Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Genua. Advies?

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 08:25 #664748

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Okee, kom er maar in. Ik ga voor een nieuwe Genua. Hoor graag jullie adviezen, tips en overwegingen.

Nu sta ik dus voor de keus om weer een 150%, of een 135-140% te nemen. Wat zou je aanraden en waarom? Met de gezinssamenstelling ben ik niet iemand die zeilen gaat wisselen, het zal dus een zeil moeten zijn wat vrijwel steeds voldoet. Voor een wedstrijdje zou ik de HA kunnen hijsen. Zelf zit ik dan te denken aan een 135% of 140% genua, die kan m.i. lang blijven staan, kan ook nog goed iets doen bij lichtweer. Bij harde wind loopt de boot toch al snel en kan ik deze prima wat wegrollen. De boot doet weinig op zijn grootzeil.

Boot: Spear 30 met rolfok
Diepgang: 180
Masthoogte: 1280
Vaargebied: IJsselmeer, straks ook eens wad en planning voor een overtochtje Engeland.
Type zeiler; met vriendin en baby (1 jaar) toerzeilen en soms met vrienden en mede zeilers wat sportiever zeilen. Zo nu en dan een wedstrijdje/regatta.

Genua 1 (150%) (ongeveer een krappe 30m2) VL 1087 AL 1100 OL 560.
Genua 2 is te oud om nog te gebruiken.
Redelijk goede HA
Goede spinaker
Twee stormfokken.

Hoor jullie graag! Dank alvast.
Bijlagen:
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 08:34 #664756

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Gebruik je de genua op een boom?
Hoe gemakkelijk kun je overstag met de 150% genua?

Wij hebben 145% en HA aan boord. Als ik de 145% moest vervangen zou ik hem iets kleiner laten maken, puur vanwege de hanteerbaarheid.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 08:35 #664758

130% en dan goed oprolbaar tot pakweg de helft qua oppervlak (1/4 van onderlijk).

Goed oprolbaar = schuimbanen o.i.d. in voorlijk, dan doet hij het gerold ook nog netjes aan de wind.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 09:48 #664802

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mee eens. Ervan uitgaande dat je ha-fok ca. 17,5 m2 is zou ik deze genua op ca. 24,5 m2 bestellen. Neem een cruising-laminaat. Bijv. Diax (Dymension Polyant), Soft Norlam (North? ;) ) of Cdx (Contender).
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 09:52 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 16:22 #664978

Betreft het zeilplan: wie weet waarom ontwerpers in die tijd nooit HA fokken tekenden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 16:44 #664991

Nachtvlinder schreef :
Betreft het zeilplan: wie weet waarom ontwerpers in die tijd nooit HA fokken tekenden?

ik denk dat die aerodynamica (hoog en smal = efficient) nog niet was doorgedrongen tot de ontwerpers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 17:34 #665026

Boatlover; diax is van Bainbridge. Cdx is van dp.

Bk; jij weet beter. Onder de Ior regels waren grote genuas gunstig. Racetrends komen terug in toerboten. In de orc zijn rechte boegen gunstig. Daarom zie je die de afgelopen 15 jaar in de toerboten terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 18:07 #665048

boarderbas schreef :
Onder de Ior regels waren grote genuas gunstig

Wat heeft dat dan te maken met die (niet-HA) fokken die niet tot de gehele I-maat doorlopen?
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 18:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 18:33 #665066

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Boatlover; diax is van Bainbridge. Cdx is van dp.

Bk; jij weet beter. Onder de Ior regels waren grote genuas gunstig. Racetrends komen terug in toerboten. In de orc zijn rechte boegen gunstig. Daarom zie je die de afgelopen 15 jaar in de toerboten terug.

Klopt. Typefoutje. Met Cdx maak jij een foutje, dit is van Contender. Anyway: alle 3 de doeksoorten zijn goed/geschikt.
Laatst bewerkt: 21 sept 2015 18:44 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 18:48 #665078

Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Onder de Ior regels waren grote genuas gunstig

Wat heeft dat dan te maken met die (niet-HA) fokken die niet tot de gehele I-maat doorlopen?

ja, dat kan niet veel met IOR te maken hebben....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 18:52 #665081

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Onder de Ior regels waren grote genuas gunstig

Wat heeft dat dan te maken met die (niet-HA) fokken die niet tot de gehele I-maat doorlopen?

Die waren er wel. Google maar eens wat Farr-halftonners. Ze hadden alleen (net als in de grootzeilen) hele korte latjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:00 #665089

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Boatlover schreef :
Mee eens. Ervan uitgaande dat je ha-fok ca. 17,5 m2 is zou ik deze genua op ca. 24,5 m2 bestellen. Neem een cruising-laminaat. Bijv. Diax (Dymension Polyant), Soft Norlam (North? ;) ) of Cdx (Contender).

Da's dus geen Dacron? Zijn laminaatzeilen niet kwetsbaarder en minder lang houdbaar?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:02 #665091

Geinig! Een aantal in die tijd vernieuwende ontwerpers deden het dus al wel.

Die korte latjes zal wel zijn omdat lange latten in een voorzeil niet erg praktisch zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:14 #665102

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Nachtvlinder schreef :
Geinig! Een aantal in die tijd vernieuwende ontwerpers deden het dus al wel.

Die korte latjes zal wel zijn omdat lange latten in een voorzeil niet erg praktisch zijn.

Ik vermoed dat de lengte van de zeillaten waren vastgelegd Nachtvlinder. Van de Ballad van mijn ouders heb ik nog een Ior-regelboek liggen waarbij dit het geval was. De skutjes hadden al ha-fokken met langere latten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:17 #665104

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Betreft het zeilplan: wie weet waarom ontwerpers in die tijd nooit HA fokken tekenden?

Omdat de grootste markt de charters in de med zijn/waren?
Alleen gekken varen aan de wind in het nauw van Calais!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:21 #665106

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
mystudio schreef :
Boatlover schreef :
Mee eens. Ervan uitgaande dat je ha-fok ca. 17,5 m2 is zou ik deze genua op ca. 24,5 m2 bestellen. Neem een cruising-laminaat. Bijv. Diax (Dymension Polyant), Soft Norlam (North? ;) ) of Cdx (Contender).

Da's dus geen Dacron? Zijn laminaatzeilen niet kwetsbaarder en minder lang houdbaar?

Nauwelijks, zie bijv. het recente "oude zeilen-topic" van Baasklus/zijn 13 jaar oude genua. Jij rolt ook nog... Voordelen laminaat: je blijft een Christelijke vorm houden, minder helling, meer snelheid en minder paaltjes pikken.

(Mmm verkeerd gequote, mijn commentaar staat in de laatste alinea)

Voor een grootzeil op jouw boot levert laminaat niet heel veel op, voor je genua wel.
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 21:10 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 21 sept 2015 19:29 #665117

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
(Gaat lekker, maar 1 wijntje op)

Anyway: altijd een cruising-laminaat doen voor je Spear.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 22 sept 2015 19:17 #665615

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Verwacht je veel snelheidswinst met een laminaat genua, Boatlover? Gaat het om een paar tienden van een knoop of is het aanzienlijk?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 22 sept 2015 19:31 #665629

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Een paar tienden is aanzienlijk. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 12:00 #665943

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
mystudio schreef :
Verwacht je veel snelheidswinst met een laminaat genua, Boatlover? Gaat het om een paar tienden van een knoop of is het aanzienlijk?

Aan de wind tov van een crosscut dacron zeil:

Na 1 jaar:
- Windkracht 1-3 Vrijwel niks of ca. 0,1 knoop winst.
- Windkracht 4/5 Ca. 0,2 a 0,3 knoop en ca. 4 graden hoogte. Minder helling, rustiger
vaargedrag op golven.
- Windkracht 6 Ca. 0,3 a 0,4 knoop en ca. 6 graden hoogte. Minder helling, rustiger vaargedrag
op golven.

Na 4 jaar:
- Windkracht 1-3 Met name rondom windkracht 3 ca. 0,2 knoop en ca. 3 a 4 graden hoogte.
- Windkracht 4/5 Ca. 0,4 knoop en ca. 5 a 6 graden hoogte. Het hellingverhaal en rustiger
vaargedrag is meer aan de orde.
- Windkracht 6 Ca. 0,5 knoop en ca. 7 graden hoogte. Het hellingverhaal en rustiger
vaargedrag is meer aan de orde.

Na 7 jaar:
- Windkracht 1-3 Met name rondom windkracht 3 ca. 0,3 a 0,4 knoop en 5/6 graden hoogte.
- Windkracht 4/5 Ca. 0,5 a 0,6 knoop en 7 graden. Het hellingverhaal en rustiger vaargedrag is
nog meer aan de orde.
- Windkracht 6 Ca. ruim 0,6 knoop en 8/9 graden hoogte. Het hellingverhaal en rustiger
vaargedrag is nog meer aan de orde.

Reken je deze schattingen om in procenten en in tijd dan is de uitdrukking "aanzienlijk" van Beauty correct.

De zeilen zien er overigens redelijk hetzelfde uit als dacron.
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 12:07 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 12:45 #665961

Denk wel dat dat een beetje aan de bovenkant van de verwachting zit...maar het zou kunnen.

Wat ik het belangrijkste argument vind is vlaaggedrag. Zeilen zouden eigenlijk af moeten vlakken bij vlagen (daarom werken die buigbare onvertstaagde mastjes op lasers zo goed).

In "onze" tuigage lukt dat niet zo goed. Dus is het zaak om de boel dan maar in vorm te houden. Hoe vormvaster het zeil, hoe minder snel je boot wordt "platgeslagen" door een vlaag. Als een windvlaag de kans krijgt diepte in je zeil te blazen, of de bolling naar achteren te blazen, genereert het zeil veel meer hellingsdruk bovenop de druk die je van de vlaag mag verwachten. Stijve zeilen is minder snel reven en harder varen. Beter gedrag in golven ook. Minder roerdruk.

Een laminaat #1 vaart grofweg het zelfde als een dacron #2 boven de 3bft. Maar dan sneller dus.

Ook kun je je afvragen wat je met aanzienlijk bedoelt. Een paar tienden is aanzienlijk. 3 tienden bij 5 knoop is 6%, 4 minuten per uur. Op een gemiddelde zeildag ben je óf een half uur eerder waar je wezen wilt óf je kunt in de zelfde tijd bijna 2 mijl verder varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 12:59 #665966

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Helder verhaal @Borderbas!

Ik zou daarbij nog wel willen meenemen hoeveel euro's je extra moet meenemen, om aan die 4 minuten per uur te komen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 13:31 #665982

Dat is een afweging die iedereen voor zichzelf maakt.

Net zoals de performance, varieert de prijs ook van dacron en laminaat. Er zijn dacrons die beter presteren dan sommige laminaten en laminaten die goedkoper zijn dan de duurste dacrons. Ieder verhaal heeft hier zo zijn nuance. Maar een toerdacron vergelijkend met een toerdacron...

Ik vind de meerprijs enorm meevallen en zou er voor bepaalde zeilen geen moment over piekeren. EEn grote genua is daar één van.

Een IOR grootzeil (kort giekje) heeft bijvoorbeeld relatief weinig baat bij een lalminaat en kun je prima in een mooi square of HA dacron laten snijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 19:37 #666165

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Nou, da's wel een hele mooie complete uitwerking, Boatlover! Dank en dank ook Boarderbas voor zijn visie.

Kortom: een belangrijke keuze afweging maken tussen een laminaat en Dacron.

Wat ik uberhaupt mij meen te herinneren van eerdere topics over Genuas is dat tri radiaal met Dacron volgens jullie niet zoveel zin heeft. Toch wordt dit door diverse zeilmakers wel als duurdere optie aangeboden. Wat was ook alweer de reden dat het voor Dacron niet zoveel zin heeft en voor een laminaat wel?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 19:43 #666169

Volgens mij bepalen de eigenschappen van het doek (rek in de verschillende richtingen) of een doek crosscut toelaat of radiaal nodig heeft.

Theoretisch kun je met een "ideaal" doek (geen rek) in crosscut al elke corm maken die je wilt. Ideale doeken bestaan echter niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl