Het valt me eigenlijk een beetje tegen dat de implicaties uit het artikel
in link hem.bredband.net/b262106/Boat/Blockfriction.pdf zo weinig aandacht krijgt.
The data presented here clearly show how the internal
friction in the line dominates the total friction of a tackle.
It follows that the design focus should be on line and
block dimensions. Cascaded tackles should be considered
as they have favourable friction properties. Choosing
between plain bearing and ball bearing blocks is a
distant third on the priority list.
Wat hier staat is niet onbelangrijk: de gebruikte lijn is de grootste verliespost in een takel.
Dit komt door rek en vervorming in het touw over de schijf. en met rek wordt dan bedoeld dat de buitenste delen van het de lijn over de schijf moeten meer rekken dan de binneste delen, of andersom bij zeer rekarme lijnen: de binnenste delen moeten meer in elkaar geperst worden dan de buitenste.
Dik, stijf, en door constructie en vezelstructuur "stroef" touw zal veel arbeid (=verlies) vragen bij de vervorming over de schijf, en dit neemt toe bij grotere belasting.
Dun, soepel en "glad" touw zal veel minder arbeid vragen. Hier is Dyneema dus wel ideaal: erg dun voor treksterkte en intern -de vezels onderling- superglad.
Het arbeidsverlies onder het hierboven beschrevene neemt -natuurlijk- toe bij een kleinere schijf: er wordt een grotere vervorming van de vezels onderling in de lijn geeist. Bij grotere schijf dus minder verlies.
Arbeidsverlies in grootte:
1. dikte en constructie lijn (leidt tot warmte IN de lijn!)
2. schijfdiameter in combinatie met (1)
3. Warmte door wrijving in het lager/ in de as van de schijf.
In het artikel staat ook een beter uitvoerbare testopstelling dan de door mij voorgestelde voor het bepalen van het arbeidsverlies in het blok:
Dit vraagt twee identieke blokken, maar maakt het opvoeren van de "load" tot SWL veel eenvoudiger.
Je meet hier simpel tweemaal het arbeidsverlies.
Met deze opstelling moet het mogelijk zijn om voor een gegeven blok inzicht te krijgen in de verliezen met verschillende lijnsoorten en bij de verschillende belastingen.
Ook moet het hiermee mogelijk zijn om bij gelijke lijnen te bepalen hoe de RAB's presteren ten opzichte van de dure, tot extreem dure gelagerde blokken. Extreem duur als we naar gelagerde blokken zoeken die de SWL van de RAB's benaderen.