Ik heb een tijdje zitten twijfelen om dit verhaal hier te posten, maar omdat ik lezend best veel aan het forum heb gehad toch maar. Het is absoluut geen kritiek op TS, maar meer een verslag van hoe ik een vergelijkbare situatie heb opgelost met de punten die ik ervan heb geleerd.
Van jongs af aan heb ik gezeild maar de afgelopen 7 jaar niet (druk met werk, huis, etc). Omdat het toch weer begon te kriebelen heb ik een oude Etap 28 gekocht. De boot moest worden overgezeild van Harderwijk naar Delfzijl. Omdat de tijdsdruk vrij groot was, besloot ik dat in m'n eentje te doen over het IJsselmeer en buitenom Terschelling. Op het IJsselmeer ging de stuurautomaat kapot, dus vanaf toen (dag 2 van 3) heb ik met de hand of met een lijntje om de helmstok gestuurd.
De rolfok deed op het IJsselmeer al een beetje raar: hij rolde van zichzelf een beetje op en ging zwaar, maar ik weet dit aan mijn onbekendheid met rolfokken (dit is mijn eerste). Op dag drie ben ik vanuit Harlingen vertrokken met als doel boven de eilanden te varen en tussen Rottumerplaat en Schiermonnikoog weer naar binnen te varen. Dat ging best goed, hoewel ik in de Stortemelk al wat stroming tegen kreeg en dus later begon aan de reis boven de eilanden dan ik gedacht had.Ik was om 5:30u vertrokken, en om een uur of twee 's-middags was ik net Terschelling voorbij.
Op dat moment heb ik besloten om tussen Ameland en Schiermonnikoog naar binnen te gaan en een tussenstop te maken in Lauwersoog. De wind trok steeds meer aan en ik voer op alleen de volle fok met een bakstagwindje. Toen de wind nog verder aantrok (5, kleine 6) liep de rolfok vast en was er vanuit de kuip geen beweging meer in te krijgen. Ik heb zo lang mogelijk doorgezeild met de volle fok, maar bij elk stuurfoutje (flinke golven inmiddels) voelde ik een siddering door de boot gaan als de fok weer vol wind kwam. Om een uur of drie kon ik niet anders dan beslissen dat ie eraf moest.
Als ik nog langer zou wachten zou ik niet meer genoeg ruimte hebben om te lang een beetje stuurloos te zijn. Ik ben toen naar het voordek gegaan, heb de boot laten drijven en ben aangelijnd met de fok aan het worstelen gegaan. Er was in het begin geen beweging meer in te krijgen, maar na veel gedoe met de rolfoklijn kon ik hem weer zover krijgen dat ik hem in elk geval kon laten zakken. De schoot was er toen al afgeklapperd (stom, vorige eigenaar had die vastgezet met een klein lijntje, had ik meteen goed moeten doen). Met veel geweld en flink wat adrenaline kreeg ik uiteindelijk de fok op het dek.
Ik weet nog dat ik toen ie eenmaal beneden was te uitgeput was om er een lijntje omheen te slaan, en eerst een paar minuten moest bijkomen. Daarna heb ik op de motor het laatste stukje gevaren (grootzeil lag met rif 2 wel klaar als de motor zou stoppen) en was uiteindelijk om 22:00 u in Lauwersoog.
Achteraf bleek dat het vastzitten veroorzaakt werd doordat het voorstag gewoon niet bevestigd was. Ik had van tevoren wel enige studie gemaakt van rolfokken en er zijn van mijn Plastimo twee versies: een met een spanner in de trommel en een zonder. Ik ging ervan uit dat ik de versie had zonder spanner, maar de spanner bleek gewoon vast te zitten in de trommel (en dus onzichtbaar) en alleen vast te zitten in het eerste plastic koppelstukje. Het voorstag werd dus steeds gedraaid met het oprollen van de fok. Een geluk dat de mast is blijven staan. De boot was getuigd door de werf en de vorige eigenaar.
Dingen die ik heb geleerd (positief en negatief):
- Vertrouw alleen op jezelf bij het tuigen van je boot.
- Ik kan nog best op mezelf vertrouwen. Ik weet nog dat ik letterlijk de overweging maakte: Ik maak nog rationele beslissingen, mijn boot drijft, de mast staat en de motor werkt. En dat is ook de juiste volgorde van belangrijkheid.
- Tijdsdruk sucks.
- De marifoon bleek niet te werken. Die had ik moeten testen maar dat durfde ik niet omdat ik bang was dat mijn Marcom B was verlopen (verloopt niet bleek achteraf). Dat was echt stom, ik had alleen een mobiele telefoon.
- Ik heb me geen moment echt in gevaar gevoeld, en volgens mij niet onterecht. Ik heb de twee zelfverzonnen hoofdregels van solo zeilen continu in mijn hoofd gehad: stap er niet naast en raak niet gewond.
- Ik heb ook overwogen het ding gewoon stuk te laten klapperen, maar grappig was dat ik in mijn overweging dat niet te doen mee nam dat een paar uur varen met die oorverdovende herrie negatief zou kunnen werken op de moraal van de bemanning.
- Een boot kan ook dwars op de golven drijvend best een tijdje voor zichzelf zorgen.
- Zorg voor ruimte om te manoeuvreren.