Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bulletalie

Bulletalie 17 dec 2014 09:44 #580505

Een bulletalie is natuurlijk heel wat anders dan een giekrem, geheel ander doel.

Met een bulletalie, die strak moet staan en niet mag rekken, houdt je de giek in any case aan de kant waar je hem hebben wil. Gijpen is onmogelijk. Als je het toch probeert (met een rekkende lijn) dan gaat er iets heel erg kapot: lummel, giek of mast (been there, done that).

Een giekrem houdt gijpen niet tegen, laat het alleen langzamer gebeuren. Waar dat goed voor is weet ik niet, het duurt langer dan nodig en belast de giek op een verkeerd punt (vooraan). Typisch een watersportproduct: goed voor de handel, verder overbodig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 09:59 #580509

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
Baasklusje schreef :
Een bulletalie is natuurlijk heel wat anders dan een giekrem, geheel ander doel.

Met een bulletalie, die strak moet staan en niet mag rekken, houdt je de giek in any case aan de kant waar je hem hebben wil. Gijpen is onmogelijk. Als je het toch probeert (met een rekkende lijn) dan gaat er iets heel erg kapot: lummel, giek of mast (been there, done that).

Een giekrem houdt gijpen niet tegen, laat het alleen langzamer gebeuren. Waar dat goed voor is weet ik niet, het duurt langer dan nodig en belast de giek op een verkeerd punt (vooraan). Typisch een watersportproduct: goed voor de handel, verder overbodig.

Ik wilde het niet zeggen, maar eigenlijk dacht ik dat ook.
Temeer omdat de goedkoopste uitvoering die ik tot op heden heb kunnen vinden bijna 300 oiro kost.

Op koersen hoger dan bakstag is het ding niet in gebruik, lijkt me. Dan heb je er meer last dan gemak van. Op de ruime koersen waar ie wat extra veiligheid geeft, vaar ik, zeker als het wat harder waait, sowieso al veel attenter dan op een gemiddeld aan-de-winds koersje. Er kan zoveel meer misgaan, namelijk. Niet alleen klapgijpen behoren tot de mogelijkheden; voor de wind een bank opschuiven is ook buitengewoon vervelend qua weer loskomen..

Misschien is een giekrem wat als je vaak met stuurlui vaart die de risico's van ruime koersen niet goed onderkennen en je geen zin heb in het gedoe met een bulletalie. Maar het is naar mijn smaak te duur voor wat het feitelijk toevoegt. Maar misschien moet ik toch eens (rvs)lassen leren..

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 10:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 10:41 #580512

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Maar misschien moet ik toch eens (rvs)lassen leren..

--
stegman




www.Lerenlassen.nl is misschien wel iets voor je dan, daar heb ik ook een goede RVS cursus gehad van Erik. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 10:42 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 10:45 #580514

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5651
La Mavare schreef :
Giek strak in het midden en alleen gijpen met je genua.

Als je de grootschoot onbewaakt vast laat staan en je stuurt iets te veel maak je een enorme schuiver verwacht ik.
Neem aan dat je na de gijp de schoot wel viert of kan vieren omdat tegen te gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 11:01 #580518

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
Waterblok schreef :
La Mavare schreef :
Giek strak in het midden en alleen gijpen met je genua.

Als je de grootschoot onbewaakt vast laat staan en je stuurt iets te veel maak je een enorme schuiver verwacht ik.
Neem aan dat je na de gijp de schoot wel viert of kan vieren omdat tegen te gaan?

Ter aanvulling: boot 11,5 meter, 7,5 ton, 130% genua.
Als ik nagenoeg voor de wind vaar laat ik de giek in het midden staan. Zodra ik door de engte ben, probeer ik natuurlijk (wat) te vieren. Zolang je voldoende druk hebt in je genua, ga je echt wel rechtuit.
Kom ik van zee met vettte golven achterop, dan zet ik eerst een extra rif.

Wel grappig, al die verschillende bulletalie-technieken. Boot afhankelijk of zeiler afhankelijk?
Ik heb ooit geleerd dat een bulletalie een gijp niet moet voorkomen, maar vertragen.
Mijn voorkeur is ook een lijn die bij zware belasting wat rekt, maar ik gebruik dan ook bijna 19 meter lijn. Komt de giek dan toch over, dan zit er voldoende vertraging in.
En uiteindelijk mag de bulletalie dan zelfs breken. Dan staat de giek al zover naar de andere kant. dat dat ook geen schade meer kan opleveren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 11:08 #580521

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
La Mavare schreef :
Ter aanvulling: boot 11,5 meter, 7,5 ton, 130% genua.
Als ik nagenoeg voor de wind vaar laat ik de giek in het midden staan. Zodra ik door de engte ben, probeer ik natuurlijk (wat) te vieren. Zolang je voldoende druk hebt in je genua, ga je echt wel rechtuit.

Nou kijk; dat bedoelde ik eerder ook al. Voldoende druk is er bij windje 5-6 vast wel.
Vandaar mijn werkwijze: gooi bij een dergelijke wind en koers het grootzeil er gewoon af.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 11:30 #580525

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
Tsja Steg, dat is herhaling van zetten, blijft dom.

Nog een anekdote hoe het niet moet.
Windkracht 5, ZW, 2 mijl voor Scheveningen. Zonnetje schijnt, we zijn lekker aan het oefenen.
Ik zie een tweemaster uit het zuiden komen, zie ze alle zeilen strijken op een hotsebotsende zee :sick:
Zo doen wij dat niet, beste cursisten. Wij zeilen appeltje eitje, met de motor standby naar binnen.
Even later, pan pan, de reddingsboot scheurt naar buiten en komt later met de tweemaster op sleep weer binnen. Hun motor wilde niet starten en onder zeil durfden ze niet naar binnen ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 11:45 #580528

lodewijk stegman schreef :
knip
Voldoende druk is er bij windje 5-6 vast wel.
Vandaar mijn werkwijze: gooi bij een dergelijke wind en koers het grootzeil er gewoon af.
knip

Dit is voor mij de lastigste koers, met 5+ voor de wind door een nauw straatje varen. Dit kan je met name overkomen op het Wad of bij het aanlopen van een haven/sluis.

Twee opties:
a. alleen op een (klein)voorzeil
voordeel: goed beheersbaar
nadelen: 1) je kan minder goed oploeven dus je bent minder wendbaar. 2) strijken van je voorzeil kan lastiger zijn omdat er altijd druk in blijft staan.

b. voorzeil met (klein) grootzeil
voordeel: je bent wendbaar omdat je beter kan oploeven en je kan je voorzeil makkelijker strijken in de luwte van je grootzeil.
nadeel: je moet zo nodig je grootzeil gijpen.

het gebruik van de motor laat ik even buiten beschouwing, ik heb tenslotte een zeilboot.

Wie heeft nog argumenten om de juiste keuze te maken in een bepaald geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 11:59 #580529

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
La Mavare schreef :
Tsja Steg, dat is herhaling van zetten, blijft dom.

Als de boot bij passeren van een nauwe doorgang met een beetje wind wel keurig onder controle blijft op alleen het voorzeil, zoals je beschrijft, waarom zou dat dan niet zo zijn op plekken waar meer ruimte is?
Het woord "dom" is hier niet op z'n plaats, lijkt me.

Nog een anekdote hoe het niet moet.
Windkracht 5, ZW, 2 mijl voor Scheveningen. Zonnetje schijnt, we zijn lekker aan het oefenen.
Ik zie een tweemaster uit het zuiden komen, zie ze alle zeilen strijken op een hotsebotsende zee :sick:
Zo doen wij dat niet, beste cursisten. Wij zeilen appeltje eitje, met de motor standby naar binnen.
Even later, pan pan, de reddingsboot scheurt naar buiten en komt later met de tweemaster op sleep weer binnen. Hun motor wilde niet starten en onder zeil durfden ze niet naar binnen ...

Leuk verhaal. Maar wat heeft het te maken met waar ik het over had?

Als ik de situatie waar ik eventueel naar binnen zeil ken of weet wat ik kan verwachten en er is ruimte om binnen de pieren ergens uit de rinkinke te strijken dan is dat natuurlijk altijd de beste optie.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 11:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 12:01 #580530

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921


Met de Friesche zak.

Procedure
  1. Eventueel wordt de bulletalie verwijderd
  2. De dirk wordt doorgezet
  3. Het grootzeil wordt een stukje gestreken
  4. De giek wordt in het midden gezet door de grootschoot aan te halen met de grootschootlier
  5. De piekeval en klauwval kunnen nog een klein beetje gehesen of gestreken worden om een mooi zeil zonder plooien te krijgen
  6. De grootschoot wordt extra strak doorgezet zodat deze als hekstag functioneert
  7. De bakstagen worden uitgelopen

Voor minder druk en beter zicht, kun je ook nog katten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 12:07 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 12:04 #580532

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
keeszeiler schreef :
Dit is voor mij de lastigste koers, met 5+ voor de wind door een nauw straatje varen. Dit kan je met name overkomen op het Wad of bij het aanlopen van een haven/sluis.

Twee opties:
a. alleen op een (klein)voorzeil
voordeel: goed beheersbaar
nadelen: 1) je kan minder goed oploeven dus je bent minder wendbaar. 2) strijken van je voorzeil kan lastiger zijn omdat er altijd druk in blijft staan.

Al of niet vlot kunnen oploeven met alleen een voorzeil is sterk afhankelijk van de boot in kwestie.
Op de boten waarop ik tot nu toe heb gezeild was het geen enkel probleem. Ik heb het idee dat voor het merendeel van de moderne kieljachten geldt. Voor platbodems en andere boten met een onduidelijk lateraalpunt ligt dit misschien anders.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 12:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 12:05 #580533

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Tsja Steg, dat is herhaling van zetten, blijft dom.

Als de boot bij passeren van een nauwe doorgang met een beetje wind wel keurig onder controle blijft op alleen het voorzeil, zoals je beschrijft, waarom zou dat dan niet zo zijn op plekken waar meer ruimte is?
Het woord "dom" is hier niet op z'n plaats, lijkt me.

Nog een anekdote hoe het niet moet.
Windkracht 5, ZW, 2 mijl voor Scheveningen. Zonnetje schijnt, we zijn lekker aan het oefenen.
Ik zie een tweemaster uit het zuiden komen, zie ze alle zeilen strijken op een hotsebotsende zee :sick:
Zo doen wij dat niet, beste cursisten. Wij zeilen appeltje eitje, met de motor standby naar binnen.
Even later, pan pan, de reddingsboot scheurt naar buiten en komt later met de tweemaster op sleep weer binnen. Hun motor wilde niet starten en onder zeil durfden ze niet naar binnen ...

Leuk verhaal. Maar wat heeft het te maken met waar ik het over had?

Als ik de situatie waar ik eventueel naar binnen zeil ken of weet wat ik kan verwachten en er is ruimte om binnen de pieren ergens uit de rinkinke te strijken dan is dat natuurlijk altijd de beste optie.

--
stegman

Des te hoger de golven des te meer zal de boot rollen. Zeker bij 2 Maasvlakte, entree Scheveningen enz. heb je echt een puntje grootzeil nodig om niet te rollen.
De anekdote heeft er mee te maken, dat als je 3 motoren aan boord hebt (voorzeil, grootzeil en motor) je ze maar beter alle 3 gebruiksklaar hebt bij onstuimig weer.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 12:25 #580539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
La Mavare schreef :
Des te hoger de golven des te meer zal de boot rollen. Zeker bij 2 Maasvlakte, entree Scheveningen enz. heb je echt een puntje grootzeil nodig om niet te rollen.
De anekdote heeft er mee te maken, dat als je 3 motoren aan boord hebt (voorzeil, grootzeil en motor) je ze maar beter alle 3 gebruiksklaar hebt bij onstuimig weer.

Nou noem je ook wel een hele specifieke plek natuurlijk. De Maasmond is een plek waar tij en wind vaak samenwerken om het allemaal nog wat knobbeliger te maken.

Zoals ik al zei: ik zeil nooit als het stormt. Toch heb ik wel eens met 6 bft en vrijwel plat voor de wind met alleen een voorzeil tussen Scheveningen en IJmuiden gezeild zonder dat er ook maar iets rolde.
Kan te maken hebben met het onderwaterschip van de Southerly 28. Vooral IOR-achtige rompen zijn er gevoelig voor, naar mijn idee.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 16:12 #580597

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Een keer met veel wind, 6 bft en hoge golven, gezien dat de bulletalie dienstdeed en de wind dus achter het zeil binnen kwam met strakke bulletalie. Het schip helde heel erg naar lij. Ik heb die mensen zeker 15 minuten zien worstelen omdat op te heffen. Man naar voren die kreeg de talie niet los vanwege de grote spanning erop.Je moet er niet aan denken welke beweging het schip had gemaakt als het wel loskwam en met een klap was overgegaan. Toen een storm rondje met die golven dwars was dat heel nat .. daarna weer op koers. Toen wist ik het: zo'n rem is prima, laat maar beheerst overkomen, genoeg tijd om je kop naar beneden te doen en daarna zien we wel.
Het werd zo'n bergbeklimmers 8je. vastgemaakt ter hoogte van de neerhouder. Door het traag gijpen niet veel kracht daar ter plaatse.

Heeft hier iemand ervaring met de wind achter het zeil bij de bulletalie?
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 16:22 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 16:32 #580602

Spieboom schreef :

Heeft hier iemand ervaring met de wind achter het zeil bij de bulletalie?

met normale wind wel, (4B).
af en toe probeer ik dat gewoon. Giek helemaal uit, bulletalie strak, en fok of weggerold of met de boom erin dwarsuit.
En dan heel snel oploeven tot je in de wind ligt.
Binnen de kortste keren vaar je dan flink hard achteruit, beide zeilen helemaal uit en vol wind.

Niet doen bij 5B +
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 17:16 #580609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
La Mavare schreef :
Mijn voorkeur is ook een lijn die bij zware belasting wat rekt, maar ik gebruik dan ook bijna 19 meter lijn. Komt de giek dan toch over, dan zit er voldoende vertraging in.
En uiteindelijk mag de bulletalie dan zelfs breken. Dan staat de giek al zover naar de andere kant. dat dat ook geen schade meer kan opleveren.

heel juist...........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 17:19 #580611

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
keeszeiler schreef :

Dit is voor mij de lastigste koers, met 5+ voor de wind door een nauw straatje varen. Dit kan je met name overkomen op het Wad of bij het aanlopen van een haven/sluis.

Twee opties:
a. alleen op een (klein)voorzeil
voordeel: goed beheersbaar
nadelen: 1) je kan minder goed oploeven dus je bent minder wendbaar. 2) strijken van je voorzeil kan lastiger zijn omdat er altijd druk in blijft staan.

b. voorzeil met (klein) grootzeil
voordeel: je bent wendbaar omdat je beter kan oploeven en je kan je voorzeil makkelijker strijken in de luwte van je grootzeil.
nadeel: je moet zo nodig je grootzeil gijpen.

het gebruik van de motor laat ik even buiten beschouwing, ik heb tenslotte een zeilboot.

Wie heeft nog argumenten om de juiste keuze te maken in een bepaald geval.

Ik doe eerst B en in de buurt van de haven of in de haven A en motor stanbdby
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 17:21 #580612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
La Mavare schreef :
Met de Friesche zak.

dat noemen wij dus een gijptuigje
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 17:57 #580629

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
WADnWIND schreef :
La Mavare schreef :
Met de Friesche zak.

dat noemen wij dus een gijptuigje

aardappelzak mag ook :lol:

Gebruikten het veel op de Helena, zo zeilend over de Nieuw Maas, veel draaiwinden.
Maar ook wel op zeeschouw.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 18:09 #580637

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1312
Wij hebben de bulletalie aan de rail (oog in het dek) door en door bevestigd met contraplaat net achter de zij stag. Dus niet helemaal naar voren. Deze wordt zo strak mogelijk doorgezet met een dubbel schootblok met aan de onderkant een klem (zoals een grootschoot ook vaak in de klem getrokken kan worden). De lijn loopt naar achteren en kan dus vanaf daar losgetrokken worden als je een gijp wilt maken.

Bevalt prima ook met zwaar weer en hoge golven. De lengte van de talie is erg kort en kan daardoor eigenlijk niet rekken. Met wat meer wind gaan we wat hoger varen voor de zekerheid en ook voor de rust aan boord. Wij varen eigenlijk nooit alleen op de fok maar altijd met een stuk(je) grootzeil.

Gijpen door eerst de bulletalie te vieren en los te haken (zit op 3/4 van de erg korte giek en boven het dek) om daarna het grootzeil naar het midden te lieren. Bakstag vieren, wind aan de andere kant van het zeil laten vallen en de andere bakstag strak lieren, gaat meestal erg rustig ook met veel wind. Meestal nemen we hier ruim de tijd voor. Goed recht voor het lapje blijven varen vanaf het moment dat het grootzeil aangetrokken wordt totdat deze helemaal weer gevierd is.

Ik zet hem in ieder geval vroeg, geeft ook op ruimere koersen wat meer rust aan boord.
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 20:26 #580683

Bulle talie gebruik je om de giek te fixeren op een boeg en om het omhoogslaan van de giek te voorkomen op golven. Hij moet dus echt strak doorstaan. Dus een zwaar takel op kikker of wegneembaar met klem op oog.
n.b. op lange afstanden gaat de giek op het lummel beslag slijten en krijgt dan daar meer ruimte. Met de Bulle talie zet je dit ook weer strak vast, ook met licht weer.

De lange lijn (licht rekbaar) naar voren vanuit de achterzijde van de giek is een -preventer- die ervoor zorgt dat de giek niet breekt als deze een golf raakt bij het schommelen op de golven.

De gijptuigjes/riemen zijn voor het langzamer/gecontroleerd overkomen van de giek.

Na schade en schande hebben wij voor het gijpen met echt harde wind -30+- de beide dikke spinaker schoten gebruikt die in het midden aan de giek beide vast zaten. Via de blokken aan de rail terug naar de lieren en via deze langzaam de giek over laten komen.

Bij alle systemen gebruik je ook nog steeds de bulle talie.

Dus effe gijpen met harde wind en hoge golven is met een kleine bemanning niet zo maar gedaan.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 20:26 door PieterSail. Reden: tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 21:01 #580690

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Baasklusje schreef :
Een bulletalie is natuurlijk heel wat anders dan een giekrem, geheel ander doel.

Met een bulletalie, die strak moet staan en niet mag rekken, houdt je de giek in any case aan de kant waar je hem hebben wil. Gijpen is onmogelijk. Als je het toch probeert (met een rekkende lijn) dan gaat er iets heel erg kapot: lummel, giek of mast (been there, done that).

Een giekrem houdt gijpen niet tegen, laat het alleen langzamer gebeuren. Waar dat goed voor is weet ik niet, het duurt langer dan nodig en belast de giek op een verkeerd punt (vooraan). Typisch een watersportproduct: goed voor de handel, verder overbodig.
Ben ik niet helemaal met je eens, om maar niet te zeggen helemaal niet.

Als je geen rek in je systeem hebt komt er een schokbelasting in je zwakste onderdeel. Schokbelastingen zijn goed om met een laag aantal keren belasten iets stuk te krijgen. De vraag is dus: "wat gaat er als eerste stuk?"

Bij een elastische lijn wordt de kracht veel gelijdelijker opgevangen en worden de overige onderdelen veel lager belast. Als de lijn naast elastisch, ook blijvend rekt bij overbelasting heb je ook een signaal als de lijn overbelast is geweest en vervangen moet worden. Dan heb je een kans dat je ziet dat er iets niet in de haak is voor iets breekt.

Het nadeel van een dyneema lijn is natuurlijk dat die meestal sterker is dan de bevestigingen en niet rekt. Als de boel dan overbelast is, kan naast de giek misschien ook nog een blok om je oren vliegen. 't Is maar wat je liever hebt.

Overigens zie je bij goede reddingslijnen vaak zo'n aan elkaar genaaid stukje lijn die hetzelfde doel dient: het creeren van een zwakke schakel die zichtbaar breekt voor de rest. Ik vraag me af hoe zoiets eruit zou zien als onderdeel van een dyneema bulletalie en of het zou werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 21:04 #580691

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
PieterSail schreef :
Bulle talie gebruik je om de giek te fixeren op een boeg en om het omhoogslaan van de giek te voorkomen op golven. Hij moet dus echt strak doorstaan. Dus een zwaar takel op kikker of wegneembaar met klem op oog.
n.b. op lange afstanden gaat de giek op het lummel beslag slijten en krijgt dan daar meer ruimte. Met de Bulle talie zet je dit ook weer strak vast, ook met licht weer.

De lange lijn (licht rekbaar) naar voren vanuit de achterzijde van de giek is een -preventer- die ervoor zorgt dat de giek niet breekt als deze een golf raakt bij het schommelen op de golven.

De gijptuigjes/riemen zijn voor het langzamer/gecontroleerd overkomen van de giek.

Na schade en schande hebben wij voor het gijpen met echt harde wind -30+- de beide dikke spinaker schoten gebruikt die in het midden aan de giek beide vast zaten. Via de blokken aan de rail terug naar de lieren en via deze langzaam de giek over laten komen.

Bij alle systemen gebruik je ook nog steeds de bulle talie.

Dus effe gijpen met harde wind en hoge golven is met een kleine bemanning niet zo maar gedaan.

gr. Pieter

Zo wordt het een beetje en taalspelletje, Pieter.
Vertaling van bulletalie is preventer.
Als jij 'beide'voert, is één van de twee iets anders.
Wat niet aan het eind van de giek zit is in mijn ogen geen bulletalie of preventer.
Maar een neerhouder of giekremmer, beide beperken de beweging van de giek.

En als je gijpt bij 30+ wind, liever niet, dan laat je de bulletalie gecontroleerd slippen.
De neerhouder blijft strak aan. De giekremmer laat je ook gecontroleerd slippen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 17 dec 2014 21:38 #580702

La Mavare schreef :

Zo wordt het een beetje en taalspelletje, Pieter.
Vertaling van bulletalie is preventer.
Als jij 'beide'voert, is één van de twee iets anders.
Wat niet aan het eind van de giek zit is in mijn ogen geen bulletalie of preventer.
Maar een neerhouder of giekremmer, beide beperken de beweging van de giek.

En als je gijpt bij 30+ wind, liever niet, dan laat je de bulletalie gecontroleerd slippen.
De neerhouder blijft strak aan. De giekremmer laat je ook gecontroleerd slippen.

Daarom heb ik ze ook beide genoemd. Onderweg merkten we de verschillen op. Iedereen gebruikt zijn eigen systeem. Iedereen wisselt ook met de systemen.

Met enkel de giekneerhouder voorkom je niet het uitslijten van de lummelpot. Er moesten steeds vaker en meer vulplaatjes tussen het systeem komen. En uiteindelijk 2x vernieuwd.

Gijpen met 30+ wind doe je echt vaker, soms moet je wel. (bv Aruba-Cartagena onder de kust van Venezuela alleen al 6x in de nacht). Dus eerst de zware bulletalie los klikken, dan de -giekremmer- laten slippen en tegelijk de giek naar het midden lieren, gijpen en het geheel weer terug zetten over de nieuwe boeg. Daarnaast moet het voorzeil dan ook nog omgezet worden met de boom.

Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 18 dec 2014 06:25 #580746

reuv schreef :

Als je geen rek in je systeem hebt komt er een schokbelasting in je zwakste onderdeel. Schokbelastingen zijn goed om met een laag aantal keren belasten iets stuk te krijgen. De vraag is dus: "wat gaat er als eerste stuk?"

<knip>

Het nadeel van een dyneema lijn is natuurlijk dat die meestal sterker is dan de bevestigingen en niet rekt. Als de boel dan overbelast is, kan naast de giek misschien ook nog een blok om je oren vliegen. 't Is maar wat je liever hebt.

alleen de voorloper die vast onder de giek zit is Dyneema, 4,5 meter. De rest van de bulletalie (ook een meter of 4) is 10mm polyester, voor dat kleine beetje gewenste rek.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 06:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl