eerste stelling low en high aspect geweven dacron zijn bedoeld voor crosscut zeilen het heeft geen enkele zin deze triradiaal te verwerken.
contender pro radial (en dimension polyant square) zijn 4 kant geweven dacrons dat wil zeggen de warp en de fill zijn hetzelfde, bij low en high aspect geweven doeken is de fill sterker dan de warp.
wanneer je nu naar de rek karakterastieken van deze dacrons kijkt dan zie je dat 4 kant geweven dacron evenveel rekt in de fill als de warp de low aspect heeft minder rek in de fill en de high aspect nog minder in de fill, kijk je nu daar de diagonale rek dan heeft de 4kant de minste rek dan de low daarna de high aspect.
de vraag is nu is triradiaal nu zinvol of niet, zelf kijk ik altijd eerst naar de aspect verhouding van het zeil bij een high aspect zeil(meeste grootzeilen) lopen de grootste krachten min of meer parallel met het achterlijk deze krachten zijn met een crosscut snit goed te volgen en daarom gezien de kosten aan te raden.
bij low aspect zeilen lopen de krachten meer diagonaal door het zeil, vooral de hoeken worden zeer diagonaal belast een triradiale snit volgt deze krachten beter, gebruik je een crosscut snit en low aspect of nog erger een high aspect dacron dan worden de sterke fill draden niet optimaal belast je zou eigenlijk een zwaarder doek moeten gebruiken om de diagonale belasting te compenseren.
is een triradiaal zeil gemaakt van 4kant geweven dacron(pro-radial) nu ook ook vormvaster of niet?
ik denk van wel en mijn collega's van WBsails(
www.wb-sails.fi/en/technology/...htech-cruising-line/)denken van ook.
het mooie van 4kant geweven dacron is dat het symetrisch rekt dat houd in dat wanneer een zeil belast wordt en uit gaat rekken het dat overal hetzelfde doet, het zeil wordt iets boller maar de plaats van de bolling blijft hetzelfde. bij een crosscut dacron gaat de bolling direkt naar achteren en zul je dit weer met de val of cunningham naar voren moeten trimmen.
wil je dat het zeil niet boller wordt dan ga je automatisch naar laminaat of hybride weefsels met dyneema.
ald
.