleef bij de first 31.7´s (liep trouwens in op VQ32, maar das een koopmans :-) )toen de wind aantrok en golfjes kwamen. Dit op genua met circa 17 knopen wind. Dan begint hij gewoon als een malle te sleuren! Een bak spray, maar meer vooruit als de rest op ha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 11:50 #481801

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Julie kunnen het natuurlijk ook een keer in de praktijk komen laten zien tijdens de zf-wedstrijd :whistle:

Hebben jullie het er s' avonds nog even over met zijn vieren

Biertje erbij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 12:09 #481815

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
´s avonds? als we zo laat finishen kom ik niet. Het is tenslotte weekend, dus verwacht ik om op zaterdagmiddag 16.00 uur een biertje te kunnen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 12:33 #481830

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
:P ik ga er ook vanuit dat we rond een uur of vier wel achter een biertje zitten
Het is tenslotte idd weekend ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 15:00 #481876

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
har.vogel schreef :
En hoeveel langzamer ging je dan helemaal? Zou je met al dat extra doek de (zwaardere)
handicap er makkelijk uitvaren? Ik heb geen overlappende voorzeilen vaar met bescheiden
spinnakers. Is echt gunstiger voor m´n J-tje....

H

Jij weet zelf maar al te best hoe die boot kan plakken in licht weer.. Jouw J met veel minder nat-oppervlak is wat dat betreft een totaal ander verhaal!

Grote spi heeft daarnaast het voordeel dat je een stuk eerder planeert en dat is erg leuk. Alleen waren die omstandigheden er afgelopen jaar bij de 50-mijls niet.


@Duit: de wedstrijd ga ik proberen bij te zijn, zoals je weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 18:47 #481923

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
dat zou mooi zijn FMJ
want wat is een wedstrijd nou zonder echte zeilers ;)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 18:48 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pimp my masttop tuigage 31 jan 2014 20:34 #481958

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik wil het ook proberen te halen. Waarom, omdat ik weet dat er vorige editie alleen maar echte zeilers bij waren! :-)

(Lijkt mij gewoon gezellig!)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 20:34 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl