Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bulletalie

Bulletalie 16 dec 2014 13:12 #580214

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15910
Hoe bevestigen jullie een bulletalie als je met een flinke bries windaf gaat?
Er zijn nogal wat opties:
Voor op de kikkers of midscheeps (aan de spi-ogen) vastzetten? Aan het midden van de giek of aan het uiteinde?
Is die lijn te bedienen vanuit de kuip? Kun je er gemakkelijk me gijpen? Trekt die lijn met een klapgijp de zeereling krom of slaat de lijn in de verstaging? Gebruiken jullie een rem-systeem en zo ja welk?

Ben benieuwd
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:06 #580228

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
holtere schreef :
Hoe bevestigen jullie een bulletalie als je met een flinke bries windaf gaat?
Er zijn nogal wat opties:
Voor op de kikkers of midscheeps (aan de spi-ogen) vastzetten? Aan het midden van de giek of aan het uiteinde?
Is die lijn te bedienen vanuit de kuip? Kun je er gemakkelijk me gijpen? Trekt die lijn met een klapgijp de zeereling krom of slaat de lijn in de verstaging? Gebruiken jullie een rem-systeem en zo ja welk?

Meestal gebruik ik de neerhouder als bulletalie. Zit met zo'n kliksluiting vast op de mastvoet. Daar haal ik hem los en ik zet hem op de aluminium voetrail. Als hij goed geplaatst wordt kan ie zelfs de neerhouderfunctie min of meer blijven vervullen.

Niet vanuit de kuip te bedienen.

Om te gijpen moet ie los.
In de praktijk wordt er dan even met een bakstagwindje gezeild. Bulletalie los. Gijpen. Even bakstag over de andere boeg. Vastzetten en weer platter voor de wind gaan gaan sturen.

Ja, inderdaad; ik ben een toerzeiler..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:14 #580231

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8582
Bulletalie met paalsteek aan giekeinde - buitenallesom naar boegkikker SB/BB - door naar andere kikker - binnenonderdoor naar deklier. Makkelijk te stellen. Wel omwisselen bij gijpen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:18 #580234

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
lodewijk stegman schreef :
Ja, inderdaad; ik ben een toerzeiler..

--
stegman

Zo doe ik het ook, ook op de voetrail, alleen niet met de neerhouder want die is hydraulisch. :)


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:21 #580235

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Bulletalie 2.0

Zie onderaan de pagina.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:21 #580236

Ik vaar niet plat voor het lapje. EN als ik dat al vaar, dan stuur ik zelf met een scherp oog op de windvaan en het grootzeil. In de wedstrijden staat er gewoon een man tegen de giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:22 #580238

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8582
JazzyO schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ja, inderdaad; ik ben een toerzeiler..

--
stegman

Zo doe ik het ook, ook op de voetrail, alleen niet met de neerhouder want die is hydraulisch. :)


Onno

Dat kan De Steg wel doen op binnenwater, maar op zee? Echt niet. Tenzij je een stalen boot hebt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:33 #580240

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
La Mavare schreef :
Dat kan De Steg wel doen op binnenwater, maar op zee? Echt niet. Tenzij je een stalen boot hebt.

Omdat het niet sterk genoeg is denk je? Mijn voetrail is door en door gebout door tientallen bouten. Heel wat sterker dan een lier. En heel wat sterker dan mijn giek.


Onno
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 14:34 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:41 #580242

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
boarderbas schreef :
In de wedstrijden staat er gewoon een man tegen de giek.

vind ik toch licht gevaarlijke toestand hoor.
Bij mij heeft iedereen ABSOLUUT VERBOD in de buurt te komen van de giek als die volledig uitgeboomd staat. Zelfs met bulletalie (als we ze zetten).

Scherp geconcentreerd sturen ben ik wel volledig mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:46 #580243

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12464
Dat doe ik met een landvast.
Het oog dubbel rond het eind van de giek, buitenom naar de voorste kikker en terug door het gangboord naar de schootlier.
Simpel maar doeltreffend.

Wij doen dat vooral op nachtelijke tochten, hoeven we niet constant alert te zijn op windschiftingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 14:59 #580244

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
La Mavare schreef :
JazzyO schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ja, inderdaad; ik ben een toerzeiler..

Zo doe ik het ook, ook op de voetrail, alleen niet met de neerhouder want die is hydraulisch. :)

Dat kan De Steg wel doen op binnenwater, maar op zee? Echt niet. Tenzij je een stalen boot hebt.

En waarom kan dat op zee niet? Omdat die voetrail niet sterk genoeg is? Omdat de giek in het water komt bij uit het roer lopen? Dan voer je al een tijdje met teveel zeil. Verder is mijn giek erg kort. Grote voordriehoek.

De neerhouder is daadwerkelijk een takel (met een klem) ik zet hem strak tegen de grootschoot in. De giek heeft dus weinig of geen speling en kan niet meer kracht ontwikkelen dan een normale aangetrokken grootschoot. Om het grootzeil echt met volle kracht te laten vol vallen in de andere richting moet de stuurman trouwens wel erg ver uit de koers raken.

Ik heb inderdaad wel eens een aluminium voetrail gezien die een flinke douw had gehad omdat de giek kennelijk wel speling had, maar dat had zich vertaald in vervorming van het aluminium boven het gat in de rail. De rail was er niet uitgetrokken..

Dus ja, ik doe het ook op zee.
Zodra het harder dan 5 bft waait, haal ik trouwens het grootzeil weg en gaan we alleen op het voorzeil door, bij dergelijke ruime koersen. Die rompsnelheid hebben we dan toch al te pakken en in plané komen doet mijn boot in nog geen 100 jaar..

Zoals ik al zei: ik ben een toerzeiler..

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 15:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:22 #580257

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8582
lodewijk stegman schreef :
...
Zodra het harder dan 5 bft waait, haal ik trouwens het grootzeil weg en gaan we alleen op het voorzeil door, bij dergelijke ruime koersen. Die rompsnelheid hebben we dan toch al te pakken en in plané komen doet mijn boot in nog geen 100 jaar..

Zoals ik al zei: ik ben een toerzeiler..

--
stegman

Ook dat is niet verstandig. Het gaat niet om snelheid.
Altijd puntje grootzeil of trysail houden op zee. Plus iets grotere voordriehoek.
Beter voor je rechtuit-stabiliteit, meer massatraagheid en druk, dus minder rollen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:35 #580265

vanpupi schreef :
boarderbas schreef :
In de wedstrijden staat er gewoon een man tegen de giek.

vind ik toch licht gevaarlijke toestand hoor.
Bij mij heeft iedereen ABSOLUUT VERBOD in de buurt te komen van de giek als die volledig uitgeboomd staat. Zelfs met bulletalie (als we ze zetten).

Scherp geconcentreerd sturen ben ik wel volledig mee eens.

In een (kortebaan) wedstrijd vaar je met een aantal mensen in opperste staat van alertheid. Je vaart ook nog eens in hoeken downwind op je VMG. Nóóit platvoorhetlapje. Om dan in golven de giek te stabiliseren gaat er één iemand op de roef tegen de giek leunen. Dat dempt en stabiliseerd de giek dermate dat hij niet per ongeluk overkomt. De giek zit dan lager dan bilhoogte en bij een gijp stap je met één stap vóór de mast.

Pas als een giek de kans krijgt om snelheid op te bouwen wordt hij pijnlijk. Vlak bij de mast is dat dus niet het geval.

Let wel, ik heb een onderlijk van krap 3 meter en mijn giek is een tandenstoker.

Toch deden we het óók zo op de grand Soleil 44. Bets wel eens per ongeluk gegepen en best wel eens zelf daar gestaan. Bij een gijp is het daar gewoon prima. Je voelt aan je bil wel dat ie gaat. Het is bij de mast een stuk minder spectaculair als de beleving die je in de kuip hebt.

Onbezonnen lopen in gangboorden of ongebukte hoofde mogen bij mij ook niet hoor!
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 15:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:41 #580270

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Hier ook een toerzeiler... met franse giekrem. Heerlijk ding. Prima mee te gijpen, ook solo en lekker snel te zetten. Niemand hoeft het dek op. Ben ik de enige?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:44 #580271

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
...
Zodra het harder dan 5 bft waait, haal ik trouwens het grootzeil weg en gaan we alleen op het voorzeil door, bij dergelijke ruime koersen. Die rompsnelheid hebben we dan toch al te pakken en in plané komen doet mijn boot in nog geen 100 jaar..

Zoals ik al zei: ik ben een toerzeiler..

Ook dat is niet verstandig. Het gaat niet om snelheid.
Altijd puntje grootzeil of trysail houden op zee. Plus iets grotere voordriehoek.
Beter voor je rechtuit-stabiliteit, meer massatraagheid en druk, dus minder rollen.

Het risico op rollen is inderdaad wat groter, hoewel de ene boot de andere niet is, wat dat betreft. Mijn V22 had er een beetje last van. Op de Southerly merk ik er weinig van. Dat het beter is voor de rechtuit-stabiliteit zou wetenschappelijk moeten worden aangetoond, maar ik denk dat dit lastig is. Op een puur voor-de-windse koers is naar mijn idee alles wat qua zeil achter het lateraalpunt zit nadelig voor de koersstabiliteit.

Maar ik voorzie een lange en moeizame discussie. Ik hou het erop dat ik de geschetste methoden al heel lang gebruik en ik er tot op heden steeds goed mee ben uitgepakt. Dat lijkt me ook wat waard.

Maar wat was nu het probleem met die bulletalie van mij..?

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 15:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:47 #580272

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
lodewijk stegman schreef :
Maar wat was nu het probleem met die bulletalie van mij..?

Dat ie niet op het einde van de giek zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 15:56 #580279

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
wimedam schreef :
lodewijk stegman schreef :
Maar wat was nu het probleem met die bulletalie van mij..?

Dat ie niet op het einde van de giek zit.

Inderdaad. Dat zit ie niet.
Maar zoals ik al schreef: ik laat de krachten niet te hoog oplopen. Boven 5 bft gaat het grootzeil eraf op een erg ruime koers.
Mogelijk is de kracht op een bevestigingspunt in het midden van de giek bij eenzelfde windkracht groter dan wanneer de bulletalie op het eind van de giek zit. De giek werkt dan namelijk als een ligger op twee steunpunten en verdeelt de kracht gelijk over het lummelbeslag en het bevestigingspunt van de bulletalie.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 16:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:14 #580286

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
op mijn lange giek met klein grootzeil heb ik de bulletalie aan het eind op het grootschootbeslag. Bij ruimer dan halve wind gaat hij erbij, dan door een wantputting terug naar een lier in de kuip. Werkt op deze manier ook als neerhouder want ik heb een rolgiek. Bij een gijp functioneert de bulletalie samen met de grootschoot als rem, gaat prima ook bij harde wind.
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 16:15 door CO26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:22 #580289

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15910
@JoostP:
Hier ook een toerzeiler... met franse giekrem. Heerlijk ding. Prima mee te gijpen, ook solo en lekker snel te zetten. Niemand hoeft het dek op. Ben ik de enige

Wat zijn je "aanknopingspunten"?
Werkt die rem ook door meer spanning op de lijn te zetten waardoor die stroever gaat lopen?

Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:23 #580290

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
CO26 schreef :
op mijn lange giek met klein grootzeil heb ik de bulletalie aan het eind op het grootschootbeslag. Bij ruimer dan halve wind gaat hij erbij, dan door een wantputting terug naar een lier in de kuip.

Mijn vorige boot had geen aluminium voetrail en daar zette ik de bulletalie ook op een wantputting. Feitelijk een veel sterker punt, natuurlijk. Misschien moet ik dat maar weer gaan doen.

Maar ach, laat ik maar eerlijk zijn: ik vaar nooit als het stormt..

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 16:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:27 #580291

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
joostp schreef :
Hier ook een toerzeiler... met franse giekrem. Heerlijk ding. Prima mee te gijpen, ook solo en lekker snel te zetten. Niemand hoeft het dek op. Ben ik de enige?

Ik had er ooit wel eens iets over gehoord. Even op gegoogeld en de eerste hit toont er één van Wichard, voor het lieve sommetje van € 289,-. Maar dat het fijn werkt, geloof ik zonder meer.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:28 #580292

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ik heb een lijn laten maken met aan elke kant een hele zware Wichard karabijn.
Die zware uitvoering is nodig voor de krachten die er op kunnen staan.

Die karabijn haak ik achter op de giek. Dan voorop door twee ogen in de voetrail.
(Eentje stuurboord ander bakboord)

Vaar nooit zonder bulletalie als het grootzeil ver uitstaat.

Omzetten doe ik door eerst halve wind te gaan varen, karabijn eraf,
overstag, halve wind over andere boeg, karabijn er weer op en dan weer
voor de wind.

Deze veilige methode heb ik bij de Zeezeilers geleerd.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:35 #580294

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
wimedam schreef :

Dat ie niet op het einde van de giek zit.

Die van mij wel. Weet Lamavare's bezwaar niet precies. Voor mij gaat het om de volgende dingen:

1. Sterkte van je bulletalie en wat rek in de lijn.
2. Sterkte van je dekpunt (lier/voetrail/waar je bulletalie aan vast zet)
3. Aangrijppunt op je giek
4. De hoek naar voren, zowel t.o.v. dek als t.o.v. de giek

Als je dat inschat op grote krachten zit je volgens mij goed.


Onno
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 16:39 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:39 #580297

Vinni schreef :
Deze veilige methode heb ik bij de Zeezeilers geleerd.

een methode waarbij je op het achtereind van de giek iets moet aanhaken, en bij de gijp eerst losmaken en dan weer aanhaken, valt bij mij niet onder de 'veilige methoden'.

Ik heb een dyneema lijn vast (blijvend) achteraan de giek, en dan loopt hij strak onder de giek naar de lummel, waar een elastiek hem op spanning houdt.
Ik kan dus op dek bij de mast altijd bij de bulletalie, nix eerst naar het achtereind van de giek!

Elastiek los van de dyneema voorloper, dan een tweede lijn vast (paalsteek in paalsteek) aan die dyneema voorloper, en dan naar voren, kikker op voordek.

Bij een gijp voor losmaken, gijpen, gehele lijn om de grootschoot en neerhouder heen naar nieuwe leiboeg, en weer vast.

Flinke Wichard karabijnhaken (8mm of zo dik) breken bij ca 2500 kg belasting, en dat haal je wel met een klapgijp. Geen (open) karabijnhaken dus.

Ik heb ooit een gijp gemaakt met de bulletalie er nog aan, op een vorige boot, met windje 7 voor de ingang van Zeebrugge.
Polyster bulletalie, halverwege de giek bevestigd en dan naar voordek.
De grootschoot en de wind waren samen zo sterk dat ze die polyester lijn zover rekten dat ik kon gijpen. Vervolgens brak de lummel uit de mast. Nooit meer een rekkende bulletalie gebruikt, daarna.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 16:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie 16 dec 2014 16:46 #580301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26660
Hier gewoon conventionele bulle talie vanaf schootbeslag naar voor bolder buitenom het want.

Met slingergeultjes op het wad en een gijpkoers laten we het zeil iets zakken en giek vast in de midden en de gaffel vrij laten gijpen.

Met een gaffel kan je zomaar 10-15 graden binnen de wind, en goed opletten dan.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 16 dec 2014 17:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.383 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl