Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tuiggage Dehler varianta 65

Tuiggage Dehler varianta 65 29 apr 2017 20:52 #830650

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Gisteren de mastvoet even gespoten, en een begin gemaakt aan de vlonder voor in de kuip.
Ging niet helemaal lekker vanwege mijn rug, maar de nieuwe topwanten waren klaar, dus vandaag lekker eigenwijs de tijd genomen om de boel weer in elkaar te zetten.

De winddex nu direct op het topbeslag gemonteerd, ipv op een apart beugeltje.
Ook nog nieuwe zalingen gemonteerd, origineel zat dit vast met m5 boutjes, daar heb ik maar m6 van gemaakt.

En de boel weer overeind gezet, alleen de boel nog even borgen.
Ik vind de mast van de varianta maar een slap ding om eerlijk te zijn, maar hij staat wel mooi recht :blush:

Nu moet ik nog bedenken wat ik ga doen met het lummelbeslag, en nog wat andere zaken uitzoeken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 apr 2017 20:57 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 30 apr 2017 09:03 #830709

Sonador schreef :
Ik vind de mast van de varianta maar een slap ding om eerlijk te zijn, maar hij staat wel mooi recht :blush:

Ja , je hoeft niet zoveel moeite te doen om er een mooie S in te trekken. :lol:
Ik denk ook niet dat je de wantspanning bij een Varianta naar 15 laat staan 20% van de treksterkte kunt aanspannen zonder er een S in te trekken.
Ad
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 09:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 30 apr 2017 20:45 #830903

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Inderdaad Ad, je hoeft maar 1 kant van de verstaging lichtjes aan te duwen, en je ziet het al aardig doorbuigen.

Even over het lummelbeslag, ook al is het huidige systeem achterhaald, ik denk dat ik het voorlopig gewoon origineel laat. En eerst nog wat meer dingen wil leren over zeilen in het algemeen.

Domme vraag misschien, maar de montage van het lummelbeslag op de giek, die oorspronkelijk vast zit met zelf tappende parkers, zou ik graag willen vervangen met monel popnagels, nu zijn alle gaten 5mm (in het beslag zelf), kan ik hiervoor gewoon een 4.8mm (diameter) popnagel voor gebruiken? 5mm monel popnagels zijn niet te vinden.

Ook moet ik nog een beugeltje fabriceren aan de giek voor de nieuwe kraanlijn.

Foto's volgen nog.
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 21:33 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 05 mei 2017 19:50 #832622

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Vanmiddag even de tijd genomen om het lummelbeslag weer aan de giek te monteren.

Hij zat vast met parkers, die allemaal los zaten vanwege galvanische corrosie, en nu zit het vast met monel popnagels. De pin vervangen door een RVS bout, waar ik nog een oog aan ga lassen zodat ik hem daar ook strak aan kan trekken (toekomstmuziek)

Alleen nog uitzoeken wat het handigste is met de dirk.
Ik heb 8mm lijn gebruikt, nogal wat voor een klein bootje, maar mocht er ooit iets eens gebeuren is het wel prettig om te hebben.

Ik moet nog een beugeltje maken op de giek, en een oogsplits in de lijn maken.
De rest van de lijn kan ik naar de mast terugleiden en een extra kikker daar maken, of via een blok naar de kuip toe leiden.

Ik weet het nog even niet hoe ik dat voor elkaar moet maken, en wat handig is.

Ook nog weer zitten pielen met de verstaging, man, wat kan je daar mee klooien .... :pinch:
Laatst bewerkt: 05 mei 2017 19:52 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 05 mei 2017 19:56 #832625

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ yellow boat

Waarom niet 15% of 20% spanning kunnen zetten? Wil je blijven steken op 10% dan? Mijn mast is denk ik flexibeler, laat staan die van een originele DB1. Die varen met nog hogere spanningen terwijl ik in de haven 25% heb staan op de V's en net onder de 20% op de onderste D's. Een aangetrokken achterstag brengt dat terug richting de 20% op het geheel.

Als er makkelijk een S in komt, trim je die er ook weer makkelijk uit. Je wilt juist toch zoveel spanning dat het krachten spel bij wind juist geen invloed meer heeft op de vorm van de mast? Hoe flexibeler de mast, des te hoger de voorspanning zou ik zeggen in plaats van andersom.

Waarom dus geen 20%, kan je mij daarin eens meenemen?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 05 mei 2017 22:38 #832677

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
In het kader van die spanningen??

de spanningsmeter die ik tot mijn beschikking had ging niet dunner dan 4mm en mijn middelste wanten zijn 3

Nou heb ik de meter als indicator gebruikt om de boel gelijk te krijgen maar als ik 10% draai met de meter ingesteld op 4mm hoeveel is dat dan eigenlijk bij een 3mm stag?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 06:25 #832693

Beauty schreef :
@ yellow boat

Waarom niet 15% of 20% spanning kunnen zetten? Wil je blijven steken op 10% dan? Mijn mast is denk ik flexibeler, laat staan die van een originele DB1. Die varen met nog hogere spanningen terwijl ik in de haven 25% heb staan op de V's en net onder de 20% op de onderste D's. Een aangetrokken achterstag brengt dat terug richting de 20% op het geheel.

Als er makkelijk een S in komt, trim je die er ook weer makkelijk uit. Je wilt juist toch zoveel spanning dat het krachten spel bij wind juist geen invloed meer heeft op de vorm van de mast? Hoe flexibeler de mast, des te hoger de voorspanning zou ik zeggen in plaats van andersom.

Waarom dus geen 20%, kan je mij daarin eens meenemen?

Gr Michel

Nu ben ik geen yellow boat, maar ook ik vrees dat 20 tot 25% van de breekspanning vrij is hoog voor de verstaging van een lichtgebouwd bootje dat al 40 jaar oud is. Of romp en puttingen dat verdragen...?

Harm, je kunt de oppervlaktes van de dwarsdoorsnede vergelijken: pi*r^2 voor 3mm =7mm^2
voor 4mm = 12,5mm^2

10%*12,5/7=18%
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 06:45 #832696

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Sonador zei :
Hij zat vast met parkers, die allemaal los zaten vanwege galvanische corrosie, en nu zit het vast met monel popnagels. De pin vervangen door een RVS bout, waar ik nog een oog aan ga lassen zodat ik hem daar ook strak aan kan trekken (toekomstmuziek)

Doe eens een foto, want nou ben ik de weg kwijt. Als je je lummelbeslag vastpopt kun je er toch niet meer spanning opzetten door aan een oog te trekken??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 07:24 #832700

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik zou me eerder zorgen maken als er consistent met 10 procent spanning is gevaren. Dat gezegd zijnde, genoeg is genoeg. Als bij weinig spanning het lijwant niet los komt is het blijkbaar genoeg. Leeftijd zegt mij niet zoveel. Wel hoe en hoeveel er gevaren is.

Spanning is geen doel op zich, je wilt de zaak 'stijf' hebben. Genoeg is genoeg.

Nu brood maken en dan naar andijk.

Gr. Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 07:28 #832701

Beauty schreef :
@ yellow boat

Waarom niet 15% of 20% spanning kunnen zetten? Wil je blijven steken op 10% dan? Mijn mast is denk ik flexibeler, laat staan die van een originele DB1. Die varen met nog hogere spanningen terwijl ik in de haven 25% heb staan op de V's en net onder de 20% op de onderste D's. Een aangetrokken achterstag brengt dat terug richting de 20% op het geheel.

Als er makkelijk een S in komt, trim je die er ook weer makkelijk uit. Je wilt juist toch zoveel spanning dat het krachten spel bij wind juist geen invloed meer heeft op de vorm van de mast? Hoe flexibeler de mast, des te hoger de voorspanning zou ik zeggen in plaats van andersom.

Waarom dus geen 20%, kan je mij daarin eens meenemen?

Gr Michel

Heel simpel , omdat de mast daar te slap voor is . Bij een dergelijke spanning trek je een S in de mast van een Varianta.
Overigens schreef ik ook "ik denk ook niet" want destijds had ik echt geen wantspanningsmeter maar gezien de spanning die ik erop kon zetten zonder de mast in een S te trekken weet ik wel zeker dat dat geen 15 , laat staan 20% was.
Overigens zijn , althans waren op mijn toenmalige Varianta, alleen de onderwanten 3mm , de rest is/was 4mm .
Ik heb ze ooit allemaal vervangen door 4mm.

En een S er uittrekken door de verstaging verder te trimmen kun je vergeten. De onderste "bocht"van de S zit dan onder de zalingen en de bovenste erboven.
En aan die stukken mast zit nu eenmaal geen verstaging.
In feite stuik je de mast gewoon als je de boel te strak zet , daar help alleen minder spanning.
Ik heb meer dan 20 jaar met een Varianta gevaren dus ik ken ze echt wel.

In het originele Varianta handboek staan trouwens helemaal geen spanningen genoemd.
varianta.bootslog.de/files/201...leitung_varianta.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 07:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 07:40 #832704

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wie weet was het dus wel meer dan 20 procent :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 07:49 #832706

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Anjo schreef :
Sonador zei :
Hij zat vast met parkers, die allemaal los zaten vanwege galvanische corrosie, en nu zit het vast met monel popnagels. De pin vervangen door een RVS bout, waar ik nog een oog aan ga lassen zodat ik hem daar ook strak aan kan trekken (toekomstmuziek)

Doe eens een foto, want nou ben ik de weg kwijt. Als je je lummelbeslag vastpopt kun je er toch niet meer spanning opzetten door aan een oog te trekken??

Het lummelbeslag aan de giek zelf heb ik vast gezet met popnagels.
De rest is als origineel, misschien schaft deze foto van een andere varianta wat duidelijkheid.
(de pijltjes even negeren)

Sorry voor de onduidelijkheid :blush:


Laatst bewerkt: 06 mei 2017 08:11 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 08:03 #832711

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Beauty schreef :
Wie weet was het dus wel meer dan 20 procent :lol:

Er staat letterlijk in het handboek: stagen en topwanten vrij strak aangedraaid, onderwanten iets losser. De heren van de variantaclub hebben het vaak andersom

Ik heb het niet allemaal niet zo gek strak staan (alles op gevoel afgesteld), maar wel vaak genoeg met "flinke" wind en windstoten gezeild dit jaar.
Zelfs met maximale stuuruitslag en dan nog in de wind gedrukt worden
(Ja ik weet het, ik moet nog echt leren zeilen.)
Geeft de mast gewoon geen krimp, en blijft kaasrecht, dat is dan het vreemde ervan, het is dus wel in balans kenbaar.

Wat ik wel 1x gezien heb met van die kleine korte golfjes, dat je de mast wat ziet pompen/vibreren. Dat komt omdat de boutgat is uitgesleten, dat is een klus voor de winter.

Hier nog een filmpje:

View My Video

In het filmpje kan je ook zien hoe de voorstag met het zeil mee/weg buigt.
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 08:09 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 08:11 #832713

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Dat zit verkeerd.
Wat je ziet is het lummelbeslag boven twee stoppers terwijl dat ertusssen hoort te zitten.

Dus die ronde knop onder, dan je lummelbeslag en dat plaatje met die vleugelmoer erboven OF die nog hoger om te voorkomen dat je leuvers uit de mastgroef vallen.


Voor het mooi zou je dus twee van die gebogen plaatjes met vleugelmoer moeten hebben, 1 onderaan het smalle bovenste deel van je mastgroef en 1 boven de lummel.

En als je met die pin dat dwarse gebogen ding bedoeld, daar haak je je reefoog achter .
Daar wordt niet aan getrokken.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 08:14 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 08:16 #832714

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Anjo schreef :
Dat zit verkeerd.
Wat je ziet is het lummelbeslag boven twee stoppers terwijl dat ertusssen hoort te zitten.

Dus die ronde knop onder, dan je lummelbeslag en dat plaatje met die vleugelmoer erboven OF die nog hoger om te voorkomen dat je leuvers uit de mastgroef vallen.

Het hoort zo te zitten, staat zelfs zo beschreven in het handboek.

Ook dat je de vleugelmoer niet te strak moet aandraaien.
Dat gedeelte met de vleugelmoer is dus 1 geheel met de slede.

De stopper zit daar om te zorgen dat je giek niet naar beneden pleurt vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 08:20 #832715

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
En met de pin bedoel ik deze:




De pin waar jij het over hebt moet ik ook nog aanschaffen, ik heb nu zo'n klein pieldingetje daar zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 08:21 #832716

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Dat laatste klopt wel ja.
Vooral vervelend als net jou hoofd eronder zit , zoals ik ooit al eens ervaren heb.

Dan is de vleugelmoer om de giek te fixeren op een bepaalde hoogte en had mijn Varianta een DIY aanpassing door een vorige eigenaar.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 06 mei 2017 10:13 #832741

Sonador schreef :

Wat ik wel 1x gezien heb met van die kleine korte golfjes, dat je de mast wat ziet pompen/vibreren. Dat komt omdat de boutgat is uitgesleten, dat is een klus voor de winter.

Ook dat ken ik van mijn Varianta maar werd veroorzaakt door de wind als de boot onder een bepaalde hoek in de wind gemeerd lag.
Beetje draaien en het was weg.
Waarschijnlijk komt dat omdat de Varianta geen voor-onderwanten of babystag heeft maar het onderwant precies recht naast de mast staat.
Een beetje kromming in de mast trimmen ( bocht naar voren) helpt ook.

Dat wegbuigen van het voorstag heeft elke boot , afhnkelijk van de voorstagspanning. Helemaal weg krijgen is onmogelijk maar als het goed is wordt het zeil voor een bepaalde kromming gesneden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 07 mei 2017 20:53 #833152

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
"eindelijk" weer eens lekker kunnen zeilen na de werkzaamheden aan de mast en verstaging.

Het grootzeil kan ik nu eindelijk tot in de top hijsen, en heb ruimte genoeg tussen grootzeil en achterstag (voorheen raakte het elkaar, en ik kon dus niet tot aan de top hijsen)

De toegevoegde dirk, is heel erg prettig en ben erg blij met deze toevoeging.

We krijgen nu het grootzeil er redelijk op, hij lijkt wel wat uitgelubbert net boven de giek (vrij bol)

Ook heb ik de onderste stiksels van de lijkentouwtjes van het grootzeil losgehaald en losgelaten om te kijken wat het doet. We krijgen er nu wel fatsoenlijke spanning erop, de lijkentouwtje gaan we wel vervangen, want het is net elastiek geworden.

Maar wat een mega verschil in het zeilen zelf zeg, ik ben echt totaal verbaasd t.o.v hoe het was. :huh:

De fok krijgen we nu ook veel meer in de vorm, ik denk vanwege de voorstag die niet goed zat, zoals eerder werd geopperd in dit topic.
Het grootzeil lappert nu praktisch niet meer, heel lichtjes nog en niet altijd zoals voorheen.

Er zit dus nog werk aan, en ik moet echt nog heel er veel leren.
Maar wel echt heerlijk genoten vandaag van het oude bootje.
Op de terugweg werden we nog voorbij gezeild door een Varianta 18, was echt tof.
Toen het wat harder begon te waaien vond ik dat ons oudje zich nog kranig weerde t.o.v van de Varianta 18.

Hier nog wat plaatjes:

Hier nog wat kleine plooitjes, die waren later verdwenen ;)
Maar wel wat bol net boven de giek.


Plat op d'r "oor" kan ze ook nog wel, de nieuw gekitte wantputtingen ook nog kunnen testen :laugh:



Nieuwe Varianta, laat even zien hoe het moet!



Bij terugkomst nog even bekeken hoe de Genua past samen met de fokroller:



Hopelijk vonden jullie de update leuk, wij hebben in ieder geval genoten van het zeilen vandaag.

@ Ad, erg fijn dat je de tijd neemt om je ervaringen met jou Varianta te delen.
En grappig om te lezen dat het jou ook is opgevallen wat de mast doet in bepaalde condities.

In ieder geval geeft onze mast geen krimp, ook al is het een slap ding.
De mastvoetondersteuning is nu definitief goed gerepareerd. Heeft even geduurd ... :blush:
Maar alles blijft nu beter op spanning staan, ik had direct Aluminium moeten gebruiken i.p.v hout.

Iedereen heel erg bedankt voor alle adviezen en tips!
Laatst bewerkt: 07 mei 2017 21:11 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 19 juli 2017 10:33 #853634

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
:blush:

Verslagje van de afgelopen tijd:

Nog steeds krijg ik het grootzeil er niet altijd netjes op.

Inmiddels het elastiek in de zeillat zakken (geen idee hoe het heet) laten vervangen
Ze plopte er van tijd tot tijd eruit, en heb er al een aantal verloren.
Voorlijktouw, moet ik nog vastzetten, of vervangen lijkt een beetje elastisch te zijn. Zeilmaker was van mening dat het niet vervangen hoefde te worden

De twist regulieren vind ik moeilijk, en de positie van de bolling ook.

Ook nog wezen experimenteren met de Genua, ik vind het erg moeilijk om die netjes erop te krijgen met de juiste bolling, en de twist. Hij heet de neiging om te bol te staan richting achterlijk

Paar foto's van he grootzeil:
Wind 3a4bft windstoten 5bft
Bolling ok, maar te ver naar achteren?
Twist ok bovenin, maar daarna wat te vlak??



Fok lijkt ok?



Ik kan geen goede voorlijkspannng krijgen.

Ik heb de boot vrijwel altijd loefgierig, windstoten vang ik op met het grootschoot, meestal ben ik op tijd :P en anders loeft hij scherp op, en komt hij vanzelf weer terug :blush:

Dingen die ik nog erop wil maken cunnningham en eventueel giek fixeren (is nu in hoogte afstel baar)

grootzeilval en dirk naar kuip geleiden, eventueel leuvers aan het grootzeil maken.
Hijsen is soms een beetje een gedoe.

Ook al een paar keer achter elkaar een onbedoelde gijp meegemaakt bij ruime wind.
Nog steeds snap ik niet precies/exact wat er die keer gebeurde, laat het maar op onervarenheid houden ..

Het is in ieder geval erg leuk om te leren herkennen wat er gebeurt, en wat je erop kan dan.
Tot aan onderhouden van je zeilbootje, en uitdenken hoe je sommige dingen kunt aanpassen, en dan nog uitvoeren :pinch: .
Conclusie: veels te laat begonnen met zeilen :pinch:

Tot zover een verslagje van de afgelopen tijd.
Even kijken of het mij lukt om wat filmpjes te uploaden, altijd leuk toch?
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 11:20 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 19 juli 2017 11:21 #853645

Het grootzeil laat een bolling zien zo'n beetje in het midden tussen voorlijk en achterlijk, deze bolling hoort meer naar voren te liggen, dus meer richting de mast/het voorlijk van het grootzeil, globaal op 1/3 afstand.

Heb je de kraanlijn (de 'dirk') voldoende opgevierd/vrij gegeven? Deze lijkt op de foto aangetrokken te zijn. De kraanlijn houdt bij gestreken grootzeil of tijdens het reven de giek op, maar bij gehesen grootzeil heeft de kraanlijn geen functie meer, hoort deze 'slap' te hangen. Wanneer de kraanlijn los hangt komt de giekneerhouder ook tot recht. Bij een strakke kraanlijn trekt de giekneerhouder de giek alleen maar krom.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 11:23 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 19 juli 2017 11:27 #853647

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
1tje is gelukt (wat ouder filmpje):

View My Video

@Hurleyzeiler, heel erg bedankt voor je reactie en tips dat word erg gewaardeerd.

Kraanlijn is meer dan voldoende gevierd (hangt gewoon los), maar het lijkt niet zo op de foto toegegeven.
Het grootste probleem wat ik nu heb is dat ik onvoldoende spanning krijg op het voorlijk.
Dat heeft ook te maken met dat ik geen val heb voor het grootzeilval, maar gewoon een kikker op de mast, daarna druk je de giek naar beneden voor spanning :pinch:
Ik ben nog aan het uitdenken en aan het sparen hoe ik alles wil hebben wat betreft beslag

Ik probeer nog een filmpje te uploaden waarin je wat meer kan zien.
In een eerdere post in dit topic, staat wel een iets betere foto van het grootzeil, maar daar nog met kapt elastiek van de zeillatten.
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 11:50 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 19 juli 2017 20:35 #853783

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Waarom wil je de giek eigenlijk fixeren?

Het resultaat daarvan is dat je een lier (en mogelijk valstopper) nodig hebt om de val aan te trekken en te fixeren.
Het is veel goedkoper (en oorspronkelijk zo ontworpen) om de val te hijsen en vast te zetten en vervolgens het voorlijk te spannen door de giek omlaag te trekken met een talie..
Zo'n takel is stukken goedkoper dan de andere optie...

Het werkte op mijn trotter uitstekend!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 19 juli 2017 20:38 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 19 juli 2017 20:48 #853784

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hallo Johnnie bedankt voor je suggestie!
Daar heb je zeker een goed punt, ik twijfel heel erg over diverse dingen (zit een beetje vast).

Maar mijn gedachte was om de giek te fixeren vanwege het gemak,

Nu draai ik de vleugelmoer van het lummelbeslag vrij vast zodat de giek niet kan "vallen" tijdens het hijsen, zodra het grootzeil staat, draai je de vleugelmoer los, en druk ik de giek naar beneden voor spanning wat dus niet goed lukt.

Ik heb een gat voor een cunningham in het grootzeil, maar ik kan ook redelijk eenvoudig een oog monteren aan de onderkant van het lummelbeslag en idd een talie daaraan monteren, en dat naar de kuip toe leiden.

Ik weet alleen niet of dat de bevestiging van de giekneerhouder aan de mastvoet in de weg gaat zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuiggage Dehler varianta 65 20 juli 2017 20:40 #854067

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Oogje gesplitst in 6mm lijn, en een traditionele takeling voor de gein:



Nog naar Kniest geweest, en wat spulletjes uitgezocht dit was het kleinste wat ik kon vinden die nog wel wat kan hebben. Lewmar 40 synchro blok met klem en hondsvot, en een lewmar 30 synchro.

Ik weet nog niet hoe het gaat werken, ik hoop dat er ruimte is om een oogje aan het lummelbeslag te draaien, anders word het een beugeltje fabriceren.



Het hele weekeinde maar eens gaan uitproberen.
Laatst bewerkt: 20 juli 2017 21:06 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl