Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met M-sails?

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 10:47 #788592

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27461
boarderbas schreef :
ik rijdt

Bas; het leuke van dat pesten is er nu wel af, hoor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:07 #788595

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Baasklusje schreef :
roozeboos schreef :
Toerlaminaat is toch gewoon dacron met een laag laminaat aan beide kanten er tegenaan?

Andersom. Dacron aan de buitenkant, iets niet-rekkends ertussen (Mylar of zo).
Dit vanwege de UV; dacron kan daartegen. En vanwege het scheuren: dacron doet dat niet zomaar, en er zitten rip-stop baantjes in.

Eenvoudig. Opbouw van 'standaard cruising laminaat' is geweven polyester, polyester resin, polyester film, polyester resin, polyester garens, polyester resin, polyester film, polyester resin, geweven polyester.

Merknamen als Dacron, Mylar.. tja.. polyester klinkt niet lekker natuurlijk. Snap ik. Voordeel tov 100% geweven polyester zeil is dat bij toerlaminaat de garens/vezels al recht liggen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:11 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:12 #788598

Sneaker schreef :

Eenvoudig. Opbouw van 'standaard cruising laminaat' is geweven polyester, polyester resin, polyester film, polyester resin, polyester garens, polyester resin, polyester film, polyester resin, geweven polyester.

jij kletst ook maar wat he. Alles polyester.... Pools laminaatje zeker.

Van de site van Contender:

Ons CDX Polyester Cruising Laminaat met ZigZag garen technologie maken het u mogelijk een uit radiale panelen opgebouwd zeil te laten maken dat aansluit bij de moderne tuigage van uw boot, waardoor u snel en comfortabel kunt zeilen.
In ZigZag versterkte laminaten worden de garens zo in hoeken gelegd dat de krachten in het zeil gelijkmatig over de radiale panelen verdeeld worden. De resulterende hoge vormvastheid biedt u meer rendement bij wisselende windkracht, zonder dat dit ten koste gaat van de soepelheid van uw zeil. U kunt later reven, omdat het zeil bij toename van de wind minder snel bol wordt. Uw schip loopt beter en u maakt meer hoogte en minder helling. Omdat ons CDX Cruising Laminaat zeer soepel is, blijft het goed hanteerbaar.
Het ZigZag garen patroon verdeelt de krachten gelijkmatig over de radiale banen. Hierdoor wordt de mylarfolie ontlast en behoud het zeil langer zijn vorm.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:13 #788599

  • Snuggles
  • Snuggles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Wat heeft dit allemaal nog met de ervaring met M-sails te maken?? :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:13 #788600

boarderbas schreef :
De hele dacron vs. laminaatdiscussie is een wassen neus. Het is maar een manier van maken. wat telt is de prestatie.

in zoverre een wassen neus dat laminaat zeilen veel duurder zijn.
Niet iedereen hoeft de beste prestatie. Het grootste deel is gewoon aan het toeren, havenhoppen.

In dit geval betreft het Kapiteinmomo, die wel veel wedstrijden vaart. dan zal dus de prestatie deels ook meespelen.
Deels, omdat hij niet enorme bedragen wil uitgeven per jaar, om het materiaal in perfecte conditie te houden.
Elk seizoen nieuwe zeilen zit er niet in natuurlijk.
Toerzeilen vind Jaap niet zo leuk. eigenlijk kan ie beter een supersnel wedstrijdjacht kopen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:15 #788601

Baasklusje schreef :


Van de site van Contender:
Ons CDX Polyester Cruising Laminaat met ZigZag garen technologie maken het u mogelijk een uit radiale panelen opgebouwd zeil te laten maken dat aansluit bij de moderne tuigage van uw boot, waardoor u snel en comfortabel kunt zeilen.
In ZigZag versterkte laminaten worden de garens zo in hoeken gelegd dat de krachten in het zeil gelijkmatig over de radiale panelen verdeeld worden. De resulterende hoge vormvastheid biedt u meer rendement bij wisselende windkracht, zonder dat dit ten koste gaat van de soepelheid van uw zeil. U kunt later reven, omdat het zeil bij toename van de wind minder snel bol wordt. Uw schip loopt beter en u maakt meer hoogte en minder helling. Omdat ons CDX Cruising Laminaat zeer soepel is, blijft het goed hanteerbaar.
Het ZigZag garen patroon verdeelt de krachten gelijkmatig over de radiale banen. Hierdoor wordt de mylarfolie ontlast en behoud het zeil langer zijn vorm.
:blink: je hebt toch wel door dat dat een verkooppraatje is????
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:16 #788602

Snuggles schreef :
Wat heeft dit allemaal nog met de ervaring met M-sails te maken?? :S
maakt dat wat uit?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:20 #788603

roozeboos schreef :
:blink: je hebt toch wel door dat dat een verkooppraatje is????

nog een, van North:
Mainsails and genoas made of North Sails Soft Norlam (mylar/polyester) are designed for cruising and represent an ideal mix of lightweight, low stretch and quality. Soft Norlam is a laminate of a mylar film between two polyester cloths. It is lighter and has greater stretch resistance compared to Dacron.

nsdnn.northsails.com/Products/...e/en-US/Default.aspx

Als je zeilmaker je probeert wijs te maken dat zijn laminaat alleen uit polyester bestaat zou ik een andere zoeken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:20 #788604

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :

Eenvoudig. Opbouw van 'standaard cruising laminaat' is geweven polyester, polyester resin, polyester film, polyester resin, polyester garens, polyester resin, polyester film, polyester resin, geweven polyester.

jij kletst ook maar wat he. Alles polyester....

Prima. Nu in CDX in het Engels:

Our CDX cruise laminate range is engineered to be a strong and durable fabric for radial design applications. These styles feature a combination of quality USA woven taffetas on both sides of film encapsulated polyester warps and a 45° ZigZag poly fiber for improved bias stability and tear strength. Our taffetas are laminated with a white Ti02 based adhesive that protects the interior fibers from UV damage. We also incorporate a robust anti-mildew component in the adhesive to provide advanced protection against mildew.

CDX get their low stretch performance from the combination of polyester taffetas and the increasing density of high tenacity polyester warps in each weight up. Starting with 6000 denier per inch (dpi) in the CDX 5 up to 24,000 dpi in the CDX 11, these laminates provide a strong and durable option for radial mains and headsails on boats from 25 feet to 50 feet.

En wat betreft Mylar: The word "Mylar" is often used to generically refer to plastic film. However:

Mylar is a registered trademark owned by Dupont Tejjin Films for a specific family of products made from the resin Polyethylene Terephthalate (PET). The true generic term for this material is polyester film..

Maar goed. Word vooral weer persoonlijk in je commentaren.
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:24 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:20 #788605

Beauty schreef :
Ervaringstip: Wat al kan schelen is geprofileerde latten in plaats van de lange slappe eetstokken die er standaard in zitten. Ja die zijn duur, maar gebruik je in je volgende nieuwe zeil gewoon weer. Doe ik ook.

Terecht punt. Dit seizoen heb ik geprofileerde latten gemonteerd en daarmee staat het grootzeil beslist beter. Hoewel dit punt natuurlijk niets met M-Sails te maken heeft ;)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:27 #788608

Sneaker schreef :
Prima. Nu in CDX in het Engels:

Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt.
De Engelse versie van de Contender site :
Our CDX Polyester Cruising laminates made with ZigZag yarn technology enable you to have a sail made out of radial panels that matches the modern rigging of your yacht. The yarns in ZigZag-reinforced laminates are laid at angles such that the forces in the sail are distributed evenly over the radial panels. This results in a sail with excellent ability to retain its shape, giving you more efficient sailing in varying wind strengths, without impacting on the ease of handling of your sail. You can reef later because the sail will remain flatter in increasing winds. Your yacht will sail faster and you can point higher with less heeling.
Thanks to continuous innovation in collaboration with sailmakers and yachtsmen throughout the world, we have successfully developed a technologically sophisticated range of laminated sailcloths that meet the highest demands of modern sail design.
Our ZigZag fibre layout ensures efficient support and distribution of the loads over the radial panels in your sail. The effect of this fibre layout is to reduce the load on the Mylar film which helps the sail to retain its shape longer.
UV treated Polyester taffetas on both sides of the laminate for extra protection.

www.contendersailcloth.com/pro...r-cruising-laminate/
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:30 #788609

Sneaker schreef :
Mylar is a registered trademark owned by Dupont Tejjin Films for a specific family of products made from the resin Polyethylene Terephthalate (PET). The true generic term for this material is polyester film..

Nu doe je of alles wat polyester heet hetzelfde is als Dacron.
Frisdrank gaat wel in een PETfles, niet in een dacronfles....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:30 #788610

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Baasklusje schreef :
Sneaker schreef :
Prima. Nu in CDX in het Engels:

Ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt.

www.contendersailcloth.com/wp-...sing-Laminate-us.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:32 #788611

roozeboos schreef :
:blink: je hebt toch wel door dat dat een verkooppraatje is????

Zeilendoeken zijn maar weinig onderhevig aan marketing. Daarvoor zweven er té veel kennishouders in de loop. Zeilmakers moeten het uiteindelijk verkopen en die zijn (enkele uitzonderingen daargelaten, dus weer een beetje on topic) zeer gesteld op hun klantenbestand.

Wedstrijdzeilers zijn al helemáál wijsneuzen. Ja er zitten behoorlijk wat posers tussen en er varen natuurlijk een heel aantal schepen trots als een aap met hun zeilmerkje rond omdat het "zo'n goed merk is", maar de realiteit is dat zeker in de hogere segmenten de zeilamker én doekleverancier deels verantwoordelijkheid nemen voor de prestaties. Doekleveranciers en zeilmakers zetten niet zelden een "CV" van notabele overwinningen op de site of in de folder.

Het is uiteindelijk die techniek die doordruppelt in de toerzeilerij. Het gros van de clubracers wil hard varen, maar heeft niet de pieken om iedere 3 jaar een setje te kopen. Daarvoor zijn er racelaminaten die langer meegaan.

Toen de toerlaminaten net een beetje "in" kwamen (en dan hebben we het over 20!! jaar terug), was er nog wel eens een probleempje mee. De initiële reactie was het zeil dikker te maken, meer lijm, meer versterkingen, het was hard als karton, maar de tand des tijds gaf een averects effect. Daarna zijn de laminaten dunner en soepeler gebouwd. Daarmee werden ze veel duurzamer. Een bekende fabrikant wist het aan NS te slijten en die verkocht het onder de eigen merknaam.

Nu dus een topic vol ho-pe-loos verouderde ervaringen. Een laminaat zoals sneaker ze opnoemt zijn qua levensduur echt nagenoeg gelijkwaardig aan dacron. Qua vormlevensduur natuurlijk superieur.

Laminaat blijft laminaat, en daardoor lijkt het alsof het minder goed tegen zon en proppen kan. Dacron kan dat ook niet, maar dat zie je niet direct. Dacron verliest zijn vorm (maar het is nog stralend wit, dus vinden we het nog een goed zeil) door dat geprop. Laminaat gaat wat catastrofaler stuk, maar technisch is het allebei net zo stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:34 #788612

Er zijn 2 mogelijkheden:

- alle doekfabrikanten en zeilmakers belazeren de kluit want hun instap-laminaten (de goedkopere) zijn gewoon dacron met wat lijm, met een extra prijskaartje wegens de naam,
- of die laminaatjes zijn echt beter vormvast dan dacron-only zeilen, en daarom kunnen ze wat duurder verkocht worden. Bruikbare evensduur vrijwel gelijk.

Zeg het maar.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:34 #788613

dat bedoelde ik dus. drie laagjes, dus trilaminaat.
De vraag is, is dat dan ook laminaat? of niet.

qua prijs is er veel verschil tussen 'echt' laminaat en toer trilaminaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:39 #788615

roozeboos schreef :
dat bedoelde ik dus. drie laagjes, dus trilaminaat.
De vraag is, is dat dan ook laminaat? of niet.

Na 15 jaar nog goed in vorm..... de Dacron HA daarentegen heb ik na 8 jaar al op zolder gelegd...
Dus ja, het is laminaat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:42 #788617

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Baasklusje schreef :
Er zijn 2 mogelijkheden:

- alle doekfabrikanten en zeilmakers belazeren de kluit want hun instap-laminaten (de goedkopere) zijn gewoon dacron met wat lijm, met een extra prijskaartje wegens de naam,
- of die laminaatjes zijn echt beter vormvast dan dacron-only zeilen, en daarom kunnen ze wat duurder verkocht worden. Levensduur vrijwel gelijk.

Zeg het maar.....

Sommige dingen wil je blijkbaar niet lezen. Dacron is merknaam, is een geweven materiaal van Polyester. Omdat het geweven is, is het 'rekbaar'. De constructie is gewoon wat het is.. Al ga je weven met dyneema.. rek blijft. Wat cruising laminaat is heb ik al exact opgeschreven, maar geloof je niet. Prima. Hier liggen echter de garens recht.. en heb je dus minder initiële rek (het is niet geweven he..). Hoe minder rek, hoe duurzamer voor het polyester.. dat immers maar een x aantal keer zijn max. rek kan hebben voordat het materiaal 'opgeeft'. Daarnaast kun je het in laminaat mooier neerleggen.. ivm strekrichtingen. Bij een membraan kan dat nog mooier. :whistle:

Daarnaast is er verschil in polyester garens. Hoe verschillend ze ook kunnen zijn, het is allemaal polyester. Eigenschappen kunnen anders zijn.
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:55 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:45 #788618

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3661
Baasklusje schreef :
nog een, van North:
Mainsails and genoas made of North Sails Soft Norlam (mylar/polyester) are designed for cruising and represent an ideal mix of lightweight, low stretch and quality. Soft Norlam is a laminate of a mylar film between two polyester cloths. It is lighter and has greater stretch resistance compared to Dacron
Mylar is PET, en PET is een polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:49 #788621

Is toerlaminaat sterker dan race laminaat?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:50 #788622

Menno schreef :
Baasklusje schreef :
nog een, van North:
Mainsails and genoas made of North Sails Soft Norlam (mylar/polyester) are designed for cruising and represent an ideal mix of lightweight, low stretch and quality. Soft Norlam is a laminate of a mylar film between two polyester cloths. It is lighter and has greater stretch resistance compared to Dacron
Mylar is PET, en PET is een polyester.
:) nou ben ik benieuwd...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 11:52 #788624

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
roozeboos schreef :
Is toerlaminaat sterker dan race laminaat?

Sterker in de zin dat het langer heel blijft? Ja. Polyester he.. dat kan heel veel hebben. Daarom zie je ook veel 'gemixte combinaties' tegenwoordig. Dus zowel polyester als een ander vezel samen..
Als je sterker bedoelt in de zin van rek.. dan uiteraard niet. Polyester rekt aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld Twaron of Technora. To name a few.. Daar is wereldwijd echter 1 uitzondering op: BK.. :lol:
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 11:53 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 12:02 #788626

Baasklusje schreef :

Als je zeilmaker je probeert wijs te maken dat zijn laminaat alleen uit polyester bestaat zou ik een andere zoeken.
puur onzin dus...

Om maar aan te geven dat zelfs de grootste experts niks van zeilen weten blijkbaar. En dan wel M-sails afbranden.
Het cirkeltje is weer rond.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 nov 2016 12:06 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 12:06 #788627

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Menno schreef :
Baasklusje schreef :
nog een, van North:
Mainsails and genoas made of North Sails Soft Norlam (mylar/polyester) are designed for cruising and represent an ideal mix of lightweight, low stretch and quality. Soft Norlam is a laminate of a mylar film between two polyester cloths. It is lighter and has greater stretch resistance compared to Dacron
Mylar is PET, en PET is een polyester.

Exact. En de quote die ik hierboven al eerder schreef, deze: The word "Mylar" is often used to generically refer to plastic film. However: Mylar is a registered trademark owned by Dupont Tejjin Films for a specific family of products made from the resin Polyethylene Terephthalate (PET). The true generic term for this material is polyester film..

Komt gewoon van de fabrikant van Mylar.. want, nogmaals, Mylar is een merknaam. Wij gebruiken soms ook polyester film van andere merken om onze mebraanzeilen te maken. Dan heet het eigenlijk geen Mylar.. En ik werk dan met de ruwe producten.. dus eerst film, dan lijm, dan grid, vezels etc.. daarna vaccuum, druk etc.. tot we een mooi membraan hebben. Zo dus.. (nee, foto niet van Internet geplukt BK.. gewoon zelf gemaakt tijdens werk).


Laatst bewerkt: 30 nov 2016 12:20 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met M-sails? 30 nov 2016 12:08 #788629

Menno schreef :
Mylar is PET, en PET is een polyester.

Met nogal andere eigenschappen dan wat wij gewoonlijk hier polyester noemen (merknaam Dacron).
Zeggen dat het allebei poly-esters zijn is net zo nuttig als zeggen dat het beide uit protonen, neutronen en electronen bestaat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl