Ik ben afgelopen afgelopen vakantie op bezoek geweest bij Waterland (passant). Een groot deel van de huurvloot lag er. Ik kan alleen zeggen dat de schepen er allemaal uitstekend verzorgd en onderhouden uitzien.
Zelf heb ik ook een dergelijke situatie gehad een van de eerste keren dat we het IJsselmeer op gingen. Onze boot heeft een Profurl rolreef met een relatief open drum. In de aanloop richting Workum (lagerwal ca 5bft) bleek ook de rolfok vast te lopen. Op de motor de kop in de wind, naar voren gegaan waar bleek dat eea behoorlijk vast vat. 1 brul naar achteren en de fokkeschoten werden 1 voor 1 losgemaakt zodat ik ze om de fok heen kon draaien.
Al met al misschien 10 minuten werk.
Lessen geleerd:
Rolreeflijn
ALTIJD begeleiden zodat deze netjes op de drum loopt.
Lifelines kopen. Moest me met een stuk lijn vastzetten aan de ogen voor de lifelines
Onze Dehler Duetta 94 heeft een 14pk Yanmartje die hem prima voorstuwd tegen 40 knopen schijnbare wind. Kan me niet voorstellen dat dat jullie boot dat niet kon.
Uiteraard ben je in het nadeel als je niet op je eigen boot bent. Dit soort dingen is echter basis. Wij waren ook niet op onze "eigen" boot omdat we deze nog maar een paar weekeinden met de boot weg waren geweest. Boot ervoor was een open boot (toch anders).
Bij zeilen (varen) krijg je soms dingen voor je kiezen die je op moet lossen. Uitstappen als blijkt dat het goed gaat is geen optie... (of hij moet onder je wegzinken).
Daarbij; bij ZW of ZZW zit je richting Gouwzee toch in een hoek waar de golven nog niet erg opbouwen en waar dus de problemen redelijk op te lossen zijn. Fok (deel ingerold) en gereefd grootzeil er heen, evt met steun van de motor, was €750 goedkoper...