Nachtvlinder schreef :
Geldt dat voor alle zelfbepalende iemanden denk je? Of alleen diegene met wie je wel eens mee bent gezeild? Voor jou geldt dit niet uiteraard; jij weet wat je wilt en durft het risico van je eigen keuzes te dragen.
Nee ik denk niet dat dit voor alle zelfbepalende zeilers geldt. Ik denk dat dit geldt voor een aantal zelfbepalende mensen die denken voldoende kennis van zaken te hebben (maar dit niet hebben) terwijl het natuurlijk de full time-job van een zeilmaker is.
Wel ben ik, zoals weleens eerder aangegeven van mening dat sommige zeilers verschillen van bijv. de gemiddelde snowboarder of windsurfer. Over het algemeen hebben zeilers een bovengemiddelde baan met vaak ook een leidinggevende functie. Dit brengt persoonlijkheden met zich mee.
Dit koppel ik ook aan een stukje omgang met deze persoonlijkheden, het verhaal van Sneaker en een mij bekende zeilmaker. Deze kleinere zeilmaker heeft een dominante klant (leidinggevende functie) weleens een ontwerp laten bepalen.
De kans op een 2e verkoop acht ik in zo 'n situatie klein. Er worden geen goede resultaten gevaren en wie krijgt de zwarte Piet? Juist, de zeilmaker die veel tijd hierin heeft gestoken en niks verdient.
De zeiler levelled in zijn ogen niet met deze kleinere zeilmaker, de taalfouten op de website dragen hier ook niet aan bij. De mindere resultaten liggen niet zozeer aan het product van deze kleinere zeilmaker maar er knaagt het een en ander tussen de oren. Achteraf bleek ook dat het advies van de zeilmaker beter was geweest.
Vervolgens gaat deze klant naar de A-zeilmaker. Denk je dat hier hetzelfde gebeurt? Nee. De klant geeft hoofzakelijk de windrange op, er wordt een advies gegeven over doek in combinatie met een advies voor misschien de hoogte van de schoothoek in relatie tot de inhauler.
En verder waffel houden. Niet mee eens? Prima, ga dan naar een ander. Werkt dit voor een wederverkoop bij deze (!) dominante zeiler? Ja, hij heeft een persoonlijkheid tegenover zich nodig, werkend voor een bedrijf met naam die zegt: zo gaan we het doen. Vervolgens gaat hij met meer vertrouwen de wedstrijden in, zeilt beter en koopt wederom bij de A-zeilmaker.
Natuurlijk is het bovenstaande een beetje een extreem voorbeeld. Ik ben er echter van overtuigd dat dit in de (wedstrijd) zeilerij en het Gooi
wat vaker voorkomt.
De meeste zeilers communiceren echter graag op een rustige manier, met een nette rustige adviseur, willen een goed advies ontvangen, kijken naar de naam van het bedrijf, de verhalen over service en last but not least kopen op gevoel (prijsjagers daargelaten). De bovengenoemde A-zeilmaker heeft vermoedelijk teveel dominante zeilers gehad/verkoopt waarschijnlijk te goed. De manier van omgang zoals geschetst in deze alinea beheerst hij niet, dit kost hem omzet aan een bekende Nederlandse zeilmaker die dit prima beheerst.
Betreffende je opmerking over de Friendship 28: Ik denk dat een toerlaminaat (afgezien van die dacron Hanse-lappen) van bijv. North er vrijwel altijd perfect op staat. Op dit forum is gebleken dat een toerlaminaat van een voordeligere zeilmaker er net niet goed opstaat.
Is de klant van de voordeligere zeilmaker tevreden? Ja. Is dit terecht? Grotendeels wel, de prijs was lager en hij trimt niet op het niveau van bijv. Baasklus. Heel veel extra rendement zal hij, met alle respect niet behalen met een setje van North. Volg je wat trimclinics dan wordt het een ander verhaal.
Dan ga je perfectie in shape herkennen, behaal je meer rendement en kick je op een perfecte set. Je geeft vervolgens wat meer uit. Vooraf koop je als het ware zekerheid in bij een A-zeilmaker. De afgeleverde set levert net iets meer hoogte, snelheid, minder helling en een rustiger vaargedrag.