Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilplan Revolution

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 17:23 #463687

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
En je maststeun die binnen staat? Zou je die dan ook verplaatsen? Of is die alu plaat dusdanig dik, dat die krachten genoeg verdeeld zouden worden?
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 17:30 #463690

Maststeun binnen is een dikke rolbeugel van staal. Daar waar de mast staat zit een stalen plaat waar voorheen een blok multplex op geschroefd zat nu komt daar een stevig blokje kunststof op
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 17:40 #463693

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Ah ok, dus je hebt wat speelruimte zeg maar om de mast wat naar voren te brengen.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 17:43 #463694

Ik denk dat je top wat te breed en te stijl is om het met een zeillat op de achterstag voor elkaar te krjigen, zelfs onbelast buigen die latten al aardig door.
Mijn voorkeur zou zijn om met bakstagen te werken ipv met een achterstag flipper.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 18:06 #463703

Roland27 schreef :
Ah ok, dus je hebt wat speelruimte zeg maar om de mast wat naar voren te brengen.

Origineel zit die stalen plaat aan de beugel er niet.
Is de kunststof blok een multiplex blok van 36 mm en ziet die aluminium plaat er ook niet.

Oude situatie was de verstaging ook niet meer strak te zetten, spanners zaten op hun eind wegens het verpulverde stuk multiplex.

Zou de stalen plaat zelfs nog iets meer naar voren kunnen zetten.




@Erik, dan de bakstagen uit de top laten komen en niet boven de zelingen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 18:17 #463707

Rev schreef :
@Erik, dan de bakstagen uit de top laten komen en niet boven de zelingen.
Dat lijkt me inderdaad de enige juiste en werkbare oplossing met een dergelijk zeil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 18:41 #463710

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik ben zoals je weet erg conservatief.
Ik vraag me af waarom je zo'n extreem square- of fat- head grootzeil zou willen.
Uiteindeljk geeft het een boel gedoe.
Tijdens je rondje wereld zul je mikken op ruim-windse koersen: dan heb je meer aan goede ruim-windse voorzeilen waarvoor je ook al plannen schetst.
Wind van "voor je zijstagen" zul je waarschijnlijk zelden (willen...) treffen. Als je dat dan al treft dan kun je jezelf gelukkig prijzen met je boot: de ontwerpen uit die tijd presteren relatief goed met voorlijke wind.
Ik schat dat je alleen tot een windsnelheid van zeg 12knoop bij aandewindse koersen optimaal van je vierkant- of vetkop grootzeil gebruik gaan maken. Met meer dan 15knoop zul je zo'n ding waarschijnlijk al willen reven.
In mijn conservatieve ogen, voor een rondje wereld met z'n tweeën op een niet zo'n grote boot niet handig, niet rendabel en wel veel gedoe....
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 18:51 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 18:57 #463719

Ja waarom omdat het eigenlijk verschrikkelijk lekker zeilt, vooral op dit type schepen. weinig onderwaterschip en relatief lange kiel.

Bestaand grootzeil stelt echt niets voor die is net aan 12m2.

Backstagen die komen er toch wel op dus zoveel meer gedoe is het volgens mij niet.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 21:24 #463750

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Sunday schreef :
Ik ben zoals je weet erg conservatief.
Ik vraag me af waarom je zo'n extreem square- of fat- head grootzeil zou willen.
Uiteindeljk geeft het een boel gedoe.
Tijdens je rondje wereld zul je mikken op ruim-windse koersen: dan heb je meer aan goede ruim-windse voorzeilen waarvoor je ook al plannen schetst.
Wind van "voor je zijstagen" zul je waarschijnlijk zelden (willen...) treffen. Als je dat dan al treft dan kun je jezelf gelukkig prijzen met je boot: de ontwerpen uit die tijd presteren relatief goed met voorlijke wind.
Ik schat dat je alleen tot een windsnelheid van zeg 12knoop bij aandewindse koersen optimaal van je vierkant- of vetkop grootzeil gebruik gaan maken. Met meer dan 15knoop zul je zo'n ding waarschijnlijk al willen reven.
In mijn conservatieve ogen, voor een rondje wereld met z'n tweeën op een niet zo'n grote boot niet handig, niet rendabel en wel veel gedoe....

Nou dat valt mee ik heb ook uitgebouwde grootzeilen (twee zelfs) is reuze prettig op ruim en voor de wind.
En ja, bij mij gaat het ook niet goed onder de achterstag door.
Nou ja pech, een keer per 24 uur even stukje zaken, gijpen en weer hijsen kleinen moeite groot plezier.
en met eerste rif gaat het gewoon wel.
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 21:25 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 06:54 #463780

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Erikdejong schreef :
Rev schreef :
@Erik, dan de bakstagen uit de top laten komen en niet boven de zelingen.
Dat lijkt me inderdaad de enige juiste en werkbare oplossing met een dergelijk zeil.

En de ondersteuning van de kotterstag, gaat de mast in zeegang dan niet staan pompen?
Ik blijf het veel gedoe vinden, een gewoon max uitgebouwd achterlijk binnen een normale achterstag zou op zo'n Reve de Mer voldoende moeten zijn voor het doel.

Het nut van die kotterstag zie ik wel, ik zou daar zelf dan graag de bijbehorende bakstagen op het juiste aangrijpingspunt wensen.
Je kunt dan ook een goede zware kwaliteit zeildoek voor het doel overwegen.
Ik zou gaan voor duurzaamheid! Maar ja ieder z'n ding.....
Misschien is een kantelkiel onder die Reve de Mer dan ook te overwegen, misschien wordt het dan een Cauchemar de Mer :S
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 07:00 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 07:23 #463785

Quote: Klopt Hennie, de zeillat is boven op de mast vast gemaakt met aan het uiteinde een oog. De achterstag Dynema loopt vanaf de mast door het oog van de zeillat. Ga je overstag dan los je de achterstag de zeillat trekt hem omhoog en daarna trek je de achterstag weer strak de zeillat buigt dan mee naar beneden.

Bij overstag gaan begrijp ik dat maar bij gijpen met zeegang en een flinke bries wil jeje achterstag toch niet helemaal losgooien? Dan ben je je mast zo kwijt... Alleen een bakstag op 3/4 gaat het niet houden denk ik.. Bakstafel naar de top en bakstagen ter hoogte van de kotterstag tegen pompen... Maar een setje overnemen van een transat 6.50
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 07:28 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 07:48 #463791

ik zie met het vergroten van het zeil in de top eerder meer problemen dan voordeel bij ruime koersen op de oceaan.
ik heb indertijd mijn mast verhoogd van mijn gaffel getuigde kotter van wege het in de wind schaduw vallen als je in een golfdal kwam, kreeg je tegenwind en daarna de klap bij vol vallen. de mast werd toen bijna 17 meter en als nog zette ik bij ruime wind een gaffelgaard.

nu kijk jij naar erik en hennie, dat zijn iets andere boten met een mast tweemaal (plus) dan de revolution, hebben dus minder last van het in de kuil tegenwind oplopen.
denk daar eens aan. berekenen kan ik het niet, maar heb het meegemaakt.
nu ook met pokerface, regelmatig "deukt" het zeil bij ruime wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 08:51 #463816

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Gezien het toptuig wat jij hebt, zou ik de achterstag inderdaad achterwege laten. In jouw tekening is bij gijpen de bovenste 1/4 niet gestaagd. Dat kan je je topje kosten.
Een bakstag hoort aan te grijpen ter hoogte van de voorstag. Daarom zou ik bij jou toptuig mijn bakstagen naar de top brengen en vanaf het backstag twee checkstays naar het kottertuig.
Hoe dan ook bij zeegang en wind wil je in de gijp je mast goed gestaagd hebben. Mijn inziens lukt dat alleen met bakstagen naar de voorstag.
Het idee van het squarehead grootzeil vind ik goed. Het laat zich mooier trimmen. Helaas zijn mijn grootzeilen nog maar een jaar oud, anders jad ik er graag 1 besteld! Ik heb al bakstagen dus dat gaat makkelijker.

Houd er wel rekening mee dat bakstagen bij niet gepijlde zalingen kritisch zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 09:03 #463822

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Oceaanzeilen doe je met je voorzeilen. Je grootzeil laat je alleen staan om het rollen tegen te gaan. Meestal is dan een klein driehoekje genoeg. Gaat het 'deuken'zoals Sietse aangeeft dan staat het zeil te ruim en haalt ook nog de wind weg uit je voorzeil.

Voor een bootje van 7 meter is een grootzeil van 12m² groot genoeg. Sterker nog, ik zou er 3 reven inzetten.

Een kotterfok met -stag stag vind ik ook een vrij zinloze investering. Om het safe te houden bij slecht weer is een stormfokje aan een spinakerval plus 3e rif in je grootzeil een simpeler oplossing.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 09:47 #463841

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Is het geen mogelijkheid om je bakstagen zo uit tevoeren dat het 1 lijn aan dek is die zich ergens splitst en dan zowel bij de zalingen als bij de top aangrijpt? maar een ideetje

zie bijlage, ik weet ook niet hoe dat zou moeten heten.

Bart
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:00 #463846

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
La Mavare schreef :
Oceaanzeilen doe je met je voorzeilen. Je grootzeil laat je alleen staan om het rollen tegen te gaan. Meestal is dan een klein driehoekje genoeg. Gaat het 'deuken'zoals Sietse aangeeft dan staat het zeil te ruim en haalt ook nog de wind weg uit je voorzeil.

Voor een bootje van 7 meter is een grootzeil van 12m² groot genoeg. Sterker nog, ik zou er 3 reven inzetten.

Een kotterfok met -stag stag vind ik ook een vrij zinloze investering. Om het safe te houden bij slecht weer is een stormfokje aan een spinakerval plus 3e rif in je grootzeil een simpeler oplossing.

Je hebt een punt....KISS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:00 #463847

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
BartWNL schreef :
Is het geen mogelijkheid om je bakstagen zo uit tevoeren dat het 1 lijn aan dek is die zich ergens splitst en dan zowel bij de zalingen als bij de top aangrijpt? maar een ideetje

zie bijlage, ik weet ook niet hoe dat zou moeten heten.

Bart

Dat is het idee van de checkstay
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:34 #463870

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
La Mavare schreef :
Oceaanzeilen doe je met je voorzeilen. Je grootzeil laat je alleen staan om het rollen tegen te gaan. Meestal is dan een klein driehoekje genoeg.

o ja joh? ik vaar daar nog wel eens B)
maar grootzeil staat vol op en niet voor het rollen
maar voor de voortstuwing :)
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 11:11 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:40 #463874

Grrr verkeerde knop verhaal weg :evil:

Wat had ik ook al weer geschreven oja de verstaging heb eve de tekening wat aangepast en rood geeft dan de wijziging aan.
Waarom geen checkstay de lage backstag gebruik je haast niet staat meestal aangespannen. mijn ervaring.

Ik heb als je kijkt naar het bestaand want een mini achterstag die kan ik verlengen en meer naar achteren plaatsen dan kan ik me kotterstag op het zelfde punt net onder de zaling aan laten grijpen.
Me achterstag kan ik laten staan en me backstagen boven in de mast zetten.

Zie tekening.





@Sietse, nee hoor ik hoef niet naar Erik en Henny te kijken. ik kijk alleen naar me eigen ervaring.
Mijn ervaring met uitgebouwd grootzeil is op 22ft racebakjes en met backstagen ook op grotere schepen zelfs met dubbele backstagen en achterstag, hard werken op die oude ORC racers, maar wel leuk.

Nu dateerd dit plan al van een jaar geleden toen idd Erik met de 2e tekening kwam om meer zeil oppervalkte te creeren. (zie 2e tekening)
Toen was er nog geen sprake van een spriet en CodeZero.

Ik ben dus verder gaan ontwikkelen op de tekening van Erik de Rol Genua komt meer naar voren te staan (loopt buiten de zeereling en preekstoel) en word hoger gesneden boegspriet en CodeZero er bij dus een hoop voorzeil wat je nodig hebt. En wat erbij is gekomen is de kotterstag om hier me stormfok aan te kunnen slaan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:41 #463876

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Poohboot schreef :
La Mavare schreef :
Oceaanzeilen doe je met je voorzeilen. Je grootzeil laat je alleen staan om het rollen tegen te gaan. Meestal is dan een klein driehoekje genoeg. quote]

o ja joh? ik vaar daar nog wel eens B)
maar grootzeil staat vol op en niet voor het rollen
maar voor de voortstuwing :)

Appelen en peren, jij hebt een zware ketch en dan kun je zelfs je bezaan zetten, hier gaat het om een oud en licht ORC-racertje, die 80% van de snelheid uit de voorzeilen haalt!

En o ja joh, ik vaar ook overal, oud en nieuw, snel en langzaam, klein en groot, dus trek svp een kleinere broek aan. Zelfs op 1000 ton dwarsgetuigd gebruiken we stagzeilen om het rollen tegen te gaan.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 10:47 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 10:55 #463882

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Rev schreef :
Grrr verkeerde knop verhaal weg :evil:

Spaghetti met al die kleurtjes :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 11:22 #463891

Poohboot schreef :
La Mavare schreef :
Oceaanzeilen doe je met je voorzeilen. Je grootzeil laat je alleen staan om het rollen tegen te gaan. Meestal is dan een klein driehoekje genoeg.

o ja joh? ik vaar daar nog wel eens B)
maar grootzeil staat vol op en niet voor het rollen
maar voor de voortstuwing :)
Bij mij ook! Ik doe zelfs aanzienlijk meer met het grootzeil dan met de voorzeilen.

En een "standaard" boot, en zeker eentje die ontworpen is voor de IOR racerij, is per definitie ondertuigd voor de oceaan.
Op het moment dat de wind onder de 10 knopen komt (en dat gebeurt heel vaak!) dan is er niet voldoende snelheid meer in de boot en gaat de boot rollen waardoor de snelheid helemaal verdwijnd en het enige dat de boot dan nog doet is ongecontroleerd rollen met slaande zeilen.
Als je een beetje meer zeil op de boot kunt zetten, en dan praten we over 30 of 40% extra, dan kun je blijven zeilen met voortgang zonder rollen tot zo weinig als 4 knopen wind waardoor je zeilbereik bijna 2 maal zo groot word. Te weinig wind komt vaker voor als te veel wind, en zeker op een 24 voeter is dat (sprekende over de tuigage) meer iets om rekening mee te houden als met een flinke storm.

Een kotterstag op een 24 voeter vind ik een beetje onzinnig als je het mij vraagt, alles is al zo klein en handzaam.

Dan de vraag over gijpen met bakstagen (zul je vaker doen dan overstag gaan).
Met weinig wind is dat geen probleem, en met veel wind staat er een rif in het grootzeil waardoor beide bakstagen gewoon bji kunnen blijven staan. Is nog beter ook, als er eentje breekt heb je altijd nog een reserve stag die de mast overeind houdt ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 11:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 11:40 #463899

Als je gaat Gijpen met bakstagen moet je wel verdomd snel de andere bakstag aanhalen...en de andere lossen..

Hier op binnenwater valt het allemaal wel mee, maar ik persoonlijk zou dat liever niet willen om een flink oceaantje met een pitte wind..

Het ziet er wel spectaculair uit zo'n fat head, maar ik verlies me mast liever niet midden op de oceaan.. dan (in mijn ogen) zou ik er liever 2 dagen extra over doen..

my 2 cents.

Bijlage, onze mast met bakstag/flikker
Bijlagen:
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 11:46 #463900

WhiteMagic schreef :
Als je gaat Gijpen met bakstagen moet je wel verdomd snel de andere bakstag aanhalen...en de andere lossen..
Je haalt eerst je grootzeil zo goed als midscheeps, en trekt dan eerste de loze bakstag aan voordat je de andere los gooit.
Hier op binnenwater valt het allemaal wel mee, maar ik persoonlijk zou dat liever niet willen om een flink oceaantje met een pitte wind..
Zoals ik al schreef, met veel wind heb je een of meer reven in het grootzeil staan dus kun je gewoon beide bakstagen laten staan tijdens het gijpen. Dit is juist veel steviger en stabieler als een enkele achterstag.
Het ziet er wel spectaculair uit zo'n fat head, maar ik verlies me mast liever niet midden op de oceaan.. dan (in mijn ogen) zou ik er liever 2 dagen extra over doen..
Het risico om je mast te verliezen is niet groter dan met een conventionele tuigage, dat twee dagen extra er over doen zou ik ook niet erg vinden, maar die onnodige slijtage en ergenis van klapperende zeilen in weinig wind is het meest frustrerende dat er is op de oceaan...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 11:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 11:56 #463902

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Rev, dit is bepaald niet 'my field of expertise', dus voor wat het waard is:
Ik 'zie door de stagen het want niet meer' (of bomen en bos, je weet wel). Je weet ik ben erg voor KISS en wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Dus: 1 goede en van voldoende (treksterkte) voorziene achterstag en als je toch veel zeil 'bovenin' wilt voeren, bovenin een gaffel waarvan je de 'schoot' via rollen naar de kuip brengt. Bij overstag en gijpen laat je 'gaffelschoot' en grootschoot los waardoor de bovenkant van het grootzeil 'binnen' de achterstag valt en overgezet kan worden.
Dit scheelt dan toch minstens 3 lijntjes in je tekening :whistle: (maar dat is misschien alles). Als je gereefd vaart, hoef je helemaal niets te doen, maar dat was al meer betoogd.
Van de voorkant hebben ze me altijd verteld: de fok geeft de boot de snelheid maar dat was bij een Schakel en ik hield dit altijd in ere omdat ik de fokkenist was en zo mijn minderwaardigheidsgevoel kon bestrijden :S Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn (van die fok bedoel ik, niet van dat minderwaardigheidsgevoel dat ik niet aan de helmstok zat).
My two cents... Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl