Dank voor alle reacties. Kort antwoord:
koko schreef :
Is die pen niet simpelweg ergens tijdens zijn " leven" verloren. Bijvoorbeeld niet geborgd geweest?
Lijkt me erg sterk omdat ik al op dag 1 last had van een zelfrollende fok.
Saeftinghe schreef :
Maak er maar een leuverzeil van.
Dat heb je wat vaker in de hand en ontdek je de (veel minder) gebreken eerder.
Je voorstag gaat veel langer mee.
En het zeilt ook nog wat beter.
Ik peins er niet over. Na een tijdje met een rolfok gevaren te hebben zie ik het vooral solo als een aanwinst. Vroeger zette ik s'ochtends de genua of de fok en zeilde daar de hele dag mee. Nu verander ik soms 5X per dag de grootte afhankelijk van de koers. Ik vaar misschien minder vaak met het optimale profiel, maar veel vaker met de optimale grootte. Daarnaast heb ik veel vertrouwen gekregen in mijn oude plastimootje. Het rollager heeft een paar dagen alle krachten van het voorstag voor z'n kiezen gehad en loopt nog steeds prachtig.
Vipe6 schreef :
Die versie van de plastimo rolfok waar de voorstag niet aan de boeg moet bevestigd worden, ken ik niet. Welke versie is dat?
Die bestaat ook niet, bestond alleen in mijn hoofd. Ik had gelezen dat er een versie was met een spanner in de trommel en een zonder, en ging ervan uit dat ik de versie had zonder spanner geen tweede pen had. Dat was zoals gezegd stom. In my defense: Dit was voor mij een nieuwe boot met 100 dingen om te leren waarvan de rolfok er maar een was. De boot was opgetuigd door een professionele werf, en de vorige eigenaar had me geholpen de fok te hijsen (met z'n neus op het boegbeslag). Zou jij in zo'n geval serieus rekening houden met een niet bevestigd voorstag?
padawan schreef :
Wij hebben hetzelfde probleem gehad dit jaar komende van Dover met windje 6 achterlijk. Bij aankomst in Nieuwpoort bleek er een aantal lussen dubbel;te zitten waardoor de genua niet meer voor of achteruit willen en hij stond er vol op!
Als het een paar lussen waren geweest was ik dolblij geweest en had de fok waarschijnlijk met veel vloeken en getier met de hand ingedraaid. Bij mij zat ie echter echt vast en wou het hele profiel niet meer draaien.
Achteraf kan ik (vreemd genoeg) alleen maar zeggen dat ik door dit voorval meer vertrouwen in zowel mezelf als mijn bootje heb gekregen. Ja, er zijn stomme fouten gemaakt, maar het bootje en ik zijn behouden aangekomen zonder enige schade.