Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rope axle blocks (RAB's)

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 09:07 #845818

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
FKZ schreef :
Wat betreft de rings de PTFE coating maakt de ringen glad en geven de licht lopende eigenschappen. Vraag mij af of titanium wat toevoegt tov alu het is bijna enkel compressie en een klein beetje hoopstress wat er op de ring werkt. Wat mij opviel bij mijn testjes is dat de ring wel warm word. Een grotere ring zal eerder nodig zijn voor de koeling dan voor het overbrengen van de kracht. De temperatuur zie ik als groter risico voor breuk dan de sterkte van de loop/ ring. Alu 6061 T6heeft een thermische geleiding coeff van 170 W/m-k Grade 5 titianium maar 6.8 W/m-K. Een Titanium schijf zal dus veel sneller warmte opbouwen waarmee de UHMHDPE waar de loop van gemaakt is sneller warm word en dus kracht verliest.

warmtegeleiding is inderdaad mogelijk een punt.
Heb dat letterlijk wel eens aan de hand gehad: titanium stangetje boven aansteker laat echt heel verrassend makkelijk vasthouden.
Alu moet ik in spinsels zeker overwegen, dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 09:12 #845821

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Ik betwijfel of professionele teams de prijzen betalen die we op websites zien staan. Er wordt een boel gesponsord.

Maar misschien zit ik er naast en is het - net als in de bovenkant van de domotica markt - hoe duurder hoe gewilder en speelt de prijs-kwaliteitsverhouding geen enkele rol.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 juni 2017 09:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 09:34 #845827

Het teaktanium inoblock heeft bij ons al aardig op z'n donder gehad en het gaat goed, ook met warmte en snel doorvoeren op hoge belasting. Een gewone lfr voor het hijsen van de spi-slurf ( dus de ring staat vast) geeft wel probleem met warmte opbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 09:38 #845829

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
holtere schreef :
Hebben de wertuigbouwkundigen hier een suggestie hoe ik de weerstand van deze blokjes kan meten (en vergelijken met) met huis-tuin en keuken blokken?

200 kilo aan halterschijven aan de ene kant knopen, 190 aan de andere en timen hoe snel die 200 beneden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 10:07 #845839

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Tis mooi weer voor een proefje al is het maar heel provisorisch en grof..
Ik heb een jerrycan opgehangen met 22 liter water aan een drieloper. Eenmaal met een paar grote blokken met low friction rings, de proef nog een keer herhaald met een paar Bartonblokken. Ik heb drie waardes gemeten op de unster:
Voor de friction ringblokken kwam eruit...
rustig halend: 9,5 kg
zakken: 6 kg
statisch: 6,5 kg
Voor de Bartonblokken:
rustig halend: 9,4 kg
zakken: 6 kg
Statisch: 6,5 kg
Je moet de voorstellen dat ik al trekkende aan de lijn moest aflezen en zo'n unster is maar klein (en mijn ogen oud) en de conclusie tot nu toe is dat er een ietsiepietsie teenieweenie verschil lijkt te zijn in het voordeel van de Barton.
Zo weinig verschil is ook niet zo heel gek want het zijn allebei glijlagers.
Er kan nog van alles meespelen. De lijnen moeten misschien nog wat zetten en inlopen, er is ook maar met een gewicht getest. Hoge belastingen kunnen weer heel anders zijn.

Maar toch evengoed een mooie uitslag... B)





Laatst bewerkt: 22 juni 2017 10:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 11:16 #845855

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Heb jij geen 400 kilo aan halterschijven dan? :laugh: :laugh: :laugh:

Ik ben benieuwd wat er gebeurd met wat meer gewicht inderdaad. Overigens is low friction belangrijk, KIS is dat zeker ook. Mocht er dan toch een keer iets stuk gaan heb je aan paar softshackles en een reserve ring als snel genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 16:55 #845927

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Gedachtes over bepaling wrijving.
Modellering testmodel ter bepaling van wrijving in blokken

Stel: er is een blok met een SWL van 5kN (ergens rond 500kg; erg weinig voor onze ope-axis blocks, RAB's)
Bevestig blok aan haak aan het plafond met sterkte groter dan SWL
Breng lijn aan die qua structuur representatief is voor het beoogde gebruik en qua diameter passend is voor de schijf (bij RAB's de LFR)
Bevestig aan einden van lijn aan beide kanten een gewicht die een kracht (F) uitoefent van van 5% van de SWL: dus twee gewichten van 25kg.
Spulletje hangt dan in evenwicht.
Breng aan één van de lijnen een krachtsensor (unster dus...) aan. (Tekening niet heel duidelijk: de sensor is met één kan aan de lijn bevestigd, de andere kant van de sensor is vrij)
Trek de sensor héél langzaam omhoog en leg de aflezing (f') op d sensor vast op het mement dat het evenwicht wat bestond doorbroken wordten het gewicht F omhoog gaat bewegen.
Vervolg de trek omhoog met heel langzame beweging en lees gedurende het bewegingstraject de kracht af.
Doe hetzelfde maar dan met trek aan sensor omlaag.
Middel de gemeten waardes voor omhoog en omlaag.
Herhaal dit met oplopende gewichten totdat F=50% van SWL

Dit levert een grafiek van de wrijvingskracht bij oplopende kracht tot SWL.

Wat denken jullie??

DAARNA:
Als we tot een model kunnen komen om de wrijving te bepalen, kunnen we vervolgens mogelijk ook tot een berekening van de warmteontwikkeling komen:
Arbeid = kracht maal weg: W=F*s. Uitkomst is Nm=J (joule)
Een lange lijn met grote kracht doorhalen zal veel "Arbeid" vergen en veel joules produceren.
De geproduceerde energie wordt in warmte omgezet: waar gaat die energie heen? In de dyneema ropeaxis? In de LFR?
Graag jullie praktische huis tuin en keuken feedback!
Laatst bewerkt: 22 juni 2017 21:52 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 21:27 #846000

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
die test opstelling gaat lukken.
ook interessant wat het verschil tussen de statische weerstand en de dynamisch weerstand is.

Voor de berekening van de energie ook rekening houden met de massatraagheid van de gewichten, pas de unster waarde registreren als het systeem met constante snelheid draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 22:07 #846007

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Holtere gaf aan de unster niet echt lekker te kunnen lezen tijdens bewegen. Ik denk: filmen met geluid. Kan je pratend aangeven wat er gebeurt en achteraf kijkend controleren wat de unster deed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 22 juni 2017 22:21 #846008

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Interssant artikel over wrijving in blokken:
hem.bredband.net/b262106/Boat/Blockfriction.pdf
"The data presented here clearly show how the internal
friction in the line dominates the total friction of a tackle.
It follows that the design focus should be on line and
block dimensions. Cascaded tackles should be considered
as they have favourable friction properties. Choosing
between plain bearing and ball bearing blocks is a
distant third on the priority list."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 06:25 #846030

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Zo'n test levert altijd wel wat inzichten op. Verdiep je inderdaad wel eerst in wat er al is en blijf niet staren op een aspect.
Test (en bedenk een test) met in het achterhoofd de werk-situatie aan boord van zo'n blok want dat is waar het om gaat. Een blok oproken is niet zó moeilijk.. :evil:
Verder, voer de test ook uit met een wrijvingsblok èn met een hiload gelagerd blok en wellicht een andere lijn. De resultaten moet je immers af kunnen op waarde kunnen schatten en afzetten tegen een alternatief blok dat er op de markt is.
Overigens v.w.v. de warmte ontwikkeling: Normale blokken onder hoge belasting worden waarschijnlijk ook erg heet. Bij ons aan boord waren er nogal wat dure Lewmar schijven totaal uitgelopen en scheef weggesleten. Waarschijnlijk gaat, door de hitte het materiaal om de as wat plakken en vervormen waardoor ze vervolgens blokkeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 06:30 #846031

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Oja, kun je geen electramotortje gebruiken om te hijsen en dan de belasting van het motortje meten?
Laatst bewerkt: 23 juni 2017 06:47 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 06:33 #846032

Is gewoon proberen niet een optie? knoop zo'n blok aan een paal, mooie lange lijn, pittige stadsauto met trekhaak aan de ene kant, schoonmoeder in de biobak aan de andere kant zodat je een mooie weerstand hebt. En fors vlot wegrijden. Kan natuurlijk ook met iets anders wat mooi weerstand oplevert, de auto van de buurman op de handrem, zoiets. Of je doet het in de haven met een stopzak en een dukdalf.

Als het blok dan gloeiend heet is weet je dat het mogelijk een punt van aandacht is. Gok dan op het dyneema "asje" wat de eerste zwakke schakel vormt. Maar het zou me verbazen....

Als zo een mishandeling goed gaat kunnen wij het wel op onze spelebootjes gebruiken zonder zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 06:46 #846037

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Als het blok dan gloeiend heet is weet je dat het mogelijk een punt van aandacht is. Gok dan op het dyneema "asje" wat de eerste zwakke schakel vormt. Maar het zou me verbazen....
Dat was eigenlijk ook mijn idee maar wat dan? Blijft een "normaal" blok wel heel onder die omstandigheden? Dat moet je wel weten anders grijp je terug op iets wat net zo slecht of slechter zou kunnen zijn en gooi je een goed idee weg :ohmy:
Tevens: bij welke toepassing aan boord passen deze belastingen!
We hoeven geen blokken te testen voor laders :laugh:
Laatst bewerkt: 23 juni 2017 06:49 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 10:01 #846080

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
De warmte energie neemt vrijwel altijd de weg van de minste weerstand.

Jij hebt daar een behoorlijke klomp aluminium (die LFring) in je blok zitten en dat geleid warmte een stuk beter als dyneema. Die ring fungeert ook direct als een soort heatsink.

De warmte word opgenomen door de ring, het ding warmt op maar door het grote alu oppervlak geeft ie het waarschijnlijk ook weer vrij snel af.

Waar die energie dus blijft? In de lucht.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 10:05 #846081

holtere schreef :
Als het blok dan gloeiend heet is weet je dat het mogelijk een punt van aandacht is. Gok dan op het dyneema "asje" wat de eerste zwakke schakel vormt. Maar het zou me verbazen....
Dat was eigenlijk ook mijn idee maar wat dan? Blijft een "normaal" blok wel heel onder die omstandigheden? Dat moet je wel weten anders grijp je terug op iets wat net zo slecht of slechter zou kunnen zijn en gooi je een goed idee weg :ohmy:
Tevens: bij welke toepassing aan boord passen deze belastingen!
We hoeven geen blokken te testen voor laders :laugh:

Begrijp me niet verkeerd hoor, ben erg gelukkig met deze ontwikkeling. En we hebben hier getest in praktijk of het voldoende solide was voor onze toepassing, als reefblok in het grootzeil. Heel pragmatisch. Dit is vele malen sterker dan alle gelagerde blokken. En de gelagerde blokken hebben we wel helaas kapot getrokken in de praktijk.

Maar als Sunday op zoek is naar een gevoel/schatting van hoeveel warmte ontstaat dan lijkt mij een bovengenoemde praktijktest simpeler en meer zeggend dan een theoretische benadering.

Praktijk test hier was een motorcatamaran van de dijk het water inslepen met een ino als keerblok op een dukdalf en een woeste mercedesbus als trekker. Denk dat hier zeker zo'n 2000 kilo aan getrokken is want het ging niet makkelijk. Nadat dit geen krimp gaf durfde ik het aan boord wel te installeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 23 juni 2017 10:07 #846082

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Praktijk test hier was een motorcatamaran van de dijk het water inslepen met een ino als keerblok op een dukdalf en een woeste mercedesbus als trekker. Denk dat hier zeker zo'n 2000 kilo aan getrokken is want het ging niet makkelijk. Nadat dit geen krimp gaf durfde ik het aan boord wel te installeren

Ah, super om te horen. Je (jullie) bent goed bezig B) B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 11:32 #846605

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het valt me eigenlijk een beetje tegen dat de implicaties uit het artikel
in link hem.bredband.net/b262106/Boat/Blockfriction.pdf zo weinig aandacht krijgt.
The data presented here clearly show how the internal
friction in the line dominates the total friction of a tackle.
It follows that the design focus should be on line and
block dimensions. Cascaded tackles should be considered
as they have favourable friction properties. Choosing
between plain bearing and ball bearing blocks is a
distant third on the priority list.
Wat hier staat is niet onbelangrijk: de gebruikte lijn is de grootste verliespost in een takel.
Dit komt door rek en vervorming in het touw over de schijf. en met rek wordt dan bedoeld dat de buitenste delen van het de lijn over de schijf moeten meer rekken dan de binneste delen, of andersom bij zeer rekarme lijnen: de binnenste delen moeten meer in elkaar geperst worden dan de buitenste.
Dik, stijf, en door constructie en vezelstructuur "stroef" touw zal veel arbeid (=verlies) vragen bij de vervorming over de schijf, en dit neemt toe bij grotere belasting.
Dun, soepel en "glad" touw zal veel minder arbeid vragen. Hier is Dyneema dus wel ideaal: erg dun voor treksterkte en intern -de vezels onderling- superglad.
Het arbeidsverlies onder het hierboven beschrevene neemt -natuurlijk- toe bij een kleinere schijf: er wordt een grotere vervorming van de vezels onderling in de lijn geeist. Bij grotere schijf dus minder verlies.
Arbeidsverlies in grootte:
1. dikte en constructie lijn (leidt tot warmte IN de lijn!)
2. schijfdiameter in combinatie met (1)
3. Warmte door wrijving in het lager/ in de as van de schijf.

In het artikel staat ook een beter uitvoerbare testopstelling dan de door mij voorgestelde voor het bepalen van het arbeidsverlies in het blok:

Dit vraagt twee identieke blokken, maar maakt het opvoeren van de "load" tot SWL veel eenvoudiger.
Je meet hier simpel tweemaal het arbeidsverlies.

Met deze opstelling moet het mogelijk zijn om voor een gegeven blok inzicht te krijgen in de verliezen met verschillende lijnsoorten en bij de verschillende belastingen.
Ook moet het hiermee mogelijk zijn om bij gelijke lijnen te bepalen hoe de RAB's presteren ten opzichte van de dure, tot extreem dure gelagerde blokken. Extreem duur als we naar gelagerde blokken zoeken die de SWL van de RAB's benaderen.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 11:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 12:25 #846610

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Het valt me eigenlijk een beetje tegen dat de implicaties uit het artikel
in link hem.bredband.net/b262106/Boat/Blockfriction.pdf zo weinig aandacht krijgt.
Het was niet onopgemerkt hoor maar ook niet helemaal onbekend. Voor wat betreft de RAB's: het testje wat ik zelf heb gedaan en het brute sleepwerk van Alweereengijp zijn al veelzeggend en veelbelovend! Je hebt echter wel helemaal gelijk want naast het eventueel testen van de verschillende blokken moet je ook verschillende soorten lijn meenemen voor het totaalplaatje.
Zijn er niet meer lijn-testjes bekend bij iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 12:49 #846613

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dit is niet echt nieuw inderdaad. Ik propageer niet voor niets al jaren het gebruik van zo dun mogelijke lijnen. Een maatje dikker ligt zo lekker in de hand zeggen de mensen dan. Maar die hand moet er ook dubbel zo hard aan trekken..

Als je Google't op "bending over sheave" vind je heel veel info.

Vwb de RABs maakt dit gelijk duidelijk wat het nadeel is van gebruik van standaard LFRs. Die ringen zijn klein als ze de groef hebben voor de juiste diameter lijn, dat lossen we nu op door voor een dun lijntje een ring bedoeld voor een dikke lijn te gebruiken. Niet ideaal wat mij betreft. Als je dus iets gaat laten draaien moet het vooral een grote diameter hebben in relatie tot de breedte van z'n groef. Die grote diameter is dan gelijk ook goed voor de koeling.

Lastige hierbij is de afweging tussen optimale weerstand en toepasbaarheid aan dek. Niet op alle plekken kan je blokken met gigantische schijven kwijt.
Laatst bewerkt: 25 juni 2017 12:50 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 13:41 #846621

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
Even zoeken leert dat Tyetec twee soorten LFR's levert. "standaard" en "high shoulders".
De laatste zijn van het soort dat wij gebruiken, zeg maar de Antalringen. In het licht van dit verhaal is het andere type is wel interessant omdat ze een veel grotere diameter hebben. Wie weet het testje nog te vinden van die LFR's, Antal kwam daar wel als beste uit?
Zie linkje voor de maatvoering:
www.nauticashop.nl/loop-blokke...inium-div-maten.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 15:05 #846652

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
De bakstag blokken zijn binnen Remy! Met zeer grote dank. :) Zien er echt geweldig uit, en voelen ook zo aan!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 25 juni 2017 15:57 #846660

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16948
@ Zeezin: Mooi, voel ze maar eens aan de tand.. :evil:

Trouwens het linkje weer gevonden naar de test van de verschillende LFR's:
forums.sailinganarchy.com/inde...-friction-ring-test/

Antal inderdaad wel de beste score. Het was me niet eerder opgevallen maar er staat ook een vergelijk in de tabellen met een kogelgelagerd blok. De hogere weerstand die de LFR's hebben in vergelijk met kogellagers valt voor het grootste deel weg als de hoek kleiner wordt. bijv 45 graden ipv 180. Let wel, dit is geen test voor de RAB's!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 30 juli 2017 20:53 #856891

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hoewel jullie bezig zijn met testdata op een heel ander niveau heb ik vandaag de ino blocks van Holtere die ik mag gebruiken als keerblokken voor de spinaker los gehaald en "gedemonteerd".

Ze zijn een aantal keren gebruikt tijdens de woensdag avond competitie, onder niet heel zware wind condities. Max was iets van 14kts true.
Er is geen enkele vorm van slijtage te ontdekken. Het enige dat mij opviel is dat waar de loop die door het blokje gaat vast zit aan de loop waar je het geheel mee aan de boot knoopt (lijn op lijn ahw) zo in elkaar gedrukt was dat het bijna één geheel leek te zijn geworden. Even frommelen maakte het weer los, dus van smelten oid was geen sprake.
Verder loopt de schoot heel soepel door het blokje en volgt het geheel de lijn uitstekend. In mijn ogen een heel goed alternatief voor de gewone blokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rope axle blocks (RAB's) 30 juli 2017 21:37 #856904

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, Dat wisten wij al... B)
Laatst bewerkt: 30 juli 2017 21:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.811 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl