Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ervaring met deze op-/neerhouders

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 06:31 #722122

Ik heb zo'n ding bij de boot gekregen, maar zou er niet zelf een hebben aangeschaft. Kraanlijn blijft nog steeds nodig om in de haven de giek te fixeren. Ook bij het aaanslaan van de nieuwe halshoek bij reven leun je nog wel eens op de giek, zo'n rodkicker stel je normaal zo af dat ie nét het gewicht van de giek draagt (en ietsje meer). Dit is onvoldoende voor bovenstaande zaken.

Om extra twist bij heel licht weer te krijgen kun je de kraanlijn ook als dirk gebruiken natuurlijk.

Ben benieuwd hoe de andere ervaringen zijn. Dingen zijn duur, vergen onderhoud (en vormen extra gewicht, hoewel laag)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 06:39 #722124

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op mijn Hanse had ik een Selden neerhouder en heb daar toen een gasveer uit de carrosseriebouw in gemaakt. Was hier erg tevreden mee, zeker omdat hij de giek goed omhoog drukte. Op de Dehler zit een neerhouder, paar blokjes met lijn. Zou ook hier weer naar een gecombineerde constructie willen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 06:51 #722126

Ipv een gasveer heb ik een gewone veer. Maakt dat verschil?

Wat is het voordeel van een rodkicker dan? Indien de (gas)veer te stijf staat ingesteld heb je ofwel altijd je neerhouder nodig (of je grootschoot dient extra te trekken).

Ik heb dat ding nooit begrepen, kan iemand me uitleggen waarom er markt voor die dingen is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:23 #722140

heb er zelf 1 gemaakt van kunstof.
De koppen van delrin, binnen en buiten buizen....bouwmarkt dikwandig wit PVC buis (totaal 5 euro) en een oude gasveer van de klep van mijn auto.
Takeling komt er apart bij, dit jaat testen.
Kosten,...< 10 euro en ziet er keurig uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:25 #722143

Maar wat zijn de voordelen tov zo'n ophouder nu dan? Of varen jullie zonder kraanlijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:37 #722149

Nachtvlinder schreef :
Maar wat zijn de voordelen tov zo'n ophouder nu dan?

Ik zou het niet weten. Op de Capolavoro zit er een met gasveer, merk Sparcraft.
- lastig weg te halen als de giek eraf gaat voor de winter: die gasveer druk je niet zomaar in.
- zit erg in de weg voor de 1 op 8 neerhouder
- is gevaarlijk als je hem gebruikt bij varend hijsen en strijken zonder kraanlijn, dus de kraanlijn heb je toch nodig.

Enige is misschien wat twist in het grootzeil helpen te maken bij 3 kts wind, maar dan zeilen de meeste mensen toch al niet meer, en het kan ook met een kraanlijn, die twist.

Het is gewoon een ding wat je móet hebben, maar waarom weet ik ook niet :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:46 #722152

Die gasveer geeft demping.

Bij een goed afgesteld systeem kun je je zeil strijken zonder kraanlijn (al is dat niet ieders favoriet ivm zwiepen giek) en dan de val als kraanlijn zetten om de boel te bergen.

Het ook zorgt het er voor dat je giek niet op je boot stort als je per ongeluk de valklem open zet of de val breekt. Bij een zware giek boven de kuip best een goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:46 #722153

volgens mij is een neer/ophouder ook niet echt nodig als je een kraanlijn hebt. Zelf heb ik geen kraanlijn en ben dus aangewezen op deze constructie. De standaard op/neerhouder van de Dehler (RVS schroefspindel) is een echt onding,...vandaag voor 10 euro een testsysteem. misschien toch nog maar een kraanlijn monteren zodat ik beide eens kan testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:50 #722155

boarderbas schreef :
Het ook zorgt het er voor dat je giek niet op je boot stort als je per ongeluk de valklem open zet of de val breekt. Bij een zware giek boven de kuip best een goed idee.

Dat is inderdaad een voordeel, nog nooit gebeurd dus ik dacht er zo 123 niet aan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:54 #722156

Baasklusje schreef :
Het is gewoon een ding wat je móet hebben, maar waarom weet ik ook niet :woohoo:

Mooi, dan komt het ding er niet meer op mij m'n nieuwe tuig. Scheelt weer een stukje nieuwe speciaal beslag net boven de mastvoet (dit viel niet over te zetten ivm andere vorm mastprofiel). Neerhouder zélf geef ik twee strengen méér vertraging, dan heb ik de lier minder snel nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 07:56 #722159

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Neerhouder opkietelen kan ze heel goed doen met een cascade. 1 enkelschijfsblokje of lowfriction ring erbij en je vertraging verdubbeld. Loopt ook een stuk beter dan een lijn die om tig blokken moet lopen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 08:09 #722163

@ Nachtvlinder,

Ik heb een 1:5 in een 1:2 cascade, dus 1:10 totaal.

Geen haar op mijn hoofd die aan een lier durft te denken.

Overigens heb ik ooit een sheetje geklust voor neerhouders:


Bijlage:

Bestandsnaam: Neerhoudercalcs.xlsx
Bestandsgrootte:26 KB
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 08:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 08:13 #722164

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik zeil al 40jaar zonder kraanlijn en met op/neer-houder. Zou niet meer weten hoe met kraanlijn om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 08:23 #722169

Aantrekken = giek omhoog!
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 08:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 08:50 #722184

Nachtvlinder schreef :
Aantrekken = giek omhoog!

ja...maar we hebben het over een giek op/neerhaler....wat is dan de neerhaal functie ? luchtafweer ? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 08:54 #722186

Neerhouder is nodig bij ruimere koersen (waarbij de grootschoot niet zoveel meer doet). Tussen bij-de-wind en aan-de-wind kun je alles met je traveller doen - indien je die hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 09:01 #722193

De Optimaal schreef :
Nachtvlinder schreef :
Aantrekken = giek omhoog!

ja...maar we hebben het over een giek op/neerhaler....wat is dan de neerhaal functie ? luchtafweer ? ;-)

Nee vlinder,...je hebt het over "aantrekken = giek omhoog".....datis volgens mij de "giekophouder" dus...nu nog de "neerrhouder" :whistle: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 09:13 #722198

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Voor de wedstrijdzeilende puristen: "De kraanlijn zorgt weer voor extra windweerstand"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 09:57 #722219

Onzin, een kraanlijn berg je netjes als je gaat zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 10:11 #722226

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die kraanlijn berg je door helemaal tot boven in de mast te trekken om minder weerstand te krijgen? En lekker beschut gaan zitten achter die fijne (wind vangende) sprayhood. Geen antenne er op en ook de navigatielichten maar verwijderen. ook de verstaging maar dunner maken en vergeet de zeilen niet na een paar wedstrijden te vervangen. Onder water vergeten we maar, zien we niet.

Wie bedenkt de andere middelen om onnodige weerstand te verminderen? Boot in de box laten zonder bemanning is het beste, niet mee varen. Uiteindelijk doen veel buren het op deze manier. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 10:42 #722243

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Niet de weerstand van de kraanlijn die het probleem is maar de turbulentie in je achterlijk is het probleem.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 11:15 #722256

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Is het een idee terug te gaan naar de vraag zoals ik die opening van dit topic stelde? ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 11:23 #722259

hscharft schreef :
Niet de weerstand van de kraanlijn die het probleem is maar de turbulentie in je achterlijk is het probleem.

Ik heb , aan de wind tot ruime wind eigenlijk nog nooit mijn kraanlijn naast het zeil zien hangen hoor.Hij waait dan netjes in een flauwe bocht ruim achter het achterlijk.Je moet de kraanlijn uiteraard niet te strak laten.
Kwestie van niet te zware lijn kiezen . Ik heb een 8mm kraanlijn maar zelfs 6mm polyester komt al tot 800 kg breeksterkte dus het zou nog dunner kunnen.
En voor de wind is het al helemaal geen probleem , dan zou hij hooguit nog bijdragen aan de voortstuwing :lol:

Overigens vraag ik me af of je zonder kraanlijn met alleen een op/neerhouder nog vanuit de kuip kunt reven.
Dan trek je immers vaak behoorlijk aan het zeil om het naar beneden te krijgen.
Ad
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 11:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 11:36 #722262

Bij mij gaat hij netjes achter de reefhaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met deze op-/neerhouders 04 apr 2016 21:11 #722489

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
hscharft schreef :
Niet de weerstand van de kraanlijn die het probleem is maar de turbulentie in je achterlijk is het probleem.

Ik heb , aan de wind tot ruime wind eigenlijk nog nooit mijn kraanlijn naast het zeil zien hangen hoor.Hij waait dan netjes in een flauwe bocht ruim achter het achterlijk.Je moet de kraanlijn uiteraard niet te strak laten.
Kwestie van niet te zware lijn kiezen . Ik heb een 8mm kraanlijn maar zelfs 6mm polyester komt al tot 800 kg breeksterkte dus het zou nog dunner kunnen.
En voor de wind is het al helemaal geen probleem , dan zou hij hooguit nog bijdragen aan de voortstuwing :lol:

Overigens vraag ik me af of je zonder kraanlijn met alleen een op/neerhouder nog vanuit de kuip kunt reven.
Dan trek je immers vaak behoorlijk aan het zeil om het naar beneden te krijgen.
Ad

Reef altijd zonder kraanlijn. Laat de neerhouder wat vieren(giek omhoog) zodat je het reefoog gemakkelijker naar de giek trekt. Zodra het rif erin zit neerhouder weer aantrekken(giek naar beneden).
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 21:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl