Zoals ik schreef, hangt er vanaf wat je als zeiler/trimmer/stuurman kunt
En vaag is het zeker, het is namelijk een membraam waar rek in zit en waar je op 6 verschillende manieren de vorm drastisch kunt veranderen tijdens het gebruik. Een zeil wat 15 uur gebruikt is heeft een meetbare en blijvende vervorming ondergaan. Een zeil wat 150 uur gebruikt is is weer meer vervormt.
2% meer achterstag spanning en het profiel van je grootzeil is veranderd. Wat ga je dus vergelijken?
Voor de kolibri ontwierpen we de fokjes met rek in het achterlijk. Binnen eenheidsklasse is er namelijk een maximale lijkmaat. Als een zeil rekt heb je dus meer zeiloppervlak, minimaal, maar meetbaar. De vorm werd zo gecompenseerd dat als het zeil eenmaal flink aangetrokken was dat je de juiste vorm hebt. Voor lichter weer werkt dat anders dan voor zwaarder weer. Dus bij welke windsnelheid ga je welk zeil vergelijken? Ze reageren namelijk allemaal anders.
Als je twee zeilen uit exact dezelfde mal van exact hetzelfde materiaal zou gaan fotograferen op dezelfde boot, dan heb je ook zichtbare verschillen op de foto en zul je flink moeten trimmen en zoeken om een identiek profiel op de foto te zetten.
Wat belangrijk is in een zeil is dat je er mee kunt doen wat je wilt. Soms heb je een situatie waar je wat extra hoogte nodig hebt, dan wil je het voorste deel afvlakken door de bolling naar achter te laten zakken, grootzeil net iets meer naar loef en een goede stuurman die snelheid kan bouwen en houden. Andere situaties wil je net de focus op snelheid leggen omdat je bijvoorbeeld de bovenboei met een bootlengte hebt overvaren. Dan wil je de voorstag wat meer laten doorhangen voor meer power. Als je zeil goed luisterd naar de commando's die je geeft met de schoten dan heb je in mijn optiek een goed zeil. Het ingebouwdee profiel kun je namelijk met vele procenten in bolling en lokatie van bolling beinvloeden door te trimmen. Dus als de bolling ongeveer goed is, dan kan de trim voor de rest zorgen. Vandaar dat ik de stelling heb aangenomen dat de verschillen verwaarloosbaar zijn, en eigenlijk ook onmeetbaar in praktische zin.