Erikdejong schreef :
Met het ontwerpen van zeilen is dat eigenlijk net zo. Er zijn meerdere methoden om je doel te bereiken
Interessant. Verschilt het
doel van een "snelle" zeilmaker van die van een "reguliere" zeilmaker of de manier waarop dat doel bereikt wordt?
Ik lees hier en daar dat Hagoort bekend staat om haar "snelle zeilen". Hoe zie je dat in de praktijk? Volgt het resulterende camber en twist (na trim) beter de ideale NACA curve? Staat het "mooier"? Wat is dat dan, "mooier"? Weet een "snelle" zeilmaker beter welke zeilvorm het op welke boot het beste doet?
Voor mij is dit altijd geheimzinnig gebleven. Ook na de vele eerdere draadjes hier. Dat stoort me.
Ik weet niet beter dan dat een zeilmaker het gewenste camber bereikt door én de vorm van de banen én de luffcurve te (laten) berekenen. Wat is het verschil als de resulterende vorm (na trim) gelijk is?
Kunnen we deze geheimzinnigheid doorbreken? Ik respecteer het zeilmakersvak absoluut, maar uiteindelijk wil Smart Azure (of welk pakket dan ook) een aantal ontwerpparameters hebben om de schaar/snijmachine aan te sturen. Voorheen gemaakte fouten zullen al wel in de templates bij deze paketten verwerkt zijn (je kunt een gratis demo-versie van SA aanvragen overigens...)
Dus: wat overweeg je als zeilmaker allemaal als je achter de tekentafel zit? En waar denkt een "snelle" zeilmaker dan beter/meer over na? Waar is het textbook engineering en wat zijn typische dingen waar je op ervaring/gevoel terug moet vallen als zeilmaker?
NB: Mijn vraag staat volledig los van afwerking en doeksoort (in dit gedachtenexperiment gebruiken de "snelle" en "reguliere" zeilmaker hetzelfde materiaal, op dezelfde manier toegepast).