Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilplan Revolution

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 12:10 #463907

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
'I rest my case' wat betreft het grootzeil.

Wat ik erg prima vind is een boegspriet, zeker als die inschuifbaar is. Dat geeft de mogelijkheid om te vlinderen met 2 voorzeilen en dan zie ik Erik's punt van 'bij weinig wind te weinig snelheid en dus klapperende zeilen' niet zo snel gebeuren. Met de genua op de boom en de gennaker op de boegspriet kun je prima een bakstagwindje varen. Waait het harder dan speelt de discussie al niet meer.
Met een verstelbare boegspriet kun je bovendien je zeilpunt aanpassen. Dan maakt een verstelbare mastvoet ook (bijna) overbodig, die zou ik dus ook laten vallen. Het is al gezegd: KISS.
Alles wat kapot kan, gaat onderweg ook een keer kapot. Dus des te meer je op de boot monteert, des te meer reserveonderdelen moet je ook nog meenemen.
Veel wijsheid gewenst bij het vervolmaken van je schip!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 12:24 #463913

Arjaan, ik begrijp je betoog niet helemaal.
Je hebt een bezwaar tegen het erop zetten van allemaal extra zaken die kapot kunnen. Ik ben het met je eens dat alles wat kapot kan ook ooit eens kapot zal gaan, maar behalve dat je inplaats van 1 achterstag/bakstag heb, heb je er twee. Dat is het enige feitelijke verschil met een standaard tuigage.
En vlinderen is prachtig, maar werkt maar onder beperkte omstandigheden, 30 graden over de ene boeg tot 30 graden over de andere boeg. Dat is 60 graden van het windspectrum, voor die overige 300 graden is die setup niet te gebruiken en daarvoor geen oplossing voor het probleem van ondertuigd zijn. En juist bij licht weer wil je niet voor de wind varen wand dan vaar je het beetje wind dat er is volkomen dood.
Van alle oceaan mijlen die ik over de jaren heb gevaren, zijn er misschien 30% met de wind in dat 60 graden spectrum.
Ik ben dan ook maar wat blij met het gigantische tuig wat er op mijn boot staat, ondanks dat ik 70 tot 75% van de tijd gereefd moet varen, maar als de wind terug zakt tot onder de 10 knopen, kan ik mooi zonder slijtage of motor door blijven zeilen, vaak vaar ik in zo'n geval gewoon 90 tot wel 100 graden de verkeerde kant op, als de boot maar blijft lopen en zeilen je komt vanzelf wel weer in een windrijk gebied terecht, zeker als je het weer een beetje in de gaten houd.
Als ik 16 jaar terug had geweten wat ik nu weet, dan had de mast op mijn boot behoorlijk korter geweest, en had er een fat head grootzeil opgestaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 12:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 12:28 #463914

Erikdejong schreef :
WhiteMagic schreef :
Als je gaat Gijpen met bakstagen moet je wel verdomd snel de andere bakstag aanhalen...en de andere lossen..
Je haalt eerst je grootzeil zo goed als midscheeps, en trekt dan eerste de loze bakstag aan voordat je de andere los gooit.
Hier op binnenwater valt het allemaal wel mee, maar ik persoonlijk zou dat liever niet willen om een flink oceaantje met een pitte wind..
Zoals ik al schreef, met veel wind heb je een of meer reven in het grootzeil staan dus kun je gewoon beide bakstagen laten staan tijdens het gijpen. Dit is juist veel steviger en stabieler als een enkele achterstag.
Het ziet er wel spectaculair uit zo'n fat head, maar ik verlies me mast liever niet midden op de oceaan.. dan (in mijn ogen) zou ik er liever 2 dagen extra over doen..
Het risico om je mast te verliezen is niet groter dan met een conventionele tuigage, dat twee dagen extra er over doen zou ik ook niet erg vinden, maar die onnodige slijtage en ergenis van klapperende zeilen in weinig wind is het meest frustrerende dat er is op de oceaan...

Dan moet je het schip wel in bedwang kunnen houden met veel wind, en niet als het grootzeil wind vangt terwijl de grootschoot straks staat. anders maakt die een U bocht naar de wind..

Bij ons kun je (ook met 1 of meerdere reven)de giek niet vieren onder de bakstag door ( vandaar die foto)

Dat het stevig is ben ik idd met je eens, zolang het vast staat.

Alleen vind ik, met het schuiven v/d mast, bakstagen etc..worden wel allemaal punten van gevoeligheid ten op zichte van het oorspronkelijke zeilplan..simpelgezegd, meer kans op materiaal pech..en bij grote oversteken of langere reizen zou bij mij de logische gedachte gang zijn, juist alle risico's beperken.

hierin hebben jullie eenmaal meer ervaring in. Alleen zo zou ik redeneren
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 12:50 #463915

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Quote Rev: Me achterstag kan ik laten staan en me bakstagen boven in de mast zetten.

Zoals ik het zie, heb je gewoon drie achterstagen, waarvan de middelste van dyneema op een 1 of ander veerding.
Dus als je door de wind gaat, moet je EN je achterstag EN je bakstag die achterop staat EN je bakstag die van je zaling komt allemaal tegelijk losmaken en aan de andere kant zsm weer vastmaken.........
Zie het ´s nachts niet 1, 2, 3 en soepel gebeuren eerlijk gezegd.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 13:08 #463922

ik ga bij de uitrusting van mijn bootje uit van kiss, ook wat er niet opzit gaat ook niet kapot. ik heb gemerkt dat die oude bootjes, met het bolle buikje op de voorzeilen varen, het grootzeil geeft stabiliteit. is ook logisch, giekje komt net boven de ingang, wel lekker veilig, kost je minder bulten op je kop :evil:

maar ik zou een bewezen zeilplan niet zomaar op even op een stukje papier aanpassen, en zeer zeker niet zo ingewikkeld maken. ik geef toe dat ik niet meer de snelheid heb van 30 jaar geleden, alles wordt een beetje stroever.

rob als jij en je vrouw nog als acrobaten over dek kunnen gaan, doen, zoniet calculeer je mogelijkheden in. ook kan je het repareren als het onderweg in de knoop raakt??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 13:31 #463932

Erikdejong schreef :
Van alle oceaan mijlen die ik over de jaren heb gevaren, zijn er misschien 30% met de wind in dat 60 graden spectrum.
Ik ben dan ook maar wat blij met het gigantische tuig wat er op mijn boot staat, ondanks dat ik 70 tot 75% van de tijd gereefd moet varen, maar als de wind terug zakt tot onder de 10 knopen, kan ik mooi zonder slijtage of motor door blijven zeilen, vaak vaar ik in zo'n geval gewoon 90 tot wel 100 graden de verkeerde kant op, als de boot maar blijft lopen en zeilen je komt vanzelf wel weer in een windrijk gebied terecht, zeker als je het weer een beetje in de gaten houd.
Als ik 16 jaar terug had geweten wat ik nu weet, dan had de mast op mijn boot behoorlijk korter geweest, en had er een fat head grootzeil opgestaan.
Kijk dit zijn argumenten waar ik gevoelig voor ben, mede omdat wij geen vette diesel erin hebben staan zodat je wind of geen wind 5 kn. kan blijven varen. Kan er ook makkelijk een mast van 10 meter opzetten in plaats van de 8.5 die ik nu heb en heb dat ook serieus overwogen.
Maar zoals Erik als zegt je wil blijven zeilen in plaats van liggen rollen en bonken.
En met de motor erbij is voor mij geen optie. en ik weet ook dat is een keuze die ik zelf gemaakt heb, had ook de Yanmar erin kunnen laten staan.

Keuzes zijn er ook om gemaakt te worden en KISS is natuurlijk leuk maar ik weet nog dat ik is een keer gepost heb over de Tara Tari een 9 meter bootje gemaakt van Jutte en toen schreeuwde ook iedereen moord en brand en die was echt spartaans getuigd en uitgerust. Dus wat is goed ?

De Tara Tari zeilt trouwens nog steeds over de oceanen en inmiddels ook een 2e schip. Wilde ik nog even toevoegen.

Goede voorzeilen is ook mijn uitgangs punt vandaar ook de CodeZero erbij en daarnaast een flinke Genua iets hoger gesneden en dan 160+ % maar dat bespreek ik verder wel met me zeilmaker.
achterstag wel of niet is over te twisten dubbele backstagen niet.
Kotterstag is er alleen om een stormfokje op aan te kunnen slaan verder geen functie, kan dus wegneembaar gemaakt worden.
Stormfok op me voorstag is geen optie, omdat het een roller word.
Dus als ik me achterstag weg haal en dubbele bakstagen en kotterstag reken komen er maar 2 stagen bij dus zoveel meer is dat dus niet :dry:

@Roland ik volg jou niet, maar volgens mij heb jij ook nooit gevaren met bakstagen of dubbele bakstagen. Je maakt dus niet een bakstag aan de ene kant los om hem weer aan de anderkant vast te maken.
Met bakstagen heb je er 1 aan SB en 1 aan BB met dubbele bakstagen heb je er 2 aan SB en 2 aan BB
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 13:36 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 13:41 #463937

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680


Beste Erik en Rev en alle anderen. Mijn reacties zijn gebaseerd op het laatste ontwerp zeilplan. Plus de verstelbare mastvoet.

Ik ben het eens dat meer zeil gewenst is voor een oceaanoversteek, maar dat moet dan voorop gebeuren, niet achterop. En zo simpel mogelijk. Dat je daarmee niet 100% van alle situaties optimaal zeilt, soit.

PS Rev: Een stormfok op een val werkt echt wel voldoende, daar heb je geen kotterstag voor nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 13:42 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 13:44 #463939

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
La Mavare schreef :
'I rest my case' wat betreft het grootzeil.

Ik heb aardig wat mijltjes gemaakt onder twee uitgeboomde passaatzeilen en een zakdoekje strak op de giek in de midscheeps tegen het slingeren.
Ik vond het wel wat, maar naar ik nu begrijp is dat helemaal niets, deed ik dat allemaal verkeerd.
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 13:46 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 13:51 #463946

Nico1,
Ik zeg niet dat het allemaal verkeerd was, ik zeg alleen dat het makkelijker en efficienter kan. Ik heb beide methodes geprobeerd en het is een wereld van verschil, zeker in het voordeel van het grote grootzeil. En de passaat fokjes weken zoals ik schreef alleen maar voor de wind, en onderweg vaar je maar zelden voor de wind. Hoogstens de oversteek van de Atlantic als je de zuidelijke route kiest.

@ LaMavre, ik ben het zeker met je eens dat een verstelbare mastvoet en dergelijk niets bijdraagd en de boel alleen maar onnodig kwetsbaar maakt, daar zou ik zelf ook niet aan gaan beginnen. Maar al die andere zaken maken de boot niet kwetsbaarder, hoogstens een beetje (te) zwaar.

Zo'n grootzeil moet je eigenlijk geprobeerd hebben in de praktijk om te zien dat het echt heel makkelijk te hanteren is, en geen gevaar voor het tuig oplevert.
Ons forumlid "Beauty" heeft het succesvol op zijn Dehler 34 toegepast, al vaart hij er dan niet mee op de oceaan. Maar hij zal ongetwijfeld bevestigen wat ik hier beweer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 13:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:01 #463951

Heb de tekening even aangepast zodat een het ander voor iedereen wat duidelijker word.

Nogmaals er komen nu eigenlijk maar 2 stagen bij meer niet en als ik de kotterstag niet meereken zelfs maar 1 dus het blijft nog redelijk KISS.

Mast voet speel je maar 1 keer mee om een zo goed mogelijke mast trim te krijgen en daarna blijft tie zo staan ik ga niet midden op de oceaan experimenteren met een gaatje voor of achteruit.






Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 15:31 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:13 #463956

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
WhiteMagic schreef :
Als je gaat Gijpen met bakstagen moet je wel verdomd snel de andere bakstag aanhalen...en de andere lossen..

Ik gijp altijd door met behulp van de loze stag (deden we op de mini ook altijd zo). Dan gijpt het grootzeil rustig door tot de oude stag (wordt daar tegengehouden), die vier je op en klaar is Kees. Absoluut geen risico tot mastverlies.
Wel het moment goed timen, ander kom je in het guinness book of broaches :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:14 #463959

Jedre schreef :
Wel het moment goed timen, ander kom je in het guinness book of broaches :-)
Maar dat heb je met een conventioneel grootzeil ook ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:20 #463963

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Erik, dus geen verschil! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:25 #463966

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Rev schreef
Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Nou, voor mij wel! Ik vind het behoorlijk KISS geworden! :kiss:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 14:27 #463970

Met dit schip vaar ik met dubbele bakstagen en een achterstag geen uitgebouwd grootzeil.





Gijpen, overstag gaan het handlen hiervan we kennen het.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 15:15 #463988

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Komt er een waterstag op?

Datis het enige wat ik zou willen als ik het nog een keer zou doen. Mijn code zero is te bol dus eigenlijk niet voor het echte reach werk. Ik zou hem eigenlijk vlakker willen met een waterstag op de spriet. Nu heb ik het beslag al een keer verspeeld dus die gaat er echt een keer komen.

Je mag je niet vergissen in de kracht als je met 8-10 knopen ware wind hoger dan halve wind gaat varen. NIET NORMAAL!

Voor mij niet anders meer, altijd uitbouwen!
Moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat je of actiever moet gaan zeilen of eerder een rifje moet zetten. Ik zet nu al toerend al een rif bij een 3 Bft als ik aan de wind zeil. Ik heb dan beide toprunners aan en gaat het zeil eronderdoor.

Bij rif 2 kunnen de bakstagen (fractionele runners) ook strak en wel via dezelfde haallijn van de toprunners. En wederom gaat het zeil eronder door.

Ik heb geen werk aan de achterstagen want ze staan er of niet bij of ze staan beiden en gaat het zeil eronderdoor. In de wat meer competitieve mode is het voor de langere stukken ook geen probleem want dan is het gewoon doorvaren. Bij rondjes rond de tonnen is het krap in de kuip en trap je weleens op elkaars enkels en vervloek je die dingen.

Gr M
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 15:15 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 15:28 #463991

Beauty ja waterstag komt er op die heb ik zelfs al klaar liggen in de vorm van een vrijzware spanner met een "moet ik even na meten, maar ik dacht een" 6 mm rvs kabel.

Kijk en een bericht van nog een ervarings deskundige met een uitgebouwd grootzeil. Heb het er met Crista ook alles over gehad, en zelfde opmerking "slecht voor de rating maar nooit meer anders" Ik heb er mee op een J22 gevaren en dan met een hogere mast dan die van mij maar de J stak ook 50 cm dieper.

De CodeZero word nieuw voor mij dus ben erg benieuwd naar jouw ervaring.

Bedankt voor je bijdrage.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 15:33 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 15:53 #463996

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Rev schreef :
Beauty ja waterstag komt er op die heb ik zelfs al klaar liggen in de vorm van een vrijzware spanner met een "moet ik even na meten, maar ik dacht een" 6 mm rvs kabel.

Kijk en een bericht van nog een ervarings deskundige met een uitgebouwd grootzeil. Heb het er met Crista ook alles over gehad, en zelfde opmerking "slecht voor de rating maar nooit meer anders" Ik heb er mee op een J22 gevaren en dan met een hogere mast dan die van mij maar de J stak ook 50 cm dieper.

De CodeZero word nieuw voor mij dus ben erg benieuwd naar jouw ervaring.

Bedankt voor je bijdrage.

Hoeveel gaat de boegspriet uitsteken en wordt ongeveer m2 code0?

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 16:51 #464016

Boegspriet 50 cm uitstekend dan ben ik 7.70 en aan de spiegel EBBM en Windvaan blijf ik net binnen de 8 mtr mag ik in me box blijven liggen.

I maat is 9 mtr J maat is 3.50 formule is √(I² + J²)Dit is bij een Spinnaker. Erik correct me if i'm wrong dus reken maar uit.

Bij een Code Zero weet ik niet welke formule ze hanteren.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 17:12 #464024

De formule die je hier geeft is de stelling van phytagoras om je voorlijk lengte uit te rekenen, heeft veder weinig met het oppervlakte te maken ;)

Een code0 is ongeveer 0.9*I*J, maar de ene code0 is de andere niet. Je moet vooral niet een te grote en bolle nemen. Voor wat jij er mee wilt doen, en zeker onder windvaan besturing, ben je beter af met een code0 die niet te veel voorlijk ronding en diepte heeft. Dat resulteerd in een relatief vlakke code0 die daardoor ook niet te veel achterlijk uitbouw kan hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 18:07 #464051

Ik zou niet voor twee bakstagen gaan maar voor een bakstag en een runner zoals op mijn Canterbury.Op de eerste foto zie je van de top van de mast de achterstag lopen.Dan bij het aangrijpingspunt van de voorstag zit de bakstag en daaronder ongeveer halverwege tussen bakstag en giek de runner.



De runner zit vast aan de bakstag juist boven de schijf(foto 2).Bij mij lopen de runners dus vanaf bakstag naar boven en gaan terhoogte van de zaling via schijven binnen door de mast en komen net onder de giek weer tevoorschijn.Dan naar onder naar de schijven en dan naar de klemmen.Gespannen worden ze via een van de lieren op het kajuitdak.



In jouw geval zou ik de runners aan de mast monteren en via een enkele of dubbele takel aan de bakstag bevestigen.



Succes met je plannen.
Gr.Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 19:00 #464071

Kwam in me zoektocht naar hoe je een Code Zero bereken wel een topic tegen van een Code Zero op een klassieker weer interessante stof.

www.zeilersforum.nl/index.php/...ro-op-een-klassieker

Canterbury / Jan bedankt maar ik ben intussen afgestapt van me achterstag en heb ervaring met dubbele bakstagen en ik vind het niet onprettig werken.

@Erik, ik had uit de post van Beauty al begrepen dat je hem vrij vlak moet laten snijden
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 21:05 #464100

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Rev, het doet er verder ook niet toe. Ik weet van niks inderdaad, ik vaar maar zelden.
Ik keek naar de laatste plaatjes met weet ik niet hoeveel lijntjes naar achteren. Nu heb je het wederom aangepast en zijn de meeste lijntjes naar achteren opeens weg. Achterstag ook maar gemakshalve.

Ik stroom over een aantal weken nog wel eens in om te kijken wat het laatste plaatje nu weer is. Succes ermee.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 21:12 #464107

Hoi Roland,

Het plaatje is volgens mij ook zo dynamisch vanwege de discussie hier op het forum...
Wanneer hij morgen nu naar de zeilmaker moest...
De discussie is wel weer leuk vind ik..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 05 dec 2013 22:30 #464121

ISO788 Hans schreef :
Hoi Roland,

Het plaatje is volgens mij ook zo dynamisch vanwege de discussie hier op het forum...
Wanneer hij morgen nu naar de zeilmaker moest...
De discussie is wel weer leuk vind ik..

klopten ik ben niet zo slim geweest om een basis plaatje te bewaren.
Er zijn wel wat maar niet veel veranderingen en met het weglaten van de achterstag is er maar 1 stag bijgekomen maar het uiteindelijke verhaal blijft het zelfde.

Stagen.

Geen achterstag.
dubbelebakstagen warbij de bestaande mini achterstagjes wat verder naar achter worden geplaatst.
Hoofdwant .
babystag.
kotterstag of een val voor me stormfok
voorstag met Furlex S50 of S100
een code zero furling system

Zeilen.

uitgebouwd gebouwd grootzeil 3x rif dracon
Rolgenua dracon
HA fok
Stormfok
Code Zero

Dus als alle verschillende tekeningetjes verwarring heeft gebracht en ik daar door enkele vragen niet goed begrepen heb mijn excuses hier voor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 05 dec 2013 22:31 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl