wilweg schreef :
Vipe6 schreef :
Op tijd reven is volgens mij belangrijker dan om de haverklap verstaging vervangen.
Die tip neem ik mee, daar zijn we vaak nogal laks mee
Je mast en verstaging zullen naar worst-case condities ontworpen zijn. In de 99% van de gevalen gebruikte methode is de worst-case gebaseerd op hoe hard je romp maximaal aan je tuig kan trekken. Het richtend moment dus. Het maakt dus helemaal niet uit of je er een mast van 10 of 20 meter op hebt staan, sterker nog: bij die twee keer hogere mast hoef je maar half zo hard aan de mast(top) te trekken!
Men gebruikt het RM30 getal: dat wordt als worst-case beschouwd. Dus het koppel wat de romp an je tuig levert bij 30 graden helling. Waarom niet bij 40 of 90 graden? Omdat het geprojecteerde zeiloppervlak dan afneemt! In het kort worden er een aantal situaties doorgerekend:
1) 30 graden helling met alleen een fok (belasting op masttop)
2) 30 graden helling met zwaargereefd grootzeil (belasting ergens halverwege mast en via giek)
Overigens neemt deze methode geen dynamische belastingen mee (slecht voorgespannen verstaging, klappen op golven, valspanning etc). Dat vangt men op door (afhankelijk van hoe je tuig er precies uit ziet) met veiligheidsfactoren te werken. Die compenseren voor alles wat de RM30 methode niet meeneemt. En dat is dut meer dan ie wél meeneemt... De AC syndicaten zullen wel met CFD modellen werken, maar die boten komen geen golven tegen en hoeven maar een paar races mee natuurlijk. Dan kun je wat meer op het randje gaan zitten
Reven doe je dus niet om je mast te sparen, wel om je zeilen te sparen, harder en hoger te lopen en dat zonder lamme armen