Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe Genua. Advies?

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 19:50 #666172

mystudio schreef :
Wat was ook alweer de reden dat het voor Dacron niet zoveel zin heeft en voor een laminaat wel?

Dacron is maar in 1 richting bestand tegen belasting, de schering of de inslag (afhankelijk van doeksoort).
De zwaarst belaste plek (achterlijk) moét dus het doek haaks op het achterlijk hebben, met de sterkste richting vertikaal. Crosscut dus. Triradial dacron wordt per definitie verkeerd belast en gaat snel uit vorm.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 20:07 #666185

Zie ook hier: triradiaal of cross cut
Laatst bewerkt: 23 sept 2015 20:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 23 sept 2015 23:11 #666249

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik wou dat ik van die mooi gemonitorde cijfers had als Boatlover! Maar die heb ik niet, ik doe het uit mijn hoofd:
1. bij licht weer (tot 8 knopen of zo) zie ik een bizar groot verschil tussen mijn 16 jaar oude dacron zeilen en de nieuwe laminaatjes. Aan de wind zeker een knoop meer, halve wind bijna een knoop.
2. bij medium weer (9-15 kts) aan de wind (45 graden TWA) van met moeite 5 knopen naar gemakkelijk 6. Of meer. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ik hoger kan varen want met de oude zeilen was 50-55 graden TWA wel ongeveer de max als ik nog boven de 5 knopen wilde lopen.
3. bij iets meer wind (16+) is het verschil wat kleiner, maar het comfort veel hoger. Boot is gemakkelijker rechtop te varen, ik reef later, minder uit het roer lopen. Met de dacrons was het bij zo'n 16 kts ware wind op een 45 graden TWA al raak, nu gebeurt dat pas bij 18-20. Dat is echt een enorm groot verschil.

Toegegeven, ik vergelijk hier oude flutzeilen van dacron met laminaat waar ik een jaar mee gevaren heb (het eerste jaar was enorm wennen en leren) dus beschouw dit niet als het definitieve antwoord op de vraag of je dacron wilt of laminaat. Maar dat het verschil merkbaar, meetbaar en voelbaar is, staat voor mij vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 04:47 #666257

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
mystudio schreef :
Wat was ook alweer de reden dat het voor Dacron niet zoveel zin heeft en voor een laminaat wel?

Dacron is maar in 1 richting bestand tegen belasting, de schering of de inslag (afhankelijk van doeksoort).
De zwaarst belaste plek (achterlijk) moét dus het doek haaks op het achterlijk hebben, met de sterkste richting vertikaal. Crosscut dus. Triradial dacron wordt per definitie verkeerd belast en gaat snel uit vorm.

Globaal gaat dit op, maar niet helemaal. Het is op te lossen door te spellen met spanning/dikte in boven- en ondergaren. De Warp Drive van Challenge is een voorbeeld van Dacron waar ze hier in gezocht hebben en die zeer geschikt is voor tri-radiale zeilen.



Laatst bewerkt: 24 sept 2015 04:47 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 06:42 #666271

Precies. Hoe lager de aspect ratio van een zeil Hoe zinniger triradiaal.

De trend in laminaten is juist crosscut. Maxx doek en de vele daarna ontwikkelde doeken zijn specifiek gemaakt om Crosscut te verwerken.

Als het op dacron VS laminaat aankomt komen vaak 20 jaar oude argumenten op tafel. Dat terwijl zeker de laatste jaren de ontwikkelingen enorm snel gaan. Daarbij helaas ook miskleunen en flops. Maar algemeen is de kwaliteit van laminaten nu echt op niveau.

Het verschil blijft hem altijd in de faalwijze zitten. Dacron blijft maar heel. Terwijl het nog slechts op een zeil lijkt, maar als zeil eigenlijk niet meer mag worden gezien. Laminaat gaat op een gegeven moment kapot. Day lijkt dan Veel erger.

Ook is de term laminaat te breed. Je hebt laminaten die net zo lang "mee" gaan als dacron. (Al mag je dan ook wel achter je oren krabben of het zeil nog wel in vorm is) en je hebt laminaten die de wedstrijdzeiler in minder dan een seizoen verslijt.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 06:45 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 07:51 #666294

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Denk wel dat dat een beetje aan de bovenkant van de verwachting zit...maar het zou kunnen.

Wat ik het belangrijkste argument vind is vlaaggedrag. Zeilen zouden eigenlijk af moeten vlakken bij vlagen (daarom werken die buigbare onvertstaagde mastjes op lasers zo goed).

In "onze" tuigage lukt dat niet zo goed. Dus is het zaak om de boel dan maar in vorm te houden. Hoe vormvaster het zeil, hoe minder snel je boot wordt "platgeslagen" door een vlaag. Als een windvlaag de kans krijgt diepte in je zeil te blazen, of de bolling naar achteren te blazen, genereert het zeil veel meer hellingsdruk bovenop de druk die je van de vlaag mag verwachten. Stijve zeilen is minder snel reven en harder varen. Beter gedrag in golven ook. Minder roerdruk.

Een laminaat #1 vaart grofweg het zelfde als een dacron #2 boven de 3bft. Maar dan sneller dus.

Ook kun je je afvragen wat je met aanzienlijk bedoelt. Een paar tienden is aanzienlijk. 3 tienden bij 5 knoop is 6%, 4 minuten per uur. Op een gemiddelde zeildag ben je óf een half uur eerder waar je wezen wilt óf je kunt in de zelfde tijd bijna 2 mijl verder varen.

Met je 6% en 4 minuten per uur vergeet je het verschil in hoogte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 08:03 #666299

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Delphi32 schreef :
Ik wou dat ik van die mooi gemonitorde cijfers had als Boatlover! Maar die heb ik niet, ik doe het uit mijn hoofd:
1. bij licht weer (tot 8 knopen of zo) zie ik een bizar groot verschil tussen mijn 16 jaar oude dacron zeilen en de nieuwe laminaatjes. Aan de wind zeker een knoop meer, halve wind bijna een knoop.
2. bij medium weer (9-15 kts) aan de wind (45 graden TWA) van met moeite 5 knopen naar gemakkelijk 6. Of meer. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ik hoger kan varen want met de oude zeilen was 50-55 graden TWA wel ongeveer de max als ik nog boven de 5 knopen wilde lopen.
3. bij iets meer wind (16+) is het verschil wat kleiner, maar het comfort veel hoger. Boot is gemakkelijker rechtop te varen, ik reef later, minder uit het roer lopen. Met de dacrons was het bij zo'n 16 kts ware wind op een 45 graden TWA al raak, nu gebeurt dat pas bij 18-20. Dat is echt een enorm groot verschil.

Toegegeven, ik vergelijk hier oude flutzeilen van dacron met laminaat waar ik een jaar mee gevaren heb (het eerste jaar was enorm wennen en leren) dus beschouw dit niet als het definitieve antwoord op de vraag of je dacron wilt of laminaat. Maar dat het verschil merkbaar, meetbaar en voelbaar is, staat voor mij vast.

Het waren schattingen hè :) . Uitgaande van een vergelijking van 2 gelijk aangeschafte (toerlaminaat en dacron) zeilen. Ik denk dat ik met mijn schattingen warm zit.

De door jou genoemde verschillen geloof ik ook. Maw: weg met het dacron-conservatisme in Nederland voor zo 'n genua. Gerrit de Gier daargelaten is er eigenlijk geen reden meer voor dacron voor dit type genua, ervan uitgaande dat je op lange termijn lekker wilt zeilen.

Een aardige middenweg voor de zekerheidstypes/laminaattrijfelaars onder ons ;) is square-dacron van Dimension-Polyant. Dit is dacron met een ingeweven ruitje dat prima tri-radiaal geleverd kan worden. Is qua rek ook een aardige middenweg.

Dit doek is overigens veel verwerkt voor eenheidsklassen waar laminaat niet was toegestaan. Denk hierbij bijv. aan grootzeilen voor de X99/79-klasse.

Ik heb hier 2 zeilen van, een grootzeil en een genua. Het grootzeil voldoet prima. Maar let op: mijn boot weegt maar 2500 kg en met meer wind vaar je het grootzeil deels killend. De genua heeft mij iets teveel rek (=logisch), ik gebruik de genua alleen om mee te toeren. Aan de andere kant: neem dit doek iets zwaarder en je hebt als toerzeiler qua rek geen verkeerd zeil.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 08:33 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 10:26 #666390

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
zekerheidstypes/laminaattrijfelaars onder ons  is square-dacron van Dimension-Polyant. Dit is dacron met een ingeweven ruitje dat prima tri-radiaal geleverd kan worden. Is qua rek ook een aardige middenweg.

Aha heet dit zo, vond dit echt een heel mooi materiaal wel vrij dik (in de uitvoering op deze boot). Ik weet dat lion sails dit verkoopt geen idee wie nog meer?
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 21:17 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 10:35 #666395

Jasper,

Als het erg dik is kan het ook hydranet zijn. Da's dacron met Dyneema er in.

Nagenoeg iedere zeilmaker levert square doek.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 10:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 10:45 #666403

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
@jasper schreef :
zekerheidstypes/laminaattrijfelaars onder ons  is square-dacron van Dimension-Polyant. Dit is dacron met een ingeweven ruitje dat prima tri-radiaal geleverd kan worden. Is qua rek ook een aardige middenweg.

Aha heet dit zo, vond dit echt een heel mooi materiaal wel vrij dik (in de uitvoering op deze boot). Ik weet dat lion sails dit verkoopt geen idee wie nog meer?

Je kunt square in triradiale snit laten leveren in verschillende diktes. Zwaar waar het zwaar moet zijn (o.a. achterlijk), licht waar het licht kan zijn (o.a. voorlijk). Inderdaad levert vrijwel iedere zeilmaker dit. (Zwaan Sails is overigens de grootste voorstander van dit doek). In de juiste uitvoering is het geen dik zeil, integendeel.

We zijn inmiddels aanbeland in een tijd waarbij de meest vormvaste racy-doeksoorten zonder taffeta een veel langere levensduur hebben. > 3DI (geen film), Forte (geen film geen lijm). Op performance gerichte toerzeilers kiezen hier ook steeds vaker voor. Het is wel zo dat prijs bij deze keuzes minder een issue dient te zijn.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 11:18 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 11:34 #666419

Beide 3Di en Forte hebben nog wat "kinderziektes" her en der en wat mij betreft rekt het de begrippen te ver uit om dit aan toerzeilers aan te raden.

Als je het kwijt kan qua dikte, dan is PEN Voyager wat mij betreft de onverslagen kampioen Duurzaamhied/kosten/perfromance. Helaas wordt het alleen in vrij dikke varianten geleverd.

666 hier op het forum vaart al 12 jaar met dit spul en toen ik er gisteren naast voer zag het er opvallend knap uit qua vorm. Zelf heb ik er ook een aantal seizoenen mee gevaren en het was na 3-4 seizoenen nog als nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 11:59 #666429

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Beide 3Di en Forte hebben nog wat "kinderziektes" her en der en wat mij betreft rekt het de begrippen te ver uit om dit aan toerzeilers aan te raden

Bij Forte zijn de kinderziektes er inmiddels uit. Ik ben tevreden over de 2 Forte zeilen die ik heb. 3di kan ik niet helemaal over oordelen. Ik denk niet dat het de begrippen te ver uitrekt. Op de mega-toerjachten waar geld geen rol speelt zie je deze zeilen steeds meer. In deze topic/doelgroep ben ik het met je eens.

Ik maakte met 3DI en Forte alleen even een zijsprongetje om de ontwikkelingen aan te geven. Mede ook om aan te geven dat Nederland vaak wat terughoudend/dacrongericht is in mijn ogen. De genoemde toerlaminaten (ask Baasklus) zijn prima geschikt voor deze doelgroep.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 12:01 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 12:35 #666439

  • eleeuw
  • eleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
de sailspecial (www.sailspecial.nl)van 2 weken terug was 25% korting op zeilen van Hyde. Misschien interessant?

Ben geen merkenspecialist en wil het topic niet kapen, maar is Hyde een A of B-merk? Hoe verhoudt het zich toch Northsails, Quantum, Hagoort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 12:54 #666451

Zeilmakers met elkaar vergelijken alhier is schier onmogelijk. Je noemt zelf al 3 totáál verschillende zeilmakers.

Een vakman, een specialist en een boutique in één rij :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 13:09 #666460

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Northsails, Quantum, Hagoort?
Een vakman, een specialist en een boutique in één rij :woohoo:

Interesante gedachte, maar wie is dan wie ?
Of is de volgorde zo goed ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 14:05 #666496

  • eleeuw
  • eleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
en Hyde valt in de categorie Action/Aldi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 14:14 #666502

eleeuw schreef :
en Hyde valt in de categorie Action/Aldi?

Hyde is een prima wereldwijde zeilmaker, maar de preciese kwaliteit zal variëren met de lokale vertegenwoordiger. EN dat is nu Dekker Zeilmakerij, maar wie dan daar precies wat doet weet ik niet.
De vorige directeur (overigens lid van ZF) wist prima hoe hij uitstekende zeilen moet maken, rond 2000 was hij North Sails NL.

Hoe het nu is weet ik niet....

www.hydesails.nl/news/zeilmake...hyde-sails-nederland
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 15:15 #666518

ron b schreef :
Northsails, Quantum, Hagoort?
Een vakman, een specialist en een boutique in één rij :woohoo:

Interesante gedachte, maar wie is dan wie ?
Of is de volgorde zo goed ?

Aan de volgorde brand ik mij niet. Ik ben van mening dat ie niet klopt...

Hyde is net zoals enkele andere merken een merknaam die zoals BK het hieronder mooi weergeeft, lokaal vertegenwoordigd worden.

Een zeilmaker moet:

-Je wensen snappen (of de wil daartoe hebben)
-Je kunnen adviseren
-Je boot kennen (door inmeten en het schip aanschouwen)
-Die wensen kunnen vertalen naar een ontwerp (software!!)
-Zichzelf kunnen controleren, zodat hij zeker weet het juiste te leveren
-Het zeil kunnen maken
-Het zeil doordacht kunnen afwerken
-Service kunnen leveren

Zeilen kunnen maken is dus maar een kleine fractie van wat je van een zeilmaker mag verwachten, maar wél dat stuk waar iedereen op wil vergelijken. Met name versuis prijs.

Sommige zeilmakers snijden de eerste 4 punten af door je éénheidsworst door de strot te drukken of hoeven hier minder aandacht aan te besteden door een beperkt leverprogramma (off-the-shelf bijvoorbeeld).

De meest vervelende ergernissen komen uit punt 5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 24 sept 2015 15:42 #666528

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Zeilmakers met elkaar vergelijken alhier is schier onmogelijk. Je noemt zelf al 3 totáál verschillende zeilmakers.

Een vakman, een specialist en een boutique in één rij :woohoo:

Als je "B" (toelichting) niet noemt zou ik "A" ook niet noemen.
Laatst bewerkt: 24 sept 2015 15:44 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 04:45 #666703

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
eleeuw schreef :
en Hyde valt in de categorie Action/Aldi?

Hyde is een prima wereldwijde zeilmaker, maar de preciese kwaliteit zal variëren met de lokale vertegenwoordiger. EN dat is nu Dekker Zeilmakerij, maar wie dan daar precies wat doet weet ik niet.
De vorige directeur (overigens lid van ZF) wist prima hoe hij uitstekende zeilen moet maken, rond 2000 was hij North Sails NL.

Hoe het nu is weet ik niet....

www.hydesails.nl/news/zeilmake...hyde-sails-nederland

Hyde kent twee dealers in Nederland. 1 daarvan is Dekker en de ander HR Zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 10:28 #666792

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Okee, heel veel wijzer weer geworden in dit topic en met jullie antwoorden. Dank. Waar ik eerst nog dacht dat zeilgrootte slechts werd bepaald door de windsterkte, heb ik nu geleerd dat een genua 1 niet per definitie beter presteert aan de wind dan een HA of een goede genua 2 bijvoorbeeld. Alles hangt dus af van het vleugelprofiel, hoe het zeil gesneden is en een te groot zeil (lees genua 1) kan zelfs remmend werken op aandewindse koersen begrijp ik. :-)

De beste kaarten lijken nu voor een Genua 2 te zijn, 130% en dan een laminaatje tri-radiaal, een DCX-SL van Dimension Polyant bijvoorbeeld. Die met een rolversteviging en rolfoam uitvoeren en dat moet eigenlijk op alle koersen goed kunnen werken. Ik denk dat ik daar nu maar eens verder mee ga dan.

Mooi forum, leerzame tips en adviezen!
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 10:33 #666793

morgen kan ik je er een aantal laten zien op de trimclinic, als je wilt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 10:35 #666795

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1548
Yes, graag! Leuk, #zinin.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 10:48 #666797

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
mystudio schreef :
Okee, heel veel wijzer weer geworden in dit topic en met jullie antwoorden. Dank. Waar ik eerst nog dacht dat zeilgrootte slechts werd bepaald door de windsterkte, heb ik nu geleerd dat een genua 1 niet per definitie beter presteert aan de wind dan een HA of een goede genua 2 bijvoorbeeld. Alles hangt dus af van het vleugelprofiel, hoe het zeil gesneden is en een te groot zeil (lees genua 1) kan zelfs remmend werken op aandewindse koersen begrijp ik. :-)

De beste kaarten lijken nu voor een Genua 2 te zijn, 130% en dan een laminaatje tri-radiaal, een DCX-SL van Dimension Polyant bijvoorbeeld. Die met een rolversteviging en rolfoam uitvoeren en dat moet eigenlijk op alle koersen goed kunnen werken. Ik denk dat ik daar nu maar eens verder mee ga dan.

Mooi forum, leerzame tips en adviezen!

Goed bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe Genua. Advies? 25 sept 2015 23:19 #667030

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
DCX is mooi spul inderdaad ;) Zelf heb ik ervoor gekozen om geen rolversteviging en -foam erop te zetten omdat ik het zeil toch niet gereefd vaar.

Ik ben heel benieuwd naar je verhalen als je uiteindelijk een nieuw zeil hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl