Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilplan Revolution

Zeilplan Revolution 04 dec 2013 12:37 #463588

Van het voorjaar staat het aanpassen van de mast voor het nieuwe zeilplan op de to do lijst. Nu heeft Erik er als is een getekend en ben zelf ook bezig geweest.

Het bestaande plan van de Revolution.



Zoals Erik hem alles getekend heeft.




Zoals ik het in gedachten heb.




Uitgebouwd grootzeil losse broek.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 12:39 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 12:48 #463594

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Hai Rev
ik zie nog niet zitten hoe je die constructie voor de achterstag heb bedacht er staat zeillat .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 12:56 #463598

Poohboot schreef :
Hai Rev
ik zie nog niet zitten hoe je die constructie voor de achterstag heb bedacht er staat zeillat .

Klopt Hennie, de zeillat is boven op de mast vast gemaakt met aan het uiteinde een oog. De achterstag Dynema loopt vanaf de mast door het oog van de zeillat. Ga je overstag dan los je de achterstag de zeillat trekt hem omhoog en daarna trek je de achterstag weer strak de zeillat buigt dan mee naar beneden.

Heb de tekening even aangepast voor de duidelijkeid.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 12:57 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:01 #463601

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Waarom eigenlijk zo'n enorm uitgebouwd achterlijk?
Je gaat toch solo, geen wedstrijd en je wil de zaak dan toch zo makkelijk mogelijk handelbaar houden?
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 13:08 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:04 #463603

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Is het niet makkelijker om de achterstag dubbel uit te voeren, bb/sb, en dan wisselend strak zetten als je overstag gaat.

lijkt me een makkelijkere oplossing en minder gevoelig voor storing dan een opwippende zeillat.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:09 #463608

Hoi Nico1, nee we gaan niet solo.

Maar zoveel lastiger wordt het allemaal niet, je achterstag lossen en daarna weer aantrekken en je backstagen wisselen loef of lei aantrekken.

Spinaker bolle jan ed komen te vervallen en in de plaats daarvan een code zero op een roller.
Maar het grootzeil is nu veel effectiever dan het oude IOR idee.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:11 #463610

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Rev schreef :
Poohboot schreef :
Hai Rev
ik zie nog niet zitten hoe je die constructie voor de achterstag heb bedacht er staat zeillat .

Klopt Hennie, de zeillat is boven op de mast vast gemaakt met aan het uiteinde een oog. De achterstag Dynema loopt vanaf de mast door het oog van de zeillat. Ga je overstag dan los je de achterstag de zeillat trekt hem omhoog en daarna trek je de achterstag weer strak de zeillat buigt dan mee naar beneden.

Heb de tekening even aangepast voor de duidelijkeid.

aha aja dat wordt meer zo gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:14 #463611

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
hoe krijg je spanning op je achterlijk?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:15 #463614

BartWNL schreef :
Is het niet makkelijker om de achterstag dubbel uit te voeren, bb/sb, en dan wisselend strak zetten als je overstag gaat.

lijkt me een makkelijkere oplossing en minder gevoelig voor storing dan een opwippende zeillat.

Bart

Bart, dit is een vrij normale manier van uitvoeren. Met een dubbele achterstag heb je toch meer last van schavielen boven in en het zeil staat straks 24/7
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 13:16 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:18 #463615

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Eigenlijk maak je gewoon een backstay flicker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:21 #463618

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Rev schreef :
BartWNL schreef :
Is het niet makkelijker om de achterstag dubbel uit te voeren, bb/sb, en dan wisselend strak zetten als je overstag gaat.

lijkt me een makkelijkere oplossing en minder gevoelig voor storing dan een opwippende zeillat.

Bart

Bart, dit is een vrij normale manier van uitvoeren. Met een dubbele achterstag heb je toch meer last van schavielen boven in en het zeil staat straks 24/7

Ah ik wist niet dat dit al een beproefde methode was.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:24 #463621

of het in de praktijk gaat werken weet ik niet, maar wel dat je gaat zorgen voor nek-klachten bij je medewatersporters! :woohoo:
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:27 #463623

Philip schreef :
Eigenlijk maak je gewoon een backstay flicker?

KLopt dat is de juiste benaming er voor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:31 #463624

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
De vraag is waarom moet je grootzeil effectiever worden. Zeilde de oude IOR ontwerp zo slecht dan.

Ik bedoel welke winst denk je hier uit te halen praktisch gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:31 #463625

loop je niet het risico ontzettend loefgierig te worden? de boten, de mijne ook, werden ontworpen op de voor driehoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:37 #463627

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ook ik zou gaan voor de simpelheid van twee achterstagen, juist omdat je lange tochten maakt en dus weinig overstag hoeft / hoeft te gijpen. Staat heerlijk rustig, kan niets aan kapotgaan bovenin en je hebt altijd een stag in reserve.

Dat schavielen valt wel mee, Dyneema / Vectran is vrij soepel en glad en bovendien kan je de lijstag strak langs je mast naar beneden spannen.

Waar ik nog m'n twijfel bij heb is de constructie bovenin voor de code-zero. Het lijkt alsof je de masttop een flink stuk voor het voorstag uit wilt bouwen, dat wordt nooit sterk genoeg.


edit: voordeel van zo'n fathead is dat je minder last hebt van golven die de wind wegnemen doordat je meer oppervlak bovenin hebt. Voor het IJsselmeer dus inderdaad niet nodig, maar voor rond de wereld wel heel fijn.
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 13:38 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 13:37 #463628

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
ik bedoelde dit dus, zie bijlage
ofwel een flink uitgebouwd grootzeil met een strak naar achter getrokken masttop
de effectiviteit van een zeil hangt onder andere af van de verhouding m2 doek en totale lengte van de lijken
ton
Bijlagen:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 14:21 #463646

tcdehoog schreef :
ik bedoelde dit dus, zie bijlage
ofwel een flink uitgebouwd grootzeil met een strak naar achter getrokken masttop
de effectiviteit van een zeil hangt onder andere af van de verhouding m2 doek en totale lengte van de lijken
ton
Eigenlijk stel je deze vraag nu 2x.

Ik zal even het geheel quoten uit het andere topic waar Erik je vraag al beantwoord over de spitfire vorm.
tcdehoog schreef:
de meest effectieve vorm van een grootzeil is als de vleugel van zo'n oude spitfire uit WO 2

dus bovenin flink uitgebouwd
De Spitfire is, als ik me niet vergis, in 1932 ontworpen. In die tussen liggende 80 jaar is men toch wel redelijk door ontwikkeld, en zie je dergelijke elipsvormen eigenlijk nooit meer terug in vleugels, zeilen, roeren en kielen.

Tot midden jaren 80 dachten veel jachtbouwers en zeilmakers dat de elips inderdaad de meest efficiente varm was. Ook zij weten inmiddels beter. Kijk bijvoorbeeld maar naar zo ongeveer alle jacht ontwerpen, en tuigage ontwerpen uit de laatste 5-8 jaar. Elips vormen komen eigenlijk niet meer voor, zelfs in roeren hebben de meesten dit tijdperk alweer achter hen gelaten.
Ik zie alvast uit naar wat de komende 30 jaar ontwikkeld word, tegen die tijd denken ze ook dat we in 2013 hopeloos achterliepen
Doordat het zeil recht is en je een doorgelatte top heb kan je spanning op je achterlijk krijgen.

@botervis. zie quote.
FMJ schreef edit: voordeel van zo'n fathead is dat je minder last hebt van golven die de wind wegnemen doordat je meer oppervlak bovenin hebt. Voor het IJsselmeer dus inderdaad niet nodig, maar voor rond de wereld wel heel fijn.

@Sietse, klopt de praktijk zal het ook moeten uitwijzen. nu met de nieuwe mastvoet ondersteuning kan ik schuiven met me mast voet 2x de lengte van de voet.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 14:28 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 14:39 #463648

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Wat voor een boot is dit Rev? (Sorry ik ben hier nog niet zo lang).
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 14:51 #463654

Roland27 schreef :
Wat voor een boot is dit Rev? (Sorry ik ben hier nog niet zo lang).

roland dit is een 24 ft Reve de Mer een oude ORC racer Atlantische oceaan uit 1973 die momenteel een volledige refit ondergaat om nog een keer een rondje wereld te gaan doen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 15:36 #463663

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Sjeesss! Met 2 personen in een 24 voeter de wereld rond???? Daarvoor neem ik dan mijn petje af zeg. Dan moet jij wel een heeeel goed huwelijk hebben.
Ik overweeg juist daarom een catamaran: mijn romp, haar romp en in het midden kunnen we eten :woohoo:

En voor 2 personen eten en drinken meenemen.....nemen jullie alleen cracottes van Lu mee als eten? :whistle:

Maar even terug naar je zeilplan: ben je van plan die Code zero permanent te laten staan? Zo ja, vergeet dan niet een UV-strook te laten maken, want anders kun je dat ding na 6 maanden weggooien.

En voor je bevestiging van je bakstagen, hoe ga je dat aanpakken? Of is je dek sterk genoeg op de aanhaakpunten?
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 16:17 #463672

Roland valt wel mee hoor en kennis van me is eerst 2 jaar met zijn zoon de wereld rond geweest in een 24 ft daarna nog een keer met een vriendin nu zijn vrouw daar is hij 9.5 jaar mee weg geweest waarvan een groot gedeelte met die zelfde 24 ft. Maar hij is er wel 2 x de wereld mee rond geweest.

Zolang het kan zullen we de code zero binnen halen, zolang het verantwoord vertoeven is op het voordek. Maar zal het in de gaten houden en even overleggen met de zeilmaker.

Eten veel verse vis ;) zelf broodbakken enzo.

de bakstagen komen net als de achterstag op de romp laat ik in RVS wel maken.

Heb nog iets bedacht om met me mast te spelen.




weet niet of het wat gaat uithalen maar experimenteren is altijd leuk.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 16:23 #463674

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Rev, net zoals je bij catamarans ziet en tegenwoordig ook bij Jeanneau e.d., met zo´n plak RVS op de romp met wat bouten? Eigenlijk zoals ze het vroeger altijd deden op houten jachten.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt te zeggen met de vergrote mastvoet-plaat?? En al helemaal niet wat jij bedoelt met "met je mast spelen" :whistle:
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 16:30 #463676

als je de tekening ziet kan ik met me mast voet wat naar voren of naar achteren dus ten opzichte van het wand komt de mast iets voorover of achterover te staan.

Mastvoet staat op een aluminium plaat en door er meerdere getapte schroefgaten erin te boren kan ik de mast dus verstellen 4 bouten los en 1 of meerdere gaatjes verplaatsen en weer vast schroeven.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeilplan Revolution 04 dec 2013 16:39 #463678

10 cm naar voren is best veel.. Dat moet natuurlijk ook wanneer je met een fat head of squarehat main gaat zeilen... Mogelijk moet je ook je verstaging flink aanpassen om ook de top naar voren te brengen.
Ik hou erg van fat head main icm verjongde mast en 3/4 verstaging.. Met neerhalen en cunningham enorm goed te trimmen.
Pas wel op dat je met je code zero je maststopper er niet afbreekt.. Evt diamantverstaging in de top overwegen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 04 dec 2013 16:41 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl