Joop66 schreef :
FMJ schreef :
Verder helemaal eens met iedereen die zegt dat je altijd ie grootzeil bij moet hebben. Kunnen de grootzeilstrijkers eens uitleggen waarom ze dat doen? Ik snap Er namelijk niets van, want makkelijker wordt het niet: meer handelingen en dan ook nog eens lastigere handelingen...
1: De gennaker is net zo groot als de fok en grootzeil samen.
2: Zonder grootzeil kannie wel plat voor t laken. Zelfs nog wat binnen de wind. Dan heeft t zeil ineens een bereik van (AWA) 50-200 graden!!!
3: Superrelaxed, hoef me nergens druk over te maken. Geen klapgijpen, gewoon achter de lap aan het rak af.
4: Bij strijken van de hele handel hoef ik niet eerst op te loeven, om t grootzeil weg te krijgen.
5: Ik heb, dieper dan 130 graden of zo, de combinatie nog niet goed aan te gang gekregen.
6: Alleen de gennaker geeft ook bij licht weer voldoende snelheid.
7: Zeil volledig goed zichtbaar van af de stuurstand, dus op tijd voor t invallend voorlijk.
Nog n paar?
1: die snap ik niet, je hijst die gennaker toch omdat je MEER oppervlak wilt zodat je beter opschiet / minder ligt te rollen en stampen?
2: met een gennaker plat voor de wind is lastig inderdaad, tack aan de spiboom en uitbomen is dan de beste oplossing. Maar afkruisen is altijd nog beter.
3: klapgijprisico speelt alleen met veel golven, gok dat je überhaupt niet meer gennakert dan. Anders bulletalie aanklikken. Ook dan geldt: met meer zeil ligt de boot rustiger dan met minder.
4: oploeven voor het grootzeil doe je niet 'eerst' maar 'laatst' ergens tussen de pieren van de haven. Lijkt me niet anders dan wanneer je normaal met je fok gevaren hebt.
5: zie 2, al is 130 wel extreem hoog, een goede running-gennaker komt ook op de boegspriet dieper (tackline wat vieren).
6: niet meer oppervlak, maar wel meer snelheid?
7: Hoog reachend (60-70 awa) is dat met grootzeil inderdaad lastig, op alle andere koersen niet door de projectie naar loef
Sorry, je hebt me nog niet overtuigd