Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Genua. Advies?

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 16:38 #681167

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Reserve meenemen? Als in jij hebt ook een reserveromp in de bakskist liggen omdat die van plastic is en niet van staal?

:) Anyway: cruising-laminaat gaat lang mee en is bedrijfszeker (een reservezeil is niet nodig).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 18:15 #681225

roozeboos schreef :
okay, en begrijp ik nu goed dat CDX Laminaat; Tri Radial-cut een cruiserslaminaat is?
Correct?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 18:24 #681229

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Correct!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 18:26 #681230

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Een loper met laminaatvoorzeil heb ik nog niet gezien, mooi gesneden genua past toch veel beter bij dit zeilplan, ziet er n.l altijd een beetje vreemd uit een tradtioneel grootzeil en een laminaat voorzeil

s7.postimg.org/49965x5uj/IMG_0116.jpg
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 11 nov 2015 18:42 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 20:28 #681309

Dat lijkt me geen argument: laminaatjes zijn er ook in gewoon "wit". Elke boot verdient goede zeilen. Ik ga nooit meer voor Dacron (mss dan een stormfok van veel te zwaar doek). Levensduur is veel langer, van Dacron is de lol er na 4 seizoenen meestal wel af. Laminaat us per jaar zeilplezier een stuk goedkoper!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 20:45 #681315

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Pcies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 21:01 #681320

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Nachtvlinder schreef :
Dacron is de lol er na 4 seizoenen meestal wel af. Laminaat us per jaar zeilplezier een stuk goedkoper!

Nou dat valt ook wel mee, van de tweede generatie laminaat zeilen valt de coating laag eraf, de stukken vliegen je om de oren.

Aan dacron zeilen van de zelfde jaren mankeert nog niets, maar ik geef toe laminaat is behoorlijk vormvast
en dat wil een zeiler graag welke vaak wedstrijd zeilt.
Gezien de prijs van laminaat t.o.v. dacron zou ik er nog eens over nadenken als je zo nu en dan eens een wedstrijdje zeilt
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 22:18 #681340

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Waar baseer je dat op, Kapiteinmomo? De ervaringsdeskundigen beweren het tegenovergestelde en ook de zeilmakers geven anders aan.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 23:16 #681354

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb proefstukjes van CDX en DCX geprobeerd te mishandelen om te zien wanneer de laminaatjes uit elkaar zouden vallen. Dat was bij CDX aanzienlijk makkelijker dan bij DCX, als ik de doekjes stevig omvouw dan gaat CDX eerder ruimte vertonen op de vouw dan DCX. Ook vond ik de rek in CDX iets anders werken. Voor mij reden genoeg om DCX te bestellen, nog geen moment spijt van gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 11 nov 2015 23:36 #681356

Kapiteinmomo schreef :
Nou dat valt ook wel mee, van de tweede generatie laminaat zeilen valt de coating laag eraf, de stukken vliegen je om de oren.
Ik ben benieuwd waar je precies op doelt. Je hebt laminaat en je hebt laminaat. Naar mijn schatting bestaan er zo ongeveer 500 laminaat soorten, maar dat zouden er best nog wel eens veel meer kunnen zijn.

Ik heb eens een laminaat zeil onder de hand gehad dat na 1 weekeinde varen uitelkaar viel. Ik heb ook laminaten gezien die het 50.000 mijl en vele jaren vol hebben gehouden zonder moe te worden. Je hebt laminaat van 5 euro per vierkante meter en je hebt laminaat van 100 euro per vierkante meter. Ze allemaal over een kam scheren is wel iets te makkelijk.

Tweede generatie is ook lastig te definieren. Laminaten bestaan al sinds de jaren 80 en worden continue door ontwikkeld, jaarlijks komen er nieuwe doeken bij en worden producten verbeterd. Helaas komt er ook jaarlijks meer goedkope rommel op de markt. Een goede zeilmaker helpt je hiermee opweg en zal je geen troep aansmeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 06:05 #681360

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
En even aanvullend. In CDX / DCX zit een behoorlijk portie Dacron verwerkt.
Dus inderdaad, als je aanmerkingen hebt op levensduur laminaat, moet je daarbij specifieker zijn.
Laminaat is niet meer dan een uit lagen opgebouwd (gelamineerd) zeil. En juist doordat daar zoveel verschillen materialen in kunnen worden verwerkt (vectran, dyneema, dacron, kevlar, carbon en nog meer) is de keuze reuze!

Er is wel 1 algemeen vraagteken bij laminaat. Als je intensief rolreeft dan zou je je kunnen afvragen of laminaat jouw oplossing is. Je hebt immers altijd een buitenzijde die een grotere bocht maakt en daardoor ongelijke belasting in het doek. Overigens ben ik daar bij DCX van D.P. niet zo bang voor (heb daar al genoeg ervaringen in gezien).

Antwoord aan Roozeboos: DCX en CDX is goed materiaal voor een full-radial zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 07:40 #681370

Ik ken zelfs carbonlaminaatzeilen die er na jaren varen nog perfect uit zien (3DL carbon single scrim, bubbel tafetta)

Een grote portie duurzaamheid zit 'm ook in de verwerking. Vroeger werdt het zeil als een dacron afgewerkt. Dat leverde vaak verbrokkeld en gescheurd mylar bij het eidne van de latzakken en achterlijken vielen er af als die trilden. Tegenwoordig zie je dat (taffetaloze) laminaatzeilen met veel extra (tafetta) bescherming op de zwakke punten worden uitgevoerd:




Overigens dus een kwaal waar tafettalaminaten (waaronder dus ook cruiselaminaten) minder last van hebben.

Het belangrijkste wat men de laatste tijd geleerd heeft is om naar een enkele laag mylar te gaan. Het voordeel kun je ongeveer zo visualiseren: plak een rij rietjes op een a4 en plak er een ander a4'tje overheen. Als je dan buigt kreukel je één van de a4'tjes. Lijm je de rietjes op één a4'tje, dan kreukelt het papier niet en gaat het langer mee.

Dat was een beetje het euvel van de vroegere (15-20 jaar geleden) toerlaminaten. Meerder dikke lagen moesten de duurzaamheid verhogen, maar zorgden juist voor delaminatie.
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 07:41 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 08:23 #681381

pff, het blijft een moeilijk verhaal.
waar is de tijd dat er alleen dacron was.. je kan ook teveel te kiezen hebben.

heeft iemand ervaring met Hydranet Radial ?

(voor de duidelijkheid ik heb geen rol, het wordt een zeil met leuvers dus.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 08:25 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 08:47 #681390

Hydranet is relatief zwaar en duur. Super voor een oceaanoversteek in een 45 footer+. Wat minder geschikt voor een loper op kustwateren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 08:49 #681391

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Erikdejong schreef :

Ik heb eens een laminaat zeil onder de hand gehad dat na 1 weekeinde varen uitelkaar viel. Ik heb ook laminaten gezien die het 50.000 mijl en vele jaren vol hebben gehouden zonder moe te worden. Je hebt laminaat van 5 euro per vierkante meter en je hebt laminaat van 100 euro per vierkante meter. Ze allemaal over een kam scheren is wel iets te makkelijk.

Gaat om volledige delaminatie, dun plakplastic, in het begin kleine stukjes daarna hele brokken.
Heb het voorzeil weggeven aan een deelnemer van de 200nm, zijn vrouw gaat er tasjes van maken :woohoo:

Kun je trouwens een Kevlar zeil reinigen? heb hier en daar wat zwarte aanslag op de genua
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 08:51 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 08:54 #681392

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hoe denken jullie over Contender Fibrecon Pro Hybrid? Dit is Dacron met Dynneema erin verweven.
Schijnt wel lang zijn vorm te behouden en voor performance cruising geschikt.
Ik denk voor een Hi-aspect hierover, sample ziet er top uit, het doek is zeer licht en sterk en het scheelt ook nog eens in je rating.

contendersailcloth.com/woven/fiberconhybrid.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 09:26 #681399

Dat is vrijwel hetzelfde als Hydranet radiaal, maar dan gemaakt door de concurrentie. Dat is een doek wat een fantastische levensduur heeft en lang zijn vorm behoud, maar het is duur, relatief zwaar en staat er niet super mooi op. Dit is namelijk geen laminaat, maar een geweven doeksoort. Dyneema is echter zo glad van structuur dat de normale coating die op Dacron gebruikt word niet goed hecht. Dyneema-dacron doek heeft dus wat meer last van vervorming dan Dacron, echter doet dit veel stabieler. Er zijn dus betere zeilen van te maken dan van Dacron, maar er zitten meer rekplooitjes in wat het sex-apeal een stuk minder maakt.

Ik heb op mijn boot zeilen van Hydranet Radiaal, nu 7 jaar en 40.000 mijl uit. De vorm is nog als toen ze nieuw waren, en behalve dat het doek smoeselig is geworden gaan ze nog zeker 3-4 jaar en nog eens 20.000 mijl mee zonder zorgen. Grappig genoeg zijn het de dacron delen van het grootzeil die me nu wat problemen beginnen te geven. Zoals het lijkenband en de latzakken. Deze ga ik van de winter dus vervangen voor nieuwe, en dan is mijn grootzeil ook weer op en top.

Deze hybride doeken zijn echter in mijn ogen niet echt geschikt als je het wilt toepassen op een boot kleiner dan een voet of 40, en vrijwel nutteloos voor boten kleiner dan 30 voet omdat het doek veel te zwaar en stug is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 09:27 #681400

roozeboos schreef :
pff, het blijft een moeilijk verhaal.
waar is de tijd dat er alleen dacron was.. je kan ook teveel te kiezen hebben.
Er zijn meer soorten Dacron op de markt dan dat er laminaten zijn ;) allen met hun voors en tegens...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 09:40 #681401

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Erikdejong schreef :

Deze hybride doeken zijn echter in mijn ogen niet echt geschikt als je het wilt toepassen op een boot kleiner dan een voet of 40, en vrijwel nutteloos voor boten kleiner dan 30 voet omdat het doek veel te zwaar en stug is.

Dank voor je input!

Mijn keuze voor dit doek zou mede bepaald worden omdat het juist zo licht is. 6.65 Oz voor mijn schip van 34 voet is lichter dan welke dyneema aanbieder ik heb gehad (CDX, DCX, Flex ultra e.d.) , daarnaast hoeft er geen laag of vele lagen (zoals bij mijn huidige laminaat) tafetta overheen, wat het laminaat stug als karton en extreem zwaar maakt.
Ik heb hier de sample voor me liggen en het is extreem licht en flexibel spul...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 09:48 #681403

langzamerhand begint het duidelijk te worden. Belangrijkste punt is dat ik maar een 27 voeter heb. Al die mooie zeilen zijn te zwaar en te stug en overkill voor mij.
en dan kom je dus toch weer uit op dacron. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 09:49 #681404

Erikdejong schreef :
roozeboos schreef :
pff, het blijft een moeilijk verhaal.
waar is de tijd dat er alleen dacron was.. je kan ook teveel te kiezen hebben.
Er zijn meer soorten Dacron op de markt dan dat er laminaten zijn ;) allen met hun voors en tegens...
oh, dat gaat dus ook niet helpen! :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 10:12 #681411

Kapiteinmomo schreef :
Gaat om volledige delaminatie, dun plakplastic, in het begin kleine stukjes daarna hele brokken.
Heb het voorzeil weggeven aan een deelnemer van de 200nm, zijn vrouw gaat er tasjes van maken :woohoo:

Kun je trouwens een Kevlar zeil reinigen? heb hier en daar wat zwarte aanslag op de genua
Dit is alleen interessant en relevant als we weten hoe oud het was, welk materiaal en hoe het is gebruikt en opgeslagen wanneer niet in gebruik. Zoals ik al schreef er zijn honderden soorten laminaten, daar zit bagger tussen, maar ook zeer goed spul. Laminaat in zijn geheel afschrijven op een zo'n ervaring is hetzelfde als zeggen dat je nooit meer een boot zult kopen omdat je eens een boot hebt gehad met een serieus probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 10:14 #681412

jouzers schreef :
Mijn keuze voor dit doek zou mede bepaald worden omdat het juist zo licht is. 6.65 Oz voor mijn schip van 34 voet is lichter dan welke dyneema aanbieder ik heb gehad (CDX, DCX, Flex ultra e.d.) , daarnaast hoeft er geen laag of vele lagen (zoals bij mijn huidige laminaat) tafetta overheen, wat het laminaat stug als karton en extreem zwaar maakt.
Ik heb hier de sample voor me liggen en het is extreem licht en flexibel spul...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik minder op de hoogte ben van de doek soorten die Contender op dit moment heeft. Wellicht hebben zij wel een dunner en lichter doek. 6.6Oz klinkt niet verkeerd. Als ze vergelijkbare eigenschappen hebben als hun zwaardere broertjes, dan zou dit nog best wel eens een interessante optie kunnen zijn. Oorspronkelijk is dit hybride doeksoort ontwikkeld voor boten die eigenlijk te groot zijn voor Dacron.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 nov 2015 10:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 10:19 #681414

Jij hebt een Loper. Die kan een enorme genua voeren tot hoge windsnelheden. Hoe stijver het zeil, hoe langer je 'm kan zetten en met name hoe minder je aan je roer hoeft te sleuren in een vlaag. Je kunt beter diepte trimmen met je achterstag en het zeil reageert directer op trim van de genuakar.

Mijn persoonlijke mening is dat hoe groter de genua, hoe meer zin het heeft te investeren in doek, met de uitzondering van de HA, omdat daar het profiel kritischer van is.

Grootzeil en #3 voor de toer prima uit dacron. #1 zou ik zonder enige twijfel uit laminaat maken. De vraag is wat je eerder moet wegnemen bij meer wind: een laminaat #1 of een dacron #2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 12 nov 2015 11:36 #681439

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
langzamerhand begint het duidelijk te worden. Belangrijkste punt is dat ik maar een 27 voeter heb. Al die mooie zeilen zijn te zwaar en te stug en overkill voor mij.
en dan kom je dus toch weer uit op dacron. :)

Klopt dat hoort gewoon bij dit type boot*, of het materiaal nou van dacron is of laminaat.
Zeker indien je korte rakken wedstrijden gaat zeilen maakt het weinig uit, je zit ook met je rompsnelheid.

* en het gebruik meestal solo.
Je hebt ook nog een paar centen over voor bijv. een fokkenroller reuze handig~!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl